Roodhalsganzen Middelburg.

Gestart door andrestr, november 11, 2012, 22:01:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

andrestr

Vanmiddag ben ik bij de Roodhalsganzen geweest nabij Middelburg.
Ik meen bij allebei een ring gezien te hebben al is bij de ene vogel de ring helemaal wit en bij de tweede vogel lijkt de ring ver gesleten al kun je nog wel zien dat het dezelfde soort ring is maar deze is bijna zwart geworden zodat hij minder opvalt.
Nu heb ik beide vogels als escape ingevoerd en deze zijn als zodanig goedgekeurd.
Er zijn ook mensen die ze niet als escape hebben ingevoerd of 1 wel en 1 niet en deze zijn ook goedgekeurd.
Nu vraag ik me af hoe dit komt.
Kan iemand hier een antwoord op geven?
Met vriendelijke groet André.

Rein Genuït

Omdat ze net als Kwakken in nederland eigenlijk allemaal met of zonder kwekersring gewoon escapes zijn of nakomelingen hiervan (bewijsbare uitzonderingen daargelaten)  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

andrestr

Oké bedankt.
Ik dacht dat ze alleen goedgekeurd worden als ze geen ring dragen.
Met vriendelijke groet André.

peterlindenburg

Citaat van: rlhgenuit op november 11, 2012, 22:09:26 PM
Omdat ze net als Kwakken in nederland eigenlijk allemaal met of zonder kwekersring gewoon escapes zijn of nakomelingen hiervan (bewijsbare uitzonderingen daargelaten)  ;D

al is er geen bewijs door middel van ringen, toch denk ik dat de roodhalsganzen die ik deze herfst op Schier heb gezien wild zijn; ze zijn samen met de rotganzen en brandganzen aangekomen op het eiland; de rotganzen komen (bewezen) uit Taymir, volgens mij zitten daar ook roodhalsganzen

Rein Genuït

Citaat van: peterlindenburg op november 11, 2012, 22:21:58 PM
Citaat van: rlhgenuit op november 11, 2012, 22:09:26 PM
Omdat ze net als Kwakken in nederland eigenlijk allemaal met of zonder kwekersring gewoon escapes zijn of nakomelingen hiervan (bewijsbare uitzonderingen daargelaten)  ;D

al is er geen bewijs door middel van ringen, toch denk ik dat de roodhalsganzen die ik deze herfst op Schier heb gezien wild zijn; ze zijn samen met de rotganzen en brandganzen aangekomen op het eiland; de rotganzen komen (bewezen) uit Taymir, volgens mij zitten daar ook roodhalsganzen


Tussen denken en zeker weten zit nogal wat verschil  8)
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Guus Peterse

Dat geldt uiteraard aan beide kanten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rein Genuït

 
Citaat van: guusp op november 11, 2012, 22:26:47 PM
Dat geldt uiteraard aan beide kanten.


Daarom tellen we ze toch allemaal, dus wat maakt een ringetje dan uit of een hok waar ze 's avonds weer invliegen
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

andrestr

Ik krijg steeds meer vertrouwen in de Jufferkraan. ;D
Met vriendelijke groet André.

Max Berlijn

#8
Dat (het merendeel van de?) Roodhalsganzen in NL in het winterhalfjaar gewoon wild is en meekomt met "carrier species" uit hun broedgebied (Rot en Brandgans) lijkt me redelijk aangetoond. Uit mijn hoofd zijn er ook twee vogels bewezen met ringen. Zou best leuk zijn om de Middelburg vogels zo te fotograferen dat de ringen beter te bekijken zijn. Ik heb ook vele geringde Brand, Rot en Kolganzen in de loop der jaren gezien. Inderdaad zijn er ook jaarlijks "foute" ,vaak geringde, Roodhalsganzen in NL en die kunnen zich ook (tijdelijk) aansluiten bij de overwinterende wilde ganzen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

andrestr

Ik ben dit topic niet gestart omdat ik niet geloof in wilde Roodhalsganzen maar omdat ik dacht dat alleen ongeringde vogels geteld mochten worden.
Ik heb inmiddels een flink gecropte foto toegevoegd waar de ring van 1 van de vogels duidelijk te zien is.
Het leek mij een kwekersring vandaar dat ik uitging van escape.
Ik heb al veel geringde ganzen gezien en de meeste ringen die ik gezien heb zagen er een stuk professioneler uit.
Met vriendelijke groet André.

ArjenDrost †

Citaat van: andrestr op november 11, 2012, 22:55:32 PM
Ik ben dit topic niet gestart omdat ik niet geloof in wilde Roodhalsganzen maar omdat ik dacht dat alleen ongeringde vogels geteld mochten worden.
Wie zegt er iets over tellen??


