Nederpix Richtlijn plaatsen Foto zeldzame vlinders

Gestart door characea, maart 29, 2007, 21:51:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Volledig terecht denk ik ook...

CiteerGedragscode Vlinderstichting en Nederpix

28 maart 2007

Vlinders en libellen verdienen beter! Een aanvulling op de gedragscode.

Nederpix (link: www.nederpix.nl) is een site waar fotografen hun mooiste foto's van planten en dieren kunnen plaatsen, bekijken en becommentariëren.

Nederland behoort bepaald niet tot de vlinderrijkste landen en de afgelopen tientallen jaren is het aantal soorten ook nog eens fors afgenomen. Sommige soorten weten het hier nog net vol te houden en voor enkele andere soorten zijn herintroductieprogramma’s opgezet. Om met name die laatste kwetsbare groepen zoveel mogelijk kans te geven om behouden te blijven voor de Nederlandse fauna heeft Nederpix (link: www.nederpix.nl, een site waar fotografen hun mooiste foto's van planten en dieren kunnen plaatsen, bekijken en becommentariëren) in een constructief overleg met de Vlinderstichting een aantal maatregelen genomen.

In het kort komt het er op neer dat van een aantal soorten vlinders en libellen geen foto’s meer op Nederpix worden geaccepteerd die zijn gemaakt van de Nederlandse populaties. Foto's gemaakt in het buitenland zullen wel worden toegelaten. Het gaat daarbij om de volgende soorten die uiterst zeldzaam zijn, verzameld worden of in een zeer kwetsbare leefomgeving voorkomen:

Vlinders en libellen: alleen buitenlandse foto's

Bruin dikkopje
Donker pimpernelblauwtje
Dwergblauwtje
Klaverblauwtje
Kleine heivlinder
Pimpernelblauwtje
Purperstreepparelmoervlinder
Veenbesblauwtje
Veenbesparelmoervlinder
Veenhooibeestje
Veldparelmoervlinder
Dit geldt ook bij een onverwachte terugkeer van soorten die zijn verdwenen uit ons land.

Donkere waterjuffer
Gaffelwaterjuffer
Oostelijke witsnuitlibel
Sierlijke witsnuitlibel
Dit geldt ook bij een onverwachte terugkeer van soorten die zijn verdwenen uit ons land.

Daarnaast is er nog een aantal iets minder kwetsbare soorten waarvan Nederpix wel Nederlandse foto’s zal blijven accepteren, maar alleen onder de voorwaarde dat er geen specifiekere plaatsaanduiding bij wordt gegeven dan de provincie waar de foto is genomen. Dit betreft de volgende soorten:

Vlinders en libellen: provincie-aanduiding

Aardbeivlinder
Gentiaanblauwtje
Grote vuurvlinder
Grote weerschijnvlinder
Zilveren maan

Gevlekte witsnuitlibel
Gewone bronlibel
Hoogveenglanslibel
Kempense heidelibel
Noordse glazenmaker
Noordse winterjuffer
Speerwaterjuffer

We hopen dat Nederpix door deze beperkende maatregelen wellicht een kleine bijdrage kan leveren aan de instandhouding van een stukje Nederlandse natuur wat niemand zou willen missen. Dank voor jullie begrip!

acherontia

#1
Nee kompleet dubieus....... Hoe kan men nou zien waar een foto van een vlinder gemaakt is. Kortom het klinkt leuk als statement maar het is van een bedenkelijk en amateuristisch niveau wat mij betreft. Iedereen moet zich gewoon gedragen en aan de regels houden. Dit is een maatregel (zo kan je het niet eens noemen) die echt nergens op slaat. Het probleem ligt namelijk niet in het tonen van de foto's.


