Nederpix Richtlijn plaatsen Foto zeldzame vlinders

Gestart door characea, maart 29, 2007, 21:51:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om met de beheerders te gaan praten hier. Ik kan misschien gaan proberen samen met SBB foto's te gaan maken, en wie weet zelfs een webpagina over de kwetsbaarheid gaan schrijven die handig, maar ook duidelijk is voor leken en vlindernetjeseigenaren.
Helaas wordt het gebied hier wel af en toe platgewalst omdat het riet gesneden moet worden. In principe zijn hier alleen de paden toegankelijk, wij mogen natuurlijk meer omdat onze dieren ( grazers) de boel open houden en mogen dus op stukken komen die in principe niet toegankelijk zijn. Niet dat er iemand is die zich daar aan stoort. Ik baal soms ook vreselijk van de vissers die de haakjes en snoertjes laten liggen, een ingesnoerde vogel in de stress naar huis meenemen is geen pretje en ze halen het ook niet door de stress ze zijn dood voor je thuis bent.  Deze vissers zitten ook niet op de paden die zijn toegestaan, maar goed dat is een ander onderwerp. Maar eigenlijk wel te vergelijken. Misschien moet ik maar vissers en ingesnoerde vogels gaan fotograferen voor zo'n voorlichtingspagina over kwetsbare gebieden, ik denk dat dat meer effect kan hebben dan foto's verbieden.

Groet Esther

marcel123

#61
CiteerDat kan ik mijzelf aantrekken want het lukt mij kennelijk niet om mijzelf goed en duidelijk in schrift uit te drukken.
IK vond het wel mee vallen. In je eerste postje staat nl al een waarheid als een koe:
CiteerHet probleem ligt namelijk niet in het tonen van de foto's.

Tot nu toe ben ik ook niet voor het niet tonen van foto's geweest maar als men er bij nederpix anders over denkt lijkt me toch dat je je af moet vragen of jij nu zo slim bent of anderen zo dom.

----------
Maar de afgelopen 2 jaar lijkt er wel een andere situatie te zijn ontstaan. Mogelijk door internet en fotowebsites (nederpix, birdpix) of waarnemingensites en yahoo mailgroepen. Of omdat iedereen nu een oto van de zaak heeft (met of zonder chauffeur). Of omdat er nu veel meer gefotografeerd wordt omdat iedereen een digicamera heeft.

Northwinds

#62
Kan het niet zo zijn dat het fotograferen van vlinders zo'n grote vlucht begint te nemen (mede door de steeds beter geschikte camera's/lenzen) dat inderdaad de kans aanwezig is dat door al die (ieder voor zich goedwillende) fotografen echt teveel verstoring optreedt bij deze laatste zeer kwetsbare populaties vlinders?

Een dilemma van natuurgenieten is dat de natuur het beste af is als we er NIET naar toe gaan, maar het met rust laten.
Wat mij betreft moet de oplossing dus meer liggen in het afschermen van de vliegplaatsen en laatste kolonies van de betreffende zeldzame soorten voor alle publiek voor zover mogelijk. (dus ook voor fotografen)

Alhoewel ik het een goed signaal vind, denk ik niet dat simpelweg het niet meer plaatsen van de foto's een reeel effect zal hebben op het nemen ervan.

Gr.
Peter

acherontia

#63
Citeerals men er bij nederpix anders over denkt lijkt me toch dat je je af moet vragen of jij nu zo slim bent of anderen zo dom.

Heb ik mij ook afgevraagd maar ik kan geen andere conclusie trekken dan dat het probleem niet ligt bij de getoonde foto's op Nederpix... (en ik ga niet herhalen waarom niet :) ) Overigens is het geheel terecht dat Luc opmerkt dat Nederpix geen natuurbeschermingsorganisatie is, dat ook niet moet willen zijn, wel soms iets kan bijdragen (voorlichting?) indien mogelijk, dat is natuurlijk op zich lovenswaardig.

Dat wellicht Nederpix én (met name) de Vlinderstichting ook nog eens objectief moeten kijken wat de echte pijnpunten zijn mag toch ook wel gezegd worden? Lees alle discussies er maar op na, ik ben (gelukkig) echt niet de enige die weinig fiducie in het effect van deze maatregel heeft. Het heeft overigens niets met slim of dom te maken, volgens mij wil iedereen hetzelfde, kwetsbare natuur beschermen. Het is dan alleen maar goed als daar openlijk over gediscussieerd kan worden. Het is niet goed als men achter een standpunt blijft staan omdat het nu eenmaal ingenomen is en dus "verdedigd" moet worden. Ik probeer kritisch te kijken naar mijn eigen mening maar tot op heden heb ik geen argumenten gehoord (of gevonden) waarom ik hem bij moet stellen. Wel argumenten om anders te formuleren omdat soms de woordkeuze kennelijk bepalend kan zijn voor wat men wel en niet leest. Dat is een groot nadeel van discussies per email of een forum.

Ik denk ook (ook al zit ik hier wellicht fout, aan de ene kant hoop ik dat, want dat zou goed zijn voor de vlinders) dat Chris kan beamen dat ik de Vlinderstichting wel vaker van "kritiek" voorzie en dat daar veelal ook daadwerkelijk wat mee gedaan wordt. En ook dat het een leerproces voor mij is om mij wat voorzichtiger uit te drukken.... daar probeer ik ook echt wat mee te doen.


Groeten,

Jeroen

vlindersdigitaal

#64
CiteerIs er misschien niet iets heel anders aan de hand? Zou het niet zo kunnen zijn dat er tegenwoordig een grote groep vlinderliefhebbers is die in plaats van een verzameling opgeprikte vlinders een fotoverzameling wil hebben?

Wat mij voornamelijk op viel in de tijd dat ik de weerschijnvlinders in de gaten hield, waren de vele mensen met alleen maar een verre kijker. Het waren zelfs meer mensen die kwamen kijken met een verre kijker, dan met een camera. Jeroen kan wel eens gelijk hebben op dit punt. Natuurlijk waren er ook mensen die hun statief met camera hadden opgestelt, maar toch.. dit waren er minder dan uiteindelijk de mensen die tot uit het hoge noorden simpelweg gewoon kwamen kijken.

CiteerDie plek is met het internet de steeds betere en toegankelijkere verspreidingskaartjes niet meer moeilijk te achterhalen.

