bevestiging boommarter

Gestart door joostheeremans, augustus 31, 2012, 17:15:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Volgens mij is dit een boommarter, maar heb niet veel ervaring met de sporen van deze soort. Lag op een omgevallen boom naast een naaldbos. Daarnaast vond ik verschillende 'krabsporen' op de boom. Is dit eventueel ook aan boommarter toe te schrijven?[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/70904528onzeker Boommarter - Martes martes gezien op 2012-08-30 Wageningen - Oranje Nassau's OordFoto's:
bij voorbaat dank Joost Heeremans
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rob Koelman

Dit zou heel goed een keutel van een marter (boommarter of steenmarter) kunnen zijn. Keutels van deze soorten en bijvoorbeeld bunzing en vos zijn in veel gevallen niet met zekerheid te onderscheiden op uiterlijk. Daarvoor bestaat er  bij deze soorten teveel variatie in uiterlijk en formaat. Alleen DNA-onderzoek kan dan uitsluitsel geven.

Verder kun je in bossen (sporen van) zowel boom- als steenmarter tegenkomen. Dus determinatie op grond van biotoop is sowieso niet mogelijk.

Zou de keutel invoeren als onzekere marter (Martes spec.).


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

joostheeremans

Rob bedankt, ik voer 'm in als marter spec. In het gebied is boommarter en vos eerder waargenomen, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Niet dat ik verwacht dat dit tot een zekere determinatie leidt, maar ik vond op dezelfde boom als hierboven afgelopen weekend aan een uitstekend takje wat wittige haren. Zouden deze van een marter afkomstig kunnen zijn?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Tim Hofmeester

Beste Joost,
Die haren lijken mij eerder van een hond dan van een marter (gezien de kleur/structuur).
Verder zijn er overigens ook steenmarterwaarnemingen uit die omgeving, dus ondanks dat de krabsporen wel van een marter afkomstig kunnen zijn (qua vorm en grootte) is het jammer genoeg van deze sporen niet te zeggen welke soort het betreft (boom- of steen-).

MVG,
Tim Hofmeester
Tim Hofmeester