Hoofdmenu

paarse strandloper geringd

Gestart door Jorick, november 13, 2012, 18:16:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Vandaag 2 paarse strandlopers gezien bij de NIOZ haven op Texel.
Waarvan er 1 is geringd. Links oranje plastic en ijzerring. Rechts groene ring met CUX

Groet Jorick

ps input waar deze vogel vandaan komt / geweest is hoor ik graag!
Dank.....
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Jeroen Nagtegaal

Leuk, een uit het Spitsbergen. Je kan hem mailen naar kjellmorksoot@fugler.com
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jorick

Hi Jeroen,

Ga ik zo meteen doen.. Spitsbergen.. Niet om de hoek... :lol:
Groet jorick
Jorick

Go Vegan!

ArjenDrost †

He, boeiend, ik wist niet dat die vogels ook hier kwamen. Meestal komen ze niet verder dan Scandinavie (voor zover ik weet). Al is er ook een migratieroute richting Ierland.

Groeten, Arjen

Jeroen Nagtegaal

Vorig jaar is er een handjevol van dergelijke vogels afgelezen in NL. Blijft bijzonder wat die steltlopertjes allemaal afvliegen!
Groet, Jeroen Nagtegaal

Jorick

Arjen, Jeroen,

Waar komen de vogels die in NL gezien worden dan vandaan? Heeft een vogel uit gebied A een ander einddoel dan een vogel uit gebied B?

groet jorick
Jorick

Go Vegan!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: xjorx op november 13, 2012, 20:55:16 PM
Arjen, Jeroen,

Waar komen de vogels die in NL gezien worden dan vandaan? Heeft een vogel uit gebied A een ander einddoel dan een vogel uit gebied B?

groet jorick
Soms is het wel zo.  Dat verschilt heel erg per soort en daar is dan eenduidig ook niets over te zeggen. Vaak zit er ook nog een verloop in tijd, waardoor eerst vogels uit een bepaald komen gevolgd van elders.
Groet, Jeroen Nagtegaal

HPM

Hierbij een kaartje met terugmeldingen van Paarse Strandloper.
(Bron: Griel)
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Dank Herman. Mm, dus eigenlijk kunnen we zeggen dat 'onze' overwinterende Paarse Strandlopers uit alle richtingen komen en dus een mix zijn van verschillende populaties. Leuk!

Was hier net naar op zoek eigenlijk, heb gister een kort stukje over Paarse Strandlopers met een nog korter filmpje op m'n blog gezet over Paarse Strandlopers.

Opvallend trouwens, dat hier al 'zoveel' Spitsbergse dieren gezien zijn, ik heb daar nauwelijks geringde vogels gezien (oke, nou kijk ik daar ook niet elke Paarse Strandloper af).

Groeten, Arjen

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op november 13, 2012, 21:32:29 PMHierbij een kaartje met terugmeldingen van Paarse Strandloper.(Bron: Griel)

Pas op, op dit kaartje staan alle locaties waar Paarse Strandlopers zijn geringd en/of zijn teruggemeld met een link met Nederland, inclusief vogels met een Arnhem-ring die ver buiten Nederland zijn geringd (zie bv kaart van Krabplevier). Er zullen heel veel stippen op Vlieland staan (alle vogels die hier door Gerlof de Roos zijn gevangen en geringd).

De ring-/vindlocatie in Soedan valt natuurlijk meteen op. Volgens mij komen daar geen Paarse Strandlopers voor. Wel zijn in het nabije verleden Nederlanders in/bij Kartoem geweest (hoofdstad van Soedan) voor het verzamelen van vogelgriepvirussen bij levende watervogels (die na de vangst geringd weer zijn losgelaten). Toen zijn, voor zover mij bekend, Nederlandse ringen gebruikt.

Klaas van Dijk

Het zou me niets verbazen dat de 6 waarnemingen op Taimyr (allemaal op één locatie) betrekking hebben op vogels die tijdens een Nederlandse expeditie aldaar gevangen en geringd zijn met Arnhem-ringen. Vogels die dus geen enkele relatie met Nederland (hoeven) te hebben. Is wel uit te komen via het datumfilter. Locatie lijkt - zo uit het blote hoofd- op Cape Sterlegova; daar zijn in het verleden Nederlanders geweest die onderzoek hebben gedaan aan steltlopers.

Klaas

Klaas van Dijk

Alle 6 waarnemingen op Taimyr zijn tussen 1 juni 1994 en 1 augustus 1994 (=broedseizoen aldaar).

Klaas van Dijk

En alle 7 waarnemingen uit Soedan zijn tussen 1 januari 2010 en 1 februari 2010 van dezelfde locatie in Khartoum (langs de Nijl, dus volop watervogels aanwezig). Wellicht geringd als Kemphaan? In die tijd is daar inderdaad een Nederlandse expeditie geweest (kan me een jaar vergissen).

Ergo: goed opletten om deze kaartjes te gebruiken (hoewel afkomstig van een gerenommeerde bron, namelijk een site van de KNAW). Zie mijn artikel over 'Gedachten over terugmeldingen van roofvogels op de Evenaar' voor wat achtergronden (down te loaden via http://www.mendeley.com/profiles/klaas-van-dijk/).

Jorick

HI Herman en Arjen,

Dank exact wat ik bedoelde! Niet eenduidig en uit alle windstreken. Leuk...
Te gek dat kaartje ook.....
Als leek vind ik het overigens wel curieus dat bij een buitenlands ringproject, NL ringen worden gebruikt.
Krijg je toch een vertekend beeld van?

Groet jorick
Jorick

Go Vegan!

Jeroen Nagtegaal

Bekend is waar de ring gebruikt is. De data is dus ook wel te splitsen.

