Beginner vogelfotografie

Gestart door eduard, maart 26, 2007, 18:11:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

eduard

Hallo,

Ik heb 3 maanden geleden een 500mm F7.2 Sigma lens voor mijn KM Dynax 5d gekocht om met vogelfotografie te beginnen. Over de lens ben ik tevreden, maar ik vind het erg moeilijk om goede vogelfoto's te maken. Met name vind ik het lastig om de vogel "los" van de omgeving te maken (m.a.w. mooie egale achtergrond). Wat is de beste strategie? Moet je je verstoppen en wachten, of moet je een goed "stekkie"vinden. Wat is het beste tijdstip? Ik woon in Hillegom en ga vaak naar de A'damse Waterleidingduinen. Wie wil en kan mij op weg helpen. Alvast bedankt.

Eduard

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat je de vraag ook heel goed op www.birdpix.nl kunt stellen, Maar je moet maar eens proberen met het Diafragma te spelen, dus een hoger en een lager diafragma, dat bepaalt namelijk de scherpte diepte, Verder weet ik niet hoe je fotografeert, dus in welke stand enzo,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark van Veen

#2
Geduld, oefenen - oefenen, geduld, en nog meer oefenen.

Ik heb na een half jaar een beetje het gevoel gekregen dat ik voor het telewerk de lens+camera begon te snappen.

De fotocursus van Rollin Verlinde geeft veel praktische tips.

Shortlist waar ik op let:
  • het is vooral snelheid dat telt, minimaal 1/brandpuntsafstand op 35mm equivalent, dwz 1/700 of 1/800ste;
  • hoe lager het diafragmagetal, hoe groter de lensopening, hoe smaller de scherptediepte, hoe egaler de achtergrond;
  • gebruik een statief, met 500mm uit de hand schieten is vragen om moeilijkheden;
  • gebruik een zo laag mogelijke ISO om ruis te voorkomen;
  • weet in het veld altijd met welke instellingen je fotografeert;
  • verscherp in een beeldbewerkingsprogramma niet de gehele foto, maar alleen het onderwerp, verscherping blaast namelijk ruis op.
groet,

Mark van Veen

Platbuik

#3
Citeer..... je moet maar eens proberen met het Diafragma te spelen, dus een hoger en een lager diafragma, dat bepaalt namelijk de scherpte diepte, .....
Dat zal niet meevallen met die lens van Eduard. Het maximale diafragma is 7.2, en dan is een mooie, vage achtergrond ( http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh ) lastig te realiseren. De scherptediepte is al gauw te groot. Reken het eens uit bij http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Je zou plat op de grond kunnen gaan liggen, zodat de lucht of een verre dijk als achtgrond in beeld komt. Of je concentreren op vogels in bomen.
En stel scherp VOOR je onderwerp, dan ligt een groot deel van de scherptediepte er voor, en wordt je achtergrond al snel vaag.
Succes en veel plezier met je hobby!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

eduard

Allen bedankt voor de antwoorden. Nu heb ik wel gemerkt dat het benaderen van vogels ook een probleem is. Hoe doen jullie dat? Neem bijvoorbeeld een winterkoning. Verstop je je zelf, strooi je voer etc? Ik ben erg benieuwd naar de technieken om vogels te benaderen.

Eduard

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat het vooral geluk hebben is, en wachten todat hij weer voor de lens komt, maar voeren kan ook in de winter in de tuin,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joost_gabriels

gewoon veel oefenen ik kan nu ook een stuk beter vogels fotogaferen als vroeger heb maar een klein koppe cameratje hoor maar ach vind het ook heel mooi om naar de vogels te kijken en dan vergeet ik het om foto''s te maken  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels