Problematische Pieperroepen

Gestart door rinsevdvliet, oktober 17, 2012, 23:31:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

rinsevdvliet

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 17, 2012, 19:08:59 PM
Jongens niet zo zeuren 8) , enig idee hoe uniek die sibopi-influx is? In NL t/m 2011 in totaal 22 aanvaardevgevallen, in 2012 tot nu toe 10 gevallen (11 vogels) als ik het goed heb. En weet je wel hoe lastig twitchbaar de soort is buiten de waddeneilanden de laatste jaren?

Is ie zo uniek? Als je alleen naar het aantal aanvaarde gevallen kijkt wel inderdaad, maar voor degenen met enig vertrouwen in vogelaars op de diverse kusttelposten: er vliegen naar alle waarschijnlijkheid iets vaker kandidaten langs dan bovenstaand aantal suggereert. Heb zelf in de afgelopen 15 jaar (voor die tijd te weinig ervaring met de vluchtroep) ca 10 goede kandidaten langs De vulkaan, helaas pas vorig jaar de eerste opnamen gemaakt (twee vogels op 1 dag).
En nu maar hopen dat de CDNA niet te krampachtig gaat doen over fly-by's die alleen opgenomen zijn.

Overigens doet e.e.a. me een beetje denken aan de voormalige overschatting van de zeldzaamheid van Grote Pieper en Dwerggors.

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op oktober 17, 2012, 23:31:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 17, 2012, 19:08:59 PM
Jongens niet zo zeuren 8) , enig idee hoe uniek die sibopi-influx is? In NL t/m 2011 in totaal 22 aanvaardevgevallen, in 2012 tot nu toe 10 gevallen (11 vogels) als ik het goed heb. En weet je wel hoe lastig twitchbaar de soort is buiten de waddeneilanden de laatste jaren?

Is ie zo uniek? Als je alleen naar het aantal aanvaarde gevallen kijkt wel inderdaad, maar voor degenen met enig vertrouwen in vogelaars op de diverse kusttelposten: er vliegen naar alle waarschijnlijkheid iets vaker kandidaten langs dan bovenstaand aantal suggereert. Heb zelf in de afgelopen 15 jaar (voor die tijd te weinig ervaring met de vluchtroep) ca 10 goede kandidaten langs De vulkaan, helaas pas vorig jaar de eerste opnamen gemaakt (twee vogels op 1 dag).
En nu maar hopen dat de CDNA niet te krampachtig gaat doen over fly-by's die alleen opgenomen zijn.

Overigens doet e.e.a. me een beetje denken aan de voormalige overschatting van de zeldzaamheid van Grote Pieper en Dwerggors.

Hoe onderscheidt de roep van Siberische zich eenduidig van die van gewone Boompieper?
Herman van der Meer

maartenwielstra

Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 08:41:02 AM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 17, 2012, 23:31:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 17, 2012, 19:08:59 PM
Jongens niet zo zeuren 8) , enig idee hoe uniek die sibopi-influx is? In NL t/m 2011 in totaal 22 aanvaardevgevallen, in 2012 tot nu toe 10 gevallen (11 vogels) als ik het goed heb. En weet je wel hoe lastig twitchbaar de soort is buiten de waddeneilanden de laatste jaren?

Is ie zo uniek? Als je alleen naar het aantal aanvaarde gevallen kijkt wel inderdaad, maar voor degenen met enig vertrouwen in vogelaars op de diverse kusttelposten: er vliegen naar alle waarschijnlijkheid iets vaker kandidaten langs dan bovenstaand aantal suggereert. Heb zelf in de afgelopen 15 jaar (voor die tijd te weinig ervaring met de vluchtroep) ca 10 goede kandidaten langs De vulkaan, helaas pas vorig jaar de eerste opnamen gemaakt (twee vogels op 1 dag).
En nu maar hopen dat de CDNA niet te krampachtig gaat doen over fly-by's die alleen opgenomen zijn.

Overigens doet e.e.a. me een beetje denken aan de voormalige overschatting van de zeldzaamheid van Grote Pieper en Dwerggors.

Hoe onderscheidt de roep van Siberische zich eenduidig van die van gewone Boompieper?


Je hoort het verschil, maar er is meer onderzoek nodig om overlapzone te bepalen. Dus de CDNA zal denk ik hard zijn voorlopig. Maar laten we eerst eens Waterpieper-Oeverpieper aanpakken; die twee zijn nog veel lastiger; en eigenlijk niet/bijna nooit op gehoor te onderscheiden als ik de geluidenkenners mag geloven. Toch worden er vaak naampjes aan geplakt. Maar als je een roepende sibopi oppikt en bekijkt; kun je er denk ik gerust van uitgaan dat je een juist fenotype gaat zien!

