Dode dieren langs de A12

Gestart door egilio, maart 31, 2007, 10:27:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

egilio

Woensdag langs de A12 tussen Den Haag en Utrecht na knp Oudenrijn zag ik een stuk of 5 dode dieren liggen. Bij de eerste dacht ik dat het om een marter ging, vrij groot, en de vacht lag een beetje opengewaaid, met donker haar einde en lichte ondervacht. Maar toen ik er zeker 5 van had zien liggen vroeg ik me af of dat echt wel allemaal marters konden zijn. Ik heb ze vast niet alle dieren die er lagen gezien, er stond ook wel eens geen file nl. Gister zag ik er weer 2 liggen.
Ze leken erg op elkaar. Kunnen het marterachtigen zijn of zouden het beverratten of iets dergelijks kunnen zijn geweest? Is het iemand anders ook opgevallen?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

michel.wissink

Ik denk bij deze omschrijving aan bunzing.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Leon Olsthoorn

5 bunzings langs 1 stuk snelweg? Dat lijkt mij echt te veel toeval. Bij hazen of huiskatten wil ik het nog wel geloven, maar 5 bunzingen op een paar kilometer is me te veel.

De beschrijving vind ik eigenlijk té vaag, vrij groot, is dat maatje bunzing of maatje beverrat (die hij zelf ook noemt)? Ik zie nog het meest in hazen, of verschillende zoogdieren die door het opgedroogde bloed allemaal dezelfde donkerbruine kleur hadden.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

mlahaye

Tja, de beschrijving is niet erg eenduidig en kan meerdere soorten betreffen. Bunzing of een andere marter zou kunnen, misschien omdat de paartijd begonnen is? Al weet ik niet of die voor bunzing in het voorjaar valt....
Overigens is het fenomeen van veel dode dieren wellicht meer te danken aan een zieke medewerker van Rijkswaterstaat (kantonier), dan aan iets anders. Normaal gesproken worden kadavers namelijk snel verwijderd.

Met vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

michel.wissink

Citeer5 bunzings langs 1 stuk snelweg? Dat lijkt mij echt te veel toeval. Bij hazen of huiskatten wil ik het nog wel geloven, maar 5 bunzingen op een paar kilometer is me te veel.
Ik heb er in een grijs verleden eens 3 binnen 100 meter langs een provinciale weg gevonden...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

egilio

Ik kan er ook weinig anders van maken. Alleen mss deze week in de file staan net als ik er een zie. Determineren met 120km per uur zit me nog niet helemaal in de vingers.

Ze hadden wel echt staarten, dus ik hazen vallen af lijkt. Daar hadden ze ook op het oog een te dikke vacht voor.

Ik zal deze week eens opletten of ik wat meer kenmerken kan zien. Iets van een kop bijv.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HJDT

1 Van die vijf beesten is in ieder geval een Muskusrat en die ligt er al sinds (ja echt waar) 1 april. Ik rij er ook elke dag heen en weer naar mijn werk maar ik moet erbij zeggen dat dode dieren determineren niet mijn hoogste prioriteit heeft als ik in de auto zit  <_< . Overigens lag dit beest aan de noordkkant van de weg dus dat is dan aan de andere kant als ik je verhaal zo lees. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

huysse


Leon Olsthoorn

Citeer1 Van die vijf beesten is in ieder geval een Muskusrat en die ligt er al sinds (ja echt waar) 1 april.
Deze waarneming is echter al 30 maart gedaan
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

HJDT

Wat wil je daarmee zeggen Leo ?? Dat het niet om dezelfde beesten kan gaan ?? Die Muskusrat lag er vandaag ook nog braaf trouwens. Ik moet mezelf ook nog even corrigeren: het beest ligt langs de zuidelijke rijbaan.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Leon Olsthoorn

#10
CiteerWat wil je daarmee zeggen Leo ?? Dat het niet om dezelfde beesten kan gaan ??
Ja, inderdaad. Jij zegt dat het beest er ligt sinds 1 april, dus dan kan de waarnemer hem nooit op 30 maart hebben waargenomen, want toen lag hij er nog niet.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

Jullie weten beiden waar ze liggen, dus waarom niet ff stoppen, uitspannen en kijken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

#12
CiteerJullie weten beiden waar ze liggen, dus waarom niet ff stoppen, uitspannen en kijken?
Misschien omdat dat levensgevaarlijk en in deze situatie verboden is... -_-  
Groet

Peter Kroon

mlahaye

Nog een extra toevoeging. Het is inderdaad LEVENSGEVAARLIJK en VERBODEN om dieren op te rapen langs de snelweg en ik raad het iedereen dan ook af. Mocht je toch stoppen dan is het volledig voor eigen rekening, maar doe het vooral NIET! Automobilisten schrikken zich rot en 120 km/u is echt veel harder dan je denkt.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren.

grunsven

Dan ligt er in ieder geval 1 makkelijk herkenbaar zoogdier.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

egilio

Vandaag niets opvallends zien liggen.
Wel iig 2 fazanten, paar ratten, een vos en wat duiven. Overigens lagen de dieren vorige week allemaal ten noorden van de rijbanen richting Utrecht. Dus naast de linkerbaan (er is daar een vrij breed middenstuk). Misschien dat ze daarom ook langere tijd blijven liggen af en toe.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HJDT

Citeer
CiteerWat wil je daarmee zeggen Leo ?? Dat het niet om dezelfde beesten kan gaan ??
Ja, inderdaad. Jij zegt dat het beest er ligt sinds 1 april, dus dan kan de waarnemer hem nooit op 30 maart hebben waargenomen, want toen lag hij er nog niet.
Lijkt me een redenatie die wel erg kort door de spreekwoordelijke bocht is. Ik schreef in mijn eerste berichtje al dat het determineren (of zelfs aandachtig bekijken) van dode dieren langs de snelweg niet mijn hoogste prioriteit heeft. En zelfs als het wel mijn eerste prioriteit had zou ik nog van alles kunnen missen nietwaar ??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

egilio

Net weer langs gereden.
Weer zo'n marterachtige. dit keer een stuk voor gouda al, vlak voor de afslag Zevenhuizen. Met zekerheid een marterachtige. Maar ik kan zo vlug niet zien wat het precies is. Lag op de vluchtstrook en zag er redelijk intact uit.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]