Hoofdmenu

HalsringGrauwe Gans

Gestart door Vincent Martens, november 04, 2012, 15:06:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Martens

Ik heb vanmiddag een grauwe gans afgelezen, Blauw BJS. Klopt het dat de letter S met rechte hoeken kan worden weergegeven? Anders zou het BJ5 moeten zijn. BJS bestaat in ieder geval wel (heb hem zo ingevoerd) en is 1x eerder gezien in Spanje met vermelding "ringgegevens nog niet bekend".

Vincent
groeten, Vincent

Jeroen Nagtegaal

Hallo Vincent,

Het zou kunnen. Even een vraag. Hoe stonden de tekens op de halsring?
Ook is de kleur van de inscriptie handig om te weten, evenals de locatie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Martens

Net als bij Kolganzen.  Een grote B en dwars daarop aan de kopzijde een J met daarnaast die vierkante S. Ik heb hem al ingevoerd en ik denk dat het wel klopt zo. Heb al eerder grauwe ganzen gehad die eerder in Spanje  waren afgelezen.

vincent
groeten, Vincent

Vincent Martens

De ring was blauw met witte letters, de lokatie was Barsbekerbinnenpolder.
groeten, Vincent

Jeroen Nagtegaal

Ik kan niet vinden. Bij Kleine Rietgans worden dergelijke halsbanden wel gebruikt.
Je kan denk het besten even mailen naar de Zweden. Dat kan via Leif.Nilsson@zooekol.lu.se
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

H.Valkema

maar bij kleine rietganzen is de S altijd een ronde S en niet een rechthoekige.. die blauwe halsbanden worden al jaren niet meer gebruikt.. ze zijn vervangen door wit, maar dat weet jij vast ook jeroen ;-)
Groeten,
Haije Valkema

Jeroen Nagtegaal

Mijn Kleine Rietganzen aflezingen zijn op één hand te tellen. Ik zie ze zelden...
Durf dus niet te zeggen hoe het zit met het verloop van types.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

H.Valkema

oke nou dan bij deze ;-) ik woon tussen de kleine rietganzen en met een beetje mazzel lees ik binnen een paar minuten de eerste af vanaf het moment dat ik van huis fiets
Groeten,
Haije Valkema

Vincent Martens

Raadsel opgelost dankzij de nieuwsbrief van Jan Kramer, Nieuws van de Velden van 15 oktober 2011. Het blijkt dat in Noorwegen sinds 2011 de grauwe ganzen worden voorzien van blauwe halsringen, waarbij de cijfers 5, 8 en 9 een wat afwijkende vorm hebben. Het cijfer vijf heeft alleen rechte hoeken en het cijfer 8 bestaat uit een rondje bovenop een driehoekje. De bovenzijde van het cijfer 9 ziet er uit als een driehoekje met de punt omlaag. De 9 is dus als een kleine letter y waarvan de bovenkant dicht is.

Mijn grauwe gans was dus geen blauw BJS ,  maar blauw BJ5. De Spaanse aflezers hadden zich dus net zo vergist als ik.

Vincent
groeten, Vincent