HPM

Citaat van: maartenwielstra op oktober 18, 2012, 08:51:14 AM
Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 08:41:02 AM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 17, 2012, 23:31:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 17, 2012, 19:08:59 PM
Jongens niet zo zeuren 8) , enig idee hoe uniek die sibopi-influx is? In NL t/m 2011 in totaal 22 aanvaardevgevallen, in 2012 tot nu toe 10 gevallen (11 vogels) als ik het goed heb. En weet je wel hoe lastig twitchbaar de soort is buiten de waddeneilanden de laatste jaren?

Is ie zo uniek? Als je alleen naar het aantal aanvaarde gevallen kijkt wel inderdaad, maar voor degenen met enig vertrouwen in vogelaars op de diverse kusttelposten: er vliegen naar alle waarschijnlijkheid iets vaker kandidaten langs dan bovenstaand aantal suggereert. Heb zelf in de afgelopen 15 jaar (voor die tijd te weinig ervaring met de vluchtroep) ca 10 goede kandidaten langs De vulkaan, helaas pas vorig jaar de eerste opnamen gemaakt (twee vogels op 1 dag).
En nu maar hopen dat de CDNA niet te krampachtig gaat doen over fly-by's die alleen opgenomen zijn.

Overigens doet e.e.a. me een beetje denken aan de voormalige overschatting van de zeldzaamheid van Grote Pieper en Dwerggors.

Hoe onderscheidt de roep van Siberische zich eenduidig van die van gewone Boompieper?


Je hoort het verschil, maar er is meer onderzoek nodig om overlapzone te bepalen. Dus de CDNA zal denk ik hard zijn voorlopig. Maar laten we eerst eens Waterpieper-Oeverpieper aanpakken; die twee zijn nog veel lastiger; en eigenlijk niet/bijna nooit op gehoor te onderscheiden als ik de geluidenkenners mag geloven. Toch worden er vaak naampjes aan geplakt. Maar als je een roepende sibopi oppikt en bekijkt; kun je er denk ik gerust van uitgaan dat je een juist fenotype gaat zien!

Ik heb de laatste tijd een paar keer spectrogrammen van trivialis en hodgsoni zitten vergelijken en het is me nog niet gelukt om te ontdekken wat het verschil is. Bij trivialis zie ik dingen die ik bij hodgsoni nog niet heb gezien, maar andersom niet. Helaas ken ik niet zo veel bruikbare opnames van hodgsoni, vandaar dat het zo goed is dat er de laatste tijd opnamen zijn gemaakt van verblijvende vogels. Dat geeft toch wat meer zekerheid dan opnames van overvliegers die alleen op het geluid zijn gedetermineerd. De laatste durf ik niet als referentiemateriaal te gebruiken.
Het lijkt mij trouwens ook erg nuttig om opnames met vliegroepen van trivialis te blijven maken en te publiceren.
In Water/Oever heb ik een nog harder hoofd.
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: rinsevdvliet op oktober 17, 2012, 23:31:10 PM
Als je alleen naar het aantal aanvaarde gevallen kijkt wel inderdaad, maar voor degenen met enig vertrouwen in vogelaars op de diverse kusttelposten: er vliegen naar alle waarschijnlijkheid iets vaker kandidaten langs dan bovenstaand aantal suggereert. Heb zelf in de afgelopen 15 jaar (voor die tijd te weinig ervaring met de vluchtroep) ca 10 goede kandidaten langs De vulkaan, helaas pas vorig jaar de eerste opnamen gemaakt (twee vogels op 1 dag).
En nu maar hopen dat de CDNA niet te krampachtig gaat doen over fly-by's die alleen opgenomen zijn.
Zou je mij die opnames van vorig jaar kunnen sturen (of naar kunnen linken), Rinse? Ik probeer momenteel naar de verschillen te kijken aan de hand van wat metingen en ontvang graag meer materiaal. Tot zover zou ik zeggen dat er (zoals bekend) aanzienlijke gemiddelde verschillen zijn tussen de soorten, maar dat er ook aanzienlijke overlap is en dat menig sibopi binnen de variatie van boompieper valt (wat wellicht ook niet verassend is gezien de opmerkingen van zowel de Collins/ANWB als de Pipits&Wagtails).