Bijna heel Afrika is opgedeeld onder de Europese ringcentrales. Dit vooral omdat de projecten die er lopen door Europese onderzoekers gebeuren, maar er ook geen organisatie is die in de betreffende de administratie kan doen.

Overigens heeft bijvoorbeeld Zuid-Afrika wel een eigen ringcentrale.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

Citaat van: xjorx op november 14, 2012, 20:39:16 PMTe gek dat kaartje ook. Als leek vind ik het overigens wel curieus dat bij een buitenlands ringproject, NL ringen worden gebruikt. Krijg je toch een vertekend beeld van?

hoi Jorick,

Yap, het kaartje geeft dus een sterk vertekend beeld van de werkelijkheid (=geringde Paarse Strandlopers met een link met Nederland).

Soedan is vermoedelijk een land zonder Ringcentrale en er bestaan dus helemaal geen metalen ringen van de Soedanese Ringcentrale. Dus wat dan, als je vogels ringt in zo'n land?

Destijds (begin jaren 90) had de Russische Ringcentrale alleen beroerde 'koekblikringen' (dus metalen ringen van een erg slechte kwaliteit) en dat was een reden dat in die tijd veel buitenlandse expedities naar Taimyr gebruik maakten van ringen van een buitenlandse ringcentrale. Zelf ben ik daar ook geweest, in 1993 (andere locatie op Taimyr dan op het kaartje). Wij gebruikten toen ringen van de Radolfzell Ringcentrale.

Tja, ik heb geen idee waarom het Vogeltrekstation dit soort zaken niet weglaat op de kaartjes van Griel (te vinden via http://www.griel.nl/Pages/StaticMaps.aspx).

Nu wat duidelijker?

Klaas

Jorick

HI Klaas,

helemaal.. Verrekkes interessant... Dank voor je uitleg.
Ik weet niet of het ringen toen in de kinderschoenen stond. Maar men had toch een ander soort ring kunnen gebruiken? Zodat men weet ondanks het gebrek aan een trekstation aldaar dat de vogel iig daar geringd is.
Data kan gewoon in NL verwerkt worden, maar het verschil in het gebied van ringen is dan toch ene stuk duidelijker?
Dus zou je die vogels makkelijker weg kunnen laten van dit soort statistieken.
Of kraam ik dan onzin uit?
groet! jorick
Jorick

Go Vegan!

Klaas van Dijk

hoi Jorick,

Graag gedaan hoor. Het is dus wel bekend dat die vogels daar geringd zijn (maar de stip in Soedan is FOUT, want Paarse Strandloper komt helemaal niet voor in Soedan [zelfs niet elders in Afrika]). Er zijn ondertussen ook al wel meer Afrikaanse landen met een eigen ringcentrale. In 1984 ben ik twee maanden met een vogelexpeditie in Tunesië geweest en toen gebruikten we gewoon Tunesische ringen (stond TUNIS op). Ook landen als Nigeria en Ghana hebben een eigen ringcentrale. Is vaak een kwestie van geld (wat er dan dus niet is).

Tja, een goede vraag, want het kaartje is dus gewoon -deels- fout / nietszeggend / misleidend. Des te vervelender voor mensen zoals jij die niet van de hoed en de rand weten.

Tja, en ik weet ook waarom dit komt, want ik heb me intensief met Griel en met deze kaartjes bezig gehouden. Heeft te maken met het programma Griel & met alle problemen die er zijn met Griel.

Erg leuk dat jij deze Paarse Strandloper zo mooi en zo duidelijk hebt weten te fotograferen. Vraag rustig verder.

Groetjes, Klaas

HPM

THE BREEDING ORIGINS OF PURPLE SANDPIPERS CALIDRIS MARITIMA PRESENT IN THE NETHERLANDS
http://ardeajournal.natuurinfo.nl/ardeapdf/a72-101-109.pdf

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op november 14, 2012, 21:34:56 PMTHE BREEDING ORIGINS OF PURPLE SANDPIPERS CALIDRIS MARITIMA PRESENT IN THE NETHERLANDS http://ardeajournal.natuurinfo.nl/ardeapdf/a72-101-109.pdf

Bedankt. Een mooi klassiek artikel. In tabel 2 (pagina 105) staan drie terugmeldingen van vogels met een link met IJsland, maar Griel weet er maar twee van de drie op te hoesten. Wie heeft nu gelijk?

Even nog wat zitten bladeren in de Britse Ringatlas. Daar wordt gesteld dat de terugmeldingen op IJsland vermoedelijk betrekking hebben op vogels die op Groenland (en in Arctisch Canada) broeden (want broedvogels van IJsland worden beschouwd als standvogel). Gezien de tijd op IJsland (10 mei 1972) niet onaannemelijk voor de drie vogels die ook op Vlieland zijn gezien.

In de Noorse Ringatlas staan een aantal terugmeldingen die aangeven dat broedvogels van de Noord-Siberische Eilanden (de eilanden ten noorden van Taimyr) in het noorden van Noorwegen overwinteren.

Groetjes, Klaas

Jorick

Hi Klaas, Herman,

De foto was snel genomen. Ze warenabsoluut niet schuw. Heb 10 minuten staan kijken. Ze keken niet op of om....
Dank nogmaals voor de uitleg. En idd "hoed en rand" ontbreken nogal. Daarom, Herman dank voor het artikel. Of ik het helemaal door ga spitten.. ik weet het niet. De kaart op page 105 is te gek om te zien. Blijkbaar heeft elke  populatie min of meer een vast "winter adres." Erg bijzonder om te zien.
Helaas nu weer in het Arnhemse.....  :'(
Groet! jorick
Jorick

Go Vegan!