Onbekend rozetje: Klit?

Gestart door mcbud, maart 27, 2007, 02:35:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

mcbud

Herkent iemand dit rozetje?
12 cm doornsnee, ruderale plek.

vr gr, marc

margriet

een klis, ik geloof dat je het verschil tussen grote en kleine kunt vaststellen door te kijken of de bladstengel hol is of niet.
groetjes,

Margriet

margriet

#2
pardon, het is gewone klit, arctium minus met holle steel
en arctium lappa, grote klit, met een steel gevuld met merg
verder heb je ook nog arctium tomentosum, donzige klit, die toch iets zeldzamer is geloof ik

zo op het zicht (zeker weten doe ik het niet) zou ik zeggen gewone klit
groetjes,

Margriet

mcbud

Dank, Margriet!

Zal vandaag wat beter naar de steel kijken.

vr gr, marc

mcbud

Kleine klit, dus:

margriet

gewone, mijn pardon eerder was omdat ik altijd grote en kleine zeg ipv grote en gewone, sorry voor de onduidelijkheid.....

als je eenmaal zo'n foutje maakt blijft het vaak hangen :wacko:  
groetjes,

Margriet

mcbud

Kleine klit klonk heel vetrouwd; het blijkt de oude naam van A.minus, die in de Oecologische Flora ook nog wordt gebruikt....

Windekind

Jaren geleden was er nog een kleine klit, een middelste klit en een grote klit.
Kleine en middelste bleken uit onderzoek slechts verschillende fenotypes te zijn.
Dus zijn ze weer samengevoegd en wel tot A. minus, waarschijnlijk de eerst beschreven wetenschappelijke naam. In Ned. Gewone klit gedoopt.

Lijkt wel een sprookje  :rolleyes:

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

Dit is volgens mij de grote klit, ik heb de foto gekregen met als naam klit, ben nu wel benieuwd welke klit het dan is.


Esther

mcbud

#9
Hi Esther

Inschatten op grootte en algemene indruk blijkt bij Klitten riskant.
Deze flinke rozet had ik ook Grote klit genoemd, maar Margriets stengelproef wees anders uit: het is ook een Gewone klit. Verschillen in bladvorm?

vr gr marc

Esther

Hij is moeilijk he, het is jammer dat ik alleen de foto heb anders kon ik ook gaan snijden. Ik weet niet precies hoe ik het moet noemen en misschien zie ik het fout, maar het lijkt bij de foto van mij net of bij de stengel de bladvorm dieper is als bij de andere foto. maar dat is misschien ook wel helemaal geen kenmerk. Ik zal er morgen als het lukt ook zelf weer op uitgaan om te proberen foto's te maken, wie weet kan ik ze zelf ook vinden.( ik zal een mesje meenemen)  Bij de allereerste foto lijkt de stengel ook weer veel donkerder? Ik wil een klit gaan gebruiken voor de determinatielekensleutel. ( het nationaal herbarium gaat me helpen, ze vinden het een goed werkbaar idee !)

groeten Esther

margriet

vaak is bij de grote klit een gootje te zien op de bladstengel, maar dit is geen officieel determinatie kenmerk (wilde planten .nl)
als je het zo bekijkt lijkt me de laatste foto grote klit?

blijft moeilijk :)  
groetjes,

Margriet

Nietspitten

Citeervaak is bij de grote klit een gootje te zien op de bladstengel, maar dit is geen officieel determinatie kenmerk (wilde planten .nl)
als je het zo bekijkt lijkt me de laatste foto grote klit?

blijft moeilijk :)
Mogelijk heb je hier alvast wat aan.
groeten, Gerrit

mcbud

Dat is zeker nuttig, Gerrit.
Waarom staan dit soort tekeningetjes niet in de flora?
Maar weer terug, met nieuwe ogen.

:) marc