Slangen in de Pyreneeen

Gestart door Scio, juli 04, 2005, 21:30:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

Tijdens mijn vakantie in de Pyreneeen van vorig jaar zijn we enkele malen op een paar waterslangen gestuit. Ze waren bruin/grijs van kleur, redelijk klein/smal, heel snel, verscholen zicht tussen stenen en hadden geen tanden.

Misschien iemand een idee?  ^_^
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Rick van der Weijde

Lastig te zeggen aan de hand van de sumiere beschrijving. Lijkt me in ieder geval een Natrix. Een gokje de Natrix maura (Adderringslang)???

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Scio

Volgens mijn medereisgenoot was het een dobbelsteenslang, mar die leven toch in het oosten van Europa?? Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Jan Zwaaneveld

Dobbelsteenslang komt voor zover ik weet inderdaad niet voor in de Pyreneeën.
Ik zou ook de 'gewone' Ringslang niet direct uitsluiten. Op het Iberisch schiereiland komt de ondersoort astrephtophora voor, die vaak heel uniform gekleurd is en geen duidelijke kraag heeft.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Rick van der Weijde

De Dobbelsteenslang komt inderdaad niet verder westelijker dan de Alpen, en komt daar vandaan richting Oost-Europa en Italië voor. In de Pyreneeën komt hij niet voor.

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Scio

CiteerDe Dobbelsteenslang komt inderdaad niet verder westelijker dan de Alpen, en komt daar vandaan richting Oost-Europa en Italië voor. In de Pyreneeën komt hij niet voor.

Groet,
Hhahah...die reisgenoot is enkele weken daarvoor in de Alpen geweest...Snap de vergissing nu
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

H.v.d.Meer

Aansluitend op jullie discussie kan ik jullie melden dat de dobbelsteenslang inmiddels door mij in het Lac du Salagou is gesignaleerd.Halfweg Alpen en Pyries.Dus wie weet!