Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Laurens89

Waarom worden deze pestvogels met een embargodatum ingevoerd?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72966867

Snap wel dat dat ieders recht is, maar om dat nu bij een paar pestvogels te doen?

lesley van loo

kan me zo voorstellen dat het onder vogelvangers  :-X  een gewilde soort is?!
en sowieso moet ieder dat lekker zelf weten ook al zijn het "maar" een paar pestvogels.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Laurens89

Het gaat er meer om dat andere mensen het wellicht ook leuk vinden om ze te gaan bekijken van het weekend?

Pestvogels zijn bijna niet te verstoren, dus eigenlijk gewoon een beetje flauw?

Welke goede reden zou je kunnen hebben om ze te vervagen of onder embargo te zetten behalve dat je een soort voor jezelf wilt houden?

Nogmaals, snap dat het ieders goed recht is, maar lijkt me in dit geval niet toepasselijk.

Jeroen Nagtegaal

Als je geen 100 vogelaars in je tuin wil... Je auto nog voor je eigen deur wilt kunnen parkeren etc etc. Genoeg redenen te verzinnen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Laurens89

Wij hadden een 4-tal pestvogels in Nieuwegein de afgelopen weken, dat ging allemaal prima.

Voor pestvogels komen toch geen 100-en vogelaars, dus dat valt echt wel mee met overlast m.b.t. het parkeren van auto's en of mensen die rondlopen.

Vooral nu er in elke provincie wel pestvogels te vinden zijn, is het toch juist leuk om je waarneming/ontdekking te delen?

Jeroen Nagtegaal

#275
Dan zou ik de foto's van Barendrecht nog maar eens bekijken... Daar staan 25+ telelenzen op rij...
Ook toen waren ze op meerdere locaties te zien.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Laurens89

Ja klopt, maar dat was een grote groep pestvogels. Dit zijn er een paar. Dan praat je over extremen. Aan de andere kant heb je bijna alle andere waarnemingen van pestvogels, waar er hooguit een mannetje of 5 bij staat. En in Nieuwegein was dat echt geen probleem. Buurtbewoners waren goed op de hoogte en vonden het juist leuk.
Ook een heel aantal kinderen erbij op een gegeven moment die mochten meekijken door de verrekijkers van een aantal aanwezige vogelaars waaronder ik.

Zulke mooie vogels moet je toch gewoon delen met de rest van vogelend Nederland.

Maargoed, als iedereen zn waarnemingen van (enigszins) leuke soorten gaat vervagen, dan wordt voor velen de hobby een stuk minder leuk

ArjenDrost †

Citaat van: Laurens89 op januari 03, 2013, 21:21:38 PM
Maargoed, als iedereen zn waarnemingen van (enigszins) leuke soorten gaat vervagen, dan wordt voor velen de hobby een stuk minder leuk
Jah, goh, dan moet je zelf weer op zoek naar leuke vogels... Zou inderdaad vervelend zijn....

Laurens89

Er zijn ook mensen die beide doen. Die lekker in de eigen regio/provincie vogelen en af en toe ook eens een leuke waargenomen soort in de buurt doen.

Je gaat mij niet vertellen dat jij alleen maar eigen ontdekkingen doet en nooit op waarneming kijkt of er in de buurt nog wat leuks is waargenomen. En mocht het zo zijn, dan ben je echt in de kleine minderheid.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Laurens89 op januari 03, 2013, 21:34:37 PM
Je gaat mij niet vertellen dat jij alleen maar eigen ontdekkingen doet en nooit op waarneming kijkt of er in de buurt nog wat leuks is waargenomen. En mocht het zo zijn, dan ben je echt in de kleine minderheid.
Ik doe in dat wel. Desondanks ontdek ik denk meer dan de gemiddelde vogelaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Laurens89 op januari 03, 2013, 21:34:37 PM
Er zijn ook mensen die beide doen. Die lekker in de eigen regio/provincie vogelen en af en toe ook eens een leuke waargenomen soort in de buurt doen.

Je gaat mij niet vertellen dat jij alleen maar eigen ontdekkingen doet en nooit op waarneming kijkt of er in de buurt nog wat leuks is waargenomen. En mocht het zo zijn, dan ben je echt in de kleine minderheid.

NA een levenlang met plezier vogelen verscheen Waarneming. Dat is pas een paar jaar geleden. Sindsdien kijk ik wel eens wat er bij mij in de buurt is gezien, en daar houdt het dan mee op.
Ik ben voor mijn vogelplezier niet afhankelijk van wat anderen zien.
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

#281
Citaat van: Laurens89 op januari 03, 2013, 21:34:37 PM

Je gaat mij niet vertellen dat jij alleen maar eigen ontdekkingen doet en nooit op waarneming kijkt of er in de buurt nog wat leuks is waargenomen. En mocht het zo zijn, dan ben je echt in de kleine minderheid.

Dat valt denk ik wel mee met die minderheid.....   ....heb zelf nog geen Pestvogel op m'n lijst/gezien terwijl ze op nog geen 100 meter van m'n huis hebben gezeten. Jaag ook geen wn na die anderen hebben gezien.

Héél toevallig reed ik gisteren langs 'n grote groep Rotganzen en kon niet gelijk stoppen/van de weg af. Had in eerste instantie iets van nou laat maar zitten, toch was er iets sterkers in me en zei terug en er naartoe.
Als ik de groep zie valt er gelijk een op. dikke witte band om de nek en lichte flanken. Raar beest. Dacht dat 't het in eerste instantie een Witbuikhybride was. Twijfelde ook aan Zwarte Rotgans daarna vanwege die nekband.

Wat blijkt de Zwarte Rotgans blijkt daar al een paar dagen te zitten en door anderen gemeld. Terwijl ik gewoon onbevangen op pad ga en wel zie wat ik tegenkom word je daardoor volgens mij ook juist beloond en is de voldoening er daarom ook veel groter!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †


Citaat van: Laurens89 op januari 03, 2013, 21:34:37 PM
Je gaat mij niet vertellen dat jij alleen maar eigen ontdekkingen doet en nooit op waarneming kijkt of er in de buurt nog wat leuks is waargenomen. En mocht het zo zijn, dan ben je echt in de kleine minderheid.
Ik kijk regelmatig. En daar blijft het vooral bij. Als fotograaf vind ik het over het algemeen veel te druk bij zeldzaamheden, waardoor ik niet de tijd en moeite in een vogel kan steken die ik graag zou willen. Daarom laat ik het maar.

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 03, 2013, 22:14:03 PM
Wat blijkt de Zwartbuik blijkt daar al een paar dagen te zitten en door anderen gemeld.
Ik neem aan dat je Zwarte Rotgans bedoeld? Zwartbuik heb ik afgelopen weekend op Schier met 1000-en gezien ;)


Groeten, Arjen

Ted van der Knaap

Citaat van: ArjenDrost op januari 03, 2013, 22:18:42 PM
Ik neem aan dat je Zwarte Rotgans bedoeld? Zwartbuik heb ik afgelopen weekend op Schier met 1000-en gezien ;)
Groeten, Arjen
Helemaal gelijk  :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 03, 2013, 21:10:42 PM

Dan zou ik de foto's van Barendrecht nog maar eens bekijken... Daar staan 25+ telelenzen op rij...
Ook toen waren ze op meerdere locaties te zien.


In november zijn er tot 60 waarnemingen per dag ingevoerd van pestvogels in Barendrecht, en meer dan driehonderd in een maand. Dat is dus een minimum.
Hier op het forum is er ook nog iemand van een andere pestvogelplek komen klagen over de grote aantallen vogelaars voor haar deur en in de buurt.
Herman van der Meer

Erwin Reinstra

#285
De, althans véél, pestvogels zitten momenteel blijkbaar in Roemenië?!?!

http://observado.org/waarneming/view/72954932.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


hiskodevries

Dat zijn mooie aantallen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Laurens89

De pestvogels in Galecop (Nieuwegein) zijn de laatste paar dagen weer gezien.

Zelf was ik vandaag ruim 1.5 uur aan het zoeken met andere mensen en heb ze toen pas kunnen vinden. Maar wel 3 stuks aanwezig!

Morgen ben ik rond 10 uur aanwezig om ze deze keer in (hopelijk) wat beter licht te kunnen zien.

Laurens

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Laurens89

Het lijkt er nu op dat de pestvogels in Nieuwegein weg zijn. Ik was vandaag aanwezig en de kramsvogels waren alle bessen aan het opeten. Struikje dat gisteren nog volhing met bessen vandaag gewoon helemaal leeg!

Er waren ook appels neergelegd voor de vogels waar de kramsvogels zich te goed aan deden. Wellicht zou diegene die de appels heeft neergelegd, de volgende keer er gewoon kramsvogels mee uit de struiken kunnen gooien  ;D ?!

Off topic: Mannetje goudvink stak wel heel mooi af tegen de sneeuw daar in Galecop!

August

Citaat van: Laurens89 op januari 17, 2013, 21:17:57 PM
Het lijkt er nu op dat de pestvogels in Nieuwegein weg zijn. Ik was vandaag aanwezig en de kramsvogels waren alle bessen aan het opeten. Struikje dat gisteren nog volhing met bessen vandaag gewoon helemaal leeg!

Er waren ook appels neergelegd voor de vogels waar de kramsvogels zich te goed aan deden. Wellicht zou diegene die de appels heeft neergelegd, de volgende keer er gewoon kramsvogels mee uit de struiken kunnen gooien  ;D ?!

Off topic: Mannetje goudvink stak wel heel mooi af tegen de sneeuw daar in Galecop!
ik zou zeggen geniet van kramsvogels die zijn minstens zo mooi en over tijdje zijn ze ook weer vertrokken.
August van Rijn

Laurens89

Citaat van: August op januari 18, 2013, 16:27:39 PM
Citaat van: Laurens89 op januari 17, 2013, 21:17:57 PM
Het lijkt er nu op dat de pestvogels in Nieuwegein weg zijn. Ik was vandaag aanwezig en de kramsvogels waren alle bessen aan het opeten. Struikje dat gisteren nog volhing met bessen vandaag gewoon helemaal leeg!

Er waren ook appels neergelegd voor de vogels waar de kramsvogels zich te goed aan deden. Wellicht zou diegene die de appels heeft neergelegd, de volgende keer er gewoon kramsvogels mee uit de struiken kunnen gooien  ;D ?!

Off topic: Mannetje goudvink stak wel heel mooi af tegen de sneeuw daar in Galecop!
ik zou zeggen geniet van kramsvogels die zijn minstens zo mooi en over tijdje zijn ze ook weer vertrokken.

Meer dan een 'gepimpte' merel is een kramsvogel niet. Ze maken ook zo'n mooi geluid August...not!

Laten we het houden op een smaakverschil, maar ik vind het één van de minst leuke soorten (koperwiek dan weer wel).

Folkert Jan

Wat is dat nou weer voor strontopmerking.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Lieve forumdeelnemers, zijn we nu serieus een discussie aan het voeren over of een kramsvogel een mooie vogelsoort is?  :rolleye:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bram Rijksen

ha leuk! Ongegeneerd ruzie maken over .... eh.. Maakt niet uit: gaan mannen, gaan!


Folkert Jan

Citaat van: HPM op januari 18, 2013, 18:19:02 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 18, 2013, 17:41:32 PM

Wat is dat nou weer voor strontopmerking.


Wat een strontopmerking is is kennelijk een kwestie van smaak.


Prima, maar ga aub een nieuw en enthousiast forumlid niet zo lopen uitsnauwen over zijn smaak.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Laurens89

Ha Herman,

Ik lees al enige tijd het determinatie forum, waarvan ik veel leer mede dankzij jouw antwoorden (en was gelukkig dus al enigszins voorbereid op jouw manier van antwoorden soms).

Of een kramsvogel nu wel een mooie vogel is of niet, ik vond het akelig dat ze alle bessen van de struiken aten waar de pestvogels eerst zaten! Had ze ook nog niet in de bessenstruiken gezien voor de sneeuwval.

Om het on-topic te houden: kan het zijn dat sneeuwval de aantallen pestvogels in NL vermindert, doordat vogels zoals kramsvogels en koperwieken richting parkjes trekken om daar hun voedsel vandaan te halen (en dus direct met pestvogels de strijd aangaan om bessen)??

Laurens


Laurens89

Citaat van: HPM op januari 18, 2013, 18:19:02 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 18, 2013, 17:41:32 PM

Wat is dat nou weer voor strontopmerking.


Wat een strontopmerking is is kennelijk een kwestie van smaak.

Maar je komt wel erg vaak in botsing met andere (niet zo ervaren) forumleden, Herman  ;) !

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Laurens89 op januari 18, 2013, 23:25:37 PM
Of een kramsvogel nu wel een mooie vogel is of niet, ik vond het akelig dat ze alle bessen van de struiken aten waar de pestvogels eerst zaten! Had ze ook nog niet in de bessenstruiken gezien voor de sneeuwval.

Om het on-topic te houden: kan het zijn dat sneeuwval de aantallen pestvogels in NL vermindert, doordat vogels zoals kramsvogels en koperwieken richting parkjes trekken om daar hun voedsel vandaan te halen (en dus direct met pestvogels de strijd aangaan om bessen)??
Ik denk dat de Pestvogels vooral niets met sneeuw hebben, en dus ongeacht de sneeuw verder, of naar elders zijn gegaan. Overigens vind ik Kramsvogels een van de mooiere soorten.

Maar is het erg dat de Pestvogels weg zijn? Nee, lijkt me. Juist die onzekerheid maakt het vogelen toch leuk?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Laurens89

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 18, 2013, 23:31:47 PM
Citaat van: Laurens89 op januari 18, 2013, 23:25:37 PM
Of een kramsvogel nu wel een mooie vogel is of niet, ik vond het akelig dat ze alle bessen van de struiken aten waar de pestvogels eerst zaten! Had ze ook nog niet in de bessenstruiken gezien voor de sneeuwval.

Om het on-topic te houden: kan het zijn dat sneeuwval de aantallen pestvogels in NL vermindert, doordat vogels zoals kramsvogels en koperwieken richting parkjes trekken om daar hun voedsel vandaan te halen (en dus direct met pestvogels de strijd aangaan om bessen)??
Ik denk dat de Pestvogels vooral niets met sneeuw hebben, en dus ongeacht de sneeuw verder, of naar elders zijn gegaan. Overigens vind ik Kramsvogels een van de mooiere soorten.

Maar is het erg dat de Pestvogels weg zijn? Nee, lijkt me. Juist die onzekerheid maakt het vogelen toch leuk?

Kwestie van smaak of iemand een bepaalde vogel mooi (of niet) vindt.

Ik vind het wel jammer, ik kijk nu ongeveer een maand een aantal keer per week vogels in het gebiedje Galecopperwetering. Elke keer zie je inderdaad bepaalde soorten wel of juist weer niet, wat het altijd onzeker en dus leuk maakt. Maar daarnaast vind ik pestvogels mooie vogels en kan/kon ik er zeker niet genoeg van krijgen.

Wel leuk is dat ik voor het eerst in het gebied kwam juist voor de pestvogels, en er nu gewoon heen ga omdat het een erg leuk gebied is (ook zonder de pestvogels). Had gisteren een mannetje goudvink heel dichtbij, wat enorm mooi af stak tegen de sneeuw.

Laurens