Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Alles wat met 'triest figuur' te maken heeft verwijderd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Certhia

Citaat van: hiskodevries op oktober 23, 2012, 07:27:33 AM
Alles wat met 'triest figuur' te maken heeft verwijderd

Jammer dat blijkbaar ook een post van mij daarbij verwijderd is die niks met trieste figuren van doen had. Sowieso vind ik die hele censuur erg dubieus.
Het geeft namelijk altijd één partij net weer dat extra stukje zelfrechtvaardiging. [Kijk mij gelijk hebben anders was dat van mijn tegenstander niet verwijderd].

Jaap Denee

Die foto op Facebook is mij meer een doorn in het oog.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Certhia

Citaat van: Jaap Denee op oktober 23, 2012, 08:55:34 AM
Die foto op Facebook is mij meer een doorn in het oog.

Welke foto ?

Bas vd Burg

Even terugkomend op de geluidvergelijking.
Hoewel uit Pipits & Wagtails blijkt dat er geen verschil lijkt te zijn tussen de ondersoorten gustavi en menzbieri, staat in hetzelfde boek dat deze stelling niet helemaal goed is te onderbouwen (vanwege gebrek aan data). Nu uit het stuk op birdskorea.org blijkt dat mogelijk wel verschillen zijn, zou dit dus een verklaring kunnen zijn dat de roep van de vlieland-vogel niet helemaal past op roepjes te vinden op de verschillende CD's (roepjes die misschien afkomstig zijn van menzbieri ipv gustavi)?

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

RasManen

Citaat van: Certhia op oktober 23, 2012, 09:11:22 AM
Citaat van: Jaap Denee op oktober 23, 2012, 08:55:34 AM
Die foto op Facebook is mij meer een doorn in het oog.

Welke foto ?
Ja, deel em es Jaap op je eigen fb. Of geef een zoekterm ofzo :)
Wim Nap

dupont

Citaat van: hiskodevries op oktober 23, 2012, 07:27:33 AM
Alles wat met 'triest figuur' te maken heeft verwijderd

Lang leve de censuur!!!  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Max Berlijn

Menzbieri is of staat op het moment van afsplitsing. Ik heb dit taxon gezien in Ussuriland en mij werd toen verteld dat de roep anders is? Ik moet nakijken (kan ik hier niet) of ze geluid maakte.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

hiskodevries

Citaat van: Certhia op oktober 23, 2012, 08:35:06 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 23, 2012, 07:27:33 AM
Alles wat met 'triest figuur' te maken heeft verwijderd

Jammer dat blijkbaar ook een post van mij daarbij verwijderd is die niks met trieste figuren van doen had. Sowieso vind ik die hele censuur erg dubieus.
Het geeft namelijk altijd één partij net weer dat extra stukje zelfrechtvaardiging. [Kijk mij gelijk hebben anders was dat van mijn tegenstander niet verwijderd].
kul zie forumregels  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Certhia

Citaat van: hiskodevries op oktober 23, 2012, 17:17:19 PM
Citaat van: Certhia op oktober 23, 2012, 08:35:06 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 23, 2012, 07:27:33 AM
Alles wat met 'triest figuur' te maken heeft verwijderd

Jammer dat blijkbaar ook een post van mij daarbij verwijderd is die niks met trieste figuren van doen had. Sowieso vind ik die hele censuur erg dubieus.
Het geeft namelijk altijd één partij net weer dat extra stukje zelfrechtvaardiging. [Kijk mij gelijk hebben anders was dat van mijn tegenstander niet verwijderd].
kul zie forumregels  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0

Wauw. Ik ben hier wel klaar denk ik.

Jaap Denee

Daar had je al veel eerder aanleiding voor, Marc.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Albert de Jong

Wat vond ik het mooi:

Vlieland, 17:20. Een kreet op de plek van de Raddes' boszanger doet ons de heuvel oprennen, het bos in! Aangekomen op de plek des onheils staan ze daar. Stomend van adrenaline, jonge gasten, strakke koppies. Nee, geen dendroica, maar waarschijnlijk wel een Petsjorapieper. Na een paar minuten wordt er een kleine linie op touw gezet. De pieper is immers richting zuidwest gevolgen. Even verderop, op het zandpad, klonteren een paar vogelaars al weer samen. Lars laat het geluid horen en verrek, wat klinkt dat goed! Zo ongeveer tussen een grote gele kwik en een kruisbek in. Van onder aan de heuvel verschijnen de eerste, bezweten hoofden al. Moegefietst vanaf Lange Paal of Stortemelk. Opnieuw gaat een linie het bos in. Ik vertrek, want de boot gaat.

