Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Dat kan zijn natuurlijk, maar het vorige goede pestvogeljaar, twee jaar terug, lag de piek juist in oktober-november en waren ze rond de jaarwisseling meen ik grotendeels alweer verdwenen. En het zou me niet verbazen als in jaren dat de piek in februari of maart ligt, de eerste serieuze groepen ook niet voor de jaarwisseling arriveren. Ik zou dus maar niet tot maart wachten als je ze wilt zien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bram Rijksen

Citaat van: guusp op november 08, 2012, 12:48:03 PM
Dat kan zijn natuurlijk, maar het vorige goede pestvogeljaar, twee jaar terug, lag de piek juist in oktober-november en waren ze rond de jaarwisseling meen ik grotendeels alweer verdwenen. En het zou me niet verbazen als in jaren dat de piek in februari of maart ligt, de eerste serieuze groepen ook niet voor de jaarwisseling arriveren. Ik zou dus maar niet tot maart wachten als je ze wilt zien.

Helemaal mee eens. De meeste 100+ groepen zag ik steevast aan het eind van de winter, en altijd na een invasie die pas na de jaarwisseling doorzette. Ik heb het idee dat de losse clubjes elkaar dan steeds meer opzoeken, en 'geclusterd' Nederland verlaten.

HPM

#33
Citaat van: guusp op november 08, 2012, 12:48:03 PM
Dat kan zijn natuurlijk, maar het vorige goede pestvogeljaar, twee jaar terug, lag de piek juist in oktober-november en waren ze rond de jaarwisseling meen ik grotendeels alweer verdwenen. En het zou me niet verbazen als in jaren dat de piek in februari of maart ligt, de eerste serieuze groepen ook niet voor de jaarwisseling arriveren. Ik zou dus maar niet tot maart wachten als je ze wilt zien.

In 2010/2011 was de piek in oktober en werden de laatste in mei gemeld. Maar we zitten nu nog met vrij weinig meldingen en gemiddeld  lage aantallen.
Je moet natuurlijk niet een paar maanden gaan slapen als je ze wil zien maar het is nu een beetje vroeg om ongeduldig te worden
nog.
Herman van der Meer

jaapbird

groep van 92 in vlissingen en 80 in Hoorn gaat toch al aardig naar 100+

frankw

Dit begint al ergens op te lijken. http://waarneming.nl/waarneming/view/72050355


edit: wat Jaap zegt. 8)

HPM

#36
Hierbij een kaartje met de Pestvogel in november tot nu toe in Finland, Zweden, noord Duitsland en Nederland.


(Bijlage verwijderd en vervangen door een view van een bijlage uit een paar berichten verderop waarop ook Denemarken staat.)

Herman van der Meer

Marcel van kammen

Ik zie een duidelijke trekrichting....is het ook mogelijk om zo'n kaartje van de laatste week te maken? Dan kunnen we een beetje inschatten of dr nog wat aan zit te komen :-D

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marcel van kammen op november 08, 2012, 16:16:14 PM
is het ook mogelijk om zo'n kaartje van de laatste week te maken?
Vandaag is het 8 november, welke week tussen 8 november en 8 november past weet ik niet...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Leuk om te zien herman,

maar waarom deze landen? ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar waarnemingen en dus kaartje van Noorwegen.  Waar moeten anders die Pestvogel uit de UK vandaan komen?

Citaat van: HPM op november 08, 2012, 14:53:07 PM
Hierbij een kaartje met de Pestvogel in november tot nu toe in Finland, Zweden, noord Duitsland en Nederland.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: Rikstar op november 08, 2012, 16:29:03 PM
Leuk om te zien herman,

maar waarom deze landen? ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar waarnemingen en dus kaartje van Noorwegen.  Waar moeten anders die Pestvogel uit de UK vandaan komen?

