Welke polyporus

Gestart door Gulistan, maart 25, 2007, 13:21:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Gezien in de Amsterdamse Brettenzone op klein stukje hout op de grond op 21 maart, hij lijkt al iets droog, van boven trechtervormig, vuil ivoorkleurig. Wie kent het soort en weet de naam?
Groeten van Christiane

J&L

Hoi Gulistan,

Ik denk dat het moeilijk word met deze foto.Heb je een duidelijker?

Gr.tjes Jacob

Arno van Stipdonk

Hallo Gulistan,

Een foto van de bovenkant (kleur hoed) en een van de onderkant (aantal gaatjes per cm) zijn eigenlijk nodig om de soort met meer zekerheid te kunnen determineren. Mogelijk is het de Winterhoutzwam, deze komen nu nog het meeste voor, maar waarschijnlijk niet lang meer.

Gulistan

Nee, Winterhoutzwam kan echt niet met die kleur, die heb ik ook onlangs gevonden. Het zwammetje, ik bedoel dan de hoed, is niet breder dan 2 cm in doorsnee.
Groeten van Christiane

Ismael

vermoed voorjaarshoutzwam maar moeilijk te zien. Maar de porien zijn in elk geval niet groot
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

De porien zijn zo ontzettend klein, dat ik ook met de loep ze niet echt goed kan zien en al helemaal niet met mijn bescheiden camera kan fotograveren.  
Groeten van Christiane

Ismael

Dan is het zeker geen winterhoutzwam Dan blijft dus voorjaarshoutzwam of waaierbuisjeszwam over Als de zwartheid van de steel het doorslaggevende kenmerk is dan waaierbuisjes Zeker weet ik het niet
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

De waaierbuisjeszwam heeft zijn steel toch zijdelings en niet centraal zoals deze?
Groeten van Christiane

Marian en Bert

Hoi,

Gisteren kwam ik nog wel een Waaierbuisjeszwam tegen die ik eind december al een keer had gevonden en die er nog steeds groeide. Inmiddels was die aan de onderzijde geelachtig geworden.

Verder kan ik je niet helpen. Zo te zien zijn de zwammen ook wel over hun top heen en is het misschien de vraag of ze zonder microscoop nog wel goed te determineren zijn. Als je zeker wilt weten wat het is (maar ach er zijn nog zovele andere paddenstoelen te vinden) kun je het in dit geval beter navragen bij iemand buiten het forum.

Groeten van Marian