Dat is eigenlijk iets waar ik behoorlijk mee zat het afgelopen jaar, en eigenlijk nog wel. De plaats aanduiding word steeds makkelijker gemaakt. Neem nou het rode soorten lijstje.. een vlinder liefhebber vind het leuk hier naar te kijken. Even een mailtje sturen naar de gebruiker die een rode lijst soort zag, en hopen dat hij jou even antwoord wil geven. Die persoon gaat op zoek (vind de vlinder) en voert hem zelf ook in. Een volgende mailt naar die twee persoonen en zo gaat het maar door.. tot je uiteindelijk iemand krijgt (zoals met de weerschijnvlinder) die tot de boom toe een beschrijving gaf waar deze in zat. Ik neem overigs deze persoon helemaal niks kwalijk hoor.

CiteerVolgens mij weer een duidelijk signaal dat mensen wel degelijk behoefte hebben aan voorlichting op een makkelijke en toegankelijke manier.

Dit zou niet mis zijn! Sterker nog.. ik heb juist onwijs veel van Jeroen geleerd wat goed is en wat juist niet. Ik ben hem hier erg dankbaar voor, want geloof het of niet.. ik heb ook fouten gemaakt hoor! Voorlichting is erg goed, ik ben hier onwijs voor. Met wat voorlichting over hoe vlinders te bekijken en fotograferen, zullen er al een hoop fouten weg vallen die nu gemaakt worden. Als ik eerder een vlinder zag vliegen (koninginnenpage bijvoorbeeld) zou ik als een dolle stier het veld in gevlogen zijn. Tegen woordig denk ik eerst na voordat ik actie onderneem. Een kikker of iets anders vertrappen is snel gebeurt omdat je op dat moment nergens naar kijkt, als behalve die ene vlinder..

Het zijn juist die kleine dingentjes die tijdens het vlinderen vergeten worden. Natuurlijk zitten er ook rotte appels tussen, en die zal je heus niet snel bereiken. Maar door juist op de website (vlinderstichting) voorlichting te geven.. heb je wel een groep bereikt die andere er weer op attent kunnen maken, wat voor schade ze toerichten. Iedereen die van vlinders houd, is wel eens op jullie site geweest (tenzij ze geen computer hebben).

Ik zou de voorlichting op een leuke manier maken.. maak er een quis van! En als ze het antwoord fout geven, geef dan meteen daar onder de juiste tekst weer..(idee?)  ^_^
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

characea

#65
Hoi Jeroen,

Citeerer puur herhaald wordt wat er al eerder gezegd is denk ik dat het toch
Citeer
ik toch laten weten dat ik 32 ondersteunde emails heb ontvangen en 3
Mij verveel je niet met je extra uitleg en ik ben zelfs blij met je vermelding van de tientallen PB tjes die je gekregen hebt. Zelf wil ik alleen maar zeggen dat, wanneer elk jaar twee populaties van zeldzame soorten letterlijk onder de voet gelopen worden, we ons over een aantal jaar niet eens meer zorgen hoeven te maken over al deze vlinders omdat ze dan al verdwenen zijn. Ook op libellen gebied zijn afgelopen twee jaar een aantal maal zorgelijke dingen gebeurt die, voor zover ik weet, de vele jaren daarvoor niet optraden. Voor alle duidelijkheid, dit waren niet alleen fotografen.
Citeer
moet worden ondernomen. Ik vind dat de actie die nu ondernomen wordt niet de juiste is omdat deze mijns inziens niet het gewenste effect zal hebben of zelfs geen effect zal hebben.
Zelf pleit je  voor handhaving maar ik denk dat dit al zeer snel leidt tot de goedkoopste oplossing..een hek en een verbodsbord voor het gebied waarmee voor iedereen de kans ontnomen wordt om deze soorten te zien. Ik denk trouwens dat dit punt vrij vlot bereikt kan worden. Het uitschelden van terreinbeheerders en het dreigen met geweld tegen terreinbeheerders of rechtszaken(dit was wel weer een fotograaf) zijn wat dit betreft recente voorvallen.
Helaas zijn dit geen grapjes.
Citeer
Dat de richtlijnen voor fotografie niet zo breed gesteund worden als iedereen wilt doen geloven blijkt uit deze discussie op Nederpix:
Volgens mij is het niet de vraag of ze gesteund worden, er hebben zich de afgelopen twee jaar een aantal gebeurtenissen voor gedaan waar bij deze nederpix maatregel nog vrij soft is tov het door jouw voorgestelde handhavings maatregel die uiteindelijk veel en veel verder gaat.  Als je moet gaan kijken of mensen op het pad blijven is het veel handiger en veel goedkoper en veel minder riscovol om gelijk het pad maar af te sluiten. Je loopt als terreinbeheerder dan ook niet de kans om de huid volgescholden te krijgen.

Citeer
nauwelijks foto’s van de genoemde soorten op Nederpix staan, als de paar foto’s die er staan (van ook maar een zeer klein aantal fotografen, namelijk maximaal ongeveer 5 foto’s van 3 fotografen). Dan moeten of die drie fotografen de problemen veroorzaken of degene die de problemen veroorzaken plaatsen hun foto’s toch al niet op Nederpix en een verbod zal dus niets uithalen.
Dit lijkt me wel een zeer enge benadering van het verbod. Het gaat vooral om de signaalfunctie die, denk ik, zeer sterk is.

Citeer
Als je toch je passie kunt halen uit het maken van foto’s van vlinders dan moet je toch ook “iets” met die vlinders hebben? Als dat zo is, en daar ga ik vanuit en dat geloof ik ook echt, dan betekent dat direct dat voorlichting wel degelijk iets kan bereiken. Ik vind het dan ook echt jammer dat
Waarom gaan ze dan blauwtjes fotograferen of naar kwetsbare plekken toe  terwijl dagpauwogen en atalanta's veel mooiere vlinders zijn ? Wat dat betreft onderschijf ik de tekst van Arjan Drost al wil ik best geloven dat juist internet zorg draagt aan vervlakking van kennis. Wanneer de locatie van de vlinder uit een boek/atlas komt krijg je namelijk gelijk alle info/ecologie/kwetsbaarheid van de betreffende soort erbij. In dat geval onderschrijft dit juist de policy van Nederpix. Als een soort maar op een paar plekken voorkomt in Nederland, denk je dan niet dat die soortwel eens kwetsbaar kon zijn ? Want anders zat de soort wel in de wegberm voor je huis. Vandaar dat ik niet zo in het voorlichtingsverhaal geloof.

PS
Er zijn mij geen daadwerkelijke gevallen bekend van fysiek geweld van fotografen tegen terreineigenaren maar wat niet is..kan nog wel komen.

--- Birdpix forum
Citeer
1) spreek de personen aan en wijs ze op het feit dat ze strijdig handelen met de Flora- en faunawet en dus een strafbaar feit plegen. Werkt dit niet, dan
2) bel ter plaatse de AID: 030-6692640 (landelijk nummer en 24 uur per dag bereikbaar). Geef hierbij een beschrijving van de personen, apparatuur, kleding en bij voorkeur ook het kentekennummer van bijbehorende auto.
3) bel ter plaatse de terreinbeherende instantie als je dat nummer kent.
4) meld het bij xxx Fotografen die niet handelen conform de gedragscode en daarmee negatieve publiciteit genereren verpesten het voor alle goedwillende fotografen.

Citeer
En ik heb het al eerder gezegd naar analogie met de DBA: het is erg slechte publiciteit voor Birdpix en van een slechte reputatie kom je buitengewoon moeilijk af (die komt te paard en gaat te voet). Naar mijn mening is het dus oppassen geblazen en bevindt xx zich in een cruciale fase van haar ontwikkeling naar een site met een image van natuurgenieters en hobbyisten of een image van een ietwat stuitende club opgefokte fotografen die gebieden platwalsen.

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=2600&start=25

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=2610

vlindersdigitaal

#66
CiteerWaarom gaan ze dan blauwtjes fotograferen of naar kwetsbare plekken toe terwijl dagpauwogen en atalanta's veel mooiere vlinders zijn ? Wat dat betreft onderschijf ik de tekst van Arjan Drost al wil ik best geloven dat juist internet zorg draagt aan vervlakking van kennis. Wanneer de locatie van de vlinder uit een boek/atlas komt krijg je namelijk gelijk alle info/ecologie/kwetsbaarheid van de betreffende soort erbij. In dat geval onderschrijft dit juist de policy van Nederpix. Als een soort maar op een paar plekken voorkomt in Nederland, denk je dan niet dat die soortwel eens kwetsbaar kon zijn ? Want anders zat de soort wel in de wegberm voor je huis. Vandaar dat ik niet zo in het voorlichtingsverhaal geloof.

Het is als vlinder fotograaf leuk alle soorten op de foto te krijgen (als dat mogelijk is). Het hoeft dan niet eens een super foto te betreffen (antans niet voor mij). Tot vorig jaar wilde ik dit nog steeds, en ben zelfs nog naar o.a. het donker pimpernel blauwtje weest te kijken (zonder besef dat het beter was dit juist niet te doen). Wat mij echter meteen op viel was een grote pad van kapot getrapte planten waar je meteen op uit komt (beina een zand pad was het al). Ik zag zelfs dat een pimpernel kapot getrapt was, en daar schrok ik toch wel van! Het vreemde achter is.. dat als je voorzichtig bent, je de vlinders even goed langs de weg zelf kan fotograferen, zonder dus schade aan te brengen, en of het nog erger te maken omdat er juist al een pad ligt). Ik had achteraf gezien zelfs enorm veel spijt dat ik daar heen gegaan was!

Vorig jaar heb ik veel gezien en geleerd wat betreft vlinderaars die nergens op letten of onwetigheid. Je kan dan wel boeken hebben.. ik keek voorheen alleen naar de foto's, de naam en wanneer de vlieg tijden waren. Teksten begon ik nooit aan.. en ik vrees vele met mij. Ik heb juist veel geleerd van mensen die mij er op wezen dat je "dit of dat" beter niet kon doen.. en of anders. Ik denk dat daarom voorlichting juist zo belangrijk is. Mensen vertellen dat ze beter niet kunnen gaan kijken, en als ze dit toch willen.. langs de weg lopen, en niet in het veld zelf en waarom. Ik heb al die jaren moeten leren van fouten die ik gemaakt had, en dat zijn dingen die verkomen kunnen worden met een goeie voorlichting. Op de site van de vlinderstichting las ik namelijk weer wel alles, maar dat werd ook vaak leuk en goed gebracht. Niet te ingewikkeld of saai om te lezen.

Inmiddels heb ik zelf zoveel gezien, dat zeldzame soorten niet meer hoeft van mij. Als je ziet wat mensen doen om vlinders te fotograferen.. dan pas ik er voor daar ook maar iets bij te horen. Ik schaam me zelfs dat ik het pimpernel blauwtje op nederpix heb staan! Ik heb daar ook al lang niks meer geplaatst.. en ik denk niet dat ik dat zelfs nog van plan ben dat ooit te doen (sorry nederpix)

Nu zit ik in een fase waarbij ik zeg.. foto's maken moet je doen van alle soorten die goed te benaderen zijn zonder schade of te veel schade. Zeldzame soorten zoek ik niet speciaal meer op! Behalve dan natuurlijk waar ik vergunning houder van ben, maar dat heeft meer te maken met het andere verhaal. Ik probeer er nu meer een sport van te maken een vlinder (welke dan ook) er zo leuk mogelijk op te krijgen, al is het een witje! Want witjes zijn alleen al een sport op zich zelf  ^_^

nee hoor.. iedereen heeft fouten gemaakt, en ik ga nooit ontkennen dat ik dat nooit gedaan heb (zeer zeker niet) Maar door onze stomheid kunnen we gelukkig ook weer leren. Mensen die het geen klap kunnen schelen.. dat is erger. Maar die zal je nooit kunnen bereiken vrees ik..  maar mensen zoals esther juist weer wel. En zelfs ik zal echt nog steeds niet alles goed doen, ik heb elk jaar nog dingen bij geleerd..  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

#67
CiteerZelf pleit je voor handhaving maar ik denk dat dit al zeer snel leidt tot de goedkoopste oplossing..een hek en een verbodsbord voor het gebied waarmee voor iedereen de kans ontnomen wordt om deze soorten te zien. Ik denk trouwens dat dit punt vrij vlot bereikt kan worden. Het uitschelden van terreinbeheerders en het dreigen met geweld tegen terreinbeheerders of rechtszaken(dit was wel weer een fotograaf) zijn wat dit betreft recente voorvallen.
Helaas zijn dit geen grapjes.

Dat zijn wel heel vervelende geluiden en ook daar lijkt mij dat er opgetreden moet worden. Maar ik ben voor handhaving daar waar het inderdaad echt mis gaat en niet voor afsluiting van gebieden, dat is wat mij betreft echt het laatste redmiddel. Het eerste middel is volgens mij voorlichting, dan handhaving en als noodgeval pas afsluiting van gebieden.
Ik vind afsluiting ook een verbod net als dat het niet mogen tonen van foto's een verbod is, alleen is het effect van afsluiting wel een stuk groter. Ook denk ik dat het probleem groter is dan alleen de genoemde vlinders. Zelf weet ik bijvoorbeeld "niets" van libellen en sprinkhanen en wil daar best wel zo nu en dan een foto van maken of zonder camera een beest eens beter van dichtbij bekijken. Daarbij zal ook ik zonder meer zo nu en dan iets aanrichten, ik probeer mij aan de regels te houden en bij kwetsbare gebieden ben ik dubbel voorzichtig. Maar bij sprinkhanen en libellen zou bij mij kennisgebrek direct een rol spelen, lijstjes met soortnamen die wel en niet storingsgevoelig zijn of wel of niet op Nederpix mogen zeggen mij dan niet zo veel ter plekke. Wat mij wel bij zou blijven is algemenere voorlichting waarbij kwetsbare locaties met naam en toenaam genoemd worden en dat voorbeelden dan illustreren waarom het daar zo kwetsbaar is.

Nogmaals ik hoop dat er een sterk signaal uitgaat van deze gedragscode maar betwijfel het ten zeerste.

Groeten,

Jeroen

hiskodevries

#68
Hoe doen we het nu eigenlijk in Waarneming.nl ?


Welke manieren zijn in Waarneming.nl aanwezig om een waarneming wat minder zichtbaar te laten zijn:
1. Met de grootste impact. De soort op vervagen zetten. elke waarneming van deze soort wordt in heel nederland op vervaagd gezet.
Dit geldt voor een aantal vlinders, herpeto en planten soorten.

2. Embargo door de waarnemer zelf. Als de invoerder zelf denkt dit is een kwetsbare situatie dan kan een waarneming op emargo koment tot de datum die de waarnemer ingevoerd heeft.
De waarnemer kan helemaal zelf bepalen tot wanneer.

3. Een niet zo bekende mogelijkheid: lokale embargo`s. Wordt m.n. voor woudapen en kraanvorgels gebruikt. elke waarneming van een soort in een gebied wordt automatisch op embargo gezet tot een bepaalde datum ( meestal tot einde broedseizoen).
Dit kan alleen door de beheerdersvan de site ingeregeld worden.

Een aantal waarnemers doet dit op zijn eigen manier, namelijk de lokatie van de waarneming totaal verkeerd plaatsen, dit is een zeer slechte methode.
De meeste waarnemingen belanden ook in de databases van de PGO`s en als dan van kritische soorten een totaal verkeerde lokatie binnenkomt gaan alle alarmbellen rinkelen wat weer een hoop werk oplevert voor de data beheerders van die instellingen.

voorbeelden van vervaging:
de adder:
waarnemingenlijst:
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=437&...atum_tm=&tab=wn
en plotkaartje
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=437&...m_tm=&tab=kaart

voorbeeld van embargo
1 ringslang waarneming in dit rijtje
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=454&...1&wno_id_prov=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cvsw123

Allereerst wil ik even zeggen dat de discussie zich zo goed ontwikkeld. Hier kan ik echt wat mee, want het is nu veel duidelijker wat er bedoeld wordt. Terugkijkend denk ik dat we in het begin af en toe langs elkaar heen praatten. Ook zit er het e.e.a in de semantiek. Maar kritiek is altijd welkom, en indien mogelijk doen we er ook zeker wat mee. Van deze discussie hebben we in ieder geval al weer veel geleerd en we zullen zeker het komend jaar meer aandacht aan deze zaken gaan schenken.

We willen ook zeker niet alle schuld schuiven op fotografen, verzamelaars of gewoon natuurenthousiastelingen, want:
- vergeleken met 1950 zijn de populaties van de meeste soorten met meer dan 90% afgenomen (zie die Rode lijst). Dit had niets te maken met bovengenoemde groepen, maar alles met de veranderingen in het Nederlandse landschap. Het agrarisch gebied is bv. op dit moment eigenlijk vlinderloos, op wat generalisten in bermen en erven na.
- Ook nu gaat die achteruitgang nog door, ondanks het feit dat de soorten waar het hier om gaan (bijna) allemaal beperkt zijn tot natuurgebieden. Grootste boosdoeners: vermesting, vergrassing, verdroging, etc.
- Resterende populaties zijn vaak klein en geisoleerd. Een klein beheersongelukje of gewoon een natte zomer of droge winter (whatever), zijn al voldoende om die populatie een flinke dreun te verkopen. Na het verdwijnen kan de plek niet meer geherkoloniseerd worden, want de afstand is te groot.
- Pas dan ontstaan uiterst kleine en zeer kwetsbare populaties voor een paar soorten. Die kunnen wel door een paar gekken met netjes of zo bedreigd worden.

Wij richten ons meestal op de eerste oorzaken in onze voorlichting en bescherming. Met goede inrichting en juist beheer valt tenslotte vaak het meest te winnen. Zo zijn veel vindplaatsen van de grote weerschijn verdwenen door verdroging (ook door allerlei andere oorzaken, maar ik beperk me even tot dit). Veel vochtige bossen zijn nu droog. Alleen door samen te werken met terreinbeheerders en de provincies (die de ruimtelijke ordening nu eenmaal onder zich hebben in Nederland) kunnen we sommige bossen weer natter maken. Dat levert op langere termijn weer meer vochtige bossen op waar de grote weerschijn zich kan voortplanten. Zonder geschikt habitat geen vlinders. Daar helpen geen hekken of boswachters tegen.
Maar aan het laatste puntje hierboven besteedden we misschien wel te weinig aandacht. Daar moet ik jullie wel gelijk geven. We hopen dan ook gevoed te worden met meldingen uit het veld en zullen die met regelmaat op onze site plaatsen. Voorlichting over vlinders geven we al veel, maar het kan natuurlijk altijd meer. Voor volgend jaar staan er in ieder geval ook weer wat nieuwe publicaties op het programma, en ook Vlindernet wordt geheel herzien. Maar uiteindelijk kunnen wij een uur ook maar een keer besteden. Dat betekent dat er ook keuzes gemaakt moeten worden, en het kan dus zijn dat we in het ene jaar aan die soort werken, en het andere jaar aan een andere soort of gebied.

De afgelopen jaren is veel aandacht gegeven aan het beheer op gentiaanblauwtjes locaties (door de zgn. Blauwe brigades). Nu willen we hakhoutbeheer weer meer onder de aandacht gaan brengen, o.a. belangrijk voor de bruine eikenpage, die het heel slecht doet. Hopelijk lukt het die soort te behouden voor ons land.

Groeten,
Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

vlindersdigitaal

De bruine eikenpage heb ik vorig jaar geen een keer gezien op zijn vliegplaats hier in de omgeving.. nu je het over die vlinder hebt, denk ik daar weer aan.  :(
Hopelijk zien we ze dit jaar weer wel, normaal zitten ze er altijd.  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

marcel123

#71
in aanvulling op Hisko:
In het invoerscherm is een apart invoerveld voor specifieke, exacte plaatslocatie: Aanvullende plekinformatie . De informatie die in dit veld ingevoerd wordt is alleen maar zichtbaar voor de waarnemer en niet voor anderen als de waarneming onder embargo wordt ingevoerd. Voor kwetsbare situaties moet deze informatie niet in het veld Bijzonderheden (geen plekinfo) gezet worden want die informatie is beschikbaar voor alle gebruikers van Waarneming.nl. Met de bekende gevolgen van dien.

http://www.waarneming.nl/help_popup.php?id=25

Jeroen Nagtegaal

Zover ik weet zijn beide vakken niet zichtbaar bij een embargo waarneming,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bert van Rijsewijk

#73
Als ik niet meer (met zijstap) mag kijken of fotograferen dan moet ik een andere hobby gaan zoeken! Conclusie: ik blijf bij mijn hobby en maak af een toe een illegale zijstap.
En vertrappen doe je altijd wel iets: in deze tijd b.v. zandbijtjes of weet ik veel welk (misschien zeer zeldzaam) insekt dat in de zandpad leeft waar ik legaal loop.
Wel of geen vergunning maakt niet uit: vertrappen blijft vertrappen.
We moeten ook niet te rigide zijn: de achteruitgang in Nederland wordt niet veroorzaakt door betreding van fotografen.
De achteruitgang van de veenvlinders in Drente is ook niet veroorzaakt door het vee dat er enkele jaren (nu nog?) veel vertrapt heeft.
Een groot deel van de Hoge Veluwe is vrij toegankelijk. Het tweekleurig hooibeestje is daar niet verdwenen door betreding. Ook de achteruitgang van de duinparelmoervlinder daar is niet het gevolg van betreding volgens mij. De achteruitgang van de kleine heivlinder is niet het gevolg van betreding.
Ik maak mij meer zorgen over beheer.
Bijvoorbeeld de plek waar de bruine eikenpage vloog maar die is 'afgebroken' ten behoeve van een veeraster terwijl 500 meter verderop een nieuwe houtwal is aangelegd in hetzelfde gebied.
Of de plek waar we eitjes vonden van de grote vuurvlinder doordat er stokjes bijgezet waren. Een mooie plek om het volgend voorjaar (met zijstap) rupsen te fotograferen denk je dan. Maar helaas, alles gemaaid!
Of het mooie dijkje met veel vlinders dat in 2006 2x geklepeld is, alles tot moes geslagen, alsof het een gazon moet zijn zo ziet het er nu uit.
En zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort,en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort.

Bert.

acherontia

#74
Bert, ik kan niet anders dan het roerend met je eens zijn. Helaas valt tegenwoordig het massaal uitrukken van vlinderaars (en dus niet uitsluitend vlinderfotografen) naar kleine restpopulaties ook onder de reële bedreigingen van dergelijke populaties, net als beheerongelukjes of extreme weersomstandigheden dat kunnen zijn.

Dat (vlinder/natuur)fotografie een vlucht heeft genomen is overduidelijk, dat de druk van vlinder/natuurliefhebbers op een bepaald gebied soms lokaal dusdanig is dat dat een storend effect heeft is ook duidelijk. Hoewel daarbij wel de kanttekening geplaatst moet worden dat er vooral vanuit emoties gereageerd wordt men ziet vertrapte planten en meent daaruit direct te kunnen concluderen dat, in het geval van de bewuste pimpernelblauwtjes, de mierennesten wel verdwenen of beschadigd zullen zijn. (volgens mij is er geen onderzoek naar gedaan en is het nog maar de vraag of de schade wel zo groot is al gedacht wordt, maar pro-actief handelen in plaats van onderzoeksresultaten afwachten is natuurlijk wenselijk)

Daarom pleit ik ook voor een 'gedragscode' (is het een gedragscode of moet het voorlichting zijn die mensen bewuster maakt van de mogelijke kwetsbaarheid) die mensen bewust maakt van verstoring op biotoopniveau en niet op basis van soortenlijstjes. En ook in een berm in Duitsland kan iets aangericht worden dat het donker pimpernelblauwtje daar wellicht algemeen is wil nog niet zeggen dat er niet misschien heel lokaal bijvoorbeeld een zeldzame sprinkhaan (of sluipwesp van het donker pimpernelblauwtje) voorkomt.

Dat iedereen een verantwoorde stap naast het pad mag doen en ook doet lijkt mij geen probleem, excessen moeten voorkomen worden en dat moet ook de boodschap zijn. Wat ik heel belangrijk vind is dat er bij constatering van excessen direct aandacht aan deze excessen besteed wordt.

Ik kan mij daarin best ergeren aan de Vlinderstichting die maar aangeeft zoveel aan voorlichting te doen. Juist op het punt van voorlichting op het gebied van bewust omgaan met de natuur in het algemeen vind ik dat zij tekort schieten. Fotografie wordt bijvoorbeeld in Vlinders keer op keer aangeprezen de negatieve keerzijde (ook al zijn het excessen!) worden nooit benoemd (ook niet op de website).

Bij de eerste soortbespreking van de biologie en ecologie van een inheemse nachtvlinder moest men (overigens zonder dit met de auteurs, waaronder ondergetekende te bespreken) een tekstkader plaatsen over het Vlinderstichting standpunt over kweken. Dat standpunt sloeg inhoudelijk nergens op en er staan zelfs echt onjuistheden of onvolledigheden in. Dat tekstblok was duidelijk toegevoegd om eventuele verontwaardigde reacties over kweken te voorkomen en inhoudelijk was er duidelijk niet echt over nagedacht. Datzelfde gevoel bekruipt mij nu weer. Ik stel mij zo voor dat er een email van Nederpix binnenkomt bij de Vlinderstichting en dat men hier te snel en te makkelijk op gereageerd heeft en waarschijnlijk bij het grote publiek breed steun zal krijgen voor het genomen "initiatief" en deze actie daarmee dus positief uitpakt voor de Vlinderstichting.

Ik blijf erbij dat aanvullende uitleg of liever nog een gehele herziening van deze gedragscode wenselijk is, maar vrees dat er op dat punt  niets zal gebeuren.

Groeten,

Jeroen

Bert van Rijsewijk

En,

Gaan we vlindernet.nl zuiveren van foto's die niet netjes gemaakt zijn?

Bert.

Weia

CiteerGaan we vlindernet.nl zuiveren van foto's die niet netjes gemaakt zijn?
Waarom niet?
Het probleem speelt overal, ik heb al verwante kritiek gezien op dutchbirdingers, nederpixers, birdpixers, waarneming.nl en kritiek op fotografen, twitchers, jeugdbonders enzovoort. Dus een algemene aanpak lijkt me het zinnigst en wie daarbij het voortouw neemt zal mij een zorg zijn. Overal terughoudendheid aanprijzen, niet alles-willen-hebben dus ook niet alle foto's en alle lijstjessoorten.

Eén stap opzij door één fotograaf zal meestal te verwaarlozen zijn, maar bij zeldzaamheden tellen alle verstoringen bij elkaar op en bij uitsterving kan je niet zeggen welke verstoring de doodklap is geweest. Het kan ook die ene stap opzij zijn geweest waarbij de onoplettende waarnemer en/of fotograaf precies dat ene beestje plette waardoor de populatie onder de kritische grens geraakte.

Bij de mogelijkheden die je zelf hebt om een waarneming van een zeldzaamheid wat onduidelijk te maken hoort ook dat je pas invoert als het allang voorbij is. Bij libellen heb ik eens iets zeldzaams gemeld en toen gingen er meteen vangers op af. Dus dat doe ik nooit meer. Een paar maanden later meld ik het wel...
Ik vind het trouwens jammer dat niet standaard bij het invoeren van de locatie een afronding aan te vinken valt. Bijna altijd vind ik kilometerhok nauwkeurig genoeg.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

acherontia

#77
CiteerGaan we vlindernet.nl zuiveren van foto's die niet netjes gemaakt zijn?

Het zou in ieder geval consequent zijn om daar ook foto's van de genoemde soorten uit Nederland te weren. (of op zijn minst foto's van onnatuurlijke situaties te weren of te melden dat het een onnatuurlijk beeld betreft; zoals bijvoorbeeld kluiten eitjes van soorten die hun eitjes solitair afzetten e.d.) Maar aan een foto is niet te zien hoe ie gemaakt is en dus zal het effect nihil zijn en de controleerbaarheid nul. Bovendien wat is netjes?

Bovenal zijn de echte problemen natuurlijk , zoals Bert en Chris al aangegeven hebben, van een heel andere orde. Maar ja dit is direct zichtbaar, spreekt aan en dus kan je er mensen mee bereiken. De vraag is of het bijvoorbeeld wel zo erg is als de kleine heivlinder in Nederland verdwijnt....  wat kunnen ons die pimpernelbaluwtjes nu schelen, zitten er toch genoeg in Duitsland (dat wij nou in landsgrenzen denken)! Moeten we ons druk maken op soortniveau? Of is dit vooral goed voor onze eigen gemoedsrust, het is een eerste stap die tenslotte heel misschien wel iets uithaalt? We kunnen wel stoppen met foto's maken maar dan nog zal een aantal van de genoemde soorten verdwijnen als er niets anderes gebeurt. De kleine heivlinder staat hoog op de nominatie om te verdwijnen, en heeft het minste last van hordes mensen......, sterker dat zou hem weleens kunnen helpen. Hulp uit onverwachte hoek zal dat dan wel genoemd gaan worden!

Het is allemaal erg dubbel en hoe meer ik erover nadenk hoe makkelijker en ondoordachter de gedragscode op mij overkomt dat worden enorme waslijsten van organismen waarvan je geen foto's meer op Nederpix mag plaatsen.... of liever nog niet mag maken. Lijsten die je in het veld niet paraat hebt en op gedrag in het veld geen of nauwelijks effect zullen hebben.

Groeten,

Jeroen

Esther

Zou het zin hebben dat ik van de week naar de merktekens van de grote vuurvlinder loop en fotografeer hoe het er nu uitziet? En dat eens een beetje bij ga houden? Bijv over een maand weer? En er wordt nu nog riet gesneden en gebrand. Volgend jaar zou ik het dan wel weer moeten doen om een eerlijk beeld te krijgen. Ik zie vast wat over het hoofd, het is vast niet zo simpel.

Esther

acherontia

Esther, het lijkt mij een project op zich en wie weet wat er uit zoiets voort komt. Je moet het vooral doen als je het zelf leuk vindt en ik denk dat er best leuke en interessante beelden uit kunnen volgen......

Groeten,

Jeroen

Esther

CiteerEsther, het lijkt mij een project op zich en wie weet wat er uit zoiets voort komt. Je moet het vooral doen als je het zelf leuk vindt en ik denk dat er best leuke en interessante beelden uit kunnen volgen......

Groeten,

Jeroen
Het lijkt me leuk om te doen, wat mij belangrijk lijkt is dat het controleerbaar moet zijn. Door foto's kan ik het gebied bij de 'merken' doen, ik hoef geen locatie te geven. Ik zie wel een probleem in de aantallen vlinders, hoe moet ik dat zien te meten? Ik weet niet eens hoe ver vlinders vliegen ;-)
Kortom ik wil het graag doen, het is in mijn 'achtertuin' maar ik moet ruis uit zien te sluiten denk ik. Als er iemand ideeen heeft om dit goed te doen kan ik er wel rekening mee houden.

Groet Esther

Bert van Rijsewijk

#81
Het lijkt me geen goed idee om vlindernet.nl te schonen. Ik heb dat alleen gezegd om een spiegel voor te houden. Ik dacht, misschien gaan mensen dan wat meer relativeren. Blijkbaar niet dus.
Weia is een aparte naam, ben jij degene die films van libellen gemaakt heeft? Mogen die nog wel vertoond en verkocht worden? Of hou ik nu een ongewenste spiegel voor?
In de beginperiode van de vlinderstichting was het mogelijk om waarnemingen onder 'embargo' door te geven. Dat is helemaal verwaterd.
Voor de grote weerschijnvlinder in de Brand ben ik niet zo bang, zolang de soort niet weggevangen wordt (en ook dat kun je niet echt voorkomen). Ook niet voor het bont dikkopje, wat ergens genoemd werd.
Ik neem aan dat het donker pimpernelblauwtje in noord Limburg 'gemonitoord' wordt. Het komende seizoen kan dan uitwijzen of de grove betreding van 2006 echt invloed gehad heeft. Misschien is het een idee om in 2007 een excursie te organiseren naar deze vlinder.

Tenslotte: ik probeer altijd voorzichtig met de natuur om te gaan, maar ik heb geen behoefte om ergens embargo's op te leggen (dan moet je waarneming.nl etc. in deze vorm sluiten) of gebieden af te sluiten omdat er wel eens iets vertrapt wordt. Het kan immers ook best wel eens nuttig zijn dat de beheerder/eigenaar in de gaten gehouden wordt.

Bert.

Northwinds

Citeer
of gebieden af te sluiten omdat er wel eens iets vertrapt wordt. Het kan immers ook best wel eens nuttig zijn dat de beheerder/eigenaar in de gaten gehouden wordt.

Bert.
Het gaat hier niet om zomaar gebieden.
Het gaat hier om slechts een paar gebieden waar laatste populaties van een paar Nederlandse dagvlinders rondvliegen.
Ik begrijp echt de weerstand niet tegen het mogelijk (tijdelijk) afsluiten van deze gebieden of het weren van foto's van deze soorten.
De redenatie dat het niet moet gebeuren omdat zo de beheerder/eigenaar in de gaten kan worden gehouden vind ik een vrij vreemde.

Iedereen hier is natuurliefhebber (neem ik aan), maar zodra er ergens een maatregel wordt genomen die voordelig zou moeten zijn voor een zekere soort maar waarbij de vrijheid van de natuurliefhebbers ietwat wordt ingeperkt staan een hoop mensen op de achterste benen en reageren soms met emoties waarvan ik toch moet denken, waar gaat het nou eigenlijk over?

Peter

Weia

CiteerWeia is een aparte naam, ben jij degene die films van libellen gemaakt heeft? Mogen die nog wel vertoond en verkocht worden?
Van mij wel natuurlijk :-)
Bij het filmen hoort wat mij betreft net als bij fotograferen en waarnemen grote omzichtigheid. We hadden graag van een paar zeldzame soorten betere opnamen gemaakt, maar ook al hadden we vergunningen, toch was het soms gewoon genoeg. Sommige plekken moet je maar even betreden en puur voor mezelf zou ik dat niet eens doen. Dan bleef het op afstand met de kijker.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Bert van Rijsewijk

Het lijkt mij helemaal niet onzinnig dat er onafhankelijke mensen bij kwetsbare gebieden rondkijken: ik heb door ervaring niet zo veel vertrouwen in beheerders.  Ik kan er geen noemen die van mij een voldoende krijgt of het zou het Brabants Landschap moeten zijn.
Verder is het meestal volkomen onduidelijk wat de gevolgen van betreding zijn, ook in de genoemde gevallen van de veenvlinders en het donker pimpernelblauwtje in Noord Limburg. Bink beveelt b.v. lichte begrazing aan op plaatsen waar het donker pimpernelblauwtje voorkomt.

En Weia, uiteraard ben jij voorzichtig geweest. Maar je neemt zelf de beslissingen wat je wel of niet doet, dat heb je niet aan een ander overgelaten.
En dat wil ik ook, zelf de beslissing nemen wat ik doe. En uiteraard ben ik voorzichtig!

Bert.


Northwinds

Citeer
Verder is het meestal volkomen onduidelijk wat de gevolgen van betreding zijn, ook in de genoemde gevallen van de veenvlinders en het donker pimpernelblauwtje in Noord Limburg. Bink beveelt b.v. lichte begrazing aan op plaatsen waar het donker pimpernelblauwtje voorkomt.

En dat wil ik ook, zelf de beslissing nemen wat ik doe. En uiteraard ben ik voorzichtig!

Bert.
Lichte begrazing lijkt me niet te vergelijken met een toeloop van fotografen en andere pottekijkers.
Dat je zelf de beslissing wilt nemen wat je doet is voor de hand liggend en uiteraard zegt iedereen voorzichtig te zijn.
Maar het gaat niet om  die ene fotograaf of observator, het gaat erom dat er op sommige plekken gewoon teveel mensen gaan kijken die voor teveel betreding en verstoring zorgen.
Jammer dat mensen hun eigen belang niet af en toe ondergeschikt willen maken aan het natuurbelang.

Taka

Interessante discussie over wat - volgens mij - een belangrijk punt is.

Nederpix is een fotosite, geen politie of natuurbeschermingsorganisatie. De enige maatregel die ze kunnen nemen betreft het al of niet plaatsen van foto's, of het voorwaarden stellen aan plaatsing van foto's. Daarnaast kunnen ze aandacht schenken aan de problematiek van verstoring door fotografen. Dat ze er mee bezig zijn vind ik te prijzen. Het effect moet natuurlijk niet overschat worden, het is ook weer niet zo dat Nederpix iedere (amateur-) natuurfotograaf in Nederland bereikt. Persoonlijk vind ik dat er op Nederpix een vervelende sfeer hangt en na (ooit) een maandje uitproberen, vermijd ik Nederpix.

Vormen fotografen een probleem? Ik weet het niet, maar ik kan me wel goed voorstellen dat er een probleem is. Digitale fotografie heeft veel mensen te pakken gekregen, en het is gemakkelijk om te denken dat je met wat mooie spullen ook wel even wat mooie natuurfoto's van zeldzame soorten kan maken. Uit eigen ervaring meen ik op te kunnen maken dat voor een enkele mooie foto van een bepaalde soort meer nodig is dan een enkel bezoekje. Het kost honderden foto's en een tiental (of tientallen) bezoeken aan een populatie om die paar "unieke" foto's te maken. Toegegeven, ik ben geen geweldige fotograaf. Ik gebruik mijn camera meestal in parken in en rond de stad waar honden worden uitgelaten, joggers hijgend langs komen puffen en het achtergelaten recreatief afval een dagelijkse opruimbeurt nodig maakt. Daar is nog genoeg "natuur" te fotograferen en ik voel me daar niet zo bezwaard als ik één en ander verstoor of vertrap.

Ik kom ook wel eens in iets wat meer een echt natuurgebied is. Als ik een foto uit zo'n gebied op internet zet, denk ik er vaak wel aan hoe het zou zijn als n.a.v. die foto het gebied overstroomd wordt door fotografen die ook die soort willen fotograferen. Begrijpelijke neiging namelijk. Afgezien van de mogelijke verstoring: ik zou die massaliteit niet leuk vinden. Er zijn echter mensen die er van houden om groepsgewijs iets te gaan fotograferen. Op Zoom.nl worden afspraken gemaakt om met een groep in Artis te gaan fotograferen (doe maar lekker). Of gezamenlijk op libellenjacht te gaan, zodat je van elkaar kan leren. Bij dat laatste zie ik dan huiverig een na afloop platgetrapt natuurgebied voor me.

Het lijkt me dat eigenaren en toezichthouders van kwetsbare gebieden veel meer dan Nederpix in een positie zijn om maatregelen te nemen om te betreffende gebieden te beschermen. Een verbod op (semi-professionele) fotoapparatuur in bepaalde gebieden lijkt me helemaal niet onlogisch. Op veel muziekfestivals gebeurt dat ook al (zij het om een andere reden). Ik heb ook wel eens gelezen dat er ergens Nationale Parken zijn die het copyright of portretrecht o.i.d. opeisen van alles wat er in het gebied leeft (dierentuinen en musea doen dat ook wel eens).

Wat Nederpix betreft: ik vind het helemaal niet gek dat zo'n site zich probeert te richten op kwaliteitsfoto's van gewone soorten. Het gaat tenslotte over fotografie, over de fotografische kwaliteiten van een beeld. Bijzondere foto's kunnen heel goed van dagelijkse soorten zijn. Ook voor natuurbeleving in het algemeen geldt dat. Er is veel meer dagelijkse natuur dan zeldzame natuur. Als het bijzondere van natuur zit in het bijzondere van de waargenomen soorten, is dat naar mijn mening een verkeerde les. Meer aandacht voor het bijzondere van de gewone natuur lijkt me wel weer een hele goede les. Als je goed om je heen kijkt is er ook in verstedelijkte gebieden heel veel natuur te zien en te fotograferen.
(Sybe)

Corryabbink

#87
CiteerMeer aandacht voor het bijzondere van de gewone natuur lijkt me wel weer een hele goede les.
Dag Taka,
Jouw artikel heb ik met belangstelling gelezen en ik ben het in grote lijnen met je eens. Ook ik verwonder me vaak over het feit dat mensen, gewapend met alles wat mogelijk is, op stap gaan om juist dat bijzondere plantje, diertje enz. op de foto te zetten. Wanneer ik die in het veld tegenkom blijken ze zelfs de meest gewone soorten niet te kennen. Daarbij plaats ik dan toch enige vraagtekens. Dergelijke fotografen beseffen niet eens dat ze door almaar te zoeken naar bijzonder soorten voorbijgaan aan het bijzondere van het gewone in de natuur. Dat "gewone" kan over een paar jaar wel niet eens zo gewoon meer zijn...........

Van mij mogen ze op Nederpix publiceren wat ze willen en heeft het uitsluiten van bepaalde foto's m.i. weinig zin. Het tegendeel zou zelfs wel eens kunnen gaan spelen. Mensen houden nu eenmaal niet van verboden. Plaatsing kunnen ze immers wel op een andere site realiseren.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

acherontia

#88
CiteerMaar het gaat niet om die ene fotograaf of observator, het gaat erom dat er op sommige plekken gewoon teveel mensen gaan kijken die voor teveel betreding en verstoring zorgen. Jammer dat mensen hun eigen belang niet af en toe ondergeschikt willen maken aan het natuurbelang.

CiteerIedereen hier is natuurliefhebber (neem ik aan), maar zodra er ergens een maatregel wordt genomen die voordelig zou moeten zijn voor een zekere soort maar waarbij de vrijheid van de natuurliefhebbers ietwat wordt ingeperkt staan een hoop mensen op de achterste benen en reageren soms met emoties waarvan ik toch moet denken, waar gaat het nou eigenlijk over?

Volgens mij is nog nooit bewezen dat de massale betreding gedurende een beperkt aantal dagen (piek vliegtijd) schade aanricht, anders dan wat met het oog direct waarneembaar is en berust verder alles op veronderstellingen en speculaties. Het gaat er duidelijk niet om dat mensen hun eigen belang niet ondergeschikt willen maken aan het natuurbelang, dat wil denk ik iedereen wel. Het is ook een beetje flauw om het zo te stellen en dat gebeurt in deze discussie helaas nogal veel. Men wekt de indruk dat de mensen die het er niet mee eens zijn het er niet mee eens zijn omdat zij zelf dan niet meer zouden kunnen doen wat ze nu doen.

Daar heeft het niets mee te maken, het punt om het met deze actie van de Vlinderstichting niet eens te zijn is dat er rare argumenten worden gebruikt en er oprecht getwijfeld wordt aan het effect van deze actie. Ik heb het heel bewust over de Vlinderstichting en niet over Nederpix, dat is namelijk een site voor natuurfotografie en geen natuurbeschermingsorganisatie o.i.d., die vooral allerlei codes en richtlijnen op moet stellen. Mensen die zich daarin kunnen vinden mogen daar dan natuurlijk hun foto's plaatsen en daar veel plezier aan beleven. Daar is allemaal niets mis mee.

Waar het hier om gaat is dat Nederpix een idee bedenkt (oppert) en dat de Vlinderstichting daar klakkeloos haar naam aan wilt verbinden hetgeen de indruk wekt dat het dus een goede maatregel is. Maar helaas moet je vaststellen dat dit wel vaker gebeurt bij de Vlinderstichting, iets publiceren dat kwalitatief niet al te best is of zelfs aantoonbaar onjuist. Gelukkig zijn er ook heel veel goede publicaties van de Vlinderstichting.

Van de Vlinderstichting mag (moet) je meer verwachten en als men daar het idee heeft dat er een serieus probleem is dan moet men daar als Vlinderstichting actie op ondernemen, tenminste dat vind ik. Foto's weren van Nederpix is dan geen echte actie. Ik hoop dat de Vlinderstichting haar standpunt een keer wil toelichten en dan ook echt in wil gaan op alle kritiek en vooral uit wil leggen hoe deze gedragscode tot stand is gekomen en welke rol de Vlinderstichting daarin gespeeld heeft. Dat hoeft uiteraard niet hier op het forum en ik zal dit verzoek ook zeker rechtsreeks bij de Vlinderstichting indienen.  Indien Chris hier op het forum daadwerkelijk de standpunten van de Vlinderstichting verwoord heeft, dan is dat voor mij persoonlijk reden om serieus te overwegen of ik mijn lidmaatschap op ga zeggen.

Dat mensen liever een bijzondere waarneming doen dan een alledaagse soort zien en dat dat ook voor het maken van foto's geldt is denk ik helaas een gegeven. Natuurlijk is er bij de gewone soorten ook nog genoeg te zien en te ontdekken (misschien wel meer zelfs), daarvoor moet je alleen verder kijken dan de naam van het beestje.....

Groeten,

Jeroen

Weia

CiteerVolgens mij is nog nooit bewezen dat de massale betreding gedurende een beperkt aantal dagen (piek vliegtijd) schade aanricht, anders dan wat met het oog direct waarneembaar is
Het omgekeerde is ook niet bewezen, dat is de aard van 'bewijzen'. Het is intussen wel bewezen dat een zeldzame vogel op de wieken gaat omdat een paar fotografen er te dicht bij komen en zo voort. Je hebt het alleen maar over Vlinderstichting dit en Vlinderstichting dat maar het probleem is algemener en het probleem is juist dat sommigen hun eigen belang níet opzij willen zetten, met daaronder ook gevallen waar de Vlinderstichting mee te maken heeft of heeft gehad. Ik vind de maatregel waar nederpix mee komt niet sterk maar ik ga er niet tegen te keer, want alles wat de verstoring indamt of zou kunnen indammen is meegenomen. Intussen kunnen we met ons allen misschien betere dingen bedenken, maar formuleringen als 'Vlinderstichting klakkeloos' helpen daar zeker niet bij. (Voor de goede orde: ik ben geen lid bij de Vlinderstichting.)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0