zoekplaatje 2

Gestart door JohnvR, maart 29, 2007, 00:18:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Onderaan de foto van topic 'zoekplaatje 1' zitten een aantal eitjes die in een streng lijken te zitten, rond een plant. Ik heb het hier vergroot. Kan dit als streng gezien worden of moeten ze gewoon bij de kikkereitjes gerekend worden? Het was vanochtend aan de rand van de duinen bij Castricum.



Leon Olsthoorn

Dit lijkt mij wel een paddenstreng en geen los stukje kikkerdril
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

Ook zitten de eitjes dichter op elkaar, maar ik denk dat een soort determinatie nu niet mogelijk is,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

De eieren lijken in twee rijen in het snoer te zitten, dan is het gewone pad. Weet je nog of dat zo was? het is lastig te zien op de foto.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

klaas van haeringen

Geen rugstreeppad hoor, die zijn veel later! Dus: gewone pad.

JohnvR

Ik was inderdaad even vergeten dat het nog te vroeg is voor de Rugstreeppad. Ik vond het wel opvallend dat de kikkers en kennelijk ook de pad deze locatie hadden uitgekozen. Het was aan de rand van een vrij grote plas (groter dan een poeltje), maar ongeveer in het midden van die walkant, die zo'n beetje 150 meter lang is. Kennelijk hebben zowel de padden als de kikkers deze plek uitgekozen. Een paar meter verderop nog een plek met eierklompen (ongeveer twee keer zo veel), maar verder niet langs die kant.

tekenaar

Eieren van rugstreeppad en gwone pad zijn niet zonder meer uit elkaar te houden.

Bij beide soorten zijn de eieren in principe spiraalsgewijs gerangschikt in het eisnoer. Bij een losjes hangend eisnoer ontstaat daardoor het beeld van "twee rijen eieren". Als het snoer wordt opgerekt krijg je een "enkele rij-beeld". Mischien zijn eisnoeren van rugstreeppad wel vaker opgerekt als die van gewone pad (door de dichtere vegetatie waar rugstreeppadeieren in kunnen liggen), maar een betrouwbaar kenmerk is dit niet.

Ook de voortplantingstijd van beide soorten overlapt. Rugstreeppad wordt wel veel later in het jaar actief, maar ook van gewone pad zijn incidenteel nog verse eisnoeren te vinden in de zomer (juni!).

Vaak helpt het habitat (rugstreep gemiddeld in ondieper water met een minder permanent karakter), maar ook hiervan zijn uitzonderingen te vinden (rugstreeppadden die leggen in de visrijke westerplas op Schier, gewone padden die leggen in regenplasjes...).

Zekerheid heb je in feite alleen op grond van:
- de aanwezigheid van de ouderdieren
- kenmerken van oudere kikkervisjes (wit kinvlekje; schoolvormingsgedrag)
- soms de locatie (waar maar 1 van beide soorten voorkomt)
- en bij vroege legsels als deze waarbij de kans op rugstreep bijzonder klein is
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/