Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Herman van der Meer

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Jeroen Nagtegaal

De eerder genoemde vogel uit Barendrecht is geringd in Noorwegen. Zie: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=8512&page=1
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jaap Denee

Citaat van: HPM op november 14, 2012, 23:46:28 PM
Citaat van: augustvansteensel op november 14, 2012, 23:09:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2012, 21:21:38 PM
Gave waarneming!  :duim:
(En gave foto! Hier stemmen)
Wat krijg ik als ik vijf sterren stem? ;)

Een gratis muisarm.


Het is natuurlijk aardig dat je de foto weet te waarderen, Bart, maar hij was illustratief bedoeld... Het valt me op dat de drang om waardering voor een foto hardop uit te spreken tegenwoordig zo groot is dat er meteen een oproep gedaan moet worden om een foto te prijzen. Gebruikers op Birdpix lijken dat tot een misselijkmakend hoger doel te hebben verheven, op Facebook zie ik fotografen leuren om hun Facebookvriendjes op hun foto's te laten stemmen met als doel het winnen van gratis reisjes naar ver gelegen oorden en ook hier krijgt het meer en meer de overhand... Binnenkort gaan we ook op Dutch Birding bij een fraaie foto met z'n allen "nomi!" roepen, maar dan wel omdat we er een beetje lacherig van worden.


Geniet ervan, zou ik zeggen, maar doe het in stilte.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Certhia

Citaat van: Jaap Denee op november 15, 2012, 09:29:29 AM
Citaat van: HPM op november 14, 2012, 23:46:28 PM
Citaat van: augustvansteensel op november 14, 2012, 23:09:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2012, 21:21:38 PM
Gave waarneming!  :duim:
(En gave foto! Hier stemmen)
Wat krijg ik als ik vijf sterren stem? ;)

Een gratis muisarm.


Het is natuurlijk aardig dat je de foto weet te waarderen, Bart, maar hij was illustratief bedoeld... Het valt me op dat de drang om waardering voor een foto hardop uit te spreken tegenwoordig zo groot is dat er meteen een oproep gedaan moet worden om een foto te prijzen. Gebruikers op Birdpix lijken dat tot een misselijkmakend hoger doel te hebben verheven, op Facebook zie ik fotografen leuren om hun Facebookvriendjes op hun foto's te laten stemmen met als doel het winnen van gratis reisjes naar ver gelegen oorden en ook hier krijgt het meer en meer de overhand... Binnenkort gaan we ook op Dutch Birding bij een fraaie foto met z'n allen "nomi!" roepen, maar dan wel omdat we er een beetje lacherig van worden.


Geniet ervan, zou ik zeggen, maar doe het in stilte.

Respect en mee eens.

Groet Marc
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

UtrechtsVogelNet

Wijze woorden Jaap, en ik ben het met je eens!

Phil

Vincent Hart

Citaat van: Jaap Denee op november 15, 2012, 09:29:29 AMHet is natuurlijk aardig dat je de foto weet te waarderen, Bart, maar hij was illustratief bedoeld... Het valt me op dat de drang om waardering voor een foto hardop uit te spreken tegenwoordig zo groot is dat er meteen een oproep gedaan moet worden om een foto te prijzen. Gebruikers op Birdpix lijken dat tot een misselijkmakend hoger doel te hebben verheven, op Facebook zie ik fotografen leuren om hun Facebookvriendjes op hun foto's te laten stemmen met als doel het winnen van gratis reisjes naar ver gelegen oorden en ook hier krijgt het meer en meer de overhand... Binnenkort gaan we ook op Dutch Birding bij een fraaie foto met z'n allen "nomi!" roepen, maar dan wel omdat we er een beetje lacherig van worden.


Geniet ervan, zou ik zeggen, maar doe het in stilte.
Nomi!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan2002

Citaat van: Jaap Denee op november 15, 2012, 09:29:29 AM

Het is natuurlijk aardig dat je de foto weet te waarderen, Bart, maar hij was illustratief bedoeld... Het valt me op dat de drang om waardering voor een foto hardop uit te spreken tegenwoordig zo groot is dat er meteen een oproep gedaan moet worden om een foto te prijzen. Gebruikers op Birdpix lijken dat tot een misselijkmakend hoger doel te hebben verheven, op Facebook zie ik fotografen leuren om hun Facebookvriendjes op hun foto's te laten stemmen met als doel het winnen van gratis reisjes naar ver gelegen oorden en ook hier krijgt het meer en meer de overhand... Binnenkort gaan we ook op Dutch Birding bij een fraaie foto met z'n allen "nomi!" roepen, maar dan wel omdat we er een beetje lacherig van worden.


