Oosterse Zwarte Roodstaart Rolde

Gestart door Theovanv, november 08, 2012, 14:43:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Citaat van: hiskodevries op november 12, 2012, 16:04:20 PM
en deze november waarneming ? http://waarneming.nl/waarneming/view/61567083
Zou best kunnen, maar de vogel heeft een wittige buik, en de foto is te vaag om handpennen te meten.
lijkt me ondoenlijk om daar iets (sluitends) over te zeggen
Steven Wytema


wumizusume

Op 1 november 2003 hadden Max Berlijn en ik een exemplaar bij de vuurtoren van Hollum (op Ameland). Met de verse phoenicuroides van IJmuiden in het achterhoofd maakten we hier toch een Gekraagde van, dus zo laat kunnen ze echt nog wel.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

wumizusume

Overigens: ik vond afgelopen zondag bij de roodstaart van Rolde een (rubberen) oculairring, of oogdop, of hoe noem je zoiets. De rechtmatige eigenaar mag zich bij mij melden, dan verzinnen we wel iets om ze te herenigen.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Cornelis Fokker

Nog even over de vogel van Rolde. Is al gekeken naar de verhouding van de lengte tot de versmalling tussen p4 en p6? Of is dat vrijwel niet mogelijk om dat aan de hand van een foto te bepalen?
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Gert Ottens

Citaat van: Cornelis Fokker op november 13, 2012, 13:12:10 PM
Nog even over de vogel van Rolde. Is al gekeken naar de verhouding van de lengte tot de versmalling tussen p4 en p6? Of is dat vrijwel niet mogelijk om dat aan de hand van een foto te bepalen?


Als je nou even naar boven scrollt, de bijdrage de Marnix...

Cornelis Fokker

Citaat van: Gert Ottens op november 13, 2012, 19:42:43 PM
Citaat van: Cornelis Fokker op november 13, 2012, 13:12:10 PM
Nog even over de vogel van Rolde. Is al gekeken naar de verhouding van de lengte tot de versmalling tussen p4 en p6? Of is dat vrijwel niet mogelijk om dat aan de hand van een foto te bepalen?


Als je nou even naar boven scrollt, de bijdrage de Marnix...
Dat is niet wat ik bedoel, als ik het artikel lees in de Dutchbirding staat daar dat er naast het kenmerk van de verhouding tussen de afstand van p6 en p7 ook de verhouding tussen p4 en p6 bepalend is. Na een tijdje versmallen p3-p6 en de afstand op p4 van de versmalling tot de punt van de veer staat ook in verhouding met die van p6.
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

ArjenDrost †

Nog even over deze roodstaart, is het nou echt nodig om het beestje 's nachts met flits ook nog op te jagen?? Ik geloof meteen dat hij heel tam is en prima te benaderen, maar op deze afstand flitsen lijkt me wat overdreven...


Groeten, Arjen

Vincent Hart

Arjen, even los van of flitsen gewenst is, 17.15u zou ik niet 's nachts' noemen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

Werkelijk absurd en belachelijk om te gaan flitsen in het duister; de waarnemer had of eerder moeten komen of de volgende dag.
Het verbaast me niets dat de vogel pleitte is. Wat mij betreft de waarneming en foto's verwijderen want dit is dus niet hoe het moet.

Phil

ArjenDrost †

Citaat van: Vincent Hart op november 13, 2012, 19:57:47 PM
Arjen, even los van of flitsen gewenst is, 17.15u zou ik niet 's nachts' noemen ...
Voor het beestje wel, denk ik, als het al zo donker is dat er geflitst moet worden. Noem in dit geval het hele stuk waar de zon onder is 'nacht'.


Groeten, Arjen

AW Faber

Citaat van: Vincent Hart op november 13, 2012, 19:57:47 PM
Arjen, even los van of flitsen gewenst is, 17.15u zou ik niet 's nachts' noemen ...


Dat zal dan wel zo zijn Vincent, maar het is gewoon een half uur na zonsondergang, en om dan een vogel nog eens (wakker) te flitsen slaat echt helemaal nergens op. Het feit dat dat dan ook nog zo triomfantelijk wordt beschreven getuigd op z'n zachtst gezegd wel echt van een totaal gebrek aan verstand.
André-Willem Faber

Gert Ottens

Citaat van: Cornelis Fokker op november 13, 2012, 19:48:47 PM
Citaat van: Gert Ottens op november 13, 2012, 19:42:43 PM
Citaat van: Cornelis Fokker op november 13, 2012, 13:12:10 PM
Nog even over de vogel van Rolde. Is al gekeken naar de verhouding van de lengte tot de versmalling tussen p4 en p6? Of is dat vrijwel niet mogelijk om dat aan de hand van een foto te bepalen?


Als je nou even naar boven scrollt, de bijdrage de Marnix...
Dat is niet wat ik bedoel, als ik het artikel lees in de Dutchbirding staat daar dat er naast het kenmerk van de verhouding tussen de afstand van p6 en p7 ook de verhouding tussen p4 en p6 bepalend is. Na een tijdje versmallen p3-p6 en de afstand op p4 van de versmalling tot de punt van de veer staat ook in verhouding met die van p6.


Had je post niet goed gelezen, excuus. Maar inderdaad moet dat op (enkele van) de vele uitstekende foto's te zien zijn.

Gert Ottens

Citaat van: AW Faber op november 13, 2012, 20:12:10 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 13, 2012, 19:57:47 PM
Arjen, even los van of flitsen gewenst is, 17.15u zou ik niet 's nachts' noemen ...


Dat zal dan wel zo zijn Vincent, maar het is gewoon een half uur na zonsondergang, en om dan een vogel nog eens (wakker) te flitsen slaat echt helemaal nergens op. Het feit dat dat dan ook nog zo triomfantelijk wordt beschreven getuigd op z'n zachtst gezegd wel echt van een totaal gebrek aan verstand.

