Hoofdmenu

Dunne korst

Gestart door zuilim, november 03, 2012, 18:51:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Laag op de stam van één der berken van een aangeplant groepje in een hoek van een speelweide in een Leids wijkparkje zag ik een blauwpaarse korst, groot (badsis ca. 10 cm.), dun en plat. Geen korstmos. Ik verwachtte deze op naam te kunnen brengen. Niet gelukt.  Foto's nr. 4163-a 4164, 4165, 4166 zijn gemaakt op 23 september, nr. 4627 meer dan een maand later, op 3 november. De blauwpaarse kleur is in de tussenliggene periode sterk verbruind, in werkelijkheid bruiner dan op de foto.
Wat kan dit zijn?

Vriendelijke groeten,
Karel Brussee.

Melchior van Tweel

Misschien een gekke vraag: Is het wel een paddenstoel? Zou het niet een plek kunnen zijn waar de schors is verwijderd en je dus op het hout (met hars) kijkt?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zuilim

Dag Melchior,
Helemaal niet zo'n gekke vraag. Ik heb een verfspetter ook wel eens voor een korstmos versleten!

Na jouw suggestie dacht ik aan een door een maaimachine (Omgeving wordt veel gemaaid!)veroorzaakte bastwond die daarna is bestreken met een anti-houtrotmiddel door een werker bij de plantsoenendienst. Iemand met kennis van deze dingen stelt dat dergelijke wonden rafelig zijn. Hij dacht meer aan een verwijderd stuk schors maar, denk ik dan, wie doet zoiets?

Dit raadseltje is voor mij nog niet opgelost. Mocht er t.z.t. iets aannemelijks opduiken, dan laat ik het je weten.

Dank voor je reactie en mijn vriendelijke groeten,

Karel Brussee.