Fotografie van waarnemingen

Gestart door Kafka, april 01, 2007, 17:48:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kafka

Hallo allemaal,

Als excuus om met dit mooie weer de natuur in te trekken, leek het me wel aardig om kevertjes te gaan spotten. Ik ben dus een beginner, maar heb al een mooi gidsje. Nu zie ik prachtige foto's op dit forum voorbijkomen. Ik heb vroeger wel wat macro fotografie gedaan (analoog spiegelreflex), maar tegenwoordig is het digitaal en dan óf heel duur en goede kwaliteit óf betaalbaar en een lullig cameraatje. Mijn vraag aan jullie: met welke apparatuur maken jullie je foto's en 2, wat zijn jullie tips voor macro-opnamen voor digitale fotografie?

Van mij mag je merken, prijzen en ervaringen noemen, graag zelfs. ^_^

Kriebelende groeten,
Kafka

Arp

#1
In de categorie speelgoed ben ik eigenlijk best tevreden met mijn Olympus C-480 Zoom van een kleine 18mnd oud nu. Slechts 4Mpix, maar met voldoende licht kun je dankzij een "macro" stand tot 2cm dichtbij komen. Soms levert dat best bruikbare kiekjes op, maar veel gedetailleerder dan de bijlage moet je er niet van verwachten.

Voordeel: Spotgoedkoop (destijds 120 Euro ofzo?), klein en handzaam (gemakkelijk in jas/broekzak), doodgewone (oplaadbare) AA-cellen die je voor een drol bij Aldi en Lidl haalt. Doordat je dichtbij kunt komen zit er ook niet vaak een takje of blad ofzo in de weg.

Nadeel: Heeft snel problemen bij te weinig licht (uiteraard geen lichtsterke "lens" of wat ervoor doorgaat) en dan gauw korrelig en/of bewogen - geen flits in macrostand. Weinig bereik qua lichtintensiteit - een wit object op donkere ondergrond wordt snel overbelicht en vice versa. Doordat je dichtbij moet komen voor een fatsoenlijke foto zijn sommige diertjes natuurlijk ook snel vertrokken (al valt dat meestal eigenlijk reuze mee). Alleen volautomatisch (autofocus etc) waardoor het soms moeilijk wordt goed te focuseren omdat bijvoorbeeld op de ondergrond scherp wordt gesteld ipv het beestje (oplossing: auto-continu klikken en de camera een paar mm heen en weer bewegen)

Dit is echt low, low-budget, maar voor het geld dat ik eraan uit heb gegeven heb ik er veel plezier van, is het een naar praktisch dingetje en lukken soms ook foto's die kennissen met dikke camera's niet te pakken krijgen (andersom natuurlijk ook).

Zoiets?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan Zwaaneveld

Als je het betaalbaar wilt houden: Nikon Coolpix 4600. 4.0 megapixels. Kosten destijds: 190 euro, inclusief oplader + oplaadbare batterijen en software. Met de macrofunctie kun je tot 4 cm fotograferen. Ik werk er al drie jaar mee en de resultaten mogen er best zijn. Alleen hele kleine beestjes zijn niet te doen.
Het is een klein, handig cameraatje dat je zo in je binnenzak steekt. Je hebt natuurlijk wel een beetje licht nodig, hoewel de combinatie macro + flits ook best aardig werkt. Grootste nadeel vind ik de autofocus, die nogal eens dingen zoekt die ik niet zoek. Ook daar is een handigheidje voor, maar het voert te ver om dat hier uit de doeken te doen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Goyatlah

Je geeft niet echt aan wat je met duur bedoelt...

Nikon heeft inderdaad een aantal camera's in de low-end range (ca 200eu) die heel goed in staat zijn om zweefvliegjes ed te fotograferen. Iets duurder (ca 500eu) zijn de telezoomcompacts (Canon Powershot CS2, Panasonic FZ20 etc) met vaak 12x zoom, zodat je ook van een grotere afstand kunt fotograferen (en flitsen).
Een spiegelreflex heb je vanaf zo'n 700 euro, en als je daar tussenringen (voor zo'n 100 euro) bekoopt dan kun je aardig dichtbijkomen. Macrolenzen zijn echter duur - mn 180mm heeft zo'n 650 eu gekost. Een alternatief is dan bv de Sigma 70-300mm (ca 300eu) met macrostand, weliswaar niet een echte macrolens maar je komt een eind. Min. afstand is dan zo'n 90cm zodat je ook nog kunt flitsen.

Overigens heeft dit forum een speciaal onderdeel over fotografie, en ook kun je meer info krijgen op fotografen-fora als fotokennis.nl.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kafka

Hallo mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Erg mooie foto's ook. Als mij dat nog eens lukt... Ik ben gerustgesteld over mijn eigen uitrusting, een Canon Powershot G6. Mijn vrees was dat ik spiegelreflex móest hebben voor mooie plaatjes, maar jullie laten het tegendeel zien. Hoog tijd dus om wat ervaring op te gaan doen nu. Hopelijk kan ik een keer wat moois laten zien. Ook bedankt voor de links!

Kriebelende groeten,
Kafka

AndreVrijens

Kafka,
nog een nabrander, als je de mogelijkheid hebt, gebruik kleine diafragma's (grote getallen) als je camera die mogelijkheid heeft. Dit geeft een groter scherptedieptebereik. Sluitertijden worden langer en statief is dus noodzakelijk.

Andre
mvg.  André