Deceptiontours zoals het bedoeld is.

Marijn, Lars, Thijs en die paar meer: hulde voor dit verhaal. Het was er een.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

hiskodevries

[excuus]
Ja, oprechte excuses van mijn kant. Binnen het admin team hebben we keurig een waakhond ingesteld die het forum monitort op ongewenst gedrag en daar waar nodig (en na overleg) ingrijpt.
Die route heb ik willes en wetens niet bewandeld met slechte gevolgen.
Met Marc probeer ik via email in contact te komen.
[/excuus]
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Norman

#163
Citaat van: Albert de Jong op oktober 23, 2012, 23:27:48 PM
Na een paar minuten wordt er een kleine linie op touw gezet.....Opnieuw gaat een linie het bos in. Ik vertrek, want de boot gaat........

Wellicht dat je mij kan uitleggen waarom deze methode gekozen word om een bepaalde vogel te zien te krijgen.
Waarom word er bijvoorbeeld niet gekozen om op strategische plekken te gaan zitten observeren.

dupont

Norman,
Waarom begin jij hier telkens opnieuw over? Heb jij ter plekke de situatie kunnen beoordelen? Wat viel je daarbij op? Waarom ga je er per definitie vanuit dat de boel hier grondig verstoord is? Is het bos daar vrij toegankelijk?
Ga alsjeblieft naar een andere website of forumonderdeel toe als je vanuit jouw zetel alleen tamelijk ongefundeerde kritiek kunt leveren. Iets met azijn....
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Folkert Jan

Gaaaan we weer.

Door al dit gezeur de hele tijd is dit forum helemaal naar de tyfus geholpen.
Tig pagina's met gezeur over van alles en nog wat, maar inhoudelijk over de determinatie wordt hier nauwelijks meer gereageerd, waar dat vroeger nog wel het geval was. Alle mensen met verstand van zaken zijn gewoon weggejaagd met het toelaten van zulke vervuiling in de topics: Een schande.

Op facebook is inmiddels meer inhoudelijks te vinden dan hier.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Norman

Citaat van: dupont op oktober 24, 2012, 07:53:25 AM
Norman,
Waarom begin jij hier telkens opnieuw over? Heb jij ter plekke de situatie kunnen beoordelen? Wat viel je daarbij op? Waarom ga je er per definitie vanuit dat de boel hier grondig verstoord is? Is het bos daar vrij toegankelijk?
Ga alsjeblieft naar een andere website of forumonderdeel toe als je vanuit jouw zetel alleen tamelijk ongefundeerde kritiek kunt leveren. Iets met azijn....

Ik heb de vraagstelling aangepast. Mogelijk dat hier een normaal antwoord op gegeven kan worden.

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2012, 07:18:47 AM
[excuus]
Ja, oprechte excuses van mijn kant. Binnen het admin team hebben we keurig een waakhond ingesteld die het forum monitort op ongewenst gedrag en daar waar nodig (en na overleg) ingrijpt.
Die route heb ik willes en wetens niet bewandeld met slechte gevolgen.
Met Marc probeer ik via email in contact te komen.
[/excuus]


Ik vond het op zich heel terecht dat je ingreep maar een waarschuwing was misschien genoeg geweest.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: rnbflavour op oktober 24, 2012, 07:59:42 AM
Gaaaan we weer.

Door al dit gezeur de hele tijd is dit forum helemaal naar de tyfus geholpen.
Tig pagina's met gezeur over van alles en nog wat, maar inhoudelijk over de determinatie wordt hier nauwelijks meer gereageerd, waar dat vroeger nog wel het geval was. Alle mensen met verstand van zaken zijn gewoon weggejaagd met het toelaten van zulke vervuiling in de topics: Een schande.

Op facebook is inmiddels meer inhoudelijks te vinden dan hier.

Hoeveel vogels en andere dieren zijn er weggejaagd doordat jullie daar keer op keer met z'n allen door het bos hebben lopen raggen?

Over de determinatie valt trouwens weinig meer te zeggen dan al is gedaan. Tenzij er nieuwe informatie komt.
Je zal moeten wachten op wat de CDNA ervan zal weten te maken.

Overigens kan ik me een rel en virtuele lynchpartij herinnneren omdat iemand een woord met een ziekte erin gebruikte om een situatie aan te duiden. Als je geluk hebt kan je nog op faceboek terecht

Herman van der Meer

Bas vd Burg

#169
Dan gaan we toch gewoon verder met determinatie ;D
Goed, ik heb de boekjes behorende bij Calls of eastern vagrants en Out of the blue erbij gepakt om te lezen waar het geluid is opgenomen en of er een ondersoort bij staat. Dit vanwege de medeling op birdskorea.org dat de roepjes van gustavi en menzbieri verschillend zouden zijn.

In Calls Eastern Vagrants staat het volgende:
a (0:00-0:12) Characteristic, short, sharp, snapping flight call tsjep. Unfortunately this is nog a very vocal species (at least not on migration) and, when flushed, if oftens just flies off silently. Honshu, Japan, sept 1984
b. (0:13-0:48) Alarm call of nominate subspecies gustavi at the nest. Quite similar to the flight call in sample a, but not quite as sharp and "electric". This call is less likely to be heard from migrants. Background: Sandhill Crane, Lapland Bunting, Chukotka, Russia, july 2002
c (0:47-1:00) harder flight calls and softer alarm calls uttered by a breeding bird of the isolated southern subspecies menzbieri, Heilongjiang, Chine June 1988

In Out of the Blue:
a (0:00-:020) Seosan Chungcheonnam-do, South Korea, 13 oktobor 2002. Either subspecies A g gustavi or A g menzbierie. group of 4 flying past
b (0:20-0:30) Seosan chungcheonnam-do, South Korea, 13 oktober 2002 Either subspecies A g gustavi or A g menzbieri. Migration flight. Background: calls by ufo (possibly another Pechora pipit with sharper calls of wagtail Motacilla)
c (0:30-0:42) Seosan chungcheonnam-do, South Korea, 13 oktober 2002. Either subspecies A g gustavi of A g menzbieri. Migration flight: higher an sharper calls than 23a en 23b, similar tot calls of Grey Wagtail M cinera

Kortom het kan dus "tricky" zijn de opname van de vlielandvogel te vergelijken met eerste 2 opnames op Out of the Blue. Dit omdat alle opnames zijn gemaakt in Zuid-Korea, waar beide ondersoorten doortrekken in zowel voor- als najaar. Omdat op http://www.birdskorea.org/Birds/Identification/ID_Notes/BK-ID-Pechora-Pipit.shtml  staat dat de roep van gustavi meer lijkt op Grey Wagtail, is het sowieso handig om de roep van de vlielandvogel in ieder geval te vergelijken met de roep tussen 0:30-0:42, ookal is van deze opname niet bekend om welke ondersoort het gaat.

Ik heb eindelijk ook even in het boek Pipits & Wagtails gekeken (ook nav berichtje op facebook)
In pipits & wagtails pagina 117, sonogram 12 en 13 zie ik overigens wel duidelijke verschillen. Sonogram 13 (opname roep menzbieri) heeft een piek rond de 8 kHz, sonogram 12 (vluchtroep ondersoort onbekend) heeft een piek rond de 7 kHz.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Calls of Pechora Pipit
Nick Riddiford and Pete Ellis
British Birds 81(1988):469-470

[...]

"CALL. A
Short, soft 'Pit', given as single note, often two or three times in succession. Shorter than all Meadow Pipit call notes, except some anxiety notes. Lower-pitched and distinct from any other West Palearctic pipit of our experience. In field-notes, we have described this
call as soft, quiet or fairly quiet; and it can easily be drowned if pipits of other species are calling nearby.

CALL B
Short, dry 'Pwit', given only as single note. Probably as short as call A, but both louder and more forceful (but still quiet); and may appear longer owing to its notable dryness and relative volume.