Geniet ervan, zou ik zeggen, maar doe het in stilte.
:duim:
Groet,
Jan

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jeroen Nagtegaal

Wellicht interessante info. In Noorwegen zijn dit najaar vele 100-en, zoniet meer dan 1000 Pestvogels geringd (Bron: Noorse Ringcentrale). Daar dus ook flinke aantallen. Daarbij opgeteld dat de vogel uit Barendrecht waarschijnlijk dit najaar geringd is is Noorwegen is een directe aanvoer vanuit Noorwegen helemaal niet zo vreemd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 16:22:37 PM
Daarbij opgeteld dat de vogel uit Barendrecht waarschijnlijk dit najaar geringd is is Noorwegen

Waarom zou dat het geval zijn? Gaat het met zekerheid om een eerstejaars vogel of zijn de volledige ringgegevens al bekend?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Er zijn twee opties waarbij een van beide waarschijnlijker is.
De ene optie is van dit najaar, de ander uit 2008.

Aldus Trinus gaat het om een >1 vrouw.

Zekerheid is er helaas nog niet... Extra foto's blijven welkom.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 16:42:10 PMEr zijn twee opties waarbij een van beide waarschijnlijker is. De ene optie is van dit najaar, de ander uit 2008. Aldus Trinus gaat het om een >1 vrouw. Zekerheid is er helaas nog niet... Extra foto's blijven welkom.

hoi Jeroen, leuk dat het je is gelukt om deze info allemaal boven water te halen! En een mooie uitdaging voor de fotografen om met foto's te komen waarop -in delen- het complete ringnummer is af te lezen. De foto van Co (op de site van DB) is echt een hele mooie!

Groetjes, Klaas

Geert-Jan Kroon

Citaat van: HPM op november 13, 2012, 16:58:36 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 13, 2012, 16:25:20 PM
Vanuit Falsterbo blijven ze ook maar komen:

9/11    100
10/11   190
11/11   230
12/11   80
13/11   290

Dat is pas de laatste dagen zo en er zal nog heel wat moeten gebeuren wil het aantal opmerkelijk worden.
Overigens stoppen de tellingen daar zoals gebruikelijk op 20 november. Nog maar een week te gaan dus.

Vandaag weer 750 stuks. In totaal nu 400 meer dan het gemiddelde van de afgelopen 38 jaar. Inderdaad jammer dat ze stoppen op de 20e. Ik zou ze graag aflossen ;) Er komen nog steeds hele aardige aantallen door daar.
Groet,

Geert-Jan Kroon

HPM

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 15, 2012, 19:03:30 PM
Citaat van: HPM op november 13, 2012, 16:58:36 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 13, 2012, 16:25:20 PM
Vanuit Falsterbo blijven ze ook maar komen:

9/11    100
10/11   190
11/11   230
12/11   80
13/11   290

Dat is pas de laatste dagen zo en er zal nog heel wat moeten gebeuren wil het aantal opmerkelijk worden.
Overigens stoppen de tellingen daar zoals gebruikelijk op 20 november. Nog maar een week te gaan dus.

Vandaag weer 750 stuks. In totaal nu 400 meer dan het gemiddelde van de afgelopen 38 jaar. Inderdaad jammer dat ze stoppen op de 20e. Ik zou ze graag aflossen ;) Er komen nog steeds hele aardige aantallen door daar.

Een van de sterke punten van de tellingen daar is nou juist dat ze altijd gedurende dezelfde periode tellen.
Als ze vanwege een invasie langer door zouden gaan (misschien wel maanden) zou dat een beter beeld geven van zo'n invasie maar voor de tijdreeks zou het alleen maar verstorend werken. Het draait om standaardisatie.

Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 15, 2012, 19:15:16 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 15, 2012, 19:03:30 PM
Citaat van: HPM op november 13, 2012, 16:58:36 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 13, 2012, 16:25:20 PM
Vanuit Falsterbo blijven ze ook maar komen:

9/11    100
10/11   190
11/11   230
12/11   80
13/11   290

Dat is pas de laatste dagen zo en er zal nog heel wat moeten gebeuren wil het aantal opmerkelijk worden.
Overigens stoppen de tellingen daar zoals gebruikelijk op 20 november. Nog maar een week te gaan dus.

Vandaag weer 750 stuks. In totaal nu 400 meer dan het gemiddelde van de afgelopen 38 jaar. Inderdaad jammer dat ze stoppen op de 20e. Ik zou ze graag aflossen ;) Er komen nog steeds hele aardige aantallen door daar.

Een van de sterke punten van de tellingen daar is nou juist dat ze altijd gedurende dezelfde periode tellen.
Als ze vanwege een invasie langer door zouden gaan (misschien wel maanden) zou dat een beter beeld geven van zo'n invasie maar voor de tijdreeks zou het alleen maar verstorend werken. Het draait om standaardisatie.

Een dataset negeren is erg makkelijk gedaan.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 15, 2012, 19:19:21 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 19:15:16 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 15, 2012, 19:03:30 PM
Citaat van: HPM op november 13, 2012, 16:58:36 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 13, 2012, 16:25:20 PM
Vanuit Falsterbo blijven ze ook maar komen:

9/11    100
10/11   190
11/11   230
12/11   80
13/11   290

Dat is pas de laatste dagen zo en er zal nog heel wat moeten gebeuren wil het aantal opmerkelijk worden.
Overigens stoppen de tellingen daar zoals gebruikelijk op 20 november. Nog maar een week te gaan dus.

Vandaag weer 750 stuks. In totaal nu 400 meer dan het gemiddelde van de afgelopen 38 jaar. Inderdaad jammer dat ze stoppen op de 20e. Ik zou ze graag aflossen ;) Er komen nog steeds hele aardige aantallen door daar.

Een van de sterke punten van de tellingen daar is nou juist dat ze altijd gedurende dezelfde periode tellen.
Als ze vanwege een invasie langer door zouden gaan (misschien wel maanden) zou dat een beter beeld geven van zo'n invasie maar voor de tijdreeks zou het alleen maar verstorend werken. Het draait om standaardisatie.

Een dataset negeren is erg makkelijk gedaan.

Niemand zal je waarschijnlijk tegenhouden als jij daar gedurende de winter dagelijks urenlang gaat staan tellen.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 16:22:37 PM
Daarbij opgeteld dat de vogel uit Barendrecht waarschijnlijk dit najaar geringd is is Noorwegen is een directe aanvoer vanuit Noorwegen helemaal niet zo vreemd.

Is dat een vraag? Ik ging er vanuit dat de hele eerste golf rechstreeks uit Noorwegen is gekomen. In zowel NL als UK werden al grote aantallen gezien terwijl in Duitsland / Denemarken (en Falsterbo) nog bijna niets gezien was.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gtroost op november 15, 2012, 20:06:46 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 16:22:37 PM
Daarbij opgeteld dat de vogel uit Barendrecht waarschijnlijk dit najaar geringd is is Noorwegen is een directe aanvoer vanuit Noorwegen helemaal niet zo vreemd.

Is dat een vraag? Ik ging er vanuit dat de hele eerste golf rechstreeks uit Noorwegen is gekomen. In zowel NL als UK werden al grote aantallen gezien terwijl in Duitsland / Denemarken (en Falsterbo) nog bijna niets gezien was.
Dat was ook mijn interpretatie op basis van aantallen. Echter was niet ieder daarvan overtuigd meende ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

Citaat van: HPM op november 15, 2012, 19:21:06 PM

Niemand zal je waarschijnlijk tegenhouden als jij daar gedurende de winter dagelijks urenlang gaat staan tellen.


Ik denk ook dat een heleboel mensen het zouden toejuichen als jij daar 's winters dagelijks urenlang gaat staan Herman.
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 21:22:51 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 19:21:06 PM

Niemand zal je waarschijnlijk tegenhouden als jij daar gedurende de winter dagelijks urenlang gaat staan tellen.

Ik denk ook dat een heleboel mensen het zouden toejuichen als jij daar 's winters dagelijks urenlang gaat staan Herman.
...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 21:25:31 PM
Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 21:22:51 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 19:21:06 PM

Niemand zal je waarschijnlijk tegenhouden als jij daar gedurende de winter dagelijks urenlang gaat staan tellen.

