Namen insecten?

Gestart door ron1872, augustus 11, 2005, 22:05:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

Is Den Bosch ook goed?

puntcicade = p = 15
tweestippig lievehb = t = 20
stofwants = s = 19

maakt ongeveer 152.019

dambordvlieg = d = 4
aardhommel = a = 1
spektor = s = 19
bessenwants = b = 2

maakt ongeveer 411.92

Latijnse namen komen op deze manier op 191-192 uit, dit kan niet
groet,

Mark van Veen

ron1872

#31
Leuk een meedenker  :D  Laat ik het zo zeggen: degene die de puzzel bedacht heeft, woont zelf in Tiel en heeft de gewoonte om daar in de buurt iets te verstoppen.

Ik heb wel een coordinaat wat er in de buurt ligt en dat is:

X=155402 en Y=433456  Het uiteindelijke antwoord zal daar niet veel van kunnen afwijken. Je kunt zelfs vrijwel zeker stellen dat het volgende opgaat:

X=15???? en Y=43????         (? = dus nog onbekend)

Mocht je een juist antwoord hebben en heb je een GPS dan kun je ook zelf op zoek gaan. Veel van die 'schatten' (engels:cache) liggen in natuurgebieden. Maar probleem is dat je echt alle getallen goed moet hebben, anders zoek je je wezenloos  ;)  Het laatste cijfer kun je soms wel op '5' stellen, dan zit je nog aardig goed.

Zo wordt vaak wel geteld: S=19=10=1, maar dat schijnt in dit geval weer anders te zijn. Het is een '4-sterren-cache' oftewel pittig
:)

Stictocephala bisonia moet 1 zijn bijvoorbeeld. Dus een bepaalde berekening met de twee woorden en de letters, zodat de uitkomst 1 is.

ron1872

De 'pot met goud' is vanmiddag gevonden! Voornamelijk dankzij hulp hier op het forum! Klasse en enorm bedankt voor jullie meedenken!


laatvlieger

Ok graag gedaan! En maak ook even een account aan op www.waarneming.nl. De volgende keer dat jullie door de natuur struinen en bijvoorbeeld een eekhoorn zien of een vos, of een van de gedetermineerde insekten kun je ze invoeren en komen ze in een landelijke database. Dan doen jullie ook weer wat terug!

Succes met de volgende!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ron1872

Goed idee, om te registreren. Als ik wat aparts tegen kom, zal ik het daar zeker melden!!

Mark van Veen

even nieuwsgierig, wat was de clou nu?
groet,

Mark van Veen

ron1872

#36
Van alle namen de letters optellen (A=1, B=2, etc.). Van de 12 uitkomsten het laatste cijfer opschrijven. Dan krijg je een 6 cijferig X en een 6 cijferig Y coordinaat. Dit staat in RD notatie. Deze met een convertor omzetten naar WGS84 formaat en zoeken naar .... een pot met goud in Tiel  :D