Stersporige Trechterzwam?

Gestart door ratje, november 11, 2012, 15:20:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

In een stukje wat terrein wat helemaal bedekt was met diverse soorten mos vond ik deze kleine trechtertjes. Gisteren onder de mic. gedaan. Hij heeft stervormige sporen. De sporen zijn 6,5-10x5-6,5. (incl stekeltjes) een sleutel van de omphalina erbij genomen en al snel kwam ik bij de Stersporige Trechterzwam.

ratje

niemand "zin" om te antwoorden?  :'(  Helaas kon ik de gegevens niet hier plakken. Is een document wat ik niet kan kopieren.

Melchior van Tweel

Hallo Hannie,
Ik ken die soort niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Je heb de sporen inclusief stekels gemeten, schrijf je. Dat is eigenlijk wel ongebruikelijk. Meestal meet je sporen zonder ornamentatie.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op november 11, 2012, 19:43:54 PM
Hallo Hannie,
Ik ken die soort niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Je heb de sporen inclusief stekels gemeten, schrijf je. Dat is eigenlijk wel ongebruikelijk. Meestal meet je sporen zonder ornamentatie.
Hoi Melchior, ben ik met je eens. Maar ik had het paddestoeltje al onder de mic gehad en gemeten, vandaar. Als ik eerst de soort op het spoor was had ik het geweten. ;)
Ik heb hier iets toegevoegd.

wim veraghtert

Jammer dat ze helemaal verregend zijn. Het materiaal ziet er echt niet meer uit...
Ik  vond onlangs paddenstoeltjes die er enigszins op lijken: Gamundia striatula (Kleverig trechtertje). Die soort heeft wel opvallende cystiden.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

ratje

Citaat van: wim veraghtert op november 12, 2012, 11:04:30 AM
Jammer dat ze helemaal verregend zijn. Het materiaal ziet er echt niet meer uit...
Ik  vond onlangs paddenstoeltjes die er enigszins op lijken: Gamundia striatula (Kleverig trechtertje). Die soort heeft wel opvallende cystiden.

Hoi Wim, je hebt gelijk, ik heb gisteren echter weer nieuwe gehaald, die niet op deze foto's staan. Vanwege de sporen en het feit dat ik er ook een russula bij in de buurt had gehad, heb ik toen nieuwe gehaald.

xenion

Gezien het feit dat je de waarneming al als zeker hebt ingevoerd heb je de suggestie van Wim uitgesloten?
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op november 12, 2012, 19:05:07 PM
Gezien het feit dat je de waarneming al als zeker hebt ingevoerd heb je de suggestie van Wim uitgesloten?
Sorry hoor, maar ik had niet door dat dit een suggestie was en ja ik heb de soort van Wim op internet opgezocht en vond daar geen gestekelde sporen bij.

xenion

Internet is een slechte raadgever, in FN staat de soort wel, inclusief de gestekelde sporen.
Groeten,
Martin

ratje

#9
Citaat van: xenion op november 13, 2012, 18:45:00 PM
Internet is een slechte raadgever, in FN staat de soort wel, inclusief de gestekelde sporen.
Toch kun je er veel te weten komen, niet alles klopt. Ben ik met je eens.

dan ga ik dat zeker nakijken. Ik persoonlijk vind de FN niet makkelijk om te sleutelen. Het gaat me er ook niet om welke naam het beestje heeft.

Kan ik er dan vanuitgaan dat op foto..20 dit de cystiden kunnen zijn? Bij het stekelsp. trechtertje ging ik ervan uit dat op de laatste foto dit oude geincrusteerde cystiden waren.

xenion

Ik zou niet durven zeggen wat er op de laatste foto staat, cystiden kun je het beste zelf vinden door met de microscoop op zoek te gaan, wijken in de meeste gevallen duidelijk af van de basidiƫn.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op november 13, 2012, 19:32:11 PM
Ik zou niet durven zeggen wat er op de laatste foto staat, cystiden kun je het beste zelf vinden door met de microscoop op zoek te gaan, wijken in de meeste gevallen duidelijk af van de basidiƫn.
Ik heb nog materiaal en zal het nog eens onder de mic houden en kijken of ik wat kan vinden.

ratje

In het weekend heb ik nog weer nieuw materiaal onder de mc, gedaan en kon geen cystiden vinden. Nader overlegd met Wim V. en op basis hiervan en de maat van de sporen tot de conclusie gekomen dat het de Stersporige Trechterzwam is. Ik laat de vondst zo staan.