Fijnschubbige parasolzwam ?

Gestart door Raver, oktober 25, 2012, 01:27:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Raver

Paddenstoel is ongeveer 10 cm hoog, hoed ongeveer 7 cm, geen speciale geur of smaak.
er staan o.a. berken, eiken, en enkele naaldbomen.


Dacht eerst aan de spitsschubbige, maar als ik de foto's op waarneming bekijk komt de fijnschubbige het meest overeen.


Klopt dit ?

http://waarneming.nl/waarneming/view/71849338[/size]Parasolzwam spec. - Lepiota spec. gezien op 2012-10-24 Hilversum - Spanderswoud

bij voorbaat dank Ronald Rave
Met vriendelijke groet,
Ron

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Raver

Hoi melchior,


dan hou ik het op de spitsschubbige.

Met vriendelijke groet,
Ron

grietaf

De Spitsschubbige parasolzwam heeft een grote ring waarvan meestal nog resten te zien zijn. Ook heeft hij niet zoveel duidelijke schubjes op de steel. De Fijnschubbige lijkt me een betere keus.
Grieta.

Raver

Hoi Grieta en Melchior,


2 kenners en twee meningen :-)


De spitschubbige staat op waarneming.nl als algemeen en de fijnschubbige op zeldzaam. de eerste is al eerder waargenomen in Spanderswoud en de tweede nog niet.


Als ik de foto's op waarneming bekijk, dan neig ik zelf naar de fijnschubbige. Maar wil ook geen foute waarneming plaatsen.


Dus: welke keuze kan ik het best maken ?

Met vriendelijke groet,
Ron

grietaf

Voor 100% zekerheid zou hij microscopisch onderzocht moeten worden, maar ik weet niet of je hem meegenomen hebt.
Grieta.

Raver

Hoi Grieta,


De paddenstoel heb ik niet meegenomen.
Kan nog gaan kijken of deze er staat, maar kan hem zelf niet microscopisch onderzoeken.
Met vriendelijke groet,
Ron

grietaf

Dat wil ik wel voor je doen. Als hij er nog staat geef je maar een seintje dan stuur ik je mijn adres.
Grieta.

Melchior van Tweel

Citaat van: Raver op oktober 28, 2012, 13:34:29 PM
Dus: welke keuze kan ik het best maken ?
Neem de Fijnschubbige maar. Ik denk dat Grieta gelijk heeft.  :duim:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Raver

Hallo Grieta

Bedankt voor het aanbod. De padenstoel stond er niet meer.

Melchior, als je het eens bent met Grieta, dan zet ik hem op de fijnschubbige.
Met vriendelijke groet,
Ron