Hondshaai in de Goudse Hout?

Gestart door Leon Olsthoorn, maart 31, 2007, 22:15:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Mijn mond viel een stukje open van verbazing bij deze waarneming: http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2220536.

Ik ben het met de waarnemer eens dat het hier waarschijnlijk om een hondshaai gaat (of wellicht een kathaai, bij zo'n dood dier is het moeilijk kleuronderscheid te maken). Maar hoe komt die vis dan in gouda?
Meegenomen door een vogel (aalscholver) zou kunnen, maar ik mis verwondingen en vraag me af of een vogel zo'n vis 25 km. met zich meeneemt.
Meegenomen en gedumpt door een visser ligt wat meer voor de hand in mijn ogen, maar ik kan ook eigenlijk geen reden verzinnen waarom iemand dat zou doen.

Een echt idee heb ik dus niet, heeft iemand een betere theorie en kan een van jullie deze vis met zekerheid determineren?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

Hoplijk is het beest niet weggegooit maar in de vriezer gelegd, dan kan aan de hand van de maaginhaud al bepaald worden wat hij als laatst heeft gegeten,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Northwinds

Zal niet bedoeld zijn als (bijna) 1 april grap?  ;)  

Jeroen Nagtegaal

CiteerZal niet bedoeld zijn als (bijna) 1 april grap?  ;)
De doos is wel erg oud, uit 93
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HansJWG

Ha ha, heb ook al eens zeeduivel, zeebaars en haai in vinkeveen gezien.
Toen maar niet gelogd.
Hebben een hoop mensen weken lol aan gehad.  :D
Zijn ook nog ergens foto,s van, maar heb ze zelf niet gekiekt.
(vers ahum) van de visboer ..
(zal even zoeken voor een plaatje)
Groet, Hans

HansJWG

Groet, Hans

Jaap van Dam

Beste mensen,

Al een tijdje voer ik op waarneming.nl waarnemingen in, meestal van vogels, vlinders en libellen. Ik ben zelf vrijwilliger in de heemtuin Goudse Hout. Om de merkwaardige waarneming van gisteren uit te leggen, heb ik mij vandaag aangemeld op het forum.

Ik kan u verzekeren dat dit geen 1 april-grap is, althans niet van mij of van de andere vrijwilligers. Een wandelaar attendeerde ons erop dat er op de oever een dode vis lag, waarop later een collega-vrijwilliger van mij een kijkje ging nemen. Hij kwam helemaal verbouwereerd terug met deze ontdekking. Ik geloofde mijn ogen niet en nam direct een paar foto's. Overigens heeft hij hem geloof ik nu ergens begraven. Waar hij nu precies vandaan komt weten we niet. Ik ben zelf ook geen vissenkenner. Iemand een mogelijk idee nog hoe die daar terechtgekomen kan zijn?

Groeten,
Jaap van Dam

Leon Olsthoorn

Ik kan zo even snel geen krantenartikel vinden, maar ik kan me herinneren dat er vorig jaar (of het jaar ervoor) veel ophef was over een hondshaai in Krommenie (of een buurdorp). Deze bleek achteraf afkomstig van de plaatselijke visboer die hem "voor de grap" aan de trekhaak van zijn buurman had gebonden.

Zo iets lijkt me nog het meest voor de hand liggen.

N.B.: er wordt vandaag ook een haai in de IJssel bij nieuwerkerk gemeld (in de media), dit lijkt me duidelijk wel een 1 april-grap  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

matthijsbroere

Op 27-3 kwam er op info@ ook een e-mail binnen waarin foto's stonden van "een haai in de slootrand". Zelfde locatie (Goudse Hout). Het beest ligt er dus al even.
Matthijs Broere

HansJWG

heb ook al eens zeeduivel, zeebaars en haai in vinkeveen gezien.
geen grapje, door visboer.
andere duikertjes waren zo vriendelijk om de boel onderwater een plekje te geven.

Dat van Leon heeft indertijd inderdaad (ook) de krant gehaald.


een aantal jaren (7-8) terug heeft iemand dit ook al gedaan met een doornhaai,
die lag toen op een vlonder in vinkeveen.

Een paar jaar terug is er zelfs een kub. aan tropische schelpen en koraal gestort in vinkeveen. Anoniem natuurlijk. !?!
Was ook zo weer weg  :D  (soms vind je nog een schelpje terug als je de stortplaats weet.)
Wat moet ik met koraal? Maak liever een leuke foto in de tropen.

Tja en die Goudse haai is weer eens wat anders dan Goudse kaas, hier zit een (vis-)luchtje aan.



Groet, Hans