Hoofdmenu

Keverlarve.

Gestart door Twan martens, november 02, 2012, 23:13:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71976513
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-11-02 Grubbenvorst - Kaldenbroek
Foto's:


bij voorbaat dank Twan Martens


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Wederom hartelijk dank Arp. :duim:

Groet, Twan.

Twan martens

Hoi Arp.

Van Sjaak Gubbels kreeg ik hetzelfde antwoord, met als aanvulling dat het een vrouwtje is.
Ik heb me vaker afgevraagd of het bij sommige soorten mogelijk is om in het larvestadium al het geslacht te kunnen bepalen.
Weet jij het?

Groet, Twan.

Arp

Hoi Twan,

Van sommige kevers kun je inderdaad al in het larvestadium zien of het een meis of man gaat worden, maar meestal zit het daarbij vast op (microscopisch) kleine details. Van de weinige Lampyris-larfjes die ik heb uitgekweekt is me wel opgevallen dat de larven die vrouwtjes werden een stuk groter waren dan de menneke-larfjes, maar morfologische verschillen zijn me niet opgevallen. Heb er ook niet heel erg naar gezocht overigens.

Weet je zeker dat Sjaak een vrouwelijke larve bedoelde, of is hij in de war met een volwassen vrouwtje? De dames van veel Lampyridae zijn "larvivorm" dus misschien zag hij deze voor een volwassen dame aan? Ik ken Sjaak niet en weet niet hoe goed hij in de Lampyridae(larven) thuis is, maar als hij tips heeft voor het "sexen" van Lampyris-larven dan mag hij ze graag met ons delen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Hoi Arp.

Sjaak wist me te vertellen dat een volw. vrouwtje er hetzelfde uitziet als de larve.
Zover niks nieuws voor jou dus.

Vrgr. Twan.

Arp

Ja okay, dan is dit dus gewoon een larve "geslacht onbekend" ;)

Kijk eventueel nog een keer op de boven gelinkte pagina - de vrouwtjes lijken wel wat op een larve maar zijn toch duidelijk anders. Onder andere geen roze vlekken op de segmenthoeken van het abdomen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)