Dudeljo!

Gestart door KorHaan, november 02, 2012, 20:51:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Van Hans Dorrestijn is onlangs verschenen :

http://www.bol.com/nl/p/dudeljo/9200000006516870/

"Dudeljo!" is een ode aan de Wielewaal, en meer dan dat. Wie Dorrestijns Vogelgids en Dorrestijns Natuurgids reeds in de boekenkast heeft staan, moet ook "Dudeljo!" aanschaffen. Hoewel het hoofdthema van "Dudeljo!" natuurlijk de Wielewaal is, die werkelijk in al zijn facetten aan de orde komt, is het Dorrestijns vertelkunst die wederom de show steelt, zoals eerder in zijn Vogelgids en zijn Natuurgids. Verhalen over mensen, reizen en Dorrestijns kijk daarop, vormen de fascinerende bulk van dit boek. Heerlijk herkenbare situaties in het veld, voor zowel de beginnende als de vergevorderde vogelaar, geschreven in een proza dat zeer toegankelijk is en tegelijk zeer persoonlijk. Dorrestijn neemt geen blad voor de mond, hij schrijft met het hart op de tong. Ik heb grijnzend het boek met sneltreinvaart doorgelezen, me verkneukelend in zó plastisch beschreven situaties, dat ik niet in staat was het boek weg te leggen. Ik leerde dingen over de Wielewaal die ik nog niet wist, en ik leerde dingen over mensen die ik nog niet wist. Elke keer dacht ik: nog één hoofdstukje, en dan morgen verder. Maar ik ging voor de bijl, en las dóór ten koste van mijn nachtrust. Deksels, Dorrestijn! Je weet het wéér te flikken, met je vertelkunst die torenhoog boven de middelmaat uitstijgt! Vaak zat ik hardop te lachen om de o zo herkenbare situaties waar ik als vogelaar in het veld weet van heb, maar ook de venijnige opmerkingen deden me veel goed, want ik weet, dat Dorrestijn gelijk heeft. Sommige mensen die je tegenkomt, verdienen het om genadeloos in de hoek gezet te worden. Ik wist bijvoorbeeld niet, dat er zoiets bestond als "vogelaars-bobo's", maar verdomd, ze komen voor! En fotografen in het veld... zoals Dorrestijn ze beschrijft, weet je dat hij het niet uit zijn duim zuigt. Dorrestijn mag zichzelf dan als 'beroerde vogelaar' omschrijven, uit het boek leer je dat hij vooral een scherp observator van mensen is; veelal mildgestemd, soms scherper van toon, maar zoals ik hem heb leren kennen uit zijn twee eerdere boeken, altijd beschouwend en vooral: eerlijk. Hij deelt de lezer zijn gedachten mee, en hij legt zijn ziel bloot. Zonder overdrijving kun je zeggen, dat hij met "Dudeljo!" zijn meest persoonlijke kijk op zowel vogels als de mensheid heeft durven neerzetten. Voor wie daar gevoelig voor is, is "Dudeljo!" een boek dat je bijblijft. Dorrestijn keert zichzelf binnenstebuiten, en iedereen die de vogels èn de mensen een warm hart toedraagt, dient zich te warmen aan zijn laaiend haardvuur. Beter dan dit wordt het niet.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Alex Kwak

Heeft iemand 'm al gelezen? De vogelgids vond ik fantastisch, de natuurgids vreselijk. Ben dus erg benieuwd naar deze nieuwe Dudeljo.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

#2
Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2013, 13:52:42 PM
Heeft iemand 'm al gelezen? De vogelgids vond ik fantastisch, de natuurgids vreselijk. Ben dus erg benieuwd naar deze nieuwe Dudeljo.

Hé, ik was nog niet op de hoogte van dit boek! Ik heb zijn vogelgids ook gelezen (kostelijk) omdat ik me met hem identificeer (ik heb zelf een jampotjesbril met +6 glazen en de voornaamste soorten die ik door mijn verrekijker zie zijn de "hè-net-weg"" en de "oeps-te-laat". Mensen vragen zich wel eens af waarom ik me met zulke slechte ogen eigenlijk bezig houd met vogelen maar dat is, vermoed ik, net zoiets als dat je een mens zijn handen afhakt en hij plots de behoefte krijgt om piano te spelen of in een rolstoel zet en hij plots de vierdaagse wil lopen...  ;) ).
Enfin, ik heb de eerste pagina's van het inkijkexemplaar gelezen en vind het er veelbelovend uitzien, heb hem net dus besteld.
In het eerste voorwoord is het gelijk al prijs  ;D :
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Dat ziet er inderdaad veelbelovend uit, ik herken de stijl van de vogelgids die ik werkelijk schuddebuikend van het lachen heb gelezen  :lol:
Aan het eind van de middag toch maar even naar het winkelcentrum lopen dus?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

augustvansteensel

Ik heb het hier nu naast me liggen, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen...
Ik heb wel hele goede reacties gehoord!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

hendrik.h

leest lekker ,zoals al zijn natuurboekjes.
gr hendrik.

joostheeremans

Het zal voorlopig ook zijn laatste boek zijn over dit onderwerp, de mens wordt weer de hoofdpersoon. Ik vond het een leuk boek, net zoiets als de vogelgids, maar kijk wel weer uit naar een ander onderwerp. Ik ben benieuwd of dat weer depressies, alcoholisme en verloren liefdes worden, of dat het vogelen hem blijvend heeft opgevrolijkt zoals hij beweert.  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Een gedeelte van het boek bestaat uit ingezonden brieven van mensen die een bijzondere ervaring/herinnering hebben mbt de Wielewaal. Op blz. 173/174 een erg leuk verhaal van "onze" Jan Zwaaneveld die door het zien van zijn eerste Wielewaal definitief aan het vogelen is geslagen met dit als resultaat!

Zelf heb ik mijn eerste Wielewaal gezien in het Geuldal, moet '86 of '87 geweest zijn. Ik liep er met een ervaren vogelaar die hem (haar?) hoorde op de oeverhelling. Snelle sprint tegen de steile helling omhoog leverde mij een korte glimp op van een groen exemplaar in een boomtop waarvan ik dus niet weet of het een wijfje was of een juveniel (de ander heeft hem zelf toen niet gezien omdat hij op de oever bleef staan). Ik "vogelde" toen nog niet maar streepte wel al in mijn oude Elseviers aan wat ik zag. Helaas dus zonder exact jaartal, datum, tijdstip of locatie (daarmee ben ik helaas pas begonnen toen ik waarneming.nl leerde kennen in 2008). Gewoon een nietszeggend vinkje bij het plaatje in mijn boek, net als die andere 230 nutteloze vinkjes terwijl mijn officiële levenslijst voor NL pas op 140 ligt. En ik kan me wel voor mijn luie "administratiekop" slaan want alle nutteloze vinkjes in al mijn vogelboeken bij mekaar opgeteld zijn veel meer dan 1000 soorten... Mijn reizen naar Afrika hebben me nog nooit O. oriolus opgeleverd, wel in 2008 O. auratus in Gambia en in 2003 O. auratus en O.larvatus in Zimbabwe. Het zijn altijd adembenemende waarnemingen, die gele schichten! De laatste O. oriolus zag ik afgelopen zomer in de Extremadura. Ik hoorde hem roepen en vrijwel meteen vloog de snelle gele schicht tussen 2 Hoppen en een groepje Bijeneters door die ik op dat moment stond te bekijken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 10, 2013, 11:36:34 AM
met dit als resultaat!

Allemachtig, ik kom net tot 10% van dat aantal...  :rolleye:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op februari 10, 2013, 11:49:33 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 10, 2013, 11:36:34 AM
met dit als resultaat!

Allemachtig, ik kom net tot 10% van dat aantal...  :rolleye:

Winter 2015 een reisje boeken naar Costa Rica (voor de verandering) en het aantal verdubbelt...  ;) (ik kan het echt aanraden -> net zo comfortabel als Gambia en een stuk relaxter bovendien; er wordt daar niet gehassled).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 10, 2013, 12:09:43 PM
Winter 2015 een reisje boeken naar Costa Rica (voor de verandering) en het aantal verdubbelt...

Ook het aantal te reizen uren, én het budget  :(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

#11
Citaat van: Alex Kwak op februari 10, 2013, 12:17:19 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 10, 2013, 12:09:43 PM
Winter 2015 een reisje boeken naar Costa Rica (voor de verandering) en het aantal verdubbelt...

Ook het aantal te reizen uren, én het budget  :(

Dat is dan wel weer een handicap. Qua budget is Thailand wel een goed alternatief (ook comfortabel en relaxed en goed vogelen daar). Alleen die vliegreis dan nog... (met in- uitchecken denk ik al gauw 15 uur voor een enkeltje  :-\ ).

edit -> Ah! Ik keek net even in mijn boek voor ZO-Azië -> Black-Naped Oriole (Oriolus chinensis) Ao Nang '05  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/