Hoofdmenu

Wesp

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, maart 27, 2007, 17:11:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Zondag (25/3) zag ik in mijn tuin (Bilthoven) een slanke, tamelijk grote wesp: langer en slanker dan een bij of gewone wesp. Kop en borststuk waren helemaal zwart, het achterste helft van het achterlijf was ook zwart, het voorste deel helder oranje-bruin-rood (hoever dat precies naar voren doorliep kon ik niet goed zien, want de vleugels zaten erover gevouwen, en toen hij op de vleugels ging was hij ineens verdwenen). Hij leek wel wat op een rupsendoder, maar er was een verschil: de sprieten waren een derde zwart, een derde zilverwit, een derde zwart. Er zijn natuurlijk verschillende zwarte wespen met rood op het achterlijf, maar de meeste ervan verschijnen pas in de zomer en ik vond de sprieten wel opvallend. Is het beest op grond daarvan te determineren?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

blerf

zou kunnen.. antennes met meerdere kleuren ken ik zelf niet van rupsendoders, maar wel van sluipwespen. Had het dier opvallend lange antennen?
in dat geval denk ik dat je in de richting van sluipwespen moet gaan denken.
Tenzij er iemand is die bij je beschrijving meteen aan een bepaalde rupsendoder moet denken natuurlijk.

-blerf-
Groet,
Jeroen

Menko Vlaardingerbroek

Sprieten waren inderdaad langer dan bij een bij of hommel, maar niet zo extreem als je soms ziet bij sluipwespen. Zou dus wel een sluipwesp kunnen zijn (waarmee het min of meer hopeloos wordt, geloof ik).
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

han.endt

#3
Dit patroon
Citeerde sprieten waren een derde zwart, een derde zilverwit, een derde zwart
en de kleurverdeling op het achterlijf vind je bij veel sluipwespen van het geslacht Ichneumon en verwanten.
En die zijn inderdaad vrij hopeloos om te determineren. Zelfs met een uitstekende foto.
Ze lopen graag over bladeren.