Aquila spec.

Gestart door randomeda, oktober 27, 2012, 17:43:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

randomeda

Hallo!

Ik had een vraag over een roofvogel die ik op 28 augustus heb gezien in Enkirch (D), een plaatsje aan de Moesel ter hoogte van Luxemburg. Ik heb helaas geen foto, dus ik hoop toch dat iemand er iets mee kan. Ik zag de vogel hoog thermiekend en het viel me direct op dat dit voor mij een nieuwe soort moest zijn. Qua profiel was de vogel absoluut geen valk, wouw, buizerd of kiek. Wat het meeste opviel was dat de vogel ontzettend brede vleugels had. Door een goede belichting kon ik ook de onderkant goed zien: die was vrijwel geheel donker/zwart. Toen ik ging bladeren in mijn vogelboekje (Hayman) kwam ik uiteindelijk op een dwergarend (donkere vorm). De enige andere die het zouden kunnen zijn waren een bastaardarend of schreeuwarend. Volgens het boekje komen die echter niet voor in een bergachtige omgeving, de dwergarend wel, dus vandaar mijn conclusie.
Toen ik deze waarneming had verteld aan enkele collega's van mij, die erg goede vogelaars zijn, waren ze nogal sceptisch. Ze dachten niet dat de dwergarend in die omstreken zou bivakkeren. Ze suggereerden dat het wellicht een bastaard of schreeuwarend was. Maar als ik de verspreidingsgebieden van deze arenden bekijk, dan komen ze geen van alle in de buurt van Enkirch. De dwergarend komt nog het dichtste bij. Een bastaardarend dwaalt nog wel eens af naar Midden-Europa, maar de trek komt pas later op gang (sep/okt). De trek van de schreeuwarend verloopt zelfs een hele andere kant op via de Bosporus.
Ik verwacht niet meer dat ik deze soort nu nog kan determineren maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die dit lezen die kunnen vertellen wat de meest waarschijnlijke optie is op basis van de karige gegevens die ik hier lever.

Alvast bedankt!

Guus Peterse

Tsja, de meest waarschijnlijke optie op basis van deze karige gegevens is toch echt buizerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdiƫ juli - augustus 2015

randomeda

Hallo Guus,

Dank voor je reactie op mijn (onmogelijke?) vraag, maar een buizerd was het echt niet.

groet

KorHaan

Als je het over "ontzettend brede vleugels" hebt, zijn er wel betere kandidaten denkbaar dan Dwergarend. Zo breed zijn de vleugels van een Dwergarend niet. Bovendien is de staart van donkere fase Dwergarend lichter dan vleugels en lijf.
De lengte van de staart ten opzichte van de breedte van de vleugel is altijd een goede aanwijzing; bij "ontzettend brede vleugels" lijkt me dat de staart dus korter moet zijn dan de vleugelbreedte; was dit ook zo? Bij Dwergarend is dit in ieder geval niet zo.

Handig is ook om meteen het aantal vingers aan de vleugelpunt te tellen. Dat geeft een beter idee van wat het kan zijn dan het interpreteren van verspreidingsgebieden, want daar heb je niks aan. Het gaat om de vogel, op dat moment.

Maar goed, je hebt het over een Aquila spec. Dan ben ik wel benieuwd waarom.
Zeearend is op grond van de (inderdaad) karige gegevens ook niet uit te sluiten.
Meer voor de hand liggend dan een Aquila spec. in ieder geval.

Maar resumerend kom ik uit bij wat Guus al zei: waarom was het geen Buizerd?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

randomeda

Hallo Ronald,

Bedankt voor je reactie. In antwoord op je post: dat een dwergarend geen ontzettend brede vleugels heeft, weet ik inmiddels. Het plaatje in Hayman waarop ik mij had gebaseerd liet wel zeer brede vleugels zien. Inmiddels heb ik enkele andere boekjes aangeschaft zoals "Roofvogels van Europa Noord-Afrika en het Midden-Oosten"van Benny Gensbol en die laten heel andere plaatjes zien. Sterker nog, de dwergarend heeft relatief slanke vleugels.
Het aantal vingers heb ik niet geteld en ik heb bij deze waarneming ook geen aantekeningen en schetsen gemaakt, iets wat ik sindsdien heb afgeleerd! Leermomentje!
Waarom ik het geen zee-arend vond? Die heeft naar mij idee veel langere vleugels en een witte staart. Bovendien leek mij de omgeving niet typisch zee-arend. Juveniele zee-arenden missen weliswaar de witte staart maar hebben, volgens mijn vogelboekjes toch lichtere plekken op de buik en staart en de vogel die ik heb gezien was vrijwel geheel donker/zwart. Maar ik heb tot nu toe maar 1 keer een zee-arend gezien van grote afstand, dus ik heb daar weinig ervaring mee. Jij ziet het dus als serieuze optie?
Waarom ik het geen buizerd heb gevonden: beetje flauw antwoord misschien, maar het klopte gewoon niet. Ik ben redelijk vertrouwd met buizerds en het eerste wat mij opviel toen ik de vogel zag was dat het zeker geen buizerd was. Die heeft toch andere proporties dan een arend (of wat het ook was dat ik zag), maar daarbij baseer ik me dus enkel op mijn ervaringen met buizerds en qua arenden op het de vogelboekjes. Nogmaals, ik besef dat mijn vraag en de gegevens die ik lever respectievelijk vrijwel onmogelijk en karig zijn, dus in ieder geval bedankt voor de reactie!
Ik ga er ook geen determinatie aan vastplakken, maar ik wil graag leren vandaar mijn post wat de mening is van mensen die (meer?) ervaren zijn in het niet-Nederlandse roofvogelen dan ik.

groet

KorHaan

OK, duidelijk. Van de Gensbol zul je wel plezier hebben  :duim:

Ik noemde Zeearend, omdat jonge Zeearenden erg zwerflustig zijn en "ontzettend brede vleugels" er wel op past. Maar meer dan een optie is het niet. Roofvogels, en met name de grotere, kunnen enorme afstanden afleggen met weinig inspanning, en vliegen over allerlei typen gebied, ook a-typische ten opzichte van de broedgebieden. Dus waar je ze ziet, zegt weinig. Er vliegen ook wel eens Zeearenden over Bussum, dus ik heb goede hoop dat ik die nog een keer op mijn tuinlijst krijg.
Roofvogels zijn leuk, omdat ze de kunst verstaan om je te verrassen met hun onverwachte verschijning.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo