sikkelklaver/bonte luzerne

Gestart door margriet, april 01, 2007, 09:51:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

na laatste topic over longkruid vraag me af of er misschien ook mensen zijn die net zo ophelderende tips kunnen geven over verschillen tussen sikkelklaver en bonte luzerne in de vegetatieve toestand ? :rolleyes:  
groetjes,

Margriet

margriet

als er ergens zowel sikkelklaver als bonte luzerne voorkomt is het dan aannemelijk dat bonte luzerne gaat uitbreiden ten opzichte (nadele) van sikkelklaver?

nog een plaatje;  
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

Margriet,

Je stelt zulke goede vragen dat die ons vermoedelijk boven onze hoofden gaan. Voor een wetenschappelijk antwoord op je vragen kun je die misschien beter voorleggen aan één van de medewerkers van het Nationaal Herbarium in Leiden.
Groet,

Niko Buiten.


margriet

aha, dacht dat planten toch meestal onder onze hoofden staan, in dit geval inderdaad boven ons hoofd (op het dak),
ik zal misschien maar eens een persoon uit je lijstje kiezen, wilde toch al iemand vragen stellen over bremrapen en hun kieming.........
wat best gerelateerd is aan sikkelklaver /bonte luzerne, dat zijn namelijk waardplanten van de rode bremraap en nu heb ik gelezen dat zaad van bremrapen kiemt nadat stoffen uit hun waardplant afgescheiden worden wanneer zij kiemen/groeien, wat machtig interessant is en maakt dat ik er nog veel meer over wil weten, maar daar hield de tekst zo'n beetje op :(  :wacko:  
groetjes,

Margriet


margriet

ik dank je zeer!!! :D
ik ben zelf op het internet met zoeken keer op keer gestrand op pagina's waar je geabboneerd moet zijn om complete artikels te lezen, het engels is geen probleem hoor..
vraag me wel af hoe je zo snel deze info te voorschijn tovert? neem aan niet gewoon door te googlen, anders heb ik toch echt wat verkeerd gedaan.
enfin; je hept me echt geholpen in mijn zoektocht!  
groetjes,

Margriet

Ismael

toch wel gegoogeld op orobanche + germination

blij dat t helpt
Groeten Ismaël Wind

Niko Buiten

Margriet,

Google ook eens met Kreutz + Orobanche. Kreutz heeft een standaardwerk over Orobanche geschreven. Misschien vind je daar iets.
Groet,

Niko Buiten.


margriet

staat bij mij al in de kast :D  is bij mijn weten het enige boek dat nog enigszins te krijgen is via antiekboekwinkels, maar bevat lang niet alle informatie die je zou willen, wel heel veel mooie foto's van bremrapen die je zou willen zien :rolleyes:  
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

Ik weet nog steeds niet of ik het nu al dan niet moet kopen...
Groet,

Niko Buiten.


margriet

het is zeker een goed boek, informatief voldoende, goede determinatiesleutels (al gebruikt Kreutz meer "onder"soorten dan in de heukels), mooie foto's en uiteindelijk komt het er voor mij toch op neer dat 20 euro betaalbaar is :)  
groetjes,

Margriet

Windekind

Citeerna laatste topic over longkruid vraag me af of er misschien ook mensen zijn die net zo ophelderende tips kunnen geven over verschillen tussen sikkelklaver en bonte luzerne in de vegetatieve toestand ? :rolleyes:
zoals ik ze ken zijn de bladeren van sikkelklaver, duidelijk smaller, minder rond en minder getand (meer aan het topdeel) dan bij de Luzerne en in mindere mate bij de bonte luzerne
Maar let op: Bonte Luzerne vormt hybridezwermen met de beide ouders, dus alle tussenvormen zijn mogelijk.

Verder kan jij het daar in de waard mooi bestuderen Margriet. Ik hoor de resultaten graag.  :D
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

margriet

ik heb ondertussen een uitnodiging binnen om eens in de bibliotheek in leiden te komen rondneuzen.
wanneer ik wat nuttigs tegenkom op het vlak van de sikkelklaver/ bonte luzerne in de bieb danwel het veld dit jaar zal ik hier zeker nog even op terugkomen in het forum. :D  
groetjes,

Margriet