Determinatie dode wolf/hond Bosnië?

Gestart door maurice.lahaye, oktober 22, 2012, 22:20:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maurice Elf

Dank je wel Maurice, misschien dat hier meer mensen kijken, ik ben benieuwd!
Mvg Maurice

BartNoort

Ik heb een bekende uit Portugal gevraagd die met wolven werkt.
ff afwachten.


Bart
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

BartNoort

Zijn reactie:

Citeer
Hí Bart,


I don’t know, because is a unlike sub species (Canis lupus rufus) that exists here (Peninsular Iberian), by example our sub species (Canis lupus signatus) has a black stripe long the tibia of the front legs (in this dead animal is not visible) and around the mouth the fur is white and very distinct, remember like a "clown mouth" (in this dead animal is not distintc) and the ears also are different


If this animal is a Canis Lupus, the sub species (rufus) is very distinct of the signatus!


Best regards


Paulo Barros
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

laatvlieger

Ik zit hier niet zo goed in, maar in die hoek kan ook Golden Jackal nog. Ook een optie die je even moet zien uit te sluiten.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Theo Linders

Het dier dood een beetje vosachtig aan, ik moest zelf een beetje denken richting goudjakhals, misschien is dat ook een optie.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Maarte5n

hij is al van 5 jaar geleden??? nooit naar gekeken wat het was/is?
en goude jakhals aan welke soort jakhals is hij nauw verwant? want op waarneming.nl zie ik ze niet.

Groet M
Maarten vd Berg

August

Reageer heb wel eens foto,s gezien in kroatië van een Jakhals  van een parkwachter in Risnjak ( lijkt echt exact). Was trouwens verbaasd dat die daar voorkomen. Gouden Jakhals is eigenlijk een gewone Jakhals dus geen aparte soort.
August van Rijn

Maurice Elf

Bart, dank je wel voor de moeite,als ik de mail goed begrijp zegt Paulo Barros;

Als het een wolf is, dan zal het de rufus zijn, die erg verschilt van de dieren die op het iberisch schiereiland voorkomen, de C.L. signatus.

De rest (ook dank voor jullie antwoord) suggereert golden jackal/jakhals.

Ik hoop dat er iemand komt die de knoop definitief door kan hakken want ik zit nu een tijd op google plaatjes te kijken en kom er niet uit.
Ik ga met jullie mee dat hij erg veel weg heeft van de jakhals.

Citaat van: Maarte5n op oktober 23, 2012, 19:04:39 PM
hij is al van 5 jaar geleden??? nooit naar gekeken wat het was/is?

Inderdaad, ik ben meer bezig met vogels, maar ben nu ook begonnen om de zoogdieren/insecten en reptielen/amfibieën die ik tijdens mijn trips
ben tegen gekomen in te voeren.

Nogmaals iedereen dank voor de antwoorden tot nu toe, ik hoop dat er nog een definitief stempel op dit dier geplakt kan worden.

Mvg Maurice
Mvg Maurice

Maarte5n

Citaat van: August op oktober 23, 2012, 20:19:30 PM
Reageer heb wel eens foto,s gezien in kroatië van een Jakhals  van een parkwachter in Risnjak ( lijkt echt exact). Was trouwens verbaasd dat die daar voorkomen. Gouden Jakhals is eigenlijk een gewone Jakhals dus geen aparte soort.

oke bedankt ,

maarten
Maarten vd Berg

Theo Linders

Wel interessant dat de wolvenexpert begint over over C. lupus rufus, de rode wolf (gesplit volgens HMW, dus nu Canis rufus), dit is een noord-amerikaanse soort. Balkanwolven zouden C. l. kurjak zijn, dus matige expert op het gebied van wolven buiten Spanje....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rene Janssen

Citaat van: Theo Linders op oktober 24, 2012, 11:28:17 AM
dus matige expert op het gebied van wolven buiten Spanje....
Binnen het Iberisch schiereiland absoluut een zeer sterke!!!


Ik heb Karl Van Ginderdeuren gevraagd. Een jakhals zou meer een vos- uiterlijk hebben; hij zou van de foto's een wolf maken.



René
René Janssen

jva

Een hybride moet m.i. ook zeker niet worden uitgesloten. Het dier heeft oppervlakkig wel kenmerken van een jakhals, wellicht heeft kruising met een (zwerf)hond plaatsgevonden?
Jelle

Theo Linders

Citaat van: Rene Janssen op oktober 25, 2012, 09:36:55 AM
Citaat van: Theo Linders op oktober 24, 2012, 11:28:17 AM
dus matige expert op het gebied van wolven buiten Spanje....
Binnen het Iberisch schiereiland absoluut een zeer sterke!!!


Dat wist ik niet, maar dan vind ik de uitspraak niet minder merkwaardig....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Maurice Elf

Citaat van: Maurice11 op oktober 23, 2012, 21:45:39 PM
Nogmaals iedereen dank voor de antwoorden tot nu toe, ik hoop dat er nog een definitief stempel op dit dier geplakt kan worden.

Mvg Maurice

Aan de voorgaande reacties, waarvoor dank, te merken gaat dit dus nog niet zo makkelijk worden.....
Mvg Maurice

maurice.lahaye

Hallo Maurice,

Ben net terug van een paar dagen Lausitz: wolven-gebied in Oost-Duitsland. Waanzinnig veel opgestoken en ontzettend goede uitleg gehad van Catriona Blum (www.wolflandtours.de). Een absolute aanrader voor eenieder die meer wil weten over wolven. Op grond van de uiterlijke kenmerken durf ik (nu wel) jakhals uit te sluiten. Ik zou zeggen dat het een wolf is. Je zou de foto kunnen voorleggen aan de mensen van het kontakt-buro in Lausitz: kontaktbuero - at - wolfsregion-lausitz.de.

Succes,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maurice Elf

Dank je wel Maurice, ik ga de foto daar voorleggen (hoop dat ze Engels lezen  ;D) en zal het resultaat in dit topic posten!
Mvg Maurice

maurice.lahaye

Ter aanvulling. De coördinator, Vanessa ..., van het Buro spreekt en leest goed Nederlands (is opgegroeid in Nederland!).


groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Theo Linders

Heb het even nagevraagd bij een Duitse vriend, die ik zeker een expert zou noemen op het gebied van zoogdierdeterminaties en hij is er zeker van dat dit een Balkanwolf is en zeker geen goudjakhals.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

tekenaar

Komt ook goed overeen met de wolven die ik hier dagelijks zie in de dierentuin van Ljubljana waar ik werk. Deze wolven zijn afkomstig uit Kroatie, wat betekent dat het dezelfde ondersoort (feitelijk dezelfde populatie) is als die uit Bosnie. Ik zou van deze foto's ook een zekere wolf maken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Maurice Elf

Dank Paul en Theo voor jullie antwoorden en gedane moeite,

Ik had jullie reacties al gezien en wilde ook nog even de reactie van de mensen in Duitsland (de tip van Maurice) afwachten en ook daar heb ik nu antwoord van gekregen;

Het dier op de foto is vrijwel zeker een wolf, Canis lupus lupus (Eurasian Wolf). Honderd procent zekerheid zou men natuurlijk alleen via een genetisch onderzoek hebben.
Op onze website (www.wolfsregion-lausitz.de) hebben we informaties rond om de wolf, het verspreidingsgebied en het management in Saksen (Duitsland).

Met vriendelijke groet,


Denk dus toch dat het gaat lukken om dit dier als wolf te bestempelen nu er een aantal wolvendeskundigen (Paulo Barros, Karl Van Ginderdeuren, Vanessa Ludwignaar, Paul Veenvliet en het contact van Theo Linders in Duitsland) naar gekeken hebben en hun mening gegeven hebben.

Vinden de admins dit voldoende om de waarneming op zeker te zetten?
Mvg Maurice

maurice.lahaye

Hallo Maurice,

Ik blijk ook admin-rechten op Observado te hebben! Goedgekeurder dan dit krijg je de waarneming echt niet. Voor mij voldoende reden om de waarneming goed te keuren. Gefeliciteerd. Bijzondere vondst!

Groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maurice Elf

Super, dank je wel Maurice!

Erg leuk ook inderdaad, jammer dat ik hem (of 1 van zijn soortgenoten) niet vrolijk rond dartelend heb mogen waarnemen  ;D

Ik wil iedereen die binnen dit topic zijn steentje heeft bijgedragen nogmaals danken voor de gedane moeite en de hulp bij het oplossen van dit determinatie vraagstuk!
Mvg Maurice