Er wordt gekeurd of de determinatie juist is, of de soort een escape is of niet, doet daar niets aan af. Of jij hem vervolgens telt, moet je zelf weten.


Groeten, Arjen

JohanvantBosch

Citaat van: Max Berlijn op november 11, 2012, 22:42:28 PM
Dat (het merendeel van de?) Roodhalsganzen in NL in het winterhalfjaar gewoon wild is en meekomt met "carrier species" uit hun broedgebied (Rot en Brandgans) lijkt me redelijk aangetoond.
Tja.... Ik weet dat dat de theorie is, maar als ik in HBW kijk zit er nou niet echt overlap in het broedgebied tussen Roodhalsgans en Brandgans. Kun je er dan wel vanuit gaan dat Brandgans een goede 'carrier species' is? Ik zou denk ik eerder op Rotjes of Kollen inzetten. De meeste Roodhalzen zitten volgens mij wel tussen Brandganzen.

andrestr

Citaat van: ArjenDrost op november 11, 2012, 22:57:14 PM
Citaat van: andrestr op november 11, 2012, 22:55:32 PM
Ik ben dit topic niet gestart omdat ik niet geloof in wilde Roodhalsganzen maar omdat ik dacht dat alleen ongeringde vogels geteld mochten worden.
Wie zegt er iets over tellen??


Er wordt gekeurd of de determinatie juist is, of de soort een escape is of niet, doet daar niets aan af. Of jij hem vervolgens telt, moet je zelf weten.


Groeten, Arjen
Maar het is toch ook van belang om te melden als je ziet dat de vogel geringd is.
En met tellen bedoel ik hoe de vogel uiteindelijk de boeken in gaat.
Met vriendelijke groet André.

ArjenDrost †

Citaat van: andrestr op november 11, 2012, 23:09:14 PM
Maar het is toch ook van belang om te melden als je ziet dat de vogel geringd is.
En met tellen bedoel ik hoe de vogel uiteindelijk de boeken in gaat.


Zeker, de Roodhalsganzen gaan nu als geringde exemplaren de boeken in.

HPM

Citaat van: ArjenDrost op november 11, 2012, 22:57:14 PM
Citaat van: andrestr op november 11, 2012, 22:55:32 PM
Ik ben dit topic niet gestart omdat ik niet geloof in wilde Roodhalsganzen maar omdat ik dacht dat alleen ongeringde vogels geteld mochten worden.
Wie zegt er iets over tellen??

Er wordt gekeurd of de determinatie juist is, of de soort een escape is of niet, doet daar niets aan af. Of jij hem vervolgens telt, moet je zelf weten.

Groeten, Arjen

Ik tel altijd vóórdat ik een waarneming invoer.
Herman van der Meer

hiskodevries

Andre, of een soort op een plek een escape is maakt voor het valideren niet uit, wat wel uitmaakt is of alle waarnemingen van die soort op die plek dezelfde aanduiding hebben. of allemaal escape=J of allemaal escape=N
maar dat is moeizaam te handhaven
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

andrestr

Citaat van: hiskodevries op november 12, 2012, 08:35:56 AM
Andre, of een soort op een plek een escape is maakt voor het valideren niet uit, wat wel uitmaakt is of alle waarnemingen van die soort op die plek dezelfde aanduiding hebben. of allemaal escape=J of allemaal escape=N
maar dat is moeizaam te handhaven
Dat vroeg ik me dus af want zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf hadden niet alle waarnemingen dezelfde aanduiding.
Maar dit begrijp ik ook wel want bij de tweede vogel viel de ring niet echt op.
Met vriendelijke groet André.

Klaas van Dijk

Citaat van: JohanvantBosch op november 11, 2012, 22:59:22 PM
Citaat van: Max Berlijn op november 11, 2012, 22:42:28 PMDat (het merendeel van de?) Roodhalsganzen in NL in het winterhalfjaar gewoon wild is en meekomt met "carrier species" uit hun broedgebied (Rot en Brandgans) lijkt me redelijk aangetoond.
Tja.... Ik weet dat dat de theorie is, maar als ik in HBW kijk zit er nou niet echt overlap in het broedgebied tussen Roodhalsgans en Brandgans. Kun je er dan wel vanuit gaan dat Brandgans een goede 'carrier species' is? Ik zou denk ik eerder op Rotjes of Kollen inzetten. De meeste Roodhalzen zitten volgens mij wel tussen Brandganzen.

Rotganzen en Roodhalsganzen broeden allebei op Taimyr (en ook in overlappende broedarealen), maar Brandganzen broeden niet op Taimyr. Even uit het hoofd, maar volgens mij is er bij lange na geen overlap tussen de broedarealen van Brandgans (soort is zich wel aan het uitbreiden) en Roodhalsgans.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers