Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

En dan nog maar niet te hebben over Limburg... alhoewel een groep van 50 dan wel weer leuk is!


http://waarneming.nl/soort/view/306?from=2012-11-05&to=2012-11-12&prov=11&maand=0&rows=20&os=0
René Janssen

theomuusse

De Barendrechtse vogel s een rus begreep ik vandaag.

Theo

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: theomuusse op november 12, 2012, 20:36:47 PM
De Barendrechtse vogel s een rus begreep ik vandaag.

Theo

Leuk, van waaruit is die Info? Normaal staat op ringen uit Rusland alleen Moskva, en wel ernorm.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

De waarnemer via Thomas.

Theo

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: theomuusse op november 12, 2012, 21:58:01 PM
De waarnemer via Thomas.

Theo
Uit het veld dus? Dat was een indruk vanaf de foto op de camera.
Dan kan ik bij deze zeggen dat die info niet (meer) klopt. Heb met Marco wat gemaild en ook de originele foto ontvangen. Persoonlijk denk ik Finland, al heb ik daarmee erg weinig ervaring bij zangvogels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

Ik weet dat Kees de Vries de geringde vogel van Barendrecht ook op de foto heeft.
Zouden letters RU opstaan, lijkt me dus toch ergens in Rusland geringd. Zou het ff bij hem navragen ......
Wietze Janse

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: snwja3 op november 12, 2012, 23:15:31 PM
Ik weet dat Kees de Vries de geringde vogel van Barendrecht ook op de foto heeft.
Zouden letters RU opstaan, lijkt me dus toch ergens in Rusland geringd. Zou het ff bij hem navragen ......

Ben erg benieuwd naar de foto's. Zoals eerder aangegeven staat op Russische ringen alleen Moskva.
Zie bijvoorbeeld: http://ringert34.blogspot.nl/2012/10/moskva.html
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 13, 2012, 09:37:05 AMBen erg benieuwd naar de foto's. Zoals eerder aangegeven staat op Russische ringen alleen Moskva. Zie bijvoorbeeld: http://ringert34.blogspot.nl/2012/10/moskva.html

Ik ben ook erg benieuwd naar die foto's. Ook op grotere ringen van de Russische Ringcentrale (bv ringen die passen om vogels als Kokmeeuw/Stormmeeuw en ringen die passen om vogels als Zilvermeeuw / Rotgans) staat alleen de tekst 'MOSKVA' (vaak behoorlijk groot). Bij -erg- oude ringen kan meer tekst op de ring staan (ook cyrillische tekens).

Mocht het gaan om 'MU' dan kan het van alles zijn ('MUSEUM' staat op ringen uit diverse landen, soms ook wel een afkorting als 'MUS').

woen

Dat ze eens doorvliegen naar Eindhoven!
Groeten,

Jeroen

Rikstar

Gisteren een groep van meer dan 1000+ in Schotland op het schiereiland Skye. Sorry voor de internationale inhoud van dit bericht maar het is natuurlijk wel een erg gave groep.
Bron via: www.birdforum.net
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Geert-Jan Kroon

Vanuit Falsterbo blijven ze ook maar komen:

9/11    100
10/11   190
11/11   230
12/11   80
13/11   290
Groet,

Geert-Jan Kroon


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: peterlindenburg op november 13, 2012, 16:50:12 PM
http://www.cr-birding.org/node/1418

Noors kleurring-project
Waarschijnlijk niet. Vogels hebben alleen metaal, en dat lijkt niet te passen op hun type ringen. In een voorgaande invasie waren er wel vogels uit de UK in Nederland. Dat was wel met de terugtrek.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 13, 2012, 16:25:20 PM
Vanuit Falsterbo blijven ze ook maar komen:

9/11    100
10/11   190
11/11   230
12/11   80
13/11   290

Dat is pas de laatste dagen zo en er zal nog heel wat moeten gebeuren wil het aantal opmerkelijk worden.
Overigens stoppen de tellingen daar zoals gebruikelijk op 20 november. Nog maar een week te gaan dus.
Hier is de stand van zaken tot en met vandaag:


Columns=seasonal totals. Filled circles=running three-year means.
Herman van der Meer

Adri Clements

Daarnaast vallen de aantallen in het niet bij de bijna 900 exx. ri. Z vandaag in het oostnoordoosten van Denemarken. (daar ook 7 Haakbekken (Krognæb)).
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Als ik een kilometerhok gelijkstel aan een groep dan is elke groep Pestvogels in de afgelopen zeven dagen gemiddeld rond de 4 keer in Waarneming ingevoerd. Dat geldt ook voor 13 dagen.
Herman van der Meer

theomuusse

Leuk, die grote groep!
Ik zag er enkele jaren terug ook eens 1000 in Aberdeen.

De ring op de foto van Marco Vriens toont ..824.. met daaronder ALU ofwel Matsalu.

Theo

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: theomuusse op november 13, 2012, 17:57:23 PM
Leuk, die grote groep!
Ik zag er enkele jaren terug ook eens 1000 in Aberdeen.

