Hoofdmenu

inheems

Gestart door joostheeremans, november 15, 2012, 17:58:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Ik raakte vandaag verzeild in een discussie over wel of niet inheems en we liepen uiteindelijk vast op de definitie van inheems. Moet een soort in een bepaald land voorkomen om inheems te zijn, of is (tijdelijke) afwezigheid geen reden om een soort als niet inheems te bestempelen. Concreter, is een wolf inheems ook al is die niet aanwezig in Nederland op dit moment, of is een wolf pas inheems op het moment dat hij het land in komt?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

#1
Het is historisch bepaald, denk ik. Als een dier of plant vroeger hier voorkwam, uit eigener beweging, dan is hij inheems. Dat hij al eeuwenlang uitgeroeid is, zou dan geen rol spelen; tijdelijke afwezigheid zou je dit kunnen noemen. Van de Nederlandse naaldbomen worden volgens mij alleen de Grove Den en de Jeneverbes als inheems betiteld. ( Volgens de Oecologische Flora.) Al die andere zijn ooit aangeplant. Een Raaf is inheems, omdat de laatste in 1924 is geschoten, maar voordien kwam hij hier gewoon voor. Een Fazant is ooit ingevoerd en dus niet inheems (en mogen we dus niet op ons lijstje zetten), een Knobbelzwaan wel, dus die moet hier vroeger inheems zijn geweest (Middeleeuwse banketten met gestoofde zwaan op tafel, daar zijn schilderijen van). 

Van de Zeearend zijn dacht ik nooit bewijzen gevonden dat die hier vroeger ook voorkwam maar omdat deze zich uit eigener beweging in Nederland heeft gevestigd uit wilde voorouders, is deze nu inheems te noemen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

Hey Ronald,


Bedankt voor je antwoord. Ik rekende de wolf ook tot de inheemse soorten, maar kon niet zo snel vinden of een soort dat niet voorkomt in een land wel inheems kan zijn in dat land.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Enige jaren geleden ben ik naar een lezingendag geweest met het begrip Inheems als rode draad en dan vooral in historisch perspectief. De conclusie was dat er een grijs gebied is en altijd wel zal blijven. Het gaat er steeds van uit welke tijdvak je als uitgangspunt neemt.
De Fijnspar wordt algemeen als uitheems bestempeld. Toch was deze tijdens de laatste ijstijd inheems en algemeen voorkomend, zo is gebleken uit bodemvondsten.
Een ander uiterste vormt de Zomereik. Deze wordt in het algemeen als inheems genoemd. Toch blijkt een (heel) groot deel van de Zomereiken genetisch materiaal te hebben dat afkomstig is van zuid- en oost-europa. Hetzelfde geldt voor Engels raaigras. Dat wordt als inheems en wild beschouwd. Maar ik durf de stelling aan dat het overgrote deel van de vondsten verwilderd zijn uit de intensieve landbouwgebieden.
Wat is inheems en wat niet. Het blijft een spannend onderwerp. De uitersten zijn duidelijk, maar er blijft een grijs gebied en ik vrees dat dat grijze gebied steeds breder zal worden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl