Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Door je verrekijker kijken en opnemen tegelijk is voor maar erg weinig mensen weggelegd.
Hoort 1 van de waarnemers daarbij?
Zonder opnemen kreeg niemand hem al in beeld, met wel?


Theo

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2012, 22:37:41 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 14:12:35 PM

Overigens ook opvallend dat er zo op die staart wordt ingegaan. Ik kan me niet voorstellen dat je in de vlucht de staartlengte goed genoeg kan beoordelen om dit als gemiddeld of lang te beschrijven. Het scheelt maar een paar mm tussen graspieper, boompieper, sibopi of petsjora.



Daar is niks opvallends aan maar volstrekt logisch. Het gaat hier om de waarneming van een, in potentie, uiterst zeldzame soort voor NL en er is, buiten de geluidsopnames en de "say-hearing" (..), maar weinig relevante documentatie beschikbaar en dus ga je alle beschikbare info kritisch bekijken. Temeer als die afwijkt van wat volgens betrouwbare info past op de soort.
Enne...natuurlijk kun je in principe van een vogel in de vlucht de staartlengte prima beoordelen: een beetje vogelaar doet (bij wijze van spreken) niet anders als-ie een hem/haar onbekende vogel ziet vliegen.... 8) .

Die staart was iets wat ik noemde in een verhaaltje, ik heb op basis daarvan nooit een andere soort willen uitsluiten en heb het ook helemaal niet als deteeminatiekenmerk gebruikt. Jij was degene die erover viel dus je opmerkingen hier is niet echt relevant.

En Theo, hoezo verdedigen? Wat moet ik verdedigen? Ik had de vogel op de eerste dag en heb deze opgenomen? Waarom zou ik de ochtendwaarnemingen moeten verdedigen? Lijsttechnisch zou het het mooiste zijn als hij alleen voor dag 1 geaccepteerd wordt. In die zin helaas (maar voor de andere theo mazzel) dat ik de vogel de zondag zelf opmerkte toen deze weer over het bos vloog.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: theomuusse op oktober 28, 2012, 00:22:08 AM
Door je verrekijker kijken en opnemen tegelijk is voor maar erg weinig mensen weggelegd.
Hoort 1 van de waarnemers daarbij?
Zonder opnemen kreeg niemand hem al in beeld, met wel?


Theo

Niet zo overdrijven, Theo. Ik neem vaak op terwijl ik door de kijker kijk en ik ben echt geen tovenaar of jongleur.
Van deze vogel moeten we hetv eigenlijk alleen van geluid hebben. Niets bijzonders want het komt vaak voor dat er alleen maar een geluid van iets onbekends is.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: rnbflavour op oktober 28, 2012, 00:37:43 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2012, 22:37:41 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 14:12:35 PM

Overigens ook opvallend dat er zo op die staart wordt ingegaan. Ik kan me niet voorstellen dat je in de vlucht de staartlengte goed genoeg kan beoordelen om dit als gemiddeld of lang te beschrijven. Het scheelt maar een paar mm tussen graspieper, boompieper, sibopi of petsjora.



Daar is niks opvallends aan maar volstrekt logisch. Het gaat hier om de waarneming van een, in potentie, uiterst zeldzame soort voor NL en er is, buiten de geluidsopnames en de "say-hearing" (..), maar weinig relevante documentatie beschikbaar en dus ga je alle beschikbare info kritisch bekijken. Temeer als die afwijkt van wat volgens betrouwbare info past op de soort.
Enne...natuurlijk kun je in principe van een vogel in de vlucht de staartlengte prima beoordelen: een beetje vogelaar doet (bij wijze van spreken) niet anders als-ie een hem/haar onbekende vogel ziet vliegen.... 8) .

Die staart was iets wat ik noemde in een verhaaltje, ik heb op basis daarvan nooit een andere soort willen uitsluiten en heb het ook helemaal niet als deteeminatiekenmerk gebruikt. Jij was degene die erover viel dus je opmerkingen hier is niet echt relevant.
...

Als iemand over een beschrijving valt lijkt me dat juist heel relevant. Ga je als de CDNA zich over  je zekere Petsjorapieper heeft gebogen ook zeggen dat hun mening niet relevant is?
Herman van der Meer

frankneijts

#274
Citaat van: rnbflavour op oktober 28, 2012, 00:37:43 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2012, 22:37:41 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 14:12:35 PM

Overigens ook opvallend dat er zo op die staart wordt ingegaan. Ik kan me niet voorstellen dat je in de vlucht de staartlengte goed genoeg kan beoordelen om dit als gemiddeld of lang te beschrijven. Het scheelt maar een paar mm tussen graspieper, boompieper, sibopi of petsjora.



Daar is niks opvallends aan maar volstrekt logisch. Het gaat hier om de waarneming van een, in potentie, uiterst zeldzame soort voor NL en er is, buiten de geluidsopnames en de "say-hearing" (..), maar weinig relevante documentatie beschikbaar en dus ga je alle beschikbare info kritisch bekijken. Temeer als die afwijkt van wat volgens betrouwbare info past op de soort.
Enne...natuurlijk kun je in principe van een vogel in de vlucht de staartlengte prima beoordelen: een beetje vogelaar doet (bij wijze van spreken) niet anders als-ie een hem/haar onbekende vogel ziet vliegen.... 8) .

Die staart was iets wat ik noemde in een verhaaltje, ik heb op basis daarvan nooit een andere soort willen uitsluiten en heb het ook helemaal niet als deteeminatiekenmerk gebruikt. Jij was degene die erover viel dus je opmerkingen hier is niet echt relevant.



Ik heb en had het helemaal niet over jouw "verhaaltje": de opmerkingen over de staart baseer ik op de originele tekst van de oorspronkelijke waarnemers (Marijn en Lars), zie post 260, waarin duidelijk sprake is van een "vrij lange staart". En ik "val" nergens "over", ik probeer alleen een kritische kanttekening te plaatsen bij een mogelijke waarneming van een nieuwe soort voor Nederland. Een kanttekening die overigens ook al door een andere deelnemer aan de discussie was geplaatst maar die in mijn ogen niet de aandacht kreeg die hij verdiende.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Lars Buckx heeft vandaag(?) ook zijn waarneming ingevoerd, met twee geluidopnames. De ene is dezelfde als bij de waarneming van Marijn van Oss, maar iets minder opgevoerd. De andere is een tot nu toe onbekende opname die te zwak is om behulpzaam te zijn. Er staan 2 of drie roepjes op.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71884481

Herman van der Meer

HPM

#276
Op de twee opnames van Lars staan verschillende roepen. Zie bijlage.

PS. De eerste roep is verstoord maar die zal hetzelfde zijn als de volgende twee.

PPS.  De eerste drie roepen zijn uit de opname die Lars gemaakt heeft bij de ontdekking. De overige zijn uit de latere opname, toen ook Folkert-Jan zijn opname maakte.

Eerste opname Lars http://waarneming.nl/sound/8/16918.mp3
Tweede opname Lars http://waarneming.nl/sound/7/16917.mp3
Eerste opname FJ http://waarneming.nl/sound/2/16782.mp3
Herman van der Meer

maartenwielstra

http://www.xeno-canto.org/species/Anthus-rufulus


Paddyfield Pipit lijkt er ook wel een beetje op. Maar dat heb ik even in paar sec. bedacht. Moet nu snel eten anders heb ik ruzie!

HPM

Citaat van: maartenwielstra op november 04, 2012, 18:48:24 PM
http://www.xeno-canto.org/species/Anthus-rufulus


Paddyfield Pipit lijkt er ook wel een beetje op. Maar dat heb ik even in paar sec. bedacht. Moet nu snel eten anders heb ik ruzie!

Het spectrogram is anders en de kans dat die soort hier verzeild raakt lijkt me wel heel erg klein.
Herman van der Meer

frankcoenjaerts

Citaat van: HPM op oktober 29, 2012, 13:05:09 PM
Op de twee opnames van Lars staan verschillende roepen. Zie bijlage.

PS. De eerste is verstoord maar die zal hetzelfde zijn als de volgende twee.

Nog/al bekend welke bij de vliegende "pieper-achtige" hoort?
Met vriendelijke groeten,

Frank

HPM

Citaat van: frankcoenjaerts op november 05, 2012, 00:00:18 AM
Citaat van: HPM op oktober 29, 2012, 13:05:09 PM
Op de twee opnames van Lars staan verschillende roepen. Zie bijlage.

PS. De eerste is verstoord maar die zal hetzelfde zijn als de volgende twee.

Nog/al bekend welke bij de vliegende "pieper-achtige" hoort?

Lars vertelde dat de eerste roepjes van direct na de ontdekking zijn. Volgens de beschrijving vloog hij toen op. De tweede keer vloog hij ook op maar dat is kennelijk niet opgenomen. De tweede serie is van de derde ontmoeting, die ook door FJ is opgenomen. Volgens de beschrijving verplaatste de vogel zich toen, wat ook uit het spectrogram blijkt.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71796223
Herman van der Meer

maartenwielstra

Tja, nu ik het trekgedrag heb bekeken, valt paddyfield wel af lijkt me. GEEN trekvogel, maar goed Woestijnvink ook niet ;) De op een na onderste opname van de xenocanto roep heeft wel resemblence; heb je die ook op sonagram gecheckt Herman?


Nog een opmerking die niet provocerend bedoeld is, maar die me al langer op de lippen brand; als er zo heftig gesweeped is, vind ik niet bepaald dat die Petsjora een buitengewoon fanatieke roeper is geweest.


En: Marijn van Oss is voor mij i.e.g. wel de held van het jaar (tot nu toe). Ik lees echter meer discussie dan lof!