De ring op de foto van Marco Vriens toont ..824.. met daaronder ALU ofwel Matsalu.

Theo

En Estland lijkt het niet te zijn op basis van het type... De foto ligt momenteel onder andere ook bij de Estse ringcentrale met de vraag of hun er naar kunnen kijken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: theomuusse op november 13, 2012, 17:57:23 PMDe ring op de foto van Marco Vriens toont ..824.. met daaronder ALU ofwel Matsalu.Theo

Net deze foto ook bekeken (op Facebook pagina van Jeroen / Bird Ringing en Bird Banding) en onafhankelijk van Theo kwam ik tot dezelfde conclusie. M.i. (MATS)ALU op de bovenste rij en (ESTONIA) op de onderste rij.


Jeroen Nagtegaal

Een reactie uit Estland. Zeker geen Estland. Cijfers staan daar onder de tekst.
Mogelijk Noorwegen. Ik zal verder gaan mailen. Mochten er andere foto's opduiken dan zie ik deze graag!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Geert-Jan Kroon

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28

De Vulkaan in Den Haag heeft vanmorgen een groep van 110 Pestvogels langs zien vliegen. Volgens mij de grootste groep tot nu toe? Ik ben benieuwd waar/of ze aan de grond komen.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jan2002

Rondje langs een van de bekende plekken in Ede (Maxwell-straat) leverde vandaag niets op; wel volop bessen, ik houd het in de gaten.
Groet,
Jan

HPM

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 14, 2012, 13:27:53 PM
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28

De Vulkaan in Den Haag heeft vanmorgen een groep van 110 Pestvogels langs zien vliegen. Volgens mij de grootste groep tot nu toe? Ik ben benieuwd waar/of ze aan de grond komen.

Het maxumum tot nu toedit jaar  is 130.
Herman van der Meer

GertJ

Citaat van: Jan2002 op november 14, 2012, 13:50:23 PM
Rondje langs een van de bekende plekken in Ede (Maxwell-straat) leverde vandaag niets op; wel volop bessen, ik houd het in de gaten.
Als jij die plek in de gaten houdt, dan doe ik dat ook. Ik kom er dagelijks langs. Zo vanaf de fiets kunnen ze best wel verborgen zitten in de besseb trouwens.
Bij mijn weten hebben daar trouwens nooit echt grotere groepen gezet, altijd een paar losse.
Groet Gert Jager

Bart van Hoogstraten

De Bessenbaron is zo te zien niet strikt vegetarisch!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rikstar

Het is bekend dat Pestvogel vaak ook vliegen/muggen vangen.   Toevallig heb ik ze afgelopen weekend ook kort  'biddend' naar mugjes zien jagen.
Ik vond het bijna vliegenvanger achtig gedrag.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2012, 17:59:47 PM
De Bessenbaron is zo te zien niet strikt vegetarisch!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Citaat van: Rikstar op november 14, 2012, 18:18:19 PM
Het is bekend dat Pestvogel vaak ook vliegen/muggen vangen.   Toevallig heb ik ze afgelopen weekend ook kort  'biddend' naar mugjes zien jagen.
Ik vond het bijna vliegenvanger achtig gedrag.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2012, 17:59:47 PM
De Bessenbaron is zo te zien niet strikt vegetarisch!

Sterker: in het zomerhalfjaar bestaat hun voedsel vrijwel geheel uit insecten met een voorkeur voor muggen, ook logisch met oog op hun broedhabitat (taiga).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op november 14, 2012, 18:21:48 PM
Citaat van: Rikstar op november 14, 2012, 18:18:19 PM
Het is bekend dat Pestvogel vaak ook vliegen/muggen vangen.   Toevallig heb ik ze afgelopen weekend ook kort  'biddend' naar mugjes zien jagen.
Ik vond het bijna vliegenvanger achtig gedrag.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2012, 17:59:47 PM
De Bessenbaron is zo te zien niet strikt vegetarisch!

Sterker: in het zomerhalfjaar bestaat hun voedsel vrijwel geheel uit insecten met een voorkeur voor muggen, ook logisch met oog op hun broedhabitat (taiga).


En ze vertonen naast dat vliegenvangergedrag ook nog ander gedrag... Een beetje zoals Groene reigers (lok)aas kunnen gebruiken om visjes te vangen, zat een paar jaar geleden een Pestvogel bij Lauwersoog naast een aangepikt appeltje af te wachten tot er vliegen op het vruchtvlees kwamen zitten. Zodra er een vlieg op het appeltje ging zitten, sloeg de Pestvogel toe. Hij ving zo 5-6 vliegen in nog geen 10 minuten tijd, terwijl hij het appeltje al die tijd met rust liet:


Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bart van Hoogstraten

#148
Gave waarneming!  :duim:
(En gave foto! Hier stemmen)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

augustvansteensel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2012, 21:21:38 PM
Gave waarneming!  :duim:
(En gave foto! Hier stemmen)
Wat krijg ik als ik vijf sterren stem? ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!