Hoofdmenu

Nauwkeurigheid

Gestart door Melchior van Tweel, november 02, 2012, 08:00:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Als ik waarnemingen met ObsMap invoer zie ik in mijn beeld de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling (meestal 8 meter, maar varierend van 4 tot 32 meter). Als ik de waarnemingen upload naar wrn zie ik dat bij al die waarnemingen de nauwkeurigheid op 10 meter is gesteld. Een goed gemiddelde, maar niet erg accuraat. Ik zou ervoor willen pleiten om die nauwkeurigheid mee te nemen bij de upload. Het geeft immers goed de nauwkeurigheid aan en het zou jammer zijn om zulke basis-gegevens te verliezen. Wat vinden anderen hiervan?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

melchior, het zijn twee verschillende getallen
het getal op in obsmapp geeft de precisie van de gps aan, niet de precisie van de waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op november 02, 2012, 08:13:53 AM
melchior, het zijn twee verschillende getallen
het getal op in obsmapp geeft de precisie van de gps aan, niet de precisie van de waarneming
Oke, dat wist ik niet. Kan je aangeven wat het verschil is? Heeft dat te maken met de omrekening van LatLon naar Amersfoortcoordinaten?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

als ik op punt x sta met gps preciesie op 4 meter
en 200 meter verder vliegt een sperwer die als punt invoer. Wat is de precisie van de waarneming ?
geen 4 meter in elk geval.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Das waar. Als botanicus heb ik dat probleem minder. Ik kan me voorstellen dat handhaven van de huidige methode dan wel het beste is. Bedankt voor het antwoord.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op november 02, 2012, 10:06:40 AM
als ik op punt x sta met gps preciesie op 4 meter
en 200 meter verder vliegt een sperwer die als punt invoer. Wat is de precisie van de waarneming ?
geen 4 meter in elk geval.
Hisko, ik heb hier toch nog even op zitten broeden. Een gedachten-experiment: ObsMap weet wanneer ik de GPS gebruik om een waarneming vast te leggen. Als dit het geval zou je bij de nauwkeurigheid van de waarneming de nauwkeurigheid van de GPS kunnen gebruiken. Die nauwkeurigheid zal vaak 8 tot 16 meter zijn, maar kan ook kleiner of groter zijn. Als de waarnemer zelf een punt op de kaart aangeeft kan dat natuurlijk niet. Die afwijking zal vaak groter zijn dan de nauwkeurigheid van de GPS. Misschien zou je ervoor kunnen kiezen om dan te werken met de afstand van het GPS-punt tot het gekozen punt. Enkele voorbeelden:
0-25 meter: nauwkeurigheid van 10 meter
25-100 meter: nauwkeurigheid van 30 meter
100-1000 meter: nauwkeurigheid van 100 meter
>1000m: nauwkeurigheid van 1000m
Dit is natuurlijk maar een gedachtenexperiment. Het gaat mij er gewoon om dat de nauwkeurigheid van de coördinaten zo goed mogelijk bewaard blijven. Maar misschien zit hier ook wel weer een fout in deze gedachtenkronkel van mij in. In dit stadium heb ik het dus nog helemaal niet over implementatie in ObsMapp of waarneming.nl, maar meer over het uitgangspunt.
Ik hoor graag van je, Hisko, maar ook de ideeën van anderen stel ik op prijs.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Het probleem is dat de nauwkeurigheid van de waarneming in veel gevallen niets heeft te maken met de nauwkeurigheid van de positiebepaling. Zie het voorbeeld van Hisko (de sperwer die 200 meter verderop vliegt), of een een waarnemer die zich opeens bedenkt dat 'ie 10 minuten geleden ook nog een buizerd zag.
Hoogstens zou je de locatie-nauwkeurigheid over kunnen nemen op de waarnemings-nauwkeurigheid bij stationaire soorten, planten dus. Dan zit je in 9 van de 10 gevallen juist.

