Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Allen, laten we hier de discussie over wie-telt-wat even bij laten.

Als er behoefte is om het verder over dat onderwerp te hebben, begin dan s.v.p. een nieuw topic.
In dit topic graag weer verder over de determinatie van de Vlieland-vogel/Petsjorapiepers.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

#241
Even voor de goede orde: ik geloof Theo op zijn woord, net zoals ik de anderen geloof die zowel zaterdag als zondag de vogel hoorden (hoewel ik Theo en de waarnemers van de eerste dag iets meer geloof dan de anderen), het geluid was namelijk vrij evident.
Voor zover ik weet heeft niemand openlijk het geluid hard afgespeeld met als doel de vogel te lokken (anders dan bij de Raddes gebeurde, daar was ik dan ook zelf bij).

Vraag blijft: is de documentatie genoeg om de determinatie als Petsjora rond te krijgen, waarbij andere mogelijkheden echt serieus onderzocht moeten worden en niet alleen genoegen moeten worden genomen met het feit dat het geluid precies op Petsjora past?

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 25, 2012, 17:24:41 PM
Allen, laten we hier de discussie over wie-telt-wat even bij laten.

Als er behoefte is om het verder over dat onderwerp te hebben, begin dan s.v.p. een nieuw topic.
In dit topic graag weer verder over de determinatie van de Vlieland-vogel/Petsjorapiepers.

Wie wat telt interesseert me niet. Mij lijkt het hier alleen nuttig om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen  de waarnemingen van zaterdag 20 en zondag 21. De discussie over de determinatie kan m.i. alleen gaan over wat er op de opnames van zaterdag staat en wat er tijdens het opnemen daarvan is gezien.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: jvdlaan op oktober 25, 2012, 17:32:02 PM
...

Vraag blijft: is de documentatie genoeg om de determinatie als Petsjora rond te krijgen, waarbij andere mogelijkheden echt serieus onderzocht moeten worden en niet alleen genoegen moeten worden genomen met het feit dat het geluid precies op Petsjora past?

Dat is een slag die inderdaad nog moet worden gemaakt, maar het is nogal een klus om allerlei onbekende exoten na te moeten vlooien om te zien of er iets passends is te vinden. Bij de gorzen ben ik het in ieder geval nog niet tegengekomen.
Herman van der Meer

cursorius

Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 16:26:35 PM
Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 16:08:07 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 15:11:12 PM
...
Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 11:00:39 AM
Ik denk dat degenen die het beest  hebben gehoord tijdens de opnames van Lars en FolkertJan voor die datum wel wat vertrouwen in de uitkomst mogen hebben. Wat op andere tijdstippen is gehoord valt niet te bepalen en dat lijkt me voor zo'n soort toch wel noodzakelijk.

Dat valt prima te bepalen, de roep kwam exact overeen met de opnames van FJ en Lars, wat door velen bevestigd is, en lijkt net zoveel op de roepen op cd's als die opnames dat doen. Daarnaast heeft FJ en anderen de vogel beide dagen gehoord en bevestigd dat het dezelfde is. Als het op dag 1 een Petsjorapieper was dan is het op dag 2 niet ineens een Grote Gele Kwikstaart die heel erg op een Petsjorapieper lijkt.

