Stigmella op Iep, Stigmella lemniscella of S. Ulmivora?

Gestart door paulhoekstra, oktober 28, 2012, 22:10:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Is dit Stigmella lemniscella of S. ulmivora? Er zat geen rups meer in de mijn.

http://waarneming.nl/waarneming/view/71914388
onzeker Iepenbladrandmineermot - Stigmella lemniscella gezien op 2012-10-28 Regulieren
Foto's:




groeten,
Paul

henkjanvdkolk

Een lastige, het beste kenmerk lijkt me nu (afgaand op bladmineerders.nl) of de larve aan de onder- of bovenkant de mijn heeft verlaten (te zien als een sneetje in het blad). S lemniscella: boven. S ulmivora: onder.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

paulhoekstra

Ik zie een sneetje aan de onderkant (zie bijlage), maar ik weet niet zeker of dat nu de uitgang van de mijn is, of dat die ergens in de bladrand moet zitten.
groeten,
Paul

henkjanvdkolk

Dat lijkt me geen snede, maar een beschadiging van het blad. Een sneetje is echt niet meer dan een klein 'scheurtje' en is vaak alleen met een loep goed te zien.

Je kan trouwens een bladmijn het beste met doorvallend licht fotograferen, dan is de exacte vorm en de ligging van de frass beter te beoordelen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

boleto

Omdat de feceslijn noga smal is, hebben we waarschijnlijk te maken met S. ulmivora.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

paulhoekstra

Citaat van: henkjanvdkolk op november 02, 2012, 10:37:02 AM
Dat lijkt me geen snede, maar een beschadiging van het blad. Een sneetje is echt niet meer dan een klein 'scheurtje' en is vaak alleen met een loep goed te zien.


Ik heb even opnieuw de foto toegevoegd en het nu beter ingetekend. Op de blauwe lijn zie ik een klein sneetje (met loep 20x, maar ook met het blote oog net te zien).

Ik maak er een onzekere S. ulmivora van.
groeten,
Paul