Hoofdmenu

blauwe bosanemoon

Gestart door Arno Agema, maart 25, 2007, 17:55:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno Agema

Leuke variëteit van de bosanemoon, anemone nemorosa, var. "allennii". Komt voor in stinzenplantenmilieu van Stania state, Oenkerk.
De blauwe vorm van de bosanemoon heeft in tegenstelling tot de blauwe anemoon minder dan 10 bloemblaadjes. Voor het eerst beschreven in 1985 (Bakker)  

han.endt

#1
De cultuurvariëteit 'Allenii' is al in 1910 beschreven door Perry. Er zijn trouwens meer blauwe variëteiten van de Bosanemoon, die sterk op elkaar lijken.
Deze lijkt mij echt veel te paarsblauw voor 'Allenii'. 'Allenii' is zacht lavendelblauw (lichtblauw), soms bijna wit met een blauwe zweem. Dit lijkt me één van de andere. 'Blue Bonnet' bijvoorbeeld.

Arno Agema

Hallo Han,

Ik ben niet duidelijk geweest. Ik bedoel voor het eerst beschreven en gesignaleerd als stinzenplant in 1985. Citaat heb ik gehaald uit "Stinzenplanten / D.T.E. v/d Ploeg". Deze beschrijft de blauwe bosanemoon uit Stania State als de genoemde variant. Verder is de kleur inderdaad wat lichter als op de foto, deze is enigszins onderbelicht.
Groet,

Arno Agema  

han.endt

#3
Oké. Ik zag later bij je waarneming inderdaad bloemen die lichter gekleurd zijn dan op deze foto.