welk mos?

Gestart door P. Kuijper, oktober 20, 2012, 22:09:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

http://waarneming.nl/waarneming/view/71766824
onzeker Grijs Kronkelsteeltje - Campylopus introflexus gezien op 2012-10-20 Kampen - Stadsfront
Foto's:


Met vr. groet,
P. Kuijper

vdvaart

Geen kronkelsteeltje denk ik, de blaadjes lijken te driehoekig en de kleur is te licht. Te onscherpe foto voor mij, maar: maakt op mij nog het meest de indruk van een knikmos met lange uittredende nerf. Is de foto misschien geflitst, waardoor de glasharen extra wit lijken?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

P. Kuijper

Nee de foto is niet met flits genomen, maar ik moet ook zeggen dat de haren me op de foto meer opvallen dan in het echt. Welke knikmos zou het kunnen zijn?
Met vr. groet,
P. Kuijper

vdvaart

Dat wordt speculeren, knikmossen zijn van foto nauwelijks te identificeren en al helemaal niet zonder sporenkapsels, die op jouw foto ontbreken. Ik zou ook even afwachten wat anderen er van maken, misschien ziet iemand er nog wat anders in dan knikmos. Als het een knikmos is, dan wijst de standplaats op steen op bijvoorbeeld netknikmos of muurknikmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

Lijkt me geen Bryum want ik meen taps toelopende blaadjes te zien. Moeilijk te beoordelen aan de hand van deze foto's. Ik zit te denken aan het geslacht Schistidium

P. Kuijper

Het lijkt me dat ik een betere foto zal moeten maken. Wellicht vind ik daar een dezer dagen tijd voor. Bedankt voor de reacties.
Gr. Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Ik heb een poging gedaan, het is nog niet erg scherp maar wellicht biedt het iets meer duidelijkheid?

Met vr. groet,
P. Kuijper

vdvaart

Nu denk ik: gedraaid knikmos!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Citaat van: vdvaart op oktober 22, 2012, 20:31:23 PM
Nu denk ik: gedraaid knikmos!


Ja, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit hetzelfde is. Die lange glasharen zie je bijna niet terug. Die bovenste foto doet me denken aan een Syntrichium. Misschien even een keer heen gaan en wat water over heen gooien. Dat lost denk ik een hoop op.  :) [size=78%] [/size]
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

Nu ik de foto's weer vergelijk: Rutger heeft wel een punt.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

P. Kuijper

Oei ik schep wel verwarring, het is inderdaad goed mogelijk dat ik een ander polletje op de foto heb gezet...
Bovenste foto een Achterlichtmos en laatste foto Gedraaid knikmos?
Met vr. groet,
P. Kuijper

vdvaart

Bovenste foto blijft onduidelijk. Ben denkt Schistidium en Rutger Syntrichia (toch? Syntrichium bestaat niet) dat is niet hetzelfde....zonder de waterbehandeling zou ik het niet weten en kan ik nog steeds Bryum blijven denken... 
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

P. Kuijper

Ok. Wat houdt de 'waterbehandeling' precies in?
Met vr. groet,
P. Kuijper

vdvaart

Je wilt de vorm van de blaadjes zien als ze vochtig zijn. Als het een Syntrichia - sterretje - is, dan vouwen de blaadjes zich uiteen tot een tongvormig of omgekeerd vioolvormig blad. Dit uiteenvouwen kun je bereiken door ze met een plantespuit te bevochtigen of zoals Rutger aangeeft er gewoon wat water overheen te gieten en af te wachten (hoe minder fijn het water verdeeld is hoe langer het duurt, dat uiteenvouwen). Of je moet na een regenbui gaan kijken. Als het een Schistidium is (vind ik minder waarschijnlijk) verandert er met het vochtig worden minder.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

P. Kuijper

Wellicht dat het lukt een keer na een regenbui te gaan kijken. Nou ben ik toch wel benieuwd :)
Mijn dank voor de reacties!
Met vr. groet,
P. Kuijper

Rutger

Citaat van: vdvaart op oktober 23, 2012, 21:06:17 PM
Bovenste foto blijft onduidelijk. Ben denkt Schistidium en Rutger Syntrichia (toch? Syntrichium bestaat niet) dat is niet hetzelfde....zonder de waterbehandeling zou ik het niet weten en kan ik nog steeds Bryum blijven denken...


Excuus, Syntrichia ja (ik dacht al dat er iets niet klopte in mijn suggestie ;)). Bryum en Schistidium zijn ook goede opties, al vind ik die glasharen wel erg lang voor beide genera.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

het polletje op de eerste foto blijft een twijfelgeval, die Syntrichia van Rutger kan ook goed. Vochtig maken als dat kan en opnieuw een foto insturen kan de oplossing bieden. In voorkomende gevallen graag bij droge polletjes of zodes van topkapselmossen  zowel droog als vochtige toestand fotograferen. Dat geeft veel informatie.  Die tweede foto is duidelijk een andere soort en ik ben het met Koos eens: Bryum capillare.