Jeroen

[edit] Lees vind ik in plaats van is.... iedereen is natuurlijk vrij om hier zijn eigen mening over te hebben. Oftewel bovenstaande is mijn mening. Misschien nog wat verduidelijking: Waar ik vooral moeite mee heb is dat het nies eens een gedragscode is, met een gedragscode zou ik geen moeite hebben als men aangeeft dat het fotograferen van kwetsbare soorten risico's met zich mee KAN brengen. Vrij vertaald is deze richtlijn schiet maar raak maar de plaatjes willen we niet zien, oja en geef wel je waarnemingen door. Overigens is op de site van de Vlidnerstichting prima te vinden waar de kwetsbare soorten zitten. Als dit onderzoek en bescherming is...... pffff Pak een ander probleem aan, de handel van kweekbeesten en de plaatjes die daarvan overduidelijk bijvoorbeeld gewoon op VlinderNet verschijnen... [/edit]

Jeroen Nagtegaal

Wat kansloos, Ik heb er geen andere woorden voor, Verban zulke foto's dan ook uit bladen etc. Een amateur zal heus wel weten wat hij doet, en bij goede aparatuur verstoor je zo een beest toch echt nauwelijks, Ik heb zelf Klaverblauwtje in ´04 gewoon op me gehad, dus als je even gaat liggen komen ze ook voor de lens zitten, en verder is er bij fotografie bijna altijd wel verstoring, dus waarom alleen bij Vlinders en Libbelen en niet ook bij Planten, Sprinkhanen en op Birdpix bij vogels?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

#3
Hoi,

Ik geeft toe, bij het Klaverblauwtje denk ik ook dat de schade mee kan vallen, met wat geluk ligt de asfaltweg er naast, maar bij de overige soorten (denk ook aan de relatie blauwtjes-mieren!) zal dit vaak niet het geval zijn.
En ik denk niet dat alle fotos vanaf het pad gemaakt zijn.
Maar er blijven nog genoeg soorten over om op de foto te zetten...

Citeer
Een amateur zal heus wel weten wat hij doet, en bij goede aparatuur verstoor je zo een beest toch echt nauwelijks
je bedoelt een 1200 mm lens ? Je verstoort het beest niet, maar als een groep fotografen ( 10 mensen ) geknield of liggend 10 foto's gaan maken van 10 vlinders in een gebied (en de andere 2500 natuurfotografen in Nederland niets doen) dan zal het biotoop hier wel onder lijden

Natuurlijk is het een statement..niets meer..

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet hoe ze het noemen, Gedragcode, of beleid, maar er ontbreken naar mijn mening belangrijkere soorten,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cvsw123

Een paar woorden ter verduidelijking:
- Tot een jaar geleden had niemand voor mogelijk gehouden dat fotografen een serieuze bedreiging voor enkele soorten zouden kunnen vormen.
- Helaas heeft de realiteit ons ingehaald.
- Het probleem zit natuurlijk niet in een enkele fotograaf die wat foto's maakt, maar in dagelijkse bezoeken van meerdere fotografen tegelijk op een kwetsbare vegetatie.
- Het is duidelijk dat er een competitie element de kop op stak. Daar is niets op tegen, maar moet dat dan op die ene laatste plek?
- Natuurlijk kun je een andere (buitenlandse) plek erbij aangeven, maar het gaat deze mensen juist om alle soorten in Nederland te fotograferen. Dat publiceren lukt zo in ieder geval niet meer.
- Natuurlijk is dit maar een druppel op de gloeiende plaat, maar je moet ergens een grens trekken.
- Een deel van de soorten staat er vooral op vanwege de kwetsbare vegetatie (bv. de veensoorten).
- Er is dus niks tegen het fotograferen van deze soorten, maar doe dat dan in het buitenland. Daar komen nog grote populaties van deze soorten voor, en kan het helemaal geen kwaad om foto's te maken. Maar waarom moet het dat donker pimpernelblauwtje uit Nederland zijn? Ga dan gewoon naar Duitsland of Frankrijk, waar je nog grote populaties hebt.
- Overigens kom je deze soorten ook niet zo maar tegen. Daarvoor moet je op pad.
- Veel soorten zijn vanaf een pad prima te zien. Maar voor foto's moet je de vegetatie in. Zo vliegt het donker pimpernelblauwtje in een wegberm. Vanaf de weg worden ze geteld, en daarvoor hoeft dus niemand de vegetatie in. Maar als daar tien fotografen rondlopen, die alleen oog hebben voor de vlinders, worden alle mierennesten grondig verstoord. Op zich ook niet zo erg, maar we hebben het hier wel over een ontzettend kleine en kwetsbare populatie. In Zuid-Duitsland vind je populaties met duizenden vlinders, waar zoiets er niet zo toe doet.
- en nogmaals: ik had nog een jaar geleden nooit geloofd dat zoiets kon gebeuren, en vind dit ook balen en eigenlijk onnodig, maar helaas helaas. Niet iedereen denkt zoals jullie, met kennis en verstand van soorten, en begaan met hun ecologie en bescherming. Er zijn mensen die puur voor een postzegel gaan, en de rest oninteressant en onnodig vinden.
- En tot slot: hoe vaak kom je deze soorten nou tegen? Jullie gaan een keer kijken en blijven van het veen, kijken met een kijker en gaan blij naar huis. Jullie zijn niet deze mensen. Maar we kunnen niet meer doen of ze er niet zijn.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