Citaat van: HPM op november 08, 2012, 14:53:07 PM
Hierbij een kaartje met de Pestvogel in november tot nu toe in Finland, Zweden, noord Duitsland en Nederland.

Omdat hij geen gegevens van andere landen heeft, zoals Noorwegen en Denemarken.
Heb ik ergens gelezen, maar was volgens mij een ander topic

EDIT: overigens kunt je hier natuurlijk geen trekrichting uit lezen, Marcel, omdat het één statisch beeld is waarin een hele week op een hoop gegooid is en waarin dus gegevens van een aantal landen ontbreken.

Rikstar

owhhh, oke. Bedankt johan. Inderdaad Denemarken was ook zo'n land waar ik wel benieuwd naar was. En Noorwegen natuurlijk vanwege de populatie in de UK. Maar nogmaals bedankt Herman. goed werk weer.

Citaat van: JohanvantBosch op november 08, 2012, 16:30:15 PM
Citaat van: Rikstar op november 08, 2012, 16:29:03 PM
Leuk om te zien herman,

maar waarom deze landen? ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar waarnemingen en dus kaartje van Noorwegen.  Waar moeten anders die Pestvogel uit de UK vandaan komen?

Citaat van: HPM op november 08, 2012, 14:53:07 PM
Hierbij een kaartje met de Pestvogel in november tot nu toe in Finland, Zweden, noord Duitsland en Nederland.

Omdat hij geen gegevens van andere landen heeft, zoals Noorwegen en Denemarken.
Heb ik ergens gelezen, maar was volgens mij een ander topic
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Het is niet voor het eerst dat tijdens zo'n influx die Grote Rivieren een serieuze hindernis (b)lijken te zijn en we er in Brabant (en Limburg) bekaaid van af komen....... :'(
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op november 08, 2012, 16:31:53 PM
Het is niet voor het eerst dat tijdens zo'n influx die Grote Rivieren een serieuze hindernis (b)lijken te zijn en we er in Brabant (en Limburg) bekaaid van af komen....... :'(

Nou Frank.... hierover hoef je nu toch nog niet te gaan huilen? Er kan nog van alles gebeuren de komende tijd.....  O0

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op november 08, 2012, 16:30:15 PM
Citaat van: Rikstar op november 08, 2012, 16:29:03 PM
Leuk om te zien herman,

maar waarom deze landen? ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar waarnemingen en dus kaartje van Noorwegen.  Waar moeten anders die Pestvogel uit de UK vandaan komen?

Citaat van: HPM op november 08, 2012, 14:53:07 PM
Hierbij een kaartje met de Pestvogel in november tot nu toe in Finland, Zweden, noord Duitsland en Nederland.

Omdat hij geen gegevens van andere landen heeft, zoals Noorwegen en Denemarken.
Heb ik ergens gelezen, maar was volgens mij een ander topic

EDIT: overigens kunt je hier natuurlijk geen trekrichting uit lezen, Marcel, omdat het één statisch beeld is waarin een hele week op een hoop gegooid is en waarin dus gegevens van een aantal landen ontbreken.

Gezien de ligging van het broedgebied van de pestvogel laat het kaartje maar een trekrichting toe.
Het beeld op het kaartje wordt sterk beplaald door die paar landen waaruit de gegevens afkomstig zijn en het wordt ook beinvloedt door de bevolkings-/waarnemersdichtheid.
Er zullen vast veel pestvogels in Polen en de Baltische staten zitten die hier nog kunnen verschijnen.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: dralion13 op november 08, 2012, 09:02:18 AM
Citaat van: Yeronimo op november 07, 2012, 23:34:14 PM
Twee jaar geleden zat Leeuwarden nog vol. Ik wil niet klagen, maar toch moeten ze hier nog gevonden worden  :-\


Je vindt ze niet als je achter je computer zit, ga zoeken dan!