Ik heb een paar dagen geleden nog verteld hoe ik bij het zoeken naar wat die gors-/ortolaanachtige van Thijs Fijen zou kunnen zijn een paar keer dacht dat ik het misschien had gevonden maar dat bij bekijken het spectrogram toch heel anders bleek te zijn. Dat gebeurde dus terwijl ik het bewuste geluid bij de hand had en het al talloze malen had gehoord. Hoe betrouwbaar denk je dan dat het is als iemand in het veld hoort wat lijkt op wat hij de vorige dag voor het eerst heeft gehoord? En hoe betrouwbaar denk je dat het is als iemand zegt iets gehoord te hebben omdat iemand anders heeft gezegd dat het hetzelfde is als die de vorige dag heeft gehoord?
Vergeet ook niet dat er goed naar het geluid gekeken is voordat de conclusie werd getrokken kon worden dat het waarschijnlijk om Petsjorapieper ging.
Voor de 21e is er geen spatje bewijs. Voor zo'n soort en zo'n type geluid lijkt mij dat toch wel wat magertjes.
Tja, dan kan iedereen die de 20e niet zelf een opname heeft gemaakt ook wel inpakken. Het is gewoon door velen vastgesteld dat het om exact dezelfde vogel ging. Wat zou er anders de 21 gehoord zijn? Het geluid was duidelijk te horen en precies gelijk. Dat is een manier van waarnemen die veel meer gebeurd, ook bij zeldzame soorten, dus waarom moet er nu dan ineens van elke losse waarneming weer een bewijs zijn? Als er de 21 ineens een ander beest tussenzit die exact hetzelfde geluid maakt, wat natuurlijk totaal niet waarschijnlijk is, dan zal die er de 20e wss ook gezeten hebben en zijn al die waarnemingen ook te verwaarlozen voor zover er geen sonogram bij is, want ja, dat kan dan ook wel dat rare beestje zijn wat er ineens de 21 zat, de dag na de Petsjora, en wat exact hetzelfde klinkt als die Petsjora (mocht het er 1 zijn) dat is toch totaal ongeloofwaardig.

Die anderen zijn er genoeg te vinden, kijk maar bij de waarneming van de 21e en nog lang niet iedereen heeft daar zijn mogelijke waarneming vermeld. Fj heeft nota bene zaterdag de vogel gehoord opgenomen, en samen horen we hem zondag weer, luisteren de opname de hele dag af en stellen beiden vast dat het dezelfde vogel is, net als mensen dat s ochtens dat s ochtends en s middags doen.

Ik heb ook gehoord dat het klonk als een Grote Gele Kwikstaart, wie kan nu bewijzen dat dat het niet was, de vogel van zondag is niet gezien en niet opgenomen....

Theovanv

Hij is op zondag gezien en gehoord door dezelfde persoon: http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613
Theo van Veenendaal

Justin Jansen

Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 19:59:17 PM
Hij is op zondag gezien en gehoord door dezelfde persoon: http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613
Maar hij beschrijft niets wat ook maar enigszins naar gustavi wijst.....hij heeft een vogel gezien.....maar wat....
M.v.g., Justin Jansen


Theovanv

Citaat van: Justin Jansen op oktober 25, 2012, 20:46:55 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 19:59:17 PM
Hij is op zondag gezien en gehoord door dezelfde persoon: http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613
Maar hij beschrijft niets wat ook maar enigszins naar gustavi wijst.....hij heeft een vogel gezien.....maar wat....
Hij heeft de vogel ook gehoord en er zijn er meer die de vogel met hem gezien en gehoord hebben en het gaat om die vogel, staat in zn bericht, en begreep dat ook van mensen in het veld die de vogel gezien en gehoord hebben.
Theo van Veenendaal

Steven Wytema

Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 21:33:38 PM
Citaat van: Justin Jansen op oktober 25, 2012, 20:46:55 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 19:59:17 PM
Hij is op zondag gezien en gehoord door dezelfde persoon: http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613
Maar hij beschrijft niets wat ook maar enigszins naar gustavi wijst.....hij heeft een vogel gezien.....maar wat....
Hij heeft de vogel ook gehoord en er zijn er meer die de vogel met hem gezien en gehoord hebben en het gaat om die vogel, staat in zn bericht, en begreep dat ook van mensen in het veld die de vogel gezien en gehoord hebben.
Maar uit niks blijkt dat
- het gaat om dé vogel
- dié mensen ook ervaring hebben met de soort/ de vogel van de dag ervoor. Wat ik heb begrepen is dat mensen de vogel die hij heeft gezien/gehoord hebben zien wegvliegen/invallen in de verte.


