ik wil graag meerweten over boommarters!

Gestart door pgvdberg, maart 29, 2007, 13:55:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

pgvdberg

Boomarters!

Van de week heb ik voor de tweede keer een boommarter waargenomen in het bosgebied (ten oosten van Ede; Planken Wambuis, Ginkelse hei, Zandbos, de Roekel, Wekeromse zand etc.)) en van de zomer ook een verkeersslachtoffer gevonden. Het lijkt mij dat de boomarter toegenomen is in dit gebied (en dat lijken de waarnemingen die hier gemeld worden ook te bevestigen).
Vroeger (10-20 jaar terug) zag ik in dit gebied veel vossen, deze lijken mij nu minder voor te komen. (ik weet niet of dit werkelijk zo is, maar mij schijnt het toe. Vroeger struikelde je bijvoorbeeld over de konijnen, nu zijn die er ook minder; alhoewel nog steeds veel!)

Wie van de deskundigen kan mij vertellen of er een causaal verband is tussen de afname van vossen en toename van boommarters (concurentie of andere factoren die hiervoor een reden kunnen zijn)?
En hoe gaat het in het algemeen met de boomarter in Nederland?

De boommarter is een facinerend dier en tot nu toe heb ik hem alleen maar "bij toeval" gezien als ik ander wild bespiedde (vogels, herten, zwijnen e.d.). Graag wil ik meer weten en meer gericht spoor zoeken naar dit dier en als ik daar onderzoekers en deskundigen mee kan helpen, doe ik dat graag. Ik kom veel in het boven genoemde gebied en ken het goed.

marcel123

#1
Er worden door de VZZ cursussen gegeven (deze maand) en er is een boommarterwerkgroep. Ik dacht dat de boommarter toenam en nu ook in Gaasterland zat dus het zou idd beter kunnen gaan.