boekentip!

Gestart door laatvlieger, augustus 11, 2005, 11:30:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Voor beginners:
Roger Phillips. Paddestoelen van West-Europa". Er staan 900 soorten in met foto´s en een kleine beschrijving. Goed boek voor weinig geld en in het Nederlands!
CiteerLet wel: Het boek van Phillips is nog altijd goed bruikbaar, er staan veel goede foto's in, maar de tekst, die ik samen met de andere bewerkers in 1981 heb vertaald, is sterk verouderd, veel van de verpreidings- en ekologische gegevens zijn inmiddels achterhaald, en darvoor moet je dan toch het Overzicht van de paddestoelen van Nederland moeten raadplegen. Ook ontbreken veel Nederlandse namen. Ik heb er al verschillende keren bij de uitgever op aangedrongen dat de tekst bij een volgende herdurk wordt aangepast, maar daar wilden ze tot nu toe niet aan. door entoloma4849

De Grote Paddestoelen Gids. 1200 paddenstoeleen worden hier beschreven door Ewald Gerhardt (Tirion)

de Paddestoelen Encyclopedie. Gerrit J. Keizer (Rebo Productions)

gevorderden:

Arnolds E., Th. W. Kuyper & M. E. Noordeloos. Overzicht van paddestoelen in Nederland. Hier af en toe ook wel "de gele bijbel" genoemd.

FAN, Flora Agaricina Neerlandica.
Deze bestaat op dit moment uit 6 delen en kost tussen de 50 en 100 Euro per deel. Met name deel 1 over de familie Entoloma (Satijnzwammen) is intussen verouderd. Meer informatie is te verkrijgen via Machiel Noordeloos op: http://www.entoloma.nl/html/fanned.html

Pilze der Schweiz deel 1 t/m 6
http://www.mykologia.ch/4598.html?*session...session*id*val*
Deze boeken zijn soms best duur. Tussen de 100 en 130 euro per stuk.
Maar wel goed. Ook al komt het uit Zwitserland. De boeken staan beter bekend als de Breitenbach. Deze kun je via de boekwinkel van Naturalis bestelllen.


Parasolzwammen van Zuid-Limburg - P.H.Kelderman - Speciaalboek over parasolzwammen
Het geslacht collybia - A.E. Jansen - Speciaalboek over het geslacht collybia
British chanterelles and tooth fungi - D.N. Pegler et al - Chantarellen en stekelzwammen
The chanterelle book - Olle Persson - Speciaalboek over de cantharel
Die Gattung Inocybe in Bayern - J. Stangl - Speciaalboek over het geslacht inocybe
Die Gattung Russula in Bayern - Alfred Einhellinger - Speciaalboek over het geslacht russula
Houtzwammentabel - H. Hahn en Peter-Jan Keizer - Tabel voor de houtzwammen
Stekel- en pruikzwammen van NL en B - Eef Arnolds - Coolia46(3), 2003 supplement
Agrocybe - M. Nauta - Speciaalboek over de leemhoeden
The agaric Pholiota aurea - E. Bach - Algemeen boek over de Pholiota aurea
The genus Hygrocybe - Boertmann - Alles over het genus Hygrocybe (wasplaat)
The genus Lactarius - Heilmann et al - Alles over het genus Lactarius (melkzwam)

http://www.entoloma.nl/html/hemimycena.html

Tips verzameld door:
Fungi_nl, Han endt, Wouter Teunissen, Corry abbink, Andre den Ouden,  entoloma4849
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Arno van Stipdonk

OVERZICHT VAN DE PADDENSTOELEN IN NEDERLAND (gele bijbel) is verkrijgbaar bij NMV.
Leden van NMV betalen 32,50 euro, niet-leden 42,00 euro.

stuur mail naar nmv@cbs.knaw.nl
Je betaalt 5,50 of 7,25 euro verzendkosten.