misschien ff tijd dat Ernst hier zelf zn bijdrage plaatst of zn bericht/beschrijving aanpast/verduidelijkt.
Steven Wytema


peterlindenburg

Ik heb begrepen dat er in eerste instantie ook gedacht werd aan een yank. Is deze optie nu volledig uitgesloten? Ik heb laatst ter voorbereiding van een bezoek aan Amerika (Cape May, overigens een aanrader maar dat ter zijde) van alle zangertjes die volgens e-bird daar zaten de trekroepjes gedownload van xeno canto. Vrijwel allemaal chip-roepjes en ik kan mij goed voorstellen dat er aan een yank gedacht is door de waarnemers.
Qua gedrag, roepend rondvliegen, zou een dendroicaatje misschien wel wat beter passen


groeten Peter

HPM

Citaat van: peterlindenburg op oktober 26, 2012, 00:06:44 AM
Ik heb begrepen dat er in eerste instantie ook gedacht werd aan een yank. Is deze optie nu volledig uitgesloten? Ik heb laatst ter voorbereiding van een bezoek aan Amerika (Cape May, overigens een aanrader maar dat ter zijde) van alle zangertjes die volgens e-bird daar zaten de trekroepjes gedownload van xeno canto. Vrijwel allemaal chip-roepjes en ik kan mij goed voorstellen dat er aan een yank gedacht is door de waarnemers.
Qua gedrag, roepend rondvliegen, zou een dendroicaatje misschien wel wat beter passen


groeten Peter

Zoals ik al zei is dat wel een hele klus, zeker als je niet precies weet in welke hoek je moet zoeken, want het is niet alleen luisteren maar ook kijken.
Een Siberier lijkt mij met de stromingen van de laaste tijd ook logischer dan een Amerikaan.
Herman van der Meer

Folkert Jan

#251
Citaat van: HPM op oktober 26, 2012, 00:14:13 AM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 26, 2012, 00:06:44 AM
Ik heb begrepen dat er in eerste instantie ook gedacht werd aan een yank. Is deze optie nu volledig uitgesloten? Ik heb laatst ter voorbereiding van een bezoek aan Amerika (Cape May, overigens een aanrader maar dat ter zijde) van alle zangertjes die volgens e-bird daar zaten de trekroepjes gedownload van xeno canto. Vrijwel allemaal chip-roepjes en ik kan mij goed voorstellen dat er aan een yank gedacht is door de waarnemers.
Qua gedrag, roepend rondvliegen, zou een dendroicaatje misschien wel wat beter passen


groeten Peter

Zoals ik al zei is dat wel een hele klus, zeker als je niet precies weet in welke hoek je moet zoeken, want het is niet alleen luisteren maar ook kijken.
Een Siberier lijkt mij met de stromingen van de laaste tijd ook logischer dan een Amerikaan.
Niet echt een uitspraak die ik van jou had verwacht Herman, normaal ben je toch meer van de feiten dan de aannames.  ;)
De opname mailen naar een amerikaanse vogelaar zou dan misschien nog een optie zijn. Die zou aan kunnen geven welke amerikaantjes eventueel in de buurt komen en dan kunnen wij weer met sonogrammen aan het werk.

Overigens denk ik zelf ook niet aan een amerikaan
Arnoud (achternaam niet meegekregen, maar niet de van den Berg) riep nadat de vogel zijn roepende rondje maakte (op het moment van de opnames): "Lijkt wel een warbler". Dit omdat de roep zeer luid was (wat overigens terug te vinden is in literatuur waar de vluchtroep van petsjora wordt beschreven). Daarna werd pas duidelijk dat Lars en Marijn een pieperachtige vogel hadden gezien. In ieder geval geen echte warbler.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Dat zal dan Arnout geweest zijn. Arnout Linckens dus.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: rnbflavour op oktober 26, 2012, 09:11:54 AM
Citaat van: HPM op oktober 26, 2012, 00:14:13 AM
Citaat van: peterlindenburg op oktober 26, 2012, 00:06:44 AM
Ik heb begrepen dat er in eerste instantie ook gedacht werd aan een yank. Is deze optie nu volledig uitgesloten? Ik heb laatst ter voorbereiding van een bezoek aan Amerika (Cape May, overigens een aanrader maar dat ter zijde) van alle zangertjes die volgens e-bird daar zaten de trekroepjes gedownload van xeno canto. Vrijwel allemaal chip-roepjes en ik kan mij goed voorstellen dat er aan een yank gedacht is door de waarnemers.
Qua gedrag, roepend rondvliegen, zou een dendroicaatje misschien wel wat beter passen


groeten Peter

Zoals ik al zei is dat wel een hele klus, zeker als je niet precies weet in welke hoek je moet zoeken, want het is niet alleen luisteren maar ook kijken.
Een Siberier lijkt mij met de stromingen van de laaste tijd ook logischer dan een Amerikaan.
Niet echt een uitspraak die ik van jou had verwacht Herman, normaal ben je toch meer van de feiten dan de aannames.  ;)
De opname mailen naar een amerikaanse vogelaar zou dan misschien nog een optie zijn. Die zou aan kunnen geven welke amerikaantjes eventueel in de buurt komen en dan kunnen wij weer met sonogrammen aan het werk.
...

Ik neem over die vogel helemaal niets aan en sluit ook niets uit maar zeg alleen wat mij logischer lijkt.

Ik neem wel aan dat de CDNA goed referentiemateriaal heeft en contakten elders in de wereld en dat ze zullen proberen zo een overeenkomstig geluid te vinden van een andere soort dan Petsjorapieper.
Uiteraard zou iedereen die dat wil dat nu al kunnen doen.
Herman van der Meer

frankneijts

Het is niet aan de CDNA om te bepalen wat het volgens hen is geweest maar het is aan de indieners om aan te tonen dat de documentatie alleen maar op een Petsjorapieper betrekking kan hebben. De CDNA besluit vervolgens of dat ook inderdaad zo is waarbij in dit geval (een nieuwe soort voor NL) het besluit van de commissie unaniem moet zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

De meeste amerikaanse warblers (die in de WP zijn gezien) heb ik bekeken, maar zijn stiekem qua structuur erg verschillend en dat hoor je ook nog wel. Al snap ik de eerste indruk!
Thijs Fijen

peterlindenburg

ik vond in het veld blackpolls, palm warblers en yellow-rumped warblers behoorlijk pieper-achtig overkomen in de vlucht. Helemaal niet wat ik verwacht had. Daarnaast hebben ze ook nogal wat streping op de flanken in eerstewinter kleden

groet Peter

Bas vd Burg

Misschien een handige blog om de vlielandvogel te vergelijken met wat amerikaans spul is deze:
http://pjdeye.blogspot.nl/2011/08/nocturnal-migrants-august-23rd-2011.html
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 26, 2012, 11:21:40 AM
Het is niet aan de CDNA om te bepalen wat het volgens hen is geweest maar het is aan de indieners om aan te tonen dat de documentatie alleen maar op een Petsjorapieper betrekking kan hebben. De CDNA besluit vervolgens of dat ook inderdaad zo is waarbij in dit geval (een nieuwe soort voor NL) het besluit van de commissie unaniem moet zijn.

Zo bedoel ik het ook niet, Frank.
Ik bedoel dat als het naar het oordeel van de commissie geen zekere Petsjora kan zijn omdat het geluid ook past op een andere soort de commissie toch zal moeten weten wélke andere soort het ook kan zijn.
Het lijkt me ook niet redelijk om van een simpele vogelaar te verlangen dat hij naar alle vogels van het noordelijk halfrond en omstreken gaat luisteren om te horen of er misschien iets is wat ook precies overeenkomt. Maar als dat wel het geval is zal de commissie toch wel moeten controleren of het juist is wat die simpele vogelaar heeft geconcludeerd.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 25, 2012, 11:24:04 AM
Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert

Vraag me af of de pro-Petsjora deelnemers aan deze discussie zich wel voldoende realiseren wat PieterGeert hier wil zeggen.....
Petsjorapieper is volgens Handbook BWP de op één na kleinste pieper in de WP "close in size and form to fledgling Meadow Pipit" en "les attenuated than Tree Pipit" en met een relatief korte staart (15% korter dan van Boompieper en ruim 10% korter dan van Graspieper, zie de maten in P&W), een indruk die bevestigd wordt door foto's en video-materiaal van dwaalgasten in de WP (allemaal gustavi?). Naast enkele weinig zeggende 'kenmerken' als "lichte onderdelen" en "bruinachtige tint op de vleugels" of "contrast op de staart: lichte buitenkant, donkere binnenkant" zijn die opmerkingen over de vorm/structuur van de vogel de opvallendste in de beschrijving van de ontdekkers: http://waarneming.nl/waarneming/view/71796223. Andere beschrijvingen van het uiterlijk van de vogel voegen niks substantieels toe ( "pieper met streping op de borst" en "slanke pieperachtige vogel met relatiefgemiddelde staart").
Laat ik het zó stellen: de bevestiging van de ID zal van het geluid moeten komen, de beschrijving(en) van het uiterlijk voegen niks toe, integendeel zou ik bijna zeggen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Leo Heemskerk

#260
Citaat van: frankneijts op oktober 26, 2012, 15:35:18 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 25, 2012, 11:24:04 AM
Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert

Vraag me af of de pro-Petsjora deelnemers aan deze discussie zich wel voldoende realiseren wat PieterGeert hier wil zeggen.....
Petsjorapieper is volgens Handbook BWP de op één na kleinste pieper in de WP "close in size and form to fledgling Meadow Pipit" en "les attenuated than Tree Pipit" en met een relatief korte staart (15% korter dan van Boompieper en ruim 10% korter dan van Graspieper, zie de maten in P&W), een indruk die bevestigd wordt door foto's en video-materiaal van dwaalgasten in de WP (allemaal gustavi?). Naast enkele weinig zeggende 'kenmerken' als "lichte onderdelen" en "bruinachtige tint op de vleugels" of "contrast op de staart: lichte buitenkant, donkere binnenkant" zijn die opmerkingen over de vorm/structuur van de vogel de opvallendste in de beschrijving van de ontdekkers: http://waarneming.nl/waarneming/view/71796223. Andere beschrijvingen van het uiterlijk van de vogel voegen niks substantieels toe ( "pieper met streping op de borst" en "slanke pieperachtige vogel met relatiefgemiddelde staart").
Laat ik het zó stellen: de bevestiging van de ID zal van het geluid moeten komen, de beschrijving(en) van het uiterlijk voegen niks toe, integendeel zou ik bijna zeggen.....

Geef toe dat de vogel het op de beschrijving niet zal halen. In P&W lees ik bij petsjorapieper (Male 52-53 - Female 46,5 - 49) en een Siberische Boompieper(Male 57-63 - Female 55 - 59). Theoretisch is het kleinste verschil 2 mm tussen deze soorten.
Vogels beschrijven blijft lastig.

Maar op geluid vermoed ik dat er geen andere keus is dan aanvaarden! ;-)
Groet,

Leo Heemskerk

Leo Heemskerk

Iedereen zegt natuurlijk dat op onderstaande foto een vogel met een korte staart staat ;)

Groet,

Leo Heemskerk

theomuusse

Citaat van: HPM op oktober 26, 2012, 12:37:53 PM

Zo bedoel ik het ook niet, Frank.
Ik bedoel dat als het naar het oordeel van de commissie geen zekere Petsjora kan zijn omdat het geluid ook past op een andere soort de commissie toch zal moeten weten wélke andere soort het ook kan zijn.
Het lijkt me ook niet redelijk om van een simpele vogelaar te verlangen dat hij naar alle vogels van het noordelijk halfrond en omstreken gaat luisteren om te horen of er misschien iets is wat ook precies overeenkomt. Maar als dat wel het geval is zal de commissie toch wel moeten controleren of het juist is wat die simpele vogelaar heeft geconcludeerd.

Wellicht vragen we Gerard Ekdom in het CDNA en kan hij a la dokter Pop ook geluidjes van vogels doen?

Theo

H.Valkema

http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613

zie bijv. deze waarneming van een onzekere Petsjorapieper. Laatste zin: Meer mensen hebben de vogel daarna ook vliegend gezien. Wij waren ook te laat voor de 1e sweep zodoende kwamen wij aanfietsen en zagen we iemand aan komen rennen. Vervolgens hebben wij de vogel inderdaad ook gehoord en gezien in de vlucht.