Ik denk ook dat een heleboel mensen het zouden toejuichen als jij daar 's winters dagelijks urenlang gaat staan Herman.
...

Als hij het niet eens is met iets wat ik zeg vindt hij het kennelijk gemakklijker om te gaan schelden dan om met tegenargumenten te komen
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=211502.msg1309567#msg1309567
Herman van der Meer

Harm058

Altijd maar moeilijk doen.... zucht.....
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Harm058 op november 15, 2012, 22:13:14 PM
Altijd maar moeilijk doen.... zucht.....
Je moet wat doen om moe te worden zo rond bedtijd...

En dat is zeker niet voor Herman alleen, maar voor ieder die zich ieder keer er weer mee bezig houd. Langs je neer leggen is vaak toch het makkelijkst lijkt me...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Harm058

Het forum van Waarneming.nl was 'vroeger' echt zoveel beter.... er werd naar iemand geluisterd, acceptatie, een luisterend oor....maar nu? .... zucht!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 22:22:38 PM
Citaat van: Harm058 op november 15, 2012, 22:13:14 PM
Altijd maar moeilijk doen.... zucht.....
Je moet wat doen om moe te worden zo rond bedtijd...

En dat is zeker niet voor Herman alleen, maar voor ieder die zich ieder keer er weer mee bezig houd. Langs je neer leggen is vaak toch het makkelijkst lijkt me...

Je moest eens weten wat er van de discussie(s) zou  zijn geworden als ik het niet langs me neer had gelegd.
Totaal andere reacties zouden gerechtvaardigd zijn en meestal heb ik die ook eerst geschreven, om ze dan weer weg te gooien.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 15, 2012, 22:39:01 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 22:22:38 PM
Citaat van: Harm058 op november 15, 2012, 22:13:14 PM
Altijd maar moeilijk doen.... zucht.....
Je moet wat doen om moe te worden zo rond bedtijd...

En dat is zeker niet voor Herman alleen, maar voor ieder die zich ieder keer er weer mee bezig houd. Langs je neer leggen is vaak toch het makkelijkst lijkt me...

Je moest eens weten wat er van de discussie(s) zou  zijn geworden als ik het niet langs me neer had gelegd.
Totaal andere reacties zouden gerechtvaardigd zijn en meestal heb ik die ook eerst geschreven, om ze dan weer weg te gooien.

Leuk en aardig dat er discussies zijn geëindigd met hele goede gegevens waar we je ontzettend dankbaar voor zijn en waar je zeker een meerwaarde in hebt. Maar de manieren waarop zorgt ervoor dat de andere waarden meestal verloren gaan die even belangrijk of soms nog belangrijker zijn en dat blijft zo zonde. Ieder individu op dit forum kijkt op een andere manier naar de natuur en pakt het daarom op een andere manier aan. Al deze manieren behoort iedereen te accepteren in plaats van aan te vallen om elkaar beter te begrijpen en een groter draagvlak te creëren voor de dieren waar wij zo van houden. Het gaat niet om de waarheid zelf, het gaat om hoe je de waarheid verpakt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 15, 2012, 22:53:54 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 22:39:01 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2012, 22:22:38 PM
Citaat van: Harm058 op november 15, 2012, 22:13:14 PM
Altijd maar moeilijk doen.... zucht.....
Je moet wat doen om moe te worden zo rond bedtijd...

En dat is zeker niet voor Herman alleen, maar voor ieder die zich ieder keer er weer mee bezig houd. Langs je neer leggen is vaak toch het makkelijkst lijkt me...

Je moest eens weten wat er van de discussie(s) zou  zijn geworden als ik het niet langs me neer had gelegd.
Totaal andere reacties zouden gerechtvaardigd zijn en meestal heb ik die ook eerst geschreven, om ze dan weer weg te gooien.

Leuk en aardig dat er discussies zijn geëindigd met hele goede gegevens waar we je ontzettend dankbaar voor zijn en waar je zeker een meerwaarde in hebt. Maar de manieren waarop zorgt ervoor dat de andere waarden meestal verloren gaan die even belangrijk of soms nog belangrijker zijn en dat blijft zo zonde. Ieder individu op dit forum kijkt op een andere manier naar de natuur en pakt het daarom op een andere manier aan. Al deze manieren behoort iedereen te accepteren in plaats van aan te vallen om elkaar beter te begrijpen en een groter draagvlak te creëren voor de dieren waar wij zo van houden. Het gaat niet om de waarheid zelf, het gaat om hoe je de waarheid verpakt.