PS. Deze discussie even afsplitsen van "Wensen voor ObsMapp"?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op november 03, 2012, 09:53:13 AM
voorbeeld van Hisko (de sperwer die 200 meter verderop vliegt
Ik neem aan dat die waarnemer dan de pointer 200m verplaatst. Volgens mij voorbeeld berekent Obsmap dat de pointer 200m verplaatst wordt en de waarneming krijgt dan een onnauwkeurigheid van 100m mee. Het gaat pas fout als die vogelaar de pointer niet verplaatst, toch?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op november 03, 2012, 17:03:22 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 03, 2012, 09:53:13 AM
voorbeeld van Hisko (de sperwer die 200 meter verderop vliegt
Ik neem aan dat die waarnemer dan de pointer 200m verplaatst. Volgens mij voorbeeld berekent Obsmap dat de pointer 200m verplaatst wordt en de waarneming krijgt dan een onnauwkeurigheid van 100m mee. Het gaat pas fout als die vogelaar de pointer niet verplaatst, toch?

Ja, dat zou je kunnen gebruiken als een indicatie voor "waarschijnlijk nauwkeurig".
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Citaat van: Melchior van Tweel op november 03, 2012, 17:03:22 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 03, 2012, 09:53:13 AM
voorbeeld van Hisko (de sperwer die 200 meter verderop vliegt
Ik neem aan dat die waarnemer dan de pointer 200m verplaatst. Volgens mij voorbeeld berekent Obsmap dat de pointer 200m verplaatst wordt en de waarneming krijgt dan een onnauwkeurigheid van 100m mee. Het gaat pas fout als die vogelaar de pointer niet verplaatst, toch?

Ik verplaats de pointer inderdaad als ik een vogel 200 meter verder zie vliegen. Ik gebruik de gps voor een onnauwkeurige plaatsbepaling en erna duid ik via de kaart de juiste plaats aan (anders zitten bv al je watervogels op een dijk ipv de plas). Maar als ik mijn pointer 200 meter verplaats, doe ik dat vrij nauwkeurig. Daar een onnauwkeurigheid van 100m aan koppelen is helemaal fout. Ik tracht het net nauwkeurig te doen.
Davy De Groote

Melchior van Tweel

Citaat van: Lanius op november 12, 2012, 11:30:19 AM
Ik verplaats de pointer inderdaad als ik een vogel 200 meter verder zie vliegen. Ik gebruik de gps voor een onnauwkeurige plaatsbepaling en erna duid ik via de kaart de juiste plaats aan (anders zitten bv al je watervogels op een dijk ipv de plas). Maar als ik mijn pointer 200 meter verplaats, doe ik dat vrij nauwkeurig. Daar een onnauwkeurigheid van 100m aan koppelen is helemaal fout. Ik tracht het net nauwkeurig te doen.
Bij 200 meter kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de nauwkeurigheid ca 10 meter is als je de pointer verplaatst, maar als het 500 meter is, haal je dat toch echt niet. Zeker niet op een grote plas zonder oriëntatiepunten. Maar goed, laat maar zitten. Ik heb gemerkt dat er geen "draagvlak" voor mijn idee is. En dan houd het natuurlijk op...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Lanius

Het lijkt me gewoon geen goed idee. Als je een ooievaar ziet zitten op een pyloon 1 km verder, kan je de plaats nog steeds exact aanduiden, nl. die pyloon. Zie je een jan-van-gent over zee vliegen op ongeveer 1 km... is de nauwkeurigheid natuurlijk een heel stuk minder. Maar dat hangt dus vaak af van de situatie.

Davy De Groote

jva

Melchior et al.,

Dit is nu precies wat ik ook bedoelde met de volgende posts:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.msg1169371#msg1169371
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.msg1169596#msg1169596

Daarnaast vraag ik mij af wat het volgende inhoud (ik nam in eerste instantie aan dat dit (deels) tegemoet kwam aan mijn wens (en die van Melchior)):

2.8.1 (28-10-2012, huidige versie)
Diverse parameters voor "waarnemingen in de omgeving"


Correct me if I'm wrong, maar ik zie in de huidige versie van Obsmapp (dus 2.8.1) ook geen toevoeging die ik hieraan kan relateren..

Jelle

hiskodevries

'omgeving'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jva

Ok, die 'omgeving', heb ik dus al die maanden voor 'niets' naar uitgekeken..
Gezien het ontbreken van (wederom) een reactie op de rest, voeg ik me maar bij het standpunt van Melchior...geen draagvlak..
Jelle

hiskodevries

Jelle, in deze discussie komen nogal wat definities naar voren over nauwkeurigheid en precisie
In waarneming.nl leggen we de precisie vast van een waarneming als een straal rond het gekozen punt.
b.v. precisie is 100 meter dat betekend dat de waarneming ergens in een straal van 100 meter rondom het gekozen punt is gedaan.
Als jij dus in obsmapp via de kaart de plek exact aangeeft kan de precisie wel  1 meter zijn.
maar als jij met je gsm boven op de plant staat kan dat ook zo zijn.
De waarnemer zelf de precisie laten aangeven wordt een bende. verkeerd, vergeten terug te zetten en zal merendeels totaal niet gebruikt worden. oftewel zit je dan met een gegeven waar je niets mee kan.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Als jullie het niet erg vinden dan sluit ik dit topic.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Op verzoek van Herman slot verwijderd.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jva

#18
Citaat van: hiskodevries op november 15, 2012, 08:58:47 AM
Jelle, in deze discussie komen nogal wat definities naar voren over nauwkeurigheid en precisie
In waarneming.nl leggen we de precisie vast van een waarneming als een straal rond het gekozen punt.
b.v. precisie is 100 meter dat betekend dat de waarneming ergens in een straal van 100 meter rondom het gekozen punt is gedaan.
Als jij dus in obsmapp via de kaart de plek exact aangeeft kan de precisie wel  1 meter zijn.
maar als jij met je gsm boven op de plant staat kan dat ook zo zijn.
De waarnemer zelf de precisie laten aangeven wordt een bende. verkeerd, vergeten terug te zetten en zal merendeels totaal niet gebruikt worden. oftewel zit je dan met een gegeven waar je niets mee kan.

Hisko, ik snap het grote 'verschil' niet met de manier zoals jij het uitlegt. Ik denk persoonlijk  dat het makkelijker werkt als optie in te bouwen dat bij het invoeren van een waarneming via Obsmapp ook een straal kan worden geduid, zie mijn betoog in de vorige topic. Dit scheelt m.i. Veel tijd bij het invoeren. Nu moet ik thuis (op goed geluk, dus nog steeds niet tot op de meter nauwkeurig) alle waarnemingen corrigeren omdat deze standaard op 10 meter nauwkeurig staan, hetgeen vaak verre is van de werkelijkheid. Ik kan me voorstellen dat dit ook vaak wordt vergeten. Nu heb ik het niet over de waarnemingen waar je 'bovenop' staat. Dank voor de mogelijkheid om mijn commentaar hier toch nog even kwijt te kunnen..
Jelle

wimvdven

Ik zie de nauwkeurigheid van de gps niet op het waarnemingenscherm. In sommige schermafdrukken op het forum zie ik die wel.
Ik heb het volgende:
Alcatel OT 918D
Android 2.3 (Gingerbread) (weet ik niet zeker)
ObsMapp 2.9.4
Ik zie wel de de Amersfoort coördinaten.
Wim van der Ven

Alex Kwak

Citaat van: wimvdven op december 07, 2012, 20:02:39 PM
Ik zie de nauwkeurigheid van de gps niet op het waarnemingenscherm. In sommige schermafdrukken op het forum zie ik die wel.
Ik zie wel de de Amersfoort coördinaten.

Kan je een schermprintje leveren van wat je wel ziet?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimvdven

Alex,

Ik hem MyMobiler nog niet geïnstalleerd. Ik hoop dat dit goed genoeg is.
Wim van der Ven

Alex Kwak

Ja prima, maar ik heb geen idee waarom die nauwkeurigheid niet wordt getoond.
Zou je de GPS-log eens aan willen zetten en mij dat logje (<SDkaart>/ObsMapp/log) eens willen sturen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Heb je mail ontvangen. Het lijkt er op dat je gps altijd een nauwkeurigheid van 0 (nul) teruggeeft. En dan toont ObsMapp die "nauwkeurigheid" terecht niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimvdven

Ik snap het. Ik zal het af en toe controleren met mijn Garmin.  Dan weet ik toch iets van de nauwkeurigheid.
Bedankt
Wim van der Ven