Inderdaad, zeg! "Weet niet of dat beest 's nachts wel slaapt..." Hoe dom kun je zijn?

Vincent Hart

Nee, het was niet handig van Jan. Maar lees het verhaal bij zijn waarneming vooral nog even.

De vogel zat rustig te slapen midden op de akker (en niet zoals eerdere nachten in een boom) toen Jan aankwam en begon te flitsen. De vogel schrok wakker en begon van de weeromstuit rustig te fourageren binnen handbereik en was dat nog aan het doen toen Jan vertrok.  Na de film teruggedraaid te hebben besloot de vogel dat genoeg genoeg was en ging op de wieken? Kon de vogel van Paessens die ook vannacht vertrokken is de flitsen van Jan in Rolde ook zien?

Jan is zoals ik het lees uit enthousiasme foto's gaan maken (gezien het gebrek aan licht met flits). Daar zal ie de volgende keer beter over (moeten) nadenken. Maar laten we een en ander wel een beetje in perspectief blijven zien, en niet weer over elkaar buitelen om een onhandige actie zo hard mogelijk te veroordelen ... Daar komt het gewenste eindresultaat - Vogels worden niet geflitst, als een vogel zijn natuurlijke gedrag niet meer vertoont doen vogelaars een stapje achteruit - tenslotte niet dichterbij mee.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Eens met reactie van Vincent. @Arjen, je reactie raakt in bepaalde mate een punt maar waarom ben je zo suggestief? Dat merk ik vaker aan reacties van jou. Een meer opbouwende reactie werkt volgens mij beter!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Gert Ottens

Citaat van: Vincent Hart op november 13, 2012, 20:44:46 PM
Nee, het was niet handig van Jan. Maar lees het verhaal bij zijn waarneming vooral nog even.

De vogel zat rustig te slapen midden op de akker (en niet zoals eerdere nachten in een boom) toen Jan aankwam en begon te flitsen. De vogel schrok wakker en begon van de weeromstuit rustig te fourageren binnen handbereik en was dat nog aan het doen toen Jan vertrok.  Na de film teruggedraaid te hebben besloot de vogel dat genoeg genoeg was en ging op de wieken? Kon de vogel van Paessens die ook vannacht vertrokken is de flitsen van Jan in Rolde ook zien?

Jan is zoals ik het lees uit enthousiasme foto's gaan maken (gezien het gebrek aan licht met flits). Daar zal ie de volgende keer beter over (moeten) nadenken. Maar laten we een en ander wel een beetje in perspectief blijven zien, en niet weer over elkaar buitelen om een onhandige actie zo hard mogelijk te veroordelen ... Daar komt het gewenste eindresultaat - Vogels worden niet geflitst, als een vogel zijn natuurlijke gedrag niet meer vertoont doen vogelaars een stapje achteruit - tenslotte niet dichterbij mee.


Goed, laten we het maar op jeugdige onwetendheid houden.

ArjenDrost †

Citaat van: dupont op november 13, 2012, 21:48:22 PM
@Arjen, je reactie raakt in bepaalde mate een punt maar waarom ben je zo suggestief? Dat merk ik vaker aan reacties van jou. Een meer opbouwende reactie werkt volgens mij beter!
Ik zal er op proberen te letten, maar in dit geval vind ik het een dermate belachelijke actie (los van of de vogel hierdoor gevlogen is) dat ik dat in dit geval weinig nodig vond.


Groeten, Arjen

AW Faber

Citaat van: Vincent Hart op november 13, 2012, 20:44:46 PM
Nee, het was niet handig van Jan. Maar lees het verhaal bij zijn waarneming vooral nog even.

De vogel zat rustig te slapen midden op de akker (en niet zoals eerdere nachten in een boom) toen Jan aankwam en begon te flitsen. De vogel schrok wakker en begon van de weeromstuit rustig te fourageren binnen handbereik en was dat nog aan het doen toen Jan vertrok.  Na de film teruggedraaid te hebben besloot de vogel dat genoeg genoeg was en ging op de wieken? Kon de vogel van Paessens die ook vannacht vertrokken is de flitsen van Jan in Rolde ook zien?

Jan is zoals ik het lees uit enthousiasme foto's gaan maken (gezien het gebrek aan licht met flits). Daar zal ie de volgende keer beter over (moeten) nadenken. Maar laten we een en ander wel een beetje in perspectief blijven zien, en niet weer over elkaar buitelen om een onhandige actie zo hard mogelijk te veroordelen ... Daar komt het gewenste eindresultaat - Vogels worden niet geflitst, als een vogel zijn natuurlijke gedrag niet meer vertoont doen vogelaars een stapje achteruit - tenslotte niet dichterbij mee.


Dat de vogel weg is is irrelevant. Zou inderdaad goed te maken kunnen hebben met een andere oorzaak.
Het gaat erom dat de vogel in het donker bezocht wordt. Als dan een dag later nog geen enkel signaal is afgegeven dat dat niet helemaal de bedoeling is lijkt het me niet heel verrassend dat er dan reacties gaan komen. Dat het wat subtieler kon ben ik wel met je (en David) eens.
André-Willem Faber

August

#48
Er is een verschil tussen reacties inderdaad er zijn een paar personen op dit forum die roomser zijn dan de paus. Jan is enthousiaste jonge vogellaar en deze actie van hem was niet echt doordacht, en hij is daarop aangesproken door voor hem bekende vogellaars en zal het  nooit meer doen. Dus mensen denk zelf ook even na voordat je iemand op een openbaar forum zo op de schandpaal zet.
August van Rijn