Hoofdmenu

Welke Symphytum

Gestart door Nietspitten, maart 26, 2007, 20:07:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nietspitten

Deze smeerwortel heb ik eerder de naam  S.ibiricum gegeven,
Maar twijvel toch aan de juistheid.
Wie weet het wel.
Mogelijk S. cordatum ,maar ook die ken ik niet.
groeten, Gerrit

Nietspitten

nog een foto
groeten, Gerrit

Nietspitten

Een synoniem voor S. ibiricum is S. grandiflorum.
een cultivar van grandiflorum is een grote plant ,maar de Kaukasische is een kleine,
Wie het weet ,gaarne  
groeten, Gerrit

Nietspitten

groeten, Gerrit

han.endt

#4
Ik ken deze plant onder de naam Symphytum grandiflorum.
Deze schijnt inderdaad tegenwoordig S. ibericum te moeten heten. Het gaat om dezelfde plant.

Nietspitten

Han
Hartelijk dank
Laat voorlopig mijn waarneming staan : S.ibiricum- Kruipende smeerwortel. Of er moeten nog bedenkingen oprijzen, dat het toch nog wat anders is?

groeten, Gerrit

han.endt

#6
O jee, nu gooi ik zelf de namen door elkaar. Ik bedoel S. grandiflorum of S. ibericum helemaal niet.
Dit is Symphytum tuberosum.

Nietspitten

CiteerO jee, nu gooi ik zelf de namen door elkaar. Ik bedoel S. grandiflorum of S. ibericum helemaal niet.
Dit is zonder meer Symphytum tuberosum!
Een en ander is nogal verwarrend , van mijn zijde dan.

S. tuberosum : dikke knolvormige wortelstok, afwisselend dikke en dunne delen Bladen elliptisch tot lancetvormig.

S. ibiricum/ grandiflorum: als tuberosum, maar wortelstokken slank en ver kruipend. Bladen elliptisch tot lancet vormig, voet afgerond tot hartvormig.
zelden meer dan 20 cm lange stengels

Volgens mij toch geen S.tuberosum


groeten, Gerrit

han.endt

Inderdaad. Ik ben het met je eens. Toch Symphytum ibericum.

Nietspitten

Han
Dank voor deze discussie.

Vraag toch nog aan anderen een mening ,mochten ze een andere hebben dan voorgaande discussie.  
groeten, Gerrit

han.endt

De planten in mijn tuin die ik gekocht heb als S. tuberosum blijken dus ook S. ibericum te zijn. Vandaar mijn stelligheid in eerste instantie.

Edwin Dijkhuis

Ik zie op de foto geen wortelstok, alleen een stuk (overjarige) stengel. Op basis van de foto kun je volgens mij niet zien tot welke soort hij behoort. Is het nog mogelijk om even wat graafwerk uit te voeren?
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

marcel123

#12
In Houten staan vergelijkbare planten.
Citeermaar wortelstokken slank en ver kruipend
Zijn deze alleen op wortelstok te determineren?

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=2147...um_tm=&tab=info

Nietspitten

Citeer
S. tuberosum : dikke knolvormige wortelstok, afwisselend dikke en dunne delen Bladen elliptisch tot lancetvormig.

S. ibiricum/ grandiflorum: als tuberosum, maar wortelstokken slank en ver kruipend. Bladen elliptisch tot lancet vormig, voet afgerond tot hartvormig.
zelden meer dan 20 cm lange stengels

De stukjes tekst komen uit "De geillustreerde Flora "van Marjorie Blamey (dikke pil).
Op de door mij aangegeven URL zijn de rode bloemknoppen te zien, die deze ook heeft. Of anderen dit hebben weet ik niet.
Of de wortelstok op bijgevoegde foto een dikke wortelstok is met afwisselend dikke en dunne delen?
 
groeten, Gerrit

Nietspitten

groeten, Gerrit

Nietspitten

groeten, Gerrit

Edwin Dijkhuis

ik zal eens bij mij thuis in de tuin kijken. IK heb planten van in de tuin die enorm woekeren. Ik weet uit ervaring dat de planten uitlopers vormen die wortelen (zie ook je eigen foto's), maar dat de oudere plantdelen in de grond duidelijk verdikt zijn en best wel moeilijk uit de grond te krijgen.  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Nietspitten

Citeerik zal eens bij mij thuis in de tuin kijken. IK heb planten van in de tuin die enorm woekeren. Ik weet uit ervaring dat de planten uitlopers vormen die wortelen (zie ook je eigen foto's), maar dat de oudere plantdelen in de grond duidelijk verdikt zijn en best wel moeilijk uit de grond te krijgen.
Heel mooi Edwin,
Kan zelf niet uitgebreid spitten op de plek, sta net wel,net niet in iemands tuintje te spitten. Kan gevoelig liggen.
groeten, Gerrit

natuurcreatief

Hallo
In de tuincentra wordt deze plant als bodembedekker verkocht onder de naam
Symphytum grandiflorum, het is een goede insectenplant.
groeten

Arnold
Met vriendelijke groet,

Arnold

http://natuurcreatief.hyves.nl/