CALL C
Loud, sharp or hard, generally three-note flight-call, transcribed as 'Tsip-tsip-tsip' or 'Pswit pswit-pswit', vaguely recalling flight-calls of Pied Wagtail MoktciUa alba or, more particularly, Grey Wagtail M. cinerea. Each note is monosyllabic and clearly differentiated. This three-note call is generally repeated, but with pauses between each call. The loud, strong 'Pwit' flight-call described by Williamson may have been a loud version of call B, but was probably a single-note version of call C.

Each call is quite distinct from those of other pipits occurring in Britain or Ireland, but, unfortunately, to judge from our experience on Fair Isle, Pechora is the most silent of pipits on migration, and may be watched for long periods before uttering any sound. Fair Isle individuals tended to give call A immediately on taking flight, particularly towards dusk, or when flushed with (rather more anxious) Meadow Pipits, but even then were more often silent."


[...]

"It might be added that the species' general silence may be a useful identification feature: any heavily marked, silent pipit would certainly merit investigation."



Met dank aan PdeV

Herman van der Meer

HPM

Bas, van de roepen van Out of the Blue die ik in mijn spectrogramvergelijking heb gebruikt komt de eerste uit de eerste opname en de rest uit de tweede.

Herman van der Meer

RasManen

Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 08:31:55 AM

Hoeveel vogels en andere dieren zijn er weggejaagd doordat jullie daar keer op keer met z'n allen door het bos hebben lopen raggen?

Ik denk erg weinig, het bos is relatief saai en leeg, met weinig ondergroei, en vooral Grove den. Er zaten wat Koolmezen en Goudhanen, geen soorten die gemakkelijk verjaagd worden. Bovendien heb ik niemand zien raggen of anderzins rare dingen doen (ok, 1 iemand viel over een afgezaagd boomstammetje, maar hij deed dat heel zachtjes :)). Mijn inschatting is en was dat deze sweep-actie niet asociaal of onverantwoord was
Wim Nap

joostheeremans

#173
Als een roker zegt dat roken ongezond is, heeft hij dan ongelijk aangezien hij zelf wel rookt?


Daarnaast, probeer termen als anti-twitch brigade te vermijden, zeker als je weigert namen te noemen (maar dat vervolgens expliciet wel doet!). Ik zie hier een aantal mensen die het niet vindt kunnen dat je met een grote groep mensen in een lijn door een bos loopt met de bedoeling een vogel op te stoten. Als je het mij vraagt, vind ik dat ook; ik ben tegen het moedwillige verstoren van vogels op die manier. Ben ik nu de vaandeldrager? Ga je nu mijn dagelijkse activiteiten na om de discrepantie tussen mijn handelen en mijn woorden aan te tonen? Ben ik nu verantwoordelijk voor de boterberg? Ik verkondig hier toch niet dat ik twitchen maar een sneue bezigheid vind die ik te vuur en te zwaard zal bestrijden?


edit: naam verwijderd
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 24, 2012, 12:35:16 PM
Citaat van: joostheeremans op oktober 24, 2012, 12:32:18 PM
Als een roker zegt dat roken ongezond is, heeft hij dan ongelijk aangezien hij zelf wel rookt?


Daarnaast, probeer termen als anti-twitch brigade te vermijden, zeker als je weigert namen te noemen (maar dat vervolgens expliciet wel doet!). Ik zie hier een aantal mensen die het niet vindt kunnen dat je met een grote groep mensen in een lijn door een bos loopt met de bedoeling een vogel op te stoten. Als je het mij vraagt, vind ik dat ook; ik ben tegen het moedwillige verstoren van vogels op die manier. Ben ik nu de vaandeldrager? Ga je nu mijn dagelijkse activiteiten na om de discrepantie tussen mijn handelen en mijn woorden aan te tonen? Ben ik nu verantwoordelijk voor de boterberg? Ik verkondig hier toch niet dat ik twitchen maar een sneue bezigheid vind die ik te vuur en te zwaard zal bestrijden?

Je hebt gelijk Joost. Ik zal mijn posts verwijderen om de discussie leuk te houden. Doe jij dat dan ook?


