Hoofdmenu

balkonscene

Gestart door ridderzwam, november 08, 2012, 13:18:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ridderzwam

Een buurvrouw, 2 weken terug : "Ik heb al een poos leuke paddenstoeltjes op 't balkon, nu helaas oud en verdroogd. Kom 'ns kijken."foto1.
Ik pluk er 'n paar.foto2.
Bevochtig ze. Streepsteelmycena?foto3.
De overgebleven exemplaren 5 dagen later, herleefd.foto4.
En weer 8 dagen later foto 5 en 6.
Vanmorgen trapte de buurvrouw ze per ongeluk om. Foto 7 en 8. Meer fraaisteel dan streepsteel.
Kunt U deze volhoudertjes een naam geven ?
Dank ervoor.
Groet,
Ria.

ratje

kan het de helmmycena zijn?

ridderzwam

Sorry, was 'n poosje weg. Maar bedankt voor je reactie Hannie. Ja, helmmycena kan ook. Is ook niet echt belangrijk, dat ze zo onverzettelijk taai zijn, en tegelijkertijd zo veranderlijk, dat was een plezier.
Hartelijke groet,
Ria.

ridderzwam

Hannie (en anderen), ik kom er toch nog even op terug, daartoe aangezet door een groep helmmycena's vandaag in dat mooie novemberlicht. (foto 2 ). De kwestie is dat de balkonpaddenstoeltjes niet op het hout groeien. Mijn buurvrouw laat haar plantenbakken verzorgen door een Groencentrum, gemorste aarde tussen de kieren kan van alle kanten komen. Overigens had zij gisteren weer verse exemplaren (foto 1). Iemand die deze waarnemingen van commentaar kan voorzien ? Heel veel dank..
Hartelijke groet,
Ria.

Gulistan

Groeten van Christiane

ridderzwam

Christiane : foto's 3, 7, 8 zijn de onderkanten.
Vriendelijke groet,
Ria.

ridderzwam

Heb ondertussen onderzijde gecontroleerd op dwarsverbindingen tussen de lamellen. En ja, aanwezig. (ook flauw te zien op foto waarn.8) .Was dus inderdaad Helmmycena. Je had gelijk Hannie.
Groet en dank,
Ria.