acherontia

#6
Beste Chris, allemaal,

Ik waardeer het hoe jij steevast ieder standpunt van de Vlinderstichting verdedigt, maar deze actie heeft niets met bescherming van vlinders te maken. Het zou goed zijn als de Vlinderstichting ook eens openlijk kritisch durft te zijn naar eigen standpunten en formuleringen!  Dit is vergelijkbaar met supporters weren bij voetbalwedstrijden vanwege een paar vandalen. Oftewel de goede zijn de dupe van de kwade.

Dat er een probleem is lijkt mij duidelijk maar dat probleem zijn niet de foto's op Nederpix. Het probleem is het gedrag van mensen; stel dan als een volwassen organisatie een gedragscode op en kom niet met een voorstel om foto's op een zeer beperkt deel van het internet te weigeren. Vertel mensen waarom het niet mag en kan en wat de risico's zijn. Beperk je daarbij niet tot een paar vlindertjes en laat als een Vlinderstichting die zogenaamd ook voor de nachtvlinders staat deze niet wederom geheel buiten beschouwing. Net als dat dat gebeurt bij de leukste waarnemingen van Vlindernet. waar wel reptielen vermeld worden maar nooit de bijzondere nachtvlinders die al gezien zijn...

Geef aan dat gebieden kwetsbaar zijn dat men zelfs in overtreding is etc. Wijs eens op de Flora en Fauna wet, hoewel je je kunt afvragen hoeveel waarde aan het overtreden daarvan door natuurorganisaties wordt gehecht nu NatuurMonumenten lonkt naar Veerman als voorzitter. Kortom een foto op internet plaatsen is niet fout, hoe de foto soms tot stand gekomen is wel, pak de bron aan en ga het niet zoeken in dit soort halfzachte maatregelen. Binnenkort zeker ook Flickr verbannen van het Internet?! Of leven jullie echt met de illusie dat het puur de mensen zijn die op Nederpix foto's plaatsen die de boel verzieken of dat degenen die alles overhebben voor een plaatje dat doen aan de hand van de foto's op Nederpix?

Volgens mij is er meer eer te behalen met goede voorlichting, beperk je niet tot een paar dagvlinders en libellen, pak het breder aan en richt je op gebieden en de kwetsbaarheid illustreer die kwetsbaarheid in een breder perspectief geef voorbeelden, Toon eens foto's van aangerichte schade, etc. En laat de beherende instanties vaker controleren en bekeuren bij overtredingen! Dan doe je iets anders als organisatie dan je belachelijk maken, meer kan ik er nu niet van maken.

Groeten,

Jeroen

cvsw123

Beste Jeroen,
Ik ben het met je eens dat we nog meer aandacht aan nachtvlinders zouden moeten geven. Maar ik ben het niet met je andere opmerkingen eens. Veel dingen die je noemt doen we al of hebben we gedaan, en van sommige weten we onderhand ook dat ze niet werken. En voor veel dingen zijn we afhankelijk van derden (bv. handhaving).
Je draaft ook wel wat door met je opmerkingen over flickr en zo. Daar gaat dit niet over. In overleg met en op initiatief van de organisatoren van Nederpix is dit tot stand gekomen. Dit is niet een oekaze van wat bobo's, maar de uitkomst van een overleg waarin we de problemen op een rijtje hebben gezet en samen hebben nagedacht over een oplossing, met daarbij juist veel oog voor de vele goede dingen die natuurenthousiastelingen en fotografen doen, maar ook met als achtergrond het idee dat we uitwassen moeten zien tegen te gaan. Natuurlijk waren veel andere dingen mogelijk, maar dit leek ons allemaal het best. Misschien hebben we ongelijk, maar we willen het graag eerst zo proberen.