Volgens mij was het vrij donker op dat moment. En ik kan je ook vertellen dat ik de hele week al rondjes aan het maken ben door Leeuwarden om ze te vinden ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marwin

De 100+ is gehaald, nu nog verder het binnenland in met die prachte vogels!
Morgen middag weer in Zwolle - Zuid zoeken en mijn eigen wijkje Aa-landen ook ff natuurlijk.
De grootste groep van Zwolle ooit heeft in de Aa-landen gezeten in 2006, wat was dat genieten toen!


Ben Gaxiola

Citaat van: HPM op november 08, 2012, 16:50:36 PM
Citaat van: JohanvantBosch op november 08, 2012, 16:30:15 PM
Citaat van: Rikstar op november 08, 2012, 16:29:03 PM
Leuk om te zien herman,

maar waarom deze landen? ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar waarnemingen en dus kaartje van Noorwegen.  Waar moeten anders die Pestvogel uit de UK vandaan komen?

Citaat van: HPM op november 08, 2012, 14:53:07 PM
Hierbij een kaartje met de Pestvogel in november tot nu toe in Finland, Zweden, noord Duitsland en Nederland.

Omdat hij geen gegevens van andere landen heeft, zoals Noorwegen en Denemarken.
Heb ik ergens gelezen, maar was volgens mij een ander topic

EDIT: overigens kunt je hier natuurlijk geen trekrichting uit lezen, Marcel, omdat het één statisch beeld is waarin een hele week op een hoop gegooid is en waarin dus gegevens van een aantal landen ontbreken.

Gezien de ligging van het broedgebied van de pestvogel laat het kaartje maar een trekrichting toe.
Het beeld op het kaartje wordt sterk beplaald door die paar landen waaruit de gegevens afkomstig zijn en het wordt ook beinvloedt door de bevolkings-/waarnemersdichtheid.
Er zullen vast veel pestvogels in Polen en de Baltische staten zitten die hier nog kunnen verschijnen.


Ter indicatie: Joost van Bruggen (SOVON) twitterde vandaag dat de vogels uit Finland en Rusland komen. Hij meldde dat in Estland 20.000 exx zijn gezien, terwijl de soort daar niet broedt.
Ben Gaxiola

HPM

#49
Hierbij een nieuw pestvogelkaartje, nu ook met Denemarken.

De bronnen voor dit kaartje zijn:
http://www.artportalen.se
http://www.ornitho.de
http://www.netfugl.dk
http://waarneming.nl
Het symbool (stip) van Artportalen heb ik ook voor de rest gebruikt.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Ben Gaxiola op november 08, 2012, 18:11:59 PM


Ter indicatie: Joost van Bruggen (SOVON) twitterde vandaag dat de vogels uit Finland en Rusland komen. Hij meldde dat in Estland 20.000 exx zijn gezien, terwijl de soort daar niet broedt.

Hier een kaart met het verspreidingsgebied.
http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=106006270
Herman van der Meer

Marwin


Jan vH

Citaat van: HPM op november 08, 2012, 11:39:40 AM
Citaat van: Jan vH op november 08, 2012, 10:30:11 AM
Hier in Barneveld zitten ze ook bijna elk jaar langs de Barneveldse Beek, maar ik heb ze dit jaar nog niet kunnen vinden daar.

Wacht nou maar even af. Ze zijn net twee weken in het land. Als het doozret hebt je nog maanden de kans om ze tegen te komen. In sommige jaren is de piek pas in maart.