Ik heb een langrekte pieper met een relatief lange staart gezien. Geluid paste zeker niet op Petsjora, eerder een boompieper/ sibopi. Vervolgens wordt zo'n waarneming doodleuk als onzekere Petsjora ingevoerd. Allemaal leuk en aardig maar dit was zeker geen Petsjora..
Groeten,
Haije Valkema

Folkert Jan

Lijkt me meer iets om persoonlijk met deze persoon te bespreken?
Hebben jullie met zekerheid dezelfde vogel gezien? Overigens beschrijven jullie beiden niet wat er precies is gehoord.
Overigens ook opvallend dat er zo op die staart wordt ingegaan. Ik kan me niet voorstellen dat je in de vlucht de staartlengte goed genoeg kan beoordelen om dit als gemiddeld of lang te beschrijven. Het scheelt maar een paar mm tussen graspieper, boompieper, sibopi of petsjora.

Overigens heb je toen Harm gebeld met de melsing dat de vogel bij de fietsen gezien zou zijn? En zo ja: als het volgens jou een boompieper spec was, waarom had Harm het er dan over dat je belde over de mogelijke petsjora?

Omdat een toonzetting op papier nogal eens verkeerd over kan komen: dit is geen aanval oid, maar ik probeer het duidelijk te krijgen  :blink:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

#265
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 14:12:35 PM

Overigens ook opvallend dat er zo op die staart wordt ingegaan. Ik kan me niet voorstellen dat je in de vlucht de staartlengte goed genoeg kan beoordelen om dit als gemiddeld of lang te beschrijven. Het scheelt maar een paar mm tussen graspieper, boompieper, sibopi of petsjora.



Daar is niks opvallends aan maar volstrekt logisch. Het gaat hier om de waarneming van een, in potentie, uiterst zeldzame soort voor NL en er is, buiten de geluidsopnames en de "say-hearing" (..), maar weinig relevante documentatie beschikbaar en dus ga je alle beschikbare info kritisch bekijken. Temeer als die afwijkt van wat volgens betrouwbare info past op de soort.
Enne...natuurlijk kun je in principe van een vogel in de vlucht de staartlengte prima beoordelen: een beetje vogelaar doet (bij wijze van spreken) niet anders als-ie een hem/haar onbekende vogel ziet vliegen.... 8) .
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

Je verdediging blijft wonderbaarlijk, FJ.
Er blijft helaas voor jou nu steeds minder over van de combinatie pieper en geluid.

Theo

HPM

Citaat van: theomuusse op oktober 27, 2012, 23:38:03 PM
Je verdediging blijft wonderbaarlijk, FJ.
Er blijft helaas voor jou nu steeds minder over van de combinatie pieper en geluid.

Theo

Als ik het goed begrijp is er voor FJ nooit een combinatie geweest, omdat hij de vogel alleen maar gehoord heeft.
Herman van der Meer

theomuusse

Inderdaad, dat klopt zelfs voor iedere melder.
Van de mensen die ik sprak die erbij waren is het een groot raadsel dat niemand de vogel zag terwijl hij uit open gebied vloog.
En dat waren er vele.
Vogels die daar wel gezien zijn, werden gedetermineerd als grote gele en (dus toch een pieper) graspieper.

Theo

HPM

Citaat van: theomuusse op oktober 27, 2012, 23:57:15 PM
Inderdaad, dat klopt zelfs voor iedere melder.
Van de mensen die ik sprak die erbij waren is het een groot raadsel dat niemand de vogel zag terwijl hij uit open gebied vloog.
En dat waren er vele.
Vogels die daar wel gezien zijn, werden gedetermineerd als grote gele en (dus toch een pieper) graspieper.

Theo

Lars Buckx heeft de vogel zowel gezien als gehoord. Zie het verslag van Marijn van Oss.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71796223
Het is me alleen niet duidelijk of hij de vogel ook heeft kunnen opnemen toen hij hem zag.
Herman van der Meer