Overigens zou ik het waarderen als je je wat minder tendencieus zou uitlaten. Ik vind het bijvoorbeeld niet fijn als waar ik voor sta 'belachelijk' genoemd wordt. Je mag best een andere mening hebben, maar laat dit soort zinnen aub weg. Die dragen niets bij aan je mening, en veroorzaken alleen een onaangename sfeer.

Groeten,
Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

acherontia

#8
Beste Chris,

Het is niet persoonlijk tegen jou bedoeld, ik blijf deze actie helaas belachelijk vinden. Ook schokkend om te moeten vernemen dat handhaving binnen de kwetsbare gebieden kennelijk niet helpt (lukt) en jullie daarin schijnbaar niets kunnen realiseren met de genoemde derden. Handhaving lijkt mij echter wel de basis als je dit wilt oplossen. Binnen de vliegtijd kwetsbare gebieden afgaan als bowachter  of BOA lijkt mij toch niet zo moeilijk, even wat minder vriendelijk zijn en gewoon de terechte boete uitschrijven indien men zich niet aan de regels houdt lijtk mij ook niet moeilijk.

Het zou ook lovenswaardig zijn als jullie mensen niet klakkeloos naar het buitenland verwijzen en het doen voorkomen alsof daar alles mag (en er geen schade wordt aangericht), ook in het buitenland is wet en regelgeving van toepassing en dient men zich te gedragen! Dat laatse lijkt mij iets essentieels om op zijn minst te vermelden, want het probleem zit hem niet in waar de vlinders gefotografeerd zijn maar hoe. In Belgie zijn ze bijvoorbeed dolgelukkig met alle vlindertoeristen in de Viroin.

Mijn conclusie is: De natuur heeft veel te vrezen van natuurliefhebbers. Veelal verzoorzaakt door een gebrek aan kennis en zelden heeft het te maken met moedwillig verstoren/vernietigen. De paar rotte appels buiten beschouwing gelaten. Een pasklare oplossing heb ik ook niet een twee drie.

Groeten,

Jeroen

acherontia

#9
Hoi allemaal,

Terecht geeft Chris aan dat mijn taalgebruik nogal grof en in ieder geval onvriendelijk overkomt. Dat is pertinent niet mijn bedoeling en ik zal daar ook op gaan (proberen) te letten. Laat ik voorop stellen dat ik niet voor niets lid ben van de Vlinderstichting en hun werk en missie dus volledig steun. Deze gedragscode kan ik mij totaal niet in vinden wellicht omdat het geen gedragscode is maar meer een soort censuur. Daar heb ik moeite mee.

Een gedragscode voor vlinder- en libellenliefhebbers zou ik toejuichen, die zou ik dan graag breder zien (met een standpunt over de volgende onderwerpen: kweken, verzamelen, fotograferen, inventariseren van kwetsbare gebieden, wetgeving etc.).

Ik hoop hiermee de angel uit deze discussie gehaald te hebben.

Groeten,

Jeroen

Goyatlah

Ik geloof dat ik iets mis. Er is al lang een gedragsnorm voor libellen, voor vlinders zal die er dan ook wel niet zijn, anders kan die van de libellen nagenoeg ongewijzigd worden overgenomen.
Denk dat verder het probleem ook een beetje zit in artikelen in de pers als "Zeldzame vlinder gezien in ... ". Tenslotte weet iedereen die een beetje serieus met libellen bezig is wel waar Noordse Winterjuffer, Hoogvenglanslibel, etc te vinden zijn.
Daarnaast zijn foto's van juist de zeldzame dieren vaak noodzakelijk voor acceptatie.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's


Imperator

Citeer
CiteerEr is al lang een gedragsnorm voor libellen
vertel ..
Citeer

bij mijn weten is er een voorstel voor een gedragcode, dat op de volgende NVL vergadering (morgen) ter sprake komt
vriendelijke groet,

Trees

characea

#13
http://www.brachytron.nl/NVL%20gedragsregels.PDF

Helaas opent ie niet..
Citeeredereen moet zich gewoon gedragen en aan de regels houden.

Jeroen, Ga jij echt nooit van wegen en paden af en verstoor je nooit wat ?

Gedragsregels Nederpixs
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=453

acherontia

CiteerJeroen, Ga jij echt nooit van wegen en paden af en verstoor je nooit wat ?

Natuurlijk wel, en ik denk dat iedereen wel eens wat verstoord, bewust of onbewust. Echter voor de meeste gebieden zorg ik dat ik een vergunning heb, zelfs als ik er maar een dag naartoe ga en mijn ervaring is dat dat nooit een probleem is. Echter het niet van paden afgaan door liefhebbers en het voorkomen van verstoringen los je niet op door foto's te weigeren, dat is mijn punt.

Groeten,

Jeroen

acherontia

CiteerGedragsregels Nederpixs
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=453

Volgens mij slaat Mark daar de spijker precies op zijn kop!

Jeroen

marcel123

#16
De enige gedragscode die er lang is voor libellen is een gewijzigde gedragscode van de DBA en die wordt gezonden aan nieuwe leden van de libellennieuwsbrief. Maar die is er pas sinds de ontdekking van de leucorrhinia in Friesland.

klaas van haeringen

CiteerDeze gedragscode kan ik mij totaal niet in vinden wellicht omdat het geen gedragscode is maar meer een soort censuur. Daar heb ik moeite mee.

Dat valt toch wel mee? Dat je een foto van een bepaalde soort niet kunt plaatsen op nederpix betekent toch niet dat je de soort niet kunt/mag fotograferen?

Jelger Herder schreef het volgende op het forum van nederpix, ik kan me hier goed in vinden:

Citeer
Wat we willen voorkomen is dat er massatoerisme gecreeerd wordt op enkele kleine kwetsbare populaties. Internet is hiervoor een gevaarlijk medium, zoals al boven beschreven trek je mensen aan die anders nooit waren gaan zoeken maar door gedetaileerde uitleg van de locatie toch maar een poging wagen.

Ik kan hier een hele lijst geven van locaties die vroeger nauwelijks bezocht werden maar sinds publicatie op waarneming.nl en nederpix worden platgelopen. Treffend is vaak dat het niet eens de beste locaties betreffen voor deze soorten maar vaak kleine kwetsbare populaties, maar goed als de leek niet beter weet gaat hij daar zoeken. Ik zal hier geen voorbeelden noemen (breng ik mensen alleen maar op ideeen).

Met vriendelijke groet

Jelger


Weia

Die discussie op nederpix is niet altijd van hoogstaand niveau, en hier vallen ook scherpere woorden dan nodig/nuttig.
Als een gedragscode opgesteld wordt leidt dat bij sommigen bijna meteen tot stekeligheid. Waarom? Het lijkt me dat het niet zo is dat sommigen een gedragscode-opstel-hobby hebben en die uitleven, maar dat er soms tamelijk ernstige verstoring is en dat alleen maar gepoogd wordt die te vermijden. Of een gedragscode de beste methode is en of een bepaalde code inhoudelijk goed in elkaar zit, daarover kan gedicussieerd worden, maar bovenaan moet volgens mij staan dat die verstoring vermeden gaat worden. In die discussie op nederpix wordt door sommigen nogal wild geredeneerd en dan ga ik alleen daardoor al twijfelen aan de goede bedoelingen van die discussianten.

Bij vogelfotografen is het gebruik (of gebruik geweest?) om geen nestfoto's te publiceren omdat die foto's zelf de belangstelling voor het kijken van nesten vergrootte, met alle (mogelijke) verstoring vandien. Wat nu bij nederpix gepoogd wordt lijkt daar sterk op: niet publiceren zodat de belangstelling minder gewekt wordt. Daar valt iets voor te zeggen, maar toch ben ik er maar matig gelukkig mee omdat het middel me groter voorkomt dan nodig voor het beoogde doel, de vermijding van verstoring dus.

Mij lijkt dat je in deze drie dingen moet doen:
1 Frusteer enigszins het kunnen vinden van grote zeldzaamden in kwetsbare milieu's door vindplaatscoördinaten te vervagen
2 Draag uit dat het streven naar volledigheid van je foto-archief weliswaar heel begrijpelijk is maar dat er daardoor helaas verstoringen geweest zijn en dat dit dus niet zo'n heel mooie hobyy is. Als ergens al goede foto's van bestaan probeer dan niet koste wat het kost óók foto's van dat beestje te maken.
3 Zodra een foto van iets zeldzaams op het net gezet wordt kan een admin/moderator daar vragen bij stellen. 'Mooie foto maar heb je rekening gehouden met de kwetsbaarheid van het veen/de verstoringsgevoeligheid van de mierennesten ter plekke' enzovoort. En dit soort opmerkingen net zo lang maken tot iedereen weet waar het om draait.

Ad 1 Dat gebeurt op waarneming.nl bij de libellen voor 5 soorten (meen ik), vervaagd tot uurhokniveau. Wat nederpix nu gaat doen lijkt me een veel te zwaar middel, te veel soorten en te veel vervaagd (provincieniveau). Ik ben daar dus tegen. Bovenal omdat er al atlassen op uurhokniveau zijn, en soms op kilometerniveau.
Ad 2 Dat hoor ik veel te zelden en ik vind dit nou juist educatiever dan domweg foto's niet plaatsen.
Ad 3 Hoor ik ook niet genoeg. Ik begrijp wel de schroom om anderen ergens op aan te spreken...

Verder: de verwijzing naar het buitenland vind ik niet OK. Ook daar is het een kwetsbaar biotoop en als de populatie groot is blijft de verantwoordelijkheid voor niet-verstorend gedrag bestaan. Geen goed signaal.

Ik heb heel wat vergunningen gehad om ergens te mogen filmen. Ik heb op een paar plaatsen gefilmd waar ik me bepaald ongemakklijk voelde, soppend in het veen ofzo. De opnames daar zijn niet altijd geworden wat ik me ervan voorstelde maar ik voel geen neiging om nogmaals zo'n plek te betreden. Dan maar niet dat supershot.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

acherontia

#19
CiteerDat valt toch wel mee? Dat je een foto van een bepaalde soort niet kunt plaatsen op nederpix betekent toch niet dat je de soort niet kunt/mag fotograferen?

Dat is toch precies wat censuur is, het bestaat maar het mag niet getoond worden. Het si een soort van je kop in het zand steken, als we het niet tonen is het er ook niet. Zet de foto's van vertrapte gebieden eens online, je kan ook altijd aan depaden door de vegetatie zien waar de eitjes van de gentiaanblauwtjes zitten. En iedereen staat ook altijd op zijn achterste benen als een gemeente snoeit o.i.d.

Het gaat heel duidelijk niet om het wel of niet mogen fotograferen, iedereen mag fotograferen als de geldende regels maar in acht worden genomen. Dat het rondreizen door het land naar plekjes waar zeldzame soorten voorkomen om maar vooral dat ene plaatje te kunnen schieten een probleem is, dat onderken ik direct. Een verbod is geen gedragscode, iets weren dat wel bestaat oftewel maar doen alsof het er niet is, is volgens mij niet de juiste weg.

Wat Jelger schrijft is qua streven wel goed maar de manier om dat te bereiken is niet het weigeren van plaatjes op Nederpix. Dat is teveel eer voor Nederpix! Ook ik erger (misschien een groot woord) mij aan de zogenaamde vlinderliefhebbers die stad en land afreizen op jacht naar de bijzondere soorten en ja je bent dan ver van huis dus moet je die ene kans ook kosten wat het kost grijpen, dan maar even flink door de boel heen banjeren. Maar wel vooral de gebieden in je eigen omgeving geheim houden.... Wat nog vervelender is is dat natuurlijk niemand zich hieraan schuldig maakt, ik ken ook geen enkele hondenbezitter wiens hond op de stoep poept, toch ligt de stoep vol hondenpoep.......

Ik ben blij dat ik jaarlijks kleine heivlinders zie en er toch geen enkele foto van heb, dat heeft vooral te maken met het feit dat dagvlinders mijn interesse niet zo hebben. Ik baal van de vele fototoeristen die je treft op zoek naar de kleine heivlinders, vooral die als een dolle achter de vlindertjes aanrennen. Ook de bosparelmoervlinders kunnen de laatse jaren rekenen op de nodige toeristen. Op zich geen probleem de meeste blijven netjes op de paden en kunnen zo ook hun plaatjes schieten, jammer dat vrijwel niemand die paar aanspreekt die wel gewoon het veld in rennen.  

De locaties vervagen helpt denk ik gedeeltelijk maar zeer beperkt, als je echt wilt kom je wel te weten waar bijzondere beesten zitten en anders bestel je ze toch gewoon via internet?!.

Oja en iedereen is altijd een leek behalve de fotografen zelf. Een annekdote: ik heb ooit eens (2006) een foto gemaakt van wat fotografen bij de kleine heivlinders, vreemd genoeg werd ik daar prompt op aangesproken en verzocht men mij de foto'sniet op internet te plaatsen Raar want de foto's van de kleine heivlinders die zij maakten stonden diezelfde avond nog op het Internet....  