Het duurt inderdaad meestal even voordat ze in Barneveld zitten, maar ik check meestal vanaf het begin van de invasies meerdere keren per week de plekken waar ze in eerdere winters gezien zijn. Tot nu toe nog zonder resultaat, maar dat zal nog wel komen als ik de waarnemingen in omliggende steden zie.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Edwin Snoek

[font=.HelveticaNeueUI]http://waarneming.nl/waarneming/view/72052718[/font]
[font=.HelveticaNeueUI][/size][/font]
[font=.HelveticaNeueUI][/size]Melding 1 exemplaar, maar op de foto staan er meer![/font]

petermeer

Citaat van: Edwin Snoek op november 08, 2012, 21:03:45 PM
[font=.HelveticaNeueUI]http://waarneming.nl/waarneming/view/72052718[/font]
[font=.HelveticaNeueUI][/size][/font]
[font=.HelveticaNeueUI][/size]Melding 1 exemplaar, maar op de foto staan er meer![/font]
Commentaar geplaatst. Bedankt.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

c.witkamp

in estland lijken ze steeds meer op te schuiven naar het westen; dat doen de haakbekken overigens ook met nu twee forse groepen van 15 en 42 op eilanden in het uiterste westen van het land
groeten,

cees

hiskodevries

Via Birdguides.com
CiteerThis week has confirmed what last week suggested: that we're set for a Waxwing winter. With a widespread failure of berry crops across the species' breeding range in Scandinavia and European Russia, many thousands of birds have begun to irrupt south- and westwards and have been reaching our shores for the past fortnight or so. However, our own berry crops seem average at best this winter and, as a result, Waxwings have been penetrating south and west across the country much more quickly than in an average year — birds have already reached southwest Ireland, Cornwall and even the Isles of Scilly! Furthermore, large flocks have already been noted across much of northern England.

Consequently, the species is likely to be more grateful than ever for food put out by co-operative birders. A particular Waxwing favourite is 'apple on a stick', which gives the birds somewhere to perch while they feed. This particular method has been tried and tested by Shetland photographer Hugh Harrop, who posted some rather marvellous photographs of a flock in his Maywick (Shetland) garden that not only displayed the birds' beauty, but also their apparent lack of concern for humans. For entertainment value, this particular garden flock stands out from the huge numbers counted in northwest Scotland to make them a prime candidate for Bird(s) of the Week.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JandJ

#57
Heb een grafiekje gemaakt ter illustratie bij een artikeltje van me over pestvogels in een vogelblad van school, dat kan ik hier dus ook eventjes tussendoor neerzetten.


Van elke winter vanaf 2001/2002 tot de laatste winter zijn de op deze site ingevoerde exemplaren opgeteld, verdeeld over voor- en najaar, zie ook tabel. Op moment van schrijven zijn er dit najaar 7.125 pestvogels ingevoerd, maar dat staat nog niet in de grafiek.


Met in acht neming van de traditionele foutendiscussie is niet onbelangrijk: de data is afhankelijk van de waarneming.nl-gebruikers, bovendien zullen vele exemplaren dubbel ingevoerd zijn door medewaarnemers. Bijvoorbeeld: dezelfde grote groepen pestvogels worden door meerdere personen ingevoerd dan kleine groepjes of overvliegende beesten. Zo worden de pieken extremer dan ze in werkelijkheid horen te zijn.


Als ik het niet vergeet hoop ik eind mei de grafiek te updaten om te zien hoe het deze winter is gegaan.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jankees

In Brabant nog steeds geen pestvogel te bekennen (op die ene vogel van gisteren). Morgen maar eens naar het noorden rijden!

Taka

Citaat van: hiskodevries op november 08, 2012, 09:29:00 AM
die pestvogels hebben volgens mij een ingebouwde radar waar de voedselstruiken staan, want het zijn al jaren dezelfde wijken waar ze in grote groepen te vinden zijn.

Alkmaar
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=767&id_soort=306&u%5B%5D=1&j%5B%5D=2012&j%5B%5D=2011&j%5B%5D=2010&j%5B%5D=2009&j%5B%5D=2008&j%5B%5D=2007&a%5B%5D=0&orignal_precision=0&markers=0

De rest heb ik niet bekeken, maar in Alkmaar is dat echt niet zo. Bekijk ze maar eens jaar voor jaar, dan zitten ze elk jaar ergens anders.
(Sybe)