Supplement1 (index, 1996) kost 6,75 euro (9,00 euro niet-leden)
Supplement2 (namenlijst, Rode lijst, 1996) 7,50 euro (9,75 euro niet-leden)

fungi_nl

Als je op deze url hebt gekeken, weet je meteen hoeveel (goede) literatuur er over padestoelen is. Deze url wordt ook bijgehouden, dus alles nieuwe boeken komen hier op te staan. Ik ben geneigd alle andere berichten te verwijderen, daar echt alles besproken wordt op deze url.

http://www.paddestoelenkartering.nl/literatuur_alg.html

(bronvermelding: http://www.paddestoelenkartering.nl)

fungi_nl

#3
Interessante boeken over russula:

Blum, J., 1962 : Les Russules, Encyclopédie Mycologique, XXXII, Paul Lechevalier, Paris.

Bon, M., 1988 : Clé monographique des Russules d'Europe, Documents Mycologiques, XVIII (70-71).

Reumaux, P. (et al.), 1996 : Russules rares ou méconnues, E.F.M.D.S.

Romagnesi, H. 1985 : Les Russules d'Europe et d'Afrique du Nord, reprint 1996 A.R.G. Gantner Verlag K.-G., Vaduz. (kost rond de 190 euro en is te bestellen via de boekwinkel van naturalis)

Singer, R. 1938 : Contribution à l'étude des Russules (1) - 3. Quelques Russules américaines et asiatiques, Bull. Soc. mycol. Fr., 54, pp. 132-177

Sarnari Mauro Monografia illustrata del Genere Russula in Europa - Tomo Primo 1998

Pilze der Schweiz deel VI - Breitenbach/Kränzlin Russula/melkzwam (kost rond de 124 euro en is te bestellen via de boekwinkel van naturalis)

Die Gattung Russula in Bayern - Alfred Einhellinger - Speciaalboek over het geslacht russula

Ben je lid van de NMV dan zijn deze boeken, indien aanwezig, ook te leen via de NMV bibliotheek.

Arno van Stipdonk

#4
Hét boek over ascomyceten:

Microfungi on Land Plants, An identification handbook; new enlarged edition  van Ellis & Ellis

(met dank aan André Houter en Atte v.d. Berg)

o.a. te koop bij Meijs natuurboeken:

http://www.meijsnatuurboeken.com/producten...9&cat=Mycologie

Ik zie overigens dat hier ook de FAN te koop is. Het is niet duidelijk of deze nog op voorraad zijn, echter staan wel alle 6 de delen nog te koop en erg goedkoop!!

Marian en Bert

Het volgende boek "for gardeners" over de etymologie van de wetenschappelijke namen van bekende tuinplanten is ook wel geschikt voor paddenstoelenliefhebbers. Taalkundig gezien is het natuurlijk interessant om te weten waar de namen vandaan komen, maar, als je de betekenis kent, onthoud je ze ook veel beter:

Stearn's dictionary of Plant Names (for gardeners; in Engeland dus zeker  voor een kwart van de bevolking). De ondertitei luidt:

A handbook on the Origin and Meanig of the Botanical Names of some Cultivated Plants.

Ik heb het zelf ooit bij een uitverkoop gekocht,

Bert

JW_2all

#6
CiteerOndertussen hoor ik ook goede berichten over deze:

http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnpkid=70002764

Wat zijn de meningen hierover en is ze goed genoeg om te beginnen en geleidelijk over te stappen naar de door jou genoemde literatuur.

Corry.


Uit de verwijzing maak ik op dat het gaat om het uitverkochte boek

Hans Vermeulen, Paddestoelen, Schimmels en Slijmzwammen van Vlaanderen (determinatiesleutels aan de hand van veldkenmerken), Natuurhistorische reeks 88/2,  De Wielewaal, Natuurvereniging vzw, Graatakker 11, 2300, Turnhout uit 1999 met boekcode D/1999/8586/2 van 648 pagina's.

Het boek heeft geen ISBN-nummer; het is een prive uitgave van een vereniging.
Wij hebben het gekocht bij de Naturalis-boekhandel in Leiden.

M.i. is het bruikbaar, Nederlandstalig, toegankelijk en helder geschreven. Als ik het gebruik in een toelichting bij een bericht op het forum dan verwijs ik ernaar als 'Vermeulen'.