Ik ben blij dat ik een leek ben en gewoon kan genieten van de natuur. Foto's maken doe ik voor mijn lol ook daar kan ik veel plezier uit halen. Ik trek er ook soms op uit specifiek op zoek naar een soort kies daarvoor veelal juist plekken in de buurt van bekende vliegplaatsen en zo vind je soms ook nog eens nieuwe vliegplaatsen. Ook ik begeef mij daarbij wel eens buiten de paden doch probeer dat altijd te vermijden en denk dat ik daar redelijk bewust mee omga in ieder geval houd ik mij aan mijn eigen richtlijnen.

Groeten,

Jeroen

characea

CiteerDan maar niet dat supershot.
Atalanta, je valt al af.
Duidelijk niet van het type dat 20 uur in een schuiltentje van 1 bij 1m blijft zitten om te wachten op een ijs/kraanvogel die terugkomt of 2 uur stil staat in ijskoud water bij 2 graden celsius om een mooie opname van watervogels te maken.
En ook al te lui is om 20 bomen extra om te zagen zodat de lichtval op de voederplek beter is.
Of 2 jutezakken met brandnetel of distelzaad verzamelt om dit op een geschikte plek uit te strooien om een jaar later een goede foto te maken.

Sifco

#21
Citeer
CiteerJeroen, Ga jij echt nooit van wegen en paden af en verstoor je nooit wat ?

Natuurlijk wel, en ik denk dat iedereen wel eens wat verstoord, bewust of onbewust. Echter voor de meeste gebieden zorg ik dat ik een vergunning heb, zelfs als ik er maar een dag naartoe ga en mijn ervaring is dat dat nooit een probleem is. Echter het niet van paden afgaan door liefhebbers en het voorkomen van verstoringen los je niet op door foto's te weigeren, dat is mijn punt.

Groeten,

Jeroen
Jeroen, ik denk ook niet dat het doel van Nederpix is schade en verstoringen te voorkomen, Nederpix neemt echter wel haar verantwoordelijkheid door een signaal af te geven. Nederpix doet wat binnen haar macht ligt. Al los je het probleem niet op, het is een stap in de goede richting.

Overigens ben ik helemaal voor een gedragscode, al is het alleen om het bewustzijn van de natuurfotograaf/ natuurliefhebber te verhogen wat betreft mogelijke negatieve gevolgen. Beeldmateriaal zou helpen. Natuurliefhebbers die desondanks toch anders handelen, kan je alleen met sterkte maatregelen treffen, als dat beleid zou worden. Ik zou bijvoorbeeld wel voor een hoger beschermingsniveau zijn. Bijvoorbeeld gebieden van kwetsbare soorten niet meer publiekelijk toegangbaar te maken, als dat al niet het geval is.

Sifra
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


acherontia

#22
Citeerik denk ook niet dat het doel van Nederpix is schade en verstoringen te voorkomen,

Als het het doel niet is moet je ook niet als dusdanig benoemen. Als het niet plaatsen van foto's een gedragscode voor fotografen genoemd wordt klopt er ook iets niet het is meer een gedragscode van Nederpix... En bij een gedragscode stel ik mij zoals eerder aangegeven iets heel anders voor.

CiteerNederpix neemt echter wel haar verantwoordelijkheid door een signaal af te geven. Nederpix doet wat binnen haar macht ligt. Al los je het probleem niet op, het is een stap in de goede richting.

Zo lust ik er nog wel een paar.


Jeroen

marcel123

#23
Ik ben het eens met Sifra, alleen denk ik dat het juist wel het doel is om
Citeerschade en verstoringen te voorkomen
. Als er geen betere middelen zijn om een doel te bereiken zul je het moeten doen met de middelen die je hebt.

Weia

Citeer
CiteerDan maar niet dat supershot.
Atalanta, je valt al af.
Duidelijk niet van het type dat 20 uur in een schuiltentje van 1 bij 1m blijft zitten om te wachten op een ijs/kraanvogel die terugkomt of 2 uur stil staat in ijskoud water bij 2 graden celsius om een mooie opname van watervogels te maken.
En ook al te lui is om 20 bomen extra om te zagen zodat de lichtval op de voederplek beter is.
Of 2 jutezakken met brandnetel of distelzaad verzamelt om dit op een geschikte plek uit te strooien om een jaar later een goede foto te maken.
Maar wel half in het laagveen verdwenen en half in het hoogveen (niet tegelijk).
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Sifco

#25
Citeer
Citeerik denk ook niet dat het doel van Nederpix is schade en verstoringen te voorkomen,

Als het het doel niet is moet je ook niet als dusdanig benoemen. Als het niet plaatsen van foto's een gedragscode voor fotografen genoemd wordt klopt er ook iets niet het is meer een gedragscode van Nederpix... En bij een gedragscode stel ik mij zoals eerder aangegeven iets heel anders voor.

CiteerNederpix neemt echter wel haar verantwoordelijkheid door een signaal af te geven. Nederpix doet wat binnen haar macht ligt. Al los je het probleem niet op, het is een stap in de goede richting.

Zo lust ik er nog wel een paar.


Jeroen

oh piss off. Jij als geen ander moet weten dat er een competitiesfeer hangt tussen natuurfotografen. De meest zeldzame soort, de beste foto. Niet zoveel mis mee, maar het kan voorkomen dat het doel soms de middelen heiligt en men dan bewust of onbewust schade toebrengt. Het enige wat Nederpix doet is proberen het competitie element naar beneden te brengen en verantwoordelijkheid te nemen voor iets waarin zij denken iets uit te kunnen maken in iets wat behoorlijk oncontroleerbaar is in een wereld zonder regels.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


marcel123

#26
@nw66: foto;s van zeldzaamheden zullen genomen blijven worden. Als ik een zeldzame soort tegenkom zal ik die echt nog wel blijven fotograveren ongeacht het beleid van welke website dan ook. Alleen de neiging om te gaan voor de allerbeste foto op nederpix kan nu niet meer. Mogelijk is het ook zo dat mensen nu juist een foto moeten maken omdat ze geen foto's meer van nederpix kunnen halen/zien.

Sifco

#27
Citeer@nw66: foto;s van zeldzaamheden zullen genomen blijven worden. Als ik een zeldzame soort tegenkom zal ik die echt nog wel blijven fotograveren ongeacht het beleid van welke website dan ook. Alleen de neiging om te gaan voor de allerbeste foto op nederpix kan nu niet meer. Mogelijk is het ook zo dat mensne nu juist een foto moeten maken omdat ze geen foto;s meer van nederpix kunnen halen/zien.
Je hebt gelijk, het is moeilijk het netto effect te kunnen voorspellen. Ik verwacht echter dat de winst niet zozeer in de verminderde competitiestrijd zit, maar vooral zit in het feit dat er deze discussies worden nu worden gevoerd. Een gedragscode is het startpunt hiervoor.

Sifra
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


acherontia

#28
CiteerJij als geen ander moet weten dat er een competitiesfeer hangt tussen natuurfotografen. De meest zeldzame soort, de beste foto. Niet zoveel mis mee, maar het kan voorkomen dat het doel soms de middelen heiligt en men dan bewust of onbewust schade toebrengt.

En als er al een competitiesfeer hangt dan nog los je het probleem van verstoring niet op door op Nederpix plaatjes te weigeren. Nog los van het feit dat vanaf een foto het lastig danwel veelal onmogelijk is om te beoordelen waar die gemaakt is. Kennelijk wordt op dat punt een fotograaf op zijn woord geloofd, geloof een fotograaf dan ook als ie zegt dat ie bewust met de natuur omgaat. Of beter nog laat inzien wat er aangericht wordt dan wel kan worden en onderneem op dat punt actie, misschien is er inderdaad totaal geen besef van wat er mogelijk aangericht wordt. Domweg plaatjes weigeren of verbieden, ik zie er nog steeds geen oplossing in.

Jeroen

characea

Als ik ze had..dan zou ik het doen.
Citeerh precies wat censuur is, het bestaat maar het mag niet getoond worden. Het si een soort van je kop in het zand steken, als we het niet tonen is het er ook niet. Zet de foto's van vertrapte gebieden eens online, je kan ook altijd aan depaden door de vegetatie zien waar de eitjes van de gentiaanblauwtjes zitten. En iedereen staat ook altijd op zijn achterste benen als een gemeente snoeit o.i.d.