Ik heb *v* in deze discussies niets gedaan dan discussieren zoals het hoort en kennelijk zint dat iemand als  Wytema niet.
Als dat soort mensen zo nodig bloed willen zien of niet zonder paaltje kunnen pissen gaan ze maar ergens anders heen.

Herman van der Meer

Steven Wytema

#178
Nou Herman, als je graag een prive reactie wilt hebben in het openbaar (want mijns inziens schreeuw je om aandacht nu):

Ja, ik denk dat je bij die Haakbekken "gezever" uitroept.
Oa omdat als je lekker achterover leunt bij je warme kachel vanachter je computertje, en niet erop uit gaat om Haakbekken te zoeken, dan vind je ze inderdaad nooit!
Ik probeer door oa het veranderende weer aan te halen (beter dan ZW5 met regen), mensen te enthousiastmeren.
Eenzelfde nutteloze opmerking van jou (dat Jeroen Breidenbach maar eens urenlang in de winter moet gaan tellen in Zweden) daar hoor je Jeroen niet over.
Als ik jou de bal kaats, is het opeens "schelden"? (wijs mij de scheldwoorden even aan)

Zo ben ik niet doorgegaan op die Haakbekken omdat ik het "langs me neer heb gelegd".
En vul (dus) alsjeblieft niet voor me in dat ik niet met tegenargumenten kan komen en dan ga schelden..

Anyhow: Herman, als ik eerlijk mag zijn, ik hoor met grote regelmaat wisselende woorden over jou, en mijn bijdrage weerspiegelt dat denk ik erg goed:
Enerzijds lever je zeer veel nuttige bijdrage in de vorm van kennis, kaartjes/grafieken en geluiden; Anderzijds kan je soms zo ongezouten uit de hoek komen... dat stoort een boel mensen.
(Geloof me: veel meer mensen dan je erg in hebt).
Ik hoop dat je er iets mee doet, ik hoop ook dat we jouw waardevolle bijdragen niet gaan missen, want zoals gezegd: mijn mening over jouw grafieken was oprecht!
edit: dit laatste stuk is al grotendeels door Jeroen juist weergegeven.


Steven Wytema


HPM

Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 23:26:07 PM
Nou Herman, als je graag een prive reactie wilt hebben in het openbaar (want mijns inziens schreeuw je om aandacht nu):

Ja, ik denk dat je bij die Haakbekken "gezever" uitroept.
Oa omdat als je lekker achterover leunt bij je warme kachel vanachter je computertje, en niet erop uit gaat om Haakbekken te zoeken, dan vind je ze inderdaad nooit!

Dan veronderstel ik dat jij ze ondertussen wel hebt gevonden maar er niemand anders van hebt verteld. Veel plezier ermee dan maar.

Citeer
Ik probeer door oa het veranderende weer aan te halen (beter dan ZW5 met regen), mensen te enthousiastmeren.
Eenzelfde nutteloze opmerking van jou (dat Jeroen Breidenbach maar eens urenlang in de winter moet gaan tellen in Zweden) daar hoor je Jeroen niet over.
Als ik jou de bal kaats, is het opeens "schelden"? (wijs mij de scheldwoorden even aan)
.....

De discussie daar heb je kennelijk totaal verkeerd begrepen.
Het ging erom dat het voor de kennis over het verloop van de pestvogelinvasie daar  (exvasie eigenlijk) jammer is dat ze op Falsterbo op de 20e stoppen met tellen. Geert-Jan Kroon scheef dat hij ze graag zou aflossen, waarop ik heb proberen uit te leggen dat dat niet goed is voor de gestandaardiseerde tijdreeks.
Yeronimo zei toen dat een dataset gemakklijk is te negeren, waarop ik antwoordde dat waarschijnlijk niemand hem zal tegenhouden als hij daar gedurende de winter dagelijks urenlang gaat staan tellen.
Wat valt daar niet aan te begrijpen en wat zeg ik daarmee verkeerd? Er valt geen kwaad woord en ik kan er geen enkele aanwijzing voor enige kwade intentie in zien. Behalve natuurlijk voor mensen die met hun reet op de kachel overal kwade bedoelingen in denken te zien.
Herman van der Meer