Ik verwijder je naam, voor de rest sta ik achter wat ik schrijf.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: RasManen op oktober 24, 2012, 10:33:39 AM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 08:31:55 AM

Hoeveel vogels en andere dieren zijn er weggejaagd doordat jullie daar keer op keer met z'n allen door het bos hebben lopen raggen?

Ik denk erg weinig, het bos is relatief saai en leeg, met weinig ondergroei, en vooral Grove den. Er zaten wat Koolmezen en Goudhanen, geen soorten die gemakkelijk verjaagd worden. Bovendien heb ik niemand zien raggen of anderzins rare dingen doen (ok, 1 iemand viel over een afgezaagd boomstammetje, maar hij deed dat heel zachtjes :) ). Mijn inschatting is en was dat deze sweep-actie niet asociaal of onverantwoord was

En als het door een groep fotografen gedaan zou zijn?
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op oktober 24, 2012, 12:38:54 PM
Ik verwijder je naam, voor de rest sta ik achter wat ik schrijf.

Die hoef je niet te verwijderen (bij deze dus weer toegevoegd  ;) ). Ik sta eigenlijk ook nog steeds achter mijn standpunt maar ik schrijf soms te onoverdacht uit het hart. De toon van mijn post was te onvriendelijk achteraf gezien, vandaar dat ik hem verwijderd heb.


Voor de mensen die het gemist hebben nogmaals mijn standpunt maar zonder vingerwijzen naar een persoon -> als je jezelf toestaat om in je eentje, of met maar een paar man, van de paden af door het veld of het bos te bonjouren kun je er geen kwaad over spreken als dat een keertje gebeurt met 100 man. Je kunt op basis van het doel of de hoeveelheid mensen niet afbakenen of dit goed of slecht is want dan zet je het op een helling waar je zelf ook afglijdt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

RasManen

Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 12:42:01 PM
Citaat van: RasManen op oktober 24, 2012, 10:33:39 AM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 08:31:55 AM

Hoeveel vogels en andere dieren zijn er weggejaagd doordat jullie daar keer op keer met z'n allen door het bos hebben lopen raggen?

Ik denk erg weinig, het bos is relatief saai en leeg, met weinig ondergroei, en vooral Grove den. Er zaten wat Koolmezen en Goudhanen, geen soorten die gemakkelijk verjaagd worden. Bovendien heb ik niemand zien raggen of anderzins rare dingen doen (ok, 1 iemand viel over een afgezaagd boomstammetje, maar hij deed dat heel zachtjes :) ). Mijn inschatting is en was dat deze sweep-actie niet asociaal of onverantwoord was

En als het door een groep fotografen gedaan zou zijn?
Aangezien iedereen en z'n grootmoeder een camera draagt tegenwoordig was dit in de praktijk een groep fotografen, wat dat betreft geen verschil
Wim Nap

Marcel van kammen

Hoewel het best wel topic vervuiling is,ben ik het wel eens met Herman. Als het om fotografen zou gaan wordt er overal op het forum schande over gesproken dat iemand een vogel opjaagt voor zn eigen kiekjesdrang, maar als mensen voor hun eigen lijstjes drang op zo'n manier met zijn allen door het bos gaan lopen met als doel om een vogel te verjagen en te laten vliegen....dan mogen we het er niet over hebben en viel het allemaal wel mee. Fout is fout en goed is goed....kortom,hier is het fout gedaan,jammer maar helaas en volgende keer braaf doen :-) Zo...kunnen we die discussie in dit topic ook weer afluisten en weer gezellig doen.

Als je toch weet dat dat kreng daar in het bos zit kun je beter gaan wachten en hopen dat ie tevoorschijn komt....dan kun je dat beest tenminste ook goed bekijken i.p.v. de paar seconden dat ie wegvliegt. Met 100 man wachten....uiteindelijk zal dan toch iemand dat ding wel zien skulken of niet?

@Wim: als ik een stethoscoop om mn nek doe,ben ik dan ook meteen een arts of dokter? Dat is handig!

Bas vd Burg

#179
Heb nu 2 keer geprobeerd dit topic terug te leiden naar het determinatievraagstuk, want het is best rete-interessante materie (zeker met die ondersoorten enzo), maar ik ga er nu maar mee stoppen denk ik, succes verder.......
(op advies de eerst zin verwijderd)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012