Larve grote of zuidelijke keizerlibel?

Gestart door MarianK, september 20, 2012, 21:34:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarianK

Op 11 augustus maakte ik een foto van een enigszins vaalgekleurd, eiafzettend vrouwtje grote keizerlibel, die later door Weia als een zuiderlijke werd gedetermineerd.
Omdat ik het afgelopen jaar allerlei libelleneitjes en larven, waaronder die van een grote keizerlibel, heb opgekweekt, ben ik de dag erna een stukje van de rietstengel met eitjes gaan halen in de hoop er een mooie zuidelijke uit te zien opgroeien.
Inmiddels zijn er tientallen larfjes uitgekomen, waarvan de meeste grote keizerlibellenlarven lijken te zijn.
Twee larfjes hebben een andere tekening en ik ben benieuwd of het zuiderlijke zijn.
Is dat in dit vroege stadium al te zeggen?

Vriendelijke groeten, Marian
Groeten,
Marian

Ton van Haaren

Tis wel een Anax, maar ik denk dat hij/zij die vale kleur heeft omdat hij/zij nog niet voldoende is uitgehard na de vervelling. Probeer eens een detail foto te maken van het vangmasker en die anale punten, dat helpt misschien. Over kleurverschillen tussen larven van beide Anax soorten heb ik nog nooit iets gehoord/gelezen, maar wie weet?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

MarianK

Dat dacht ik ook maar deze kleur heeft hij/zij al sind ik hem een paar dagen geleden opmerkte.
Ik zal morgen proberen detailfoto's te maken.
Vr.gr. Marian
Groeten,
Marian

ewoudploeg

Inderdaad een bleekscheet zeg! Die heeft wat verkeerds gegeten :P . Ik vermoed dat je het beestje in een witte bak opkweekt? Of misschien in een glazen bak met witte/lichte omgeving? Ik heb afgelopen jaar wat testjes gedaan met onder meer Anax larven en (hoewel de steekproef klein was) lijkt het er sterk op dat de larven behoorlijk neigen naar aanname van de omgevingskleur. Zowel de Zuidelijke keizer als de Grote keizer kunnen als huidje (en daarmee vast ook als larve) in kleur varieren van enorm bleek tot vrijwel zwart. Als je veel larven hebt, dan zou je eens kunnen uitproberen of je larven ook met de keur van het substraat mee verkleuren.

Wat betreft de determinatie: Ik kan me niet voorstellen dat hier al iets over te zeggen is. Sterker nog: ik ben een keer hopeloos de mist in gegaan met een laatste stadium larve van Anax. Ik noemde haar op basis van een keurige meting van de ovipositor een behoorlijk zekere Zuidelijke keizer. Na het uitsluipen bleek een vrouwtje Grote keizer aan het huidje te hangen. Een hernieuwde meting aan de ovipositor, nu op het huidje, gaf een eenduidig resultaat: Grote keizer. Blijkbaar verandert de verhouding tussen lengte ovipositor/breedte van de epiproct (het enige kenmerk om de soorten uit elkaar te houden voor zover ons bekend) nog bij het uitsluipen. Determinatie van Anax larven blijft moeilijk, zelfs in het laatste stadium. Ik zou me persoonlijk geenzins aan zo'n jong diertje wagen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

MarianK

Nee hij/zij zit niet in een aparte omgeving, alle larfjes (ik heb er zes apart gezet) staan naast elkaar in glazen bakjes en jampotjes. Deze viel juist op omdat hij/zij zo licht van kleur was.
Met wat acrobatische toeren is het gelukt om foto's van de onderkant te maken. Ik heb ze vergeleken met de foto's uit het larvenhuidjesboek van Ewoud en Christophe en het lijkt me dat dit exemplaar een vrouwtje is. Klopt dat?
Overigens komen er na 6 weken nog steeds nieuwe larfjes uit.

Vr. gr. Marian

Groeten,
Marian

nick w

wat leuk dat ie nog zo transparant is  :rolleye:

Groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

Gaaf beestje, lijkt mij idd een vrouwtje gezien de legschede.

ewoudploeg

Citaat van: Johannes Klapwijk op september 22, 2012, 15:34:51 PM
Gaaf beestje, lijkt mij idd een vrouwtje gezien de legschede.

