@Jelmer, Herman, Joost: thnxs voor de reactie. Dan ga ik toch maar verder.
Wat ik vooral interessant is, is dat er een verschil in piek zit tussen roepjes op Out of the Blue en de vlieland-vogel (1 kHz). Als nu inderdaad zou blijken dat menzbieri zowel op gehoor als in sonagram zou afwijken van gustavi, dan zouden we al een hele stap verder zijn denk ik. Overigens ga ik er vanuit, als vogelgeluidenleek, dat als een roep op gehoor anders is je dit in een sonagram zou moeten terugzien. De auteurs van Pipits & Wagtails zeggen dat ze geen verschil zien, maar op birdskorea.org wordt wel gesproken over een verschil op gehoor. Max geeft dit ook ergens aan in dit topic. Het lijkt me dus zaak om te proberen de vlieland-vogel zoveel mogelijk te vergelijken met opnamen van een bewezen gustavi. En daar zit nu net het grote probleem want er zijn zo weinig opnames te vinden.
@Herman, misschien heb je gelijk en hebben we hier te maken met een iets ander geluid omdat de vogel is opgestoten. Is wellicht een idee om dan het geluid van de vlielandvogel te vergelijken met het geluid op Calls Eastern Vagrants en dan sectie 0:13-0:48? Die opname betreft namelijk alarm call. En wellicht is de opname van de vlielandvogel ook een soort van alarm call?