Hoofdmenu

buisjeszwam

Gestart door gerard bredewold, november 12, 2012, 17:02:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Welke buisjeszwam is dit?
Gerard.
http://waarneming.nl/waarneming/view/72114822
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2012-11-12 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:







xenion

Als deze lila verkleurt met een druppeltje ammonia dan is het Kussenvormige houtzwam, zo niet dan heb ik geen idee.
Groeten,
Martin

gerard bredewold

Martin dank voor de suggestie. Als ik daar weer in de buurt kom zal ik ammonia er op uitproberen.
Groet,
Gerard.

gerard bredewold

Vandaag de zwam bewerkt met een druppel ammonia en er is een lila verkleuring.
Dan zal het toch de Kussenvormige houtzwam zijn; de waarneming zal ik met die naam invoeren.

Gerard.

xenion

Op de foto lijkt het niet lila, maar als het in het echt wel zo was zal het wel kloppen.
Groeten,
Martin

gerard bredewold


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

gerard bredewold

Nu zo zag het er niet uit...; veel lichter gekleurd.

Gerard.

Gert Kremer

Citaat van: gerard bredewold op november 15, 2012, 20:38:52 PM
Nu zo zag het er niet uit...; veel lichter gekleurd.

Gerard.

nou: daarom laat ik het ook zien. maar welke het is, die van jou weet ik niet hoor. ???
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Maar zo duidelijk is het altijd, zo niet dan is het dus waarschijnlijk wat anders (Weerschijnzwam?).
Groeten,
Martin

gerard bredewold

De zwam is groeide op een dode tak (loofhout), heeft een erg smalle hoedrand, vlees is taai  en de kleur van de buisjes is grijsachtig.
Kan het ook een Wijdporiekurkzwam zijn?

Gerard.


xenion

Nee, die is meer korstvormig met grotere buisjes.
Groeten,
Martin

gerard bredewold

Dank voor jullie reageren op deze waarneming; de waarneming zal ik wijzigen in Weerschijnzwam spec.

Groet,
Gerard.