Leuk dat die legschede zo vroeg al te zien is! Als je m nu zou meten zou je meteen op zuideljke uitkomen, maar dat moeten we nog maar even afwachten in de komende stadia :P . Leuk, dat opkweken!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

e.walstra


grunsven

Heel eenvoudig. Larf in een bakje water met wat stokjes en/of plantjes. Af en toe wat voer erbij (waterbeestjes, regenwormpjes, etc.) en de rest gaat vanzelf.
Let er wel op dat hij uit kan sluipen, dus stokje dat boven water uitsteekt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

e.walstra

OKe :rolleye:
Kraanwater? Hoe warm? of gewoon buiten? en als ze dat jaar nog niet uitsluipen hoe doe je dat s`winters? Gewoon beestjes voeren, wormpjes, pissebedden, etc? hoevaak? Kunnen er meerdere larven bij elkaar?
Lijkt me leuk om te gaan proberen.

ERwin

grunsven

Kraanwater is prima. Temperatuur maakt niet veel uit. Maar als de larf verwarmt staat sluipt hij natuurlijk wel eerder uit. Anders s-winters in de koelkast ofzo.
Meerdere larven kan als ze even groot zijn. Anders is het voer.
Wormpjes zijn prima verder waterbeestjes, waterpissebedden kunnen prima maar haftenlarven of muggenlarven ook.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

e.walstra

Heeft de larve veel ruimte nodig? Als je meer voert worden ze dan sneller groot?
Dus als het bijv. een 1e jaars Groene Glazenmaker is dan kan je hem toch dat jaar
nog laten uitsluipen door de temp. wat te verhogen?

Erwin

ewoudploeg

Meer voeren levert snellere groei op inderdaad, net als een hogere temperatuur. Alleen is het veel verstandiger de beesten 's winters in elk geval in de koelkast of kelder te zetten. Vaak is het dan geen kunst om ze op een natuurlijk moment te laten uitsluipen. Zodoende kun je ze zonder problemen naar buiten zetten, zodat ze zich weer kunnen aansluiten bij de soortgenoten. Let trouwens wel op welke soorten je opkweekt. De Groene glazenmaker die je noemt is zeldzaam en strengbeschermd. Daar kun je beter afblijven.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

e.walstra

Ja, wilde ook beginnen met een paardenbijtertje ofzo. Maar s`winter ik het hok(waar het net niet vriest) en dan niet meer voeren?
ERwin

ewoudploeg

Lijkt me ok. Geen vorst en hooguit weinig voer is prima.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

grunsven

Grote keizerlibellen zijn ook erg leuk. Dat zijn heel actieve larven die goed te houden zijn en mooi groot worden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

e.walstra

Oke en hoe komen jullie aan ze? las hier iets over een takje met eieren? of met een net wat planten eruit scheppen?

ewoudploeg

Een takje met eitjes kan. Dan zie je de hele ontwikkeling. Zelf schep ik liever een halfvolgroeide larve in het vroege voorjaar. De winterperiode vind ik altijd maar ellendig en die sla je dan over.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arjan.kop

Larven uit eieren opkweken heb ik nooit gedaan en het lijkt me ook best een uitdaging. Je moet voldoende zeer klein voedsel hebben voor heel jonge larven en zeker nu is daar niet zo gemakkelijk aan te komen. Halfwas larven zijn veel beter 'te behappen'. Gewoon met een netje naar de waterkant als het weer mooi weer gaat worden en wat larven vangen. Een grote pot met een inhoud van een paar liter (weckpot bijvoorbeeld) is heel goed bruikbaar. Van vitrage of horrengaas kun je er een mooie kooi op maken, tenzij je het niet erg vindt om op een dag een huidje te vinden ergens in de buurt van de pot, en een verdroogde libel in de vensterbank... Voordat ik kooien maakte is het gebeurd dat een keizerlibel een grote stofvlok op de grond uitkoos als uitsluipsubstraat en de volwassen libel draaide rondjes in de veel te krappe kamer.

e.walstra

Ja zat te denken aan een klein paludarium wat ik nog heb staan. Dan ga ik komend voorjaar een met het net er op uit.
Dank jullie, dit is een leuk experiment om meer te leren over libellen.

ERwin