Tips om nu leuke rupsen te kunnen vinden

Gestart door acherontia, augustus 11, 2005, 10:08:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Slootjes waar kleine (liefst grauwe) wilgjes langs groeien vormen nu het decor om een aantal leuke rupsensoorten te kunnen vinden. Smerinthus ocellata moet daar nu gevonden kunnen worden en op dit moment ook Furcula furcula en wellicht Furcula bifida.

Let op de laatste 2 zijn nu nog erg klein of zelfs eitjes, de eitjes zijn rond en zwart en zitten veelal bovenop bladeren geplakt, de rupsjes zitten ook bovenop bladeren en het gaasvormige vraatpatroon van de eerste en tweede stadium rupsjes is goed herkenbaar.

Zie je samengesponnen bladeren (meestal laag bij de grond) dan maak je kans op Clostera sp. (ook de zeldzamere anachoreta die is als rups veelal goed te vinden) zitten ze hoger en in de toppen van de takken dan is het hoogst waarschijnlijk Rheumaptera undulata.

Zie je een beetje rommelige vraat in de toppen van takken dan tref je waarschijnlijk Scoliopteryx libatrix aan, is de vraat netjes en zitten er alleen nog kleine steeltjes aan de takken dan heb je met een pijlstaart te maken!

Succes met zoeken!

Eerste stadium rupsje van Furcula sp. In dit stadium nog niet met zekerheid te determineren.



Uitgekomen eitje van Furcula furcula, de eitjes van Furcula bifida zijn in het algemeen groter en glimmen meer, het beste te beoordelen door ze naast elkaar te zien, de grootte van de eitjes is toch nogal variabel bij deze soorten. Daarnaast heeft bifida een voorkeur voor populier, maar tref ik de rupsen en eitjes toch ook met regelmaat op wilg aan.



Tweede stadium rupsje van Clostera anachoreta



Jeroen

Mark van Veen

Leuk onderwerp Jeroen! Ik ga eens opletten.

Mark
groet,

Mark van Veen

Elachista

Hartstikke vreemd, Furcula bifida had ik begin mei al als een 1,5 cm grote rups.
Niet helemaal 100% juist, het kan dus wel verschillend zijn.
Zo heeft ieder z'n eigen ervaringen..
Groet,
Tymo

acherontia

#3
Nee Tymo dat is niet vreemd, de nakomelingen van de tweede generatie kan je nu vinden. Daar deze talrijker is dan de eerste generatie is de kans om nu rupsen en eitjes te vinden groter... Daarbij komt dat Furcula's niet netjes in twee generaties vliegen maar eigenlijk vanaf april tot in september gezien kunnen worden, de grootste piek zit in juli-augustus vandaar dat het nu de "beste" tijd is om rupsen te zoeken. Ook de Clostera's hebben meerdere generaties en ook daarbij geldt dat in augustus september de rupsen het talrijkst aanwezig zijn.

Jeroen

vlindersdigitaal

bedankt voor de tip jeroen! Vandaag maar eens gaan kijken op de Regte heide en met sucses! Ik vond een rups van de wapendrager en een roesje. Ook zag ik een kleine wilg met boven in de toppen blaadjes waar inderdaat alleen de nerf nog over was (enkele blaadjes) is dit dan ook zeker een pijlstaart? Ik zag overigs niks.. maar als dit zo is, en ik ga terug.. dan ga ik zeker nog eens goed zoeken.  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

Hoi Marielle,

Nee dat is geen pijlstaartvraat maar eerder ook vraat van een roesje! De pijlstaarten laten echt alleen het steeltje zitten. Welke wapendrager heb je gevonden, gewoon de wapenedrager (Phalera bucephala) of een Clostera soort?

Jeroen

vlindersdigitaal

CiteerHoi Marielle,

Nee dat is geen pijlstaartvraat maar eerder ook vraat van een roesje! De pijlstaarten laten echt alleen het steeltje zitten. Welke wapendrager heb je gevonden, gewoon de wapenedrager (Phalera bucephala) of een Clostera soort?

Jeroen
Ik vond gisteren de Phalera bucephala.. ik ga zo nog eens een kijkje nemen en gelijk nieuwe wilg meenemen voor het roesje. Ik ben benieuwt of ik nog meer bij vind..  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

vlindersdigitaal

#7
CiteerIs de vraat netjes en zitten er alleen nog kleine steeltjes aan de takken dan heb je met een pijlstaart te maken!
Mijn dank is groot Jeroen!!

Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

Hoi Marielle,


Leuk, vooral dat je ook nog een aantal andere soorten hebt gevonden, nu nog rupsen van de absintmonnik (Cucullia absinthii) op bijvoet!!

Groeten,

Jeroen