Middelste bonte specht, geslacht?

Gestart door Wim Gerritsen, november 04, 2012, 22:13:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Gerritsen

http://waarneming.nl/waarneming/view/71971142
Weet iemand of het hier om een vrouwtje, mannetje of juveniele vogel betreft?
Alvast bedankt,
Wim Gerritsen

frankneijts

Lijkt me een wijfje Wim (zie de bruine begrenzing aan de zijkant en achterhoofd) die nog in de rui is wat wel een beetje laat is overigens. Zie eerlijk gezegd niks dat wijst op een jonge vogel maar wellicht dat de foto's zich daarvoor niet lenen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wim Gerritsen

Hallo Frank,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb vandaag nog een aantal foto's toegestuurd gekregen van een Mibo op dezelfde plek gemaakt. Betreft het hier om dezelfde vogel?
Ben benieuwd naar je mening...
Alvast bedankt, Frank
Groetjes Wim

frankneijts

Het lijkt me dezelfde vogel Wim en aangezien ik zo gauw geen ruicontrast kan ontdekken in de grote dekveren (welke redelijk goed te zien zijn op de eerste foto) zou het een adult wijfje moeten zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wim Gerritsen

Hallo frank,

Dank voor je toelichting en expertise ik zal deze waarneming aanpassen naar adult vrouwtje.

Groeten Wim

Marijn van Oss

Waarom geen mannetje? De scheiding tussen de rode kopkap en de zwarte bovenhals is vrij strak.
Groeten,
Marijn van Oss

frankneijts

#6
Citaat van: Marijn van Oss op november 06, 2012, 12:27:21 PM
Waarom geen mannetje? De scheiding tussen de rode kopkap en de zwarte bovenhals is vrij strak.

Gorman in 'Woodpeckers of Europe', Middle Spotted Woodpecker adult female: ".... The red (crown) is also lighter sometimes perhaps orange or rusty brown at the rear. The white forehead is tinged yellow." Bij adulte mannetjes is de kruin geheel vuurrood (Gorman: "bright strong-red crown") zonder bruine of zwarte begrenzing en het voorhoofd gewoonlijk witter, niet zo geel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marijn van Oss

Citaat van: frankneijts op november 06, 2012, 13:10:38 PM
Citaat van: Marijn van Oss op november 06, 2012, 12:27:21 PM
Waarom geen mannetje? De scheiding tussen de rode kopkap en de zwarte bovenhals is vrij strak.

Gorman in 'Woodpeckers of Europe', Middle Spotted Woodpecker adult female: ".... The red (crown) is also lighter sometimes perhaps orange or rusty brown at the rear. The white forehead is tinged yellow." Bij adulte mannetjes is de kruin geheel vuurrood (Gorman: "bright strong-red crown") zonder bruine of zwarte begrenzing en het voorhoofd gewoonlijk witter, niet zo geel..


Is het bekend of de begrenzing tussen de kopkap en de nek een individueel verschil is of een leeftijdskenmerk?
Groeten,
Marijn van Oss