HPM

Citaat van: maartenwielstra op november 08, 2012, 23:22:03 PM
Tja, nu ik het trekgedrag heb bekeken, valt paddyfield wel af lijkt me. GEEN trekvogel, maar goed Woestijnvink ook niet ;) De op een na onderste opname van de xenocanto roep heeft wel resemblence; heb je die ook op sonagram gecheckt Herman?
,,,

Over welke soort heb je het? Van Woestijnvink staan maar twee opnames op XC en die ie het zeker niet.
En welke Paddyfield bedoel je? Warbler of Pippit?
Herman van der Meer

maartenwielstra

Citaat van: maartenwielstra op november 04, 2012, 18:48:24 PM
http://www.xeno-canto.org/species/Anthus-rufulus


Paddyfield Pipit lijkt er ook wel een beetje op. Maar dat heb ik even in paar sec. bedacht. Moet nu snel eten anders heb ik ruzie!

Deze. En Woestijnvink was een soort die me te binnen schoot als zijnde niet trekvogel en tocg dwaalgast bij ons.

HPM

De Poterslidse Petsjoraperikelen zijn eindelijk voorbij.
Dr CDNA heeft het geval niet aanvaard.
http://www.dutchavifauna.nl/records/5
Herman van der Meer

gerdwichers8

Dat zal niet aan een onjuist gestelde identificatie gelegen liggen.
Ik snap nog altijd dat fascistoïde gedweep met zo'n commissie niet; de al-dan-niet 'aanvaarding', staat toch gedurig 'los' van de eigenlijke vogel?

Thijs Fijen

Citaat van: gerdwichers8 op januari 12, 2016, 17:40:38 PM
Dat zal niet aan een onjuist gestelde identificatie gelegen liggen.
Ik snap nog altijd dat fascistoïde gedweep met zo'n commissie niet; de al-dan-niet 'aanvaarding', staat toch gedurig 'los' van de eigenlijke vogel?
Klopt. Maar niet als je met het lijstje* meedoet.

*op de voorwaarde dat je je lijstje met andere lijstjes wilt vergelijken, want dan moet je overeenstemming kunnen bereiken.
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op januari 12, 2016, 17:40:38 PM

Dat zal niet aan een onjuist gestelde identificatie gelegen liggen.  ...

Dat weet ik niet. Ik was nogal positief gestemd maar ik kan me wel voorstellen dat het geluid een knelpunt was.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik snap niet zo goed waarom het volgen door een groep mensen van een set reproduceerbare regels m.b.t. het 'bewezen' zijn van een gebeurtenis (denk bijv. aan de rechtspraak) gelijk zou staan aan 'gedweep', laat staan waarom je daarbij het woord 'facistoïde' zo gemakkelijk in de mond zou nemen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

Dan zou 'men' het eenzijdig negatief gebruik van die commissie toch zeker eerst moeten afzweren beste Vincent..en open moeten blijven door en voor een eenvoudiger gebruik.
Maar wellicht dat 'men' liever een al te teer bewustzijn schuwt?

Vincent Hart

Sorry Gerd, een systeem gebaseerd op de eigen overtuiging van de waarnemer hebben we in de beginjaren een tijdje geprobeerd (net als er in het begintijdperk van de auto geen verkeersregels voor omgang met dat voertuig waren) maar dat was geen overdreven groot succes. Het had vandaag overigens wel een zekere waarneming van een groepje van 7 kleine klapeksters opgeleverd!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

En die accepteer ik natuurlijk.
Bespaar me je lompe insinuaties Vincent.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op januari 12, 2016, 19:13:11 PM
En die accepteer ik natuurlijk.
Bespaar me je lompe insinuaties Vincent.

??
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

ik weet niets van hun gewicht Frank; niet eens of er 7 Klapeksters met extremiteiten inzake hun gewicht of lengtematen zijn geweest...of 7 Eksters :rolleye:

Vincent Hart

Jeetje Gert, voor iemand die 'ijdel' gebruik van bepaalde woorden uit jouw levensovertuiging vervelend vindt, strooi je wel erg scheutig met krachttermen... Als je fatsoen van anderen verwacht, belijd het zelf ook vooral zo af en toe. Verder zal voor eenieder hier wel genoegzaam bekend zijn dat jij moeite hebt met het niet-aanvaard zijn van bepaalde van je waarnemingen en blijkbaar ook die van anderen. Sterkte daarmee.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

met fascistoïde gedweep vanwege eenzijdig negatief gebruik van een gezagsorgaan kun je in alle eenvoud überhaupt niets anders hebben dan moeite.
't Klinkt toch slechts gezond in de oren?


gerdwichers8


HPM

Gerd, het zou denk ik al heel erg helpen als je even in eenvoudige bewoordingen zou vertellen wat je met "negatief gebruik van een gezagsorgaan" bedoelt.
Herman van der Meer

gerdwichers8


HPM

Citaat van: gerdwichers8 op januari 12, 2016, 21:28:26 PM

niet aanvaard=niet

De CDNA aanvaard of aanvaard niet. Toetsen van ingediende waarnemingen van zeldaamheden is hun taak. Als je de commissie als zodanig aanvaard kan je dat niet alleen doen als het je toevallig beter uitkomt en anders niet. Het is je goed recht om niet mee te doen, maar dan moet je ook niet verwachten dat jouw persoonlijke overtuiging voor anderen de plaats van de CDNA kan innemen.
Herman van der Meer