'herstelactie' bactra's uitgevoerd?

Gestart door hdijk, oktober 28, 2012, 21:32:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Het viel me vandaag ineens op dat al mijn waarnemingen van gewone biesbladroller opeens zijn omgezet naar spec. Klopt het dat dit zonder notificatie is gedaan, of heb ik iets over het hoofd gezien? Wat ik altijd begrepen heb is dat waarneming.nl geen gegevens wijzigt, en al helemaal niet zonder melding. Daarom verbaast me dit.

Tijdje terug is hier een topic geweest over hoe deze soort in te voeren. Uiteindelijk hoefde toen de verzamelsoort niet ingevoerd te worden, en mocht uitgegaan worden van de 'gewone'. Ik begrijp enerzijds de wens tot zuiverheid wel, maar om nou al die waarnemingen op spec. te zetten omdat er wellicht een paar procent een zeldzamere variant betreffen, vind ik persoonlijk niets toevoegen. Het verandert het beeld van de algemene soort immers niet.


Hendrik Jan van Dijk

Elachista

Dit is waarschijnlijk gebeurd omdat een verzamelsoort in het leven is geroepen en daar zijn alle lancealana's onder komen te staan.

Niet meer dan logisch: de soort is op uiterlijk niet te scheiden van lacteana. Indien een dier wél op genitaal bekeken is (en die kans is wel erg klein) dan dient dat er bij vermeld te worden.

Bovendien: als validator kan onmogelijk alle waarnemers een bericht sturen met de vraag om de boel te wijzigen. Dat hebben wij in het verleden ook wel eens gedaan, maar 6 op de 10 waarnemers wijzigen dan hun gegevens (in het beste geval).

Een optie is ook het forum (bijv. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203091.msg1265912#msg1265912), maar dan doen mensen het ook niet!

Hier zijn natuurlijk discussies over te voeren, want ook mensen genoeg mensen zeker te zijn van hun Stigmella aurella's, waarvoor ook een dubbelsoort bestaat, en bij macro's heb je dat met Acronicta psi en tridens...
Uiteindelijk zullen er altijd mensen die vinden dat het op de gok ook kan, maar die riskeren dan weer een vraag om correctie en/of eventuele afkeuring van de waarneming.
http://waarneming.nl/soort/photos/9797?from=1980-01-01&to=2012-10-29&os=0&os=1&licentie=0&rows=3&cols=4&type_foto=0&sex=&id_kleed=103&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0

Indien er een Info-icoontje bij staat - met daarin nadere specificaties over de waarschijnlijkheid van de waarneming - dan worden die waarnemingen teruggezet.
Groet,
Tymo

hdijk

Hendrik Jan van Dijk