Hoofdmenu

Nr 101

Gestart door Evert meijer, oktober 19, 2012, 20:59:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Evert meijer

Een lastige denk ik:

Evert Meijer, 16 jaar

Dirk van Opheusden

Het risico dat dit wéér zo'n leermomentje wordt neem ik dan maar voor lief.

Heggemus (juveniel).
Dirk van Opheusden

KorHaan

Groot oog, iets wits opzij van de staart... Kleine Vliegenvanger?


Vriendelijke groet,


Ronald sinoo

paulhoekstra

groeten,
Paul

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

HJDT

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Boon

Grauwe vliegenvanger.
Groet, Onno den Boon

Henri van Dodeweerd

Ik ga mee met de kleine vliegenvanger!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HJDT op oktober 21, 2012, 21:35:38 PM
Witte Kwikstaart.
Lijkt me ook, al kan ik me erg op verkijken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

batsvensson

#9
Female white wagtail  (Motacilla alba)

Evert meijer

Heggenmus, nee
Goudheen, nee
Grauwe vliegenvanger, nee
Bonte vliegenvanger, nee
Witte kwikstaart, nee

Kleine vliegenvanger, ik durf geen nee te zeggen...

Ik heb één soort nog niet gehoord die ik wel een klein beetje had verwacht...
Het was een vogel met inderdaad groot oog en smalle witte oogring. Dit sluit al aardig wat soorten uit.
Op foto (en in werkelijkheid was/) is weinig wit op de vleugels te zien, wat Bonte vliegenvanger uitsluit.
Toen ik de vogel in beeld had, begon mijn hart ook iets sneller te kloppen aangaande ik dacht dat het een kleine vlieg was. Maar ik kon de staart niet goed bekijken en raakte de vogel kwijt doordat die in een andere struikencomplex vloog.
Aan de hand van mijn waargenomen kenmerken, inclusief de foto kwam ik uit op Kleine vliegenvanger (kan niks vinden wat tégen Kleine vlieg pleit) óf op Gekraagde roodstaart (kan evengoed niks vinden wat tégen pleit)

Het is/was voor mijzelf dus ook een mysterybird. Vrij tricky...

Maar degenen die Kleine vliegenvanger dachten (heel goed trouwens!), waarom geen Gekraagde roodstaart? (eerste winter vrouw)
Evert Meijer, 16 jaar

Guus Peterse

Ik zie een staart en ik zie daar maar weinig rood aan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Dirk van Opheusden

Tss...  Als ik de foto vergroot lijkt die vogel zo gestreept, ook de flank... Maar dat was 'ie dus niet?
Over kleine vliegenvanger durf ik niets te zeggen.
En gekraagde roodstaart; op de foto zie ook ik geen rood op de staart. Heb je dat wel gezien?
Dirk van Opheusden

batsvensson

I was as first not sure weather to put my bet on a female wagtail or a female flycatcher (Ficedula hypoleuca) but I went for wagtail due to the dark neck and the fine zebra striped wings as well as the holding position of the wings.

BramtK

Roodborst!? Al zie ik ik allerlei gekke dingen op de foto...
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Voor een Roodborst lijkt me de handpenprojectie net te lang.

Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

marijn

Toch een Grauwe Vlieg, denk ik...  8)
Volgens mij kijken we tegen een enorme handpenprojectie aan + fijne lichte zomen aan de tertials + 'groot' donker oog met licht ringetje in schijnbaar ongetekende kop (mogelijk wat fijne kruinstreepjes boven oog) + donkerbruine staart + overall kleur van bovendelen grauwevlieg-grijsbruin + platte, donkere snavel.
Marijn Prins

Vincent Hart

Ga mee met Marijn. Van wanneer is de foto?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Dirk van Opheusden

Mijn eerste gedachte bij het zien van de foto was ook grauwe vliegenvanger, vanwege dat oog. Bij inzoomen meen ik echter een flink gestreept beest te zien. Deels zal dat door de kwaliteit van de foto komen, want bij inzoomen wordt álles min of meer gestreept. Maar desondanks meen ik streepjes te zien, bijvoorbeeld links van de staart en op de linkerschouder.

Begrijp ik nou goed dat je zelf ook niet weet wat het is, Evert? Kun je nog meer kenmerken beschrijven die je hebt gezien?
Dirk van Opheusden

KorHaan

Ik zit nu zelf ook te twijfelen; die handpenprojectie is inderdaad wel erg groot.
Als ik naar de lengte van de snavel kijk: dat past beter op Grauwe dan op Kleine Vliegenvanger.
Wat vinden jullie?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

batsvensson

To me it looks like the tail has a white border, if so would this not exclude a Grauwe Vliegenvanger?

Evert meijer

Grauwe vliegenvanger was het niet. Denk ik... B)

1. Heb de (zij)borst van de vogel gezien, die was wit/beige maar er zat wel een lichte bruin-oranje tint op de flanken. Bij Grauwe vliegenvanger moeten de strepen toch echten wel opvallen en Grauwe vlieg heeft geen bruin-oranje tint op de flanken. (Kleine vlieg wel, en gekraagde roodstaart ook (hoewel, die heeft zou heel de borst donkerder oranje moeten hebben)
2. De houding (jizz) was niet van Grauwe vliegenvanger. Dit komt misschien door de (rondere) vorm van de kop (hij zou dan geen opgezette kruin hebben gehad.

De lange handpenprojectie haal ik niet uit de foto...? In het veld niet opgelet en is me ook niet opgevallen en kan me het niet herinneren.
De staart is eigenlijk het enige wat ik niet heb kunnen bekijken.
Rood kan ik niet ontdekken, daarentegen líjkt de staart wel iets wits te hebben, maar dit heb ik in het veld niet gezien. 
Maar ik vraag me af of ik veel moet vertrouwen op de foto, omdat details niet echt te zien zijn.
Kop en rug waren egaal, geen bestreping dus! Hoewel dit misschien zo lijkt.
De toppen/randen van vleugels zijn wel wit zoals op de foto ook te zien is.

Misschien moet ik de gedachte Gekraagde roodstaart opgeven (rood in staart had zichtbaar moeten zijn op foto?!), maar dan blijft voor mij alleen Kleine vlieg als mogelijkheid over.
En omdat ik de staart niet goed heb gezien wil ik álle andere mogelijkheden uitsluiten.

Het was trouwens afgelopen vrijdag bij het Veluwemeer. (19/10)
Evert Meijer, 16 jaar

KorHaan

Het probleem is dat Kleine Vliegenvanger geen bruin-oranje tint op de flanken heeft. Die zijn wit. Het beige/bruin-oranje beperkt zich tot de borst/zijborst.

Gaan we hier wel uitkomen?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Evert meijer

Daarom twijfelde ik over Gekraagde roodstaart, die wel duidelijk een oranje tint op de borst heeft. Dit exemplaar zou dan misschien iets minder fel oranje zijn geweest. Maar de vogel, met name de staart. had er net iets duidelijker er op moeten staan vrees ik. En de waarneming zelf was nou ook niet geweldig goed. (kan me moeilijk herinneren in hoeverre die oranje tint er was, dat die er was weet ik wél zeker)
Evert Meijer, 16 jaar

marijn

Akkoord, de kwaliteit van de foto is zodanig dat dit ook nog best een Gekraagde Roodstaart kan worden. De staart is dichtgevouwen (middelste staartpennen zijn donker) en er is tegenlicht, dus het is niet gek dat we geen rood in de staart zien. Als je een oranje tint op de flanken hebt gezien, kan het goed een GRS zijn. (De jizz klopt ook, fwiw..)
Marijn Prins

frankneijts

De snavel lijkt wat 'ingedeukt' en nogal puntig wat beter klopt voor een roodstaart dan voor een Grauwe Vliegenvanger...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

batsvensson

Citaat van: KorHaan op oktober 25, 2012, 19:02:39 PM
Het probleem is dat Kleine Vliegenvanger geen bruin-oranje tint op de flanken heeft. Die zijn wit. Het beige/bruin-oranje beperkt zich tot de borst/zijborst.

What about if the orange color is just an old oak leaf?

KorHaan

Citaat van: batsvensson op oktober 26, 2012, 07:11:21 AM
Citaat van: KorHaan op oktober 25, 2012, 19:02:39 PM
Het probleem is dat Kleine Vliegenvanger geen bruin-oranje tint op de flanken heeft. Die zijn wit. Het beige/bruin-oranje beperkt zich tot de borst/zijborst.

What about if the orange color is just an old oak leaf?



Nee,

Ik heb het niet over de foto.
Evert heeft dat gezien aan de vogel, en dat beschrijft hij.


Ik denk nu ook dat Gekraagde Roodstaart de meest voor de hand liggende optie is...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Dirk van Opheusden

Gekraagde roodstaart lijkt me nu ook het meest aannemelijk.

Hoe begon je dit topic ook weer Evert?

CiteerEen lastige denk ik:

Eh... Ja dus!  :rolleye:
Dirk van Opheusden