JW
Groet,
Jan

a.houter

CiteerWie weet waar de Houtzwammentabel (Jahn-Keizer) te koop is? De NMV verkoopt die niet.
Houtzwammentabel / H. Jahn; voor Nederland bew. door:
Peter-Jan Keizer.- Utrecht: Jeugdbondsuitgeverij. -III.
Oorspr. titel: Houtzwammen. -JBU, 1981. - Vert. van:
Mitteleuropäische Porlinge und ihr Vorkommen in
Westfalen, 1963. - Met lit. opg., reg.
ISBN 90-5107-020-9

De Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN)
of
Jeugdbond voor Natuur- en Milieustudie (JNM, voorh. ACJN)
of
Veldwinkel KNNV

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#8
André bedankt.
Ik heb de oudste uitgave wel maar zou toch graag de nieuwste in mijn bezit hebben. Bij de JBU staat deze niet meer op de lijst. Wel is de tabel nog in België verkrijgbaar maar ik weet ook niet of dat de nieuwe of de oude is.
Ik zoek deze:

Jahn, Houtzwammentabel, 1992,2e druk Jeugdbonduitgeverij, Utrecht ISBN 90-5107-020-9
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

CiteerInteressante boeken over russula:

Blum, J., 1962 : Les Russules, Encyclopédie Mycologique, XXXII, Paul Lechevalier, Paris.

Bon, M., 1988 : Clé monographique des Russules d'Europe, Documents Mycologiques, XVIII (70-71).

Reumaux, P. (et al.), 1996 : Russules rares ou méconnues, E.F.M.D.S.

Romagnesi, H. 1985 : Les Russules d'Europe et d'Afrique du Nord, reprint 1996 A.R.G. Gantner Verlag K.-G., Vaduz. (kost rond de 190 euro en is te bestellen via de boekwinkel van naturalis)

Singer, R. 1938 : Contribution à l'étude des Russules (1) - 3. Quelques Russules américaines et asiatiques, Bull. Soc. mycol. Fr., 54, pp. 132-177

Sarnari Mauro Monografia illustrata del Genere Russula in Europa - Tomo Primo 1998

Pilze der Schweiz deel VI - Breitenbach/Kränzlin Russula/melkzwam (kost rond de 124 euro en is te bestellen via de boekwinkel van naturalis)

Die Gattung Russula in Bayern - Alfred Einhellinger - Speciaalboek over het geslacht russula

Ben je lid van de NMV dan zijn deze boeken, indien aanwezig, ook te leen via de NMV bibliotheek.
Pilze der Schweiz Duitse editie, bij "Der Tintling" alle 6 delen in een koop voor € 550,-- + 18,90 verzendkosten.

groetjes Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

knabenkraut

Delen van Pilze der Schweiz heb ik rechtstreeks uit Zwitserland besteld. Dit is veel goedkoper. Zelf heb ik het geluk gehad dat er geen verzendkosten zijn berekend.

Kosten deel 2:  €89.31
          deel 5: €95.35

Boeken waren met 8 dagen thuis bezorgd.
groetjes,
Dini

kvb

Heb ik 2 jaar geleden ook gedaan. Zijn zeer vriendelijke mensen. Ik hoop Dini dat je deze link bedoelt

Kik

http://www.mykologia.ch/4598.html

knabenkraut

CiteerHeb ik 2 jaar geleden ook gedaan. Zijn zeer vriendelijke mensen. Ik hoop Dini dat je deze link bedoelt

Kik

http://www.mykologia.ch/4598.html
Zelf heb ik het via een bestelbon gedaan. Maar via deze link is het misschien nog wel sneller en makkelijker. Het is wel het zelfde adres.
groetjes,
Dini

kvb

Of dit bij boeken hoort weet ik niet maar sinds kort is op de NMV site die vernieuwd is een aantal scans van artikelen uit de oude Coolia's te downloaden. Handig voor wie wat meer info nodig heeft.

zie

http://www.mycologen.nl/

klik op determinatie en vervolgens op vervolgens op determinatiesleutels in Coolia


Kik

Niko Buiten

In 1999 verscheen van de hand van Hans Vermeulen bij Natuurpunt het determinatieboek 'Paddenstoelen, Schimmels en Slijmzwammen van Vlaanderen'. Het boek werd goed ontvangen - hoewel niet alle in Nederland voorkomende soorten er in behandeld worden en het soms handig is je uitkomst microscopisch door een deskundige te laten controleren - en raakte snel uitverkocht. Maar de auteur zat niet stil. Integendeel! Inmiddels is van zijn hand 'Sleutelen met fungi' verschenen. Ik heb het nog niet gezien maar ik kan mij voorstellen dat members van dit forum er wel in geinteresseerd zijn. Daarom vestig ik er hier de aandacht op.

Hier kun je meer informatie over 'Sleutelen met fungi' vinden. Bovendien staat er beschreven hoe je de sleutel kunt bestellen.

Wanneer er mensen zijn die de sleutel gebruikt hebben zou ik graag lezen wat hun ervaringen zijn.
Groet,

Niko Buiten.


Kees van Bochove

op de site van de NMV wordt het volgende boek aangeraden voor microscopie:

Pilzmikroskopie
Präparation und Untersuchung von Pilzen
Bruno Erb & Walter Mathei (1982)
Kosmos Handbucher
ISBN 3-440-05127-7

Is dit een goed boek.
Zo ja, is deze nog in handel, ik kon hem namelijk nergens terug vinden.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Arno van Stipdonk

Citeerzijn er dan mischien andere, wel verkrijgbare boeken om microscopie te leren?
Kees,

Wat je beste kunt doen is lid worden van de NMV (als je dat nog niet bent) en naar de microscopiedag (ieder jaar in Mei) gaan. Je krijgt dan allerlei leerzame documentatie mee en er zijn een aantal expert aanwezig die je e.e.a. uitleggen. Een echte aanrader.

xenion

#17
Boekhandel in Zwitserland met grote verzameling boeken, waaronder Pilzmikroskopie:
http://www.vsvp.ch/shop/assets/s2dmain.htm...w.vsvp.ch/shop/
Groeten,
Martin

Frida Miedema

Van Sinterklaas :D  de grote paddenstoelengids van Tirion gekregen. Voor mij als amateur voorlopig voldoende, ben er blij mee!

xenion

CiteerAndré bedankt.
Ik heb de oudste uitgave wel maar zou toch graag de nieuwste in mijn bezit hebben. Bij de JBU staat deze niet meer op de lijst. Wel is de tabel nog in België verkrijgbaar maar ik weet ook niet of dat de nieuwe of de oude is.
Ik zoek deze:

Jahn, Houtzwammentabel, 1992,2e druk Jeugdbonduitgeverij, Utrecht ISBN 90-5107-020-9
De Houtzwammentabel is nu als PDF van de site van de NMV te downloaden, klik op de link bij het nieuws, en ga dan naar overig.
Groeten,
Martin

Gretchen

Hallo Paddenstoelenfans,

Een heel leuk boek à la "Champignons in de Jordaan" is Vliegenzwammen op het Rapenburg van Hans Anema, 2008, uitgeverij Ginkgo te Leiden. Korting voor lezers van Natura tot 1 sept. 2009 (zie bon in Natura 2009 nr. 3). Gewone prijs: 21,50.
ISBN 978-90-71256-05-9.

Het boek behandelt de paddenstoelen die de auteur vanaf de zomer van 1987 in de binnenstad van Leiden heeft waargenomen. Met prachtige foto's en leuke anecdotes, maar ook prima soortbeschrijvingen. Inclusief een beschrijving van de belangrijkste vindplaatsen, opmerkingen over bedreiging en bescherming van paddenstoelen, over paddenstoelenconsumptie, over hoe hij tewerk is gegaan bij zijn onderzoek, over de paddenstoelen in het algemeen, het maken van een sporee en met soortenlijst, index en literatuur.

Warm aanbevolen!  :blink:

Margreet.

Gretchen

De auteur van Vliegenzwammen op het Rapenburg heet Hans Adema, met excuses voor de fout.

Margreet.

graads

Een informatief plaatjesboek voor beginners.

Gisteren was ik in Gronau (net over de grens bij Enschede) in de boekwinkel van Weltbild. Daar zag ik het boek  1200 Pilze in farbfotos van Rose Marie Dähncke. 1178 pagina's prachtige foto's; bijna allemaal gefotografeerde stillevens in zeer natuurlijke kleuren, liefdevol gearrangeerd.
Er is veel informatie op te zien omdat op een foto bijna altijd jonge en oude exemplaren te zien en ook een onderkant, de 'wortel' (als je daarvan bij een paddenstoel kunt spreken), een grondmonster en een doorgesneden exempl. Bij een aantal sterk variabele soorten zijn een aantal variaties afgebeeld.
Het boek heeft een register van duitse en lateinse namen. Er staan verscheidene soorten en ondersoorten in die in mijn andere gidsen niet voorkomen. Bij elk exemplaar de bekende tekstblokken met gegevens over kenmerken als vorm, lamellen, sporen etc.
Verder weinig algemene tekst.

Al dat fraais kost € 19,95. Het is een (her)uitgave van Weltbild; te bereiken op internet onder www.weltbild.de

Graads.


Corryabbink

#23
CiteerAl dat fraais kost € 19,95. Het is een (her)uitgave van Weltbild; te bereiken op internet onder www.weltbild.de

http://www.weltbild.de/vpg/txt/pdf/ausldszuschlaege_wbde-1038454.pdf
Heb je dit wel gelezen?
Er komt zeker 10 Euro bij en dan nog een keer de porto van Euro 3.99 die bij verzendkosten genoemd wordt.
Even een reisje over de grens kan dus zijn voordeel hebben :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

graads

Citaat van: Corryabbink op oktober 17, 2009, 15:11:20 PM
Heb je dit wel gelezen? ...

Beetje naïef geweest en de reikwijdte van het medium www onderschat en er niet bij stilgestaan dat dat ook liefhebbers van achter de IJssel (vanuit mijn thuisbasis gezien  ;)) meelezen. Ophalen dus, hoewel ik het ook met verzendkosten nog een mooi bezit vind, maar ja ik ben een echt plaatjesmens ... Overigens: de meeste grotere plaatsen in het grensgebied hebben een Weltbildwinkel. Dat kun je zelf nakijken op http://www.weltbild.de/1/sh.filialen/filialfinder.html.

groeten, Graads.

ratje

Ik heb geen tip, eerder een vraag. Met de komende feestdagen is het vaak moeilijk om een niet te duur cadeau te vragen. Dus is mijn vraag. Kan iemand me vertellen welk(e) boek(en) er geschikt zijn voor mn microscopische gegevens in op te zoeken. De PDS -serie heb ik wel. Ik begrijp dat dergelijke boeken nogal prijzig zijn, maar met bonnen kom je een heel eind.  ;D

stephspreeuw

Ik heb zelf  Capitool Natuurgids Paddestoelen.
Ik ben nog maar beginneling dus ik weet nog niet veel van jullie gebied.
Steph "Spreeuw" de Jong

knabenkraut

Vorig jaar was er volgens mij vraag naar "The genus Hygrocybe" van David Boertmann.
Ook ik heb geprobeert hem in  bezit te krijgen, maar helaas nergens 2dehands te koop.
Vandaag kreeg ik de nieuwe herdruk per post toegezonden via Koeltz.

Dus voor de liefhebbers van Wasplaten, hij is weer te koop.
groetjes,
Dini

Gert Kremer

 :duim:  ...maar of het helpt ?  >:(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Citaat van: knabenkraut op september 17, 2010, 19:32:18 PM
Vorig jaar was er volgens mij vraag naar "The genus Hygrocybe" van David Boertmann.
Ook ik heb geprobeert hem in  bezit te krijgen, maar helaas nergens 2dehands te koop.
Vandaag kreeg ik de nieuwe herdruk per post toegezonden via Koeltz.
 
Dus voor de liefhebbers van Wasplaten, hij is weer te koop.
Eindelijk! Bedankt voor het melden, kan ik die binnenkort met de rest van mijn verlanglijstje bestellen...
Groeten,
Martin