Justin Jansen

Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 09:57:46 AM
Citaat van: maartenwielstra op oktober 18, 2012, 08:51:14 AM
Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 08:41:02 AM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 17, 2012, 23:31:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 17, 2012, 19:08:59 PM
Jongens niet zo zeuren 8) , enig idee hoe uniek die sibopi-influx is? In NL t/m 2011 in totaal 22 aanvaardevgevallen, in 2012 tot nu toe 10 gevallen (11 vogels) als ik het goed heb. En weet je wel hoe lastig twitchbaar de soort is buiten de waddeneilanden de laatste jaren?

Is ie zo uniek? Als je alleen naar het aantal aanvaarde gevallen kijkt wel inderdaad, maar voor degenen met enig vertrouwen in vogelaars op de diverse kusttelposten: er vliegen naar alle waarschijnlijkheid iets vaker kandidaten langs dan bovenstaand aantal suggereert. Heb zelf in de afgelopen 15 jaar (voor die tijd te weinig ervaring met de vluchtroep) ca 10 goede kandidaten langs De vulkaan, helaas pas vorig jaar de eerste opnamen gemaakt (twee vogels op 1 dag).
En nu maar hopen dat de CDNA niet te krampachtig gaat doen over fly-by's die alleen opgenomen zijn.

Overigens doet e.e.a. me een beetje denken aan de voormalige overschatting van de zeldzaamheid van Grote Pieper en Dwerggors.

Hoe onderscheidt de roep van Siberische zich eenduidig van die van gewone Boompieper?


In Water/Oever heb ik een nog harder hoofd.
heb je ooit oever/water/graspieper geprobeerd op geluid uit elkaar te halen... lukt dit in alle gevallen?
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op oktober 18, 2012, 10:55:27 AM
Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 09:57:46 AM
Citaat van: maartenwielstra op oktober 18, 2012, 08:51:14 AM
Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 08:41:02 AM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 17, 2012, 23:31:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 17, 2012, 19:08:59 PM
Jongens niet zo zeuren 8) , enig idee hoe uniek die sibopi-influx is? In NL t/m 2011 in totaal 22 aanvaardevgevallen, in 2012 tot nu toe 10 gevallen (11 vogels) als ik het goed heb. En weet je wel hoe lastig twitchbaar de soort is buiten de waddeneilanden de laatste jaren?

Is ie zo uniek? Als je alleen naar het aantal aanvaarde gevallen kijkt wel inderdaad, maar voor degenen met enig vertrouwen in vogelaars op de diverse kusttelposten: er vliegen naar alle waarschijnlijkheid iets vaker kandidaten langs dan bovenstaand aantal suggereert. Heb zelf in de afgelopen 15 jaar (voor die tijd te weinig ervaring met de vluchtroep) ca 10 goede kandidaten langs De vulkaan, helaas pas vorig jaar de eerste opnamen gemaakt (twee vogels op 1 dag).
En nu maar hopen dat de CDNA niet te krampachtig gaat doen over fly-by's die alleen opgenomen zijn.

Overigens doet e.e.a. me een beetje denken aan de voormalige overschatting van de zeldzaamheid van Grote Pieper en Dwerggors.

Hoe onderscheidt de roep van Siberische zich eenduidig van die van gewone Boompieper?


In Water/Oever heb ik een nog harder hoofd.
heb je ooit oever/water/graspieper geprobeerd op geluid uit elkaar te halen... lukt dit in alle gevallen?

Ik denk dat ik het verschil kan horen tussen Oever/Water en Graspieper, maar betwijfel of dat bij overvliegers altijd zal lukken. Over het verschil tussen Oever en Water maak ik mij geen illusies.
Herman van der Meer

Oenanthe

Dat horen ze zelf niet eens. Als het geluid van de oeverpieper opstaat moeten we altijd eerst controleren of we nou een oever- of een waterpieper hebben gevangen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op oktober 18, 2012, 11:21:23 AM
Dat horen ze zelf niet eens. Als het geluid van de oeverpieper opstaat moeten we altijd eerst controleren of we nou een oever- of een waterpieper hebben gevangen.

En hoeveel Graspiepers vang je ermee?
Herman van der Meer

Oenanthe

Laatst eentje. Maar die had net een oever-/waterpieper van de netrand gejaagd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Thijs Fijen

Citaat van: Oenanthe op oktober 18, 2012, 11:21:23 AM
Dat horen ze zelf niet eens. Als het geluid van de oeverpieper opstaat moeten we altijd eerst controleren of we nou een oever- of een waterpieper hebben gevangen.
Tja, met een beetje fluiten tussen je tanden lok je ook meesjes en goudhaantjes...

Sprak gisteren met Jesse Zwart over ringvangsten oever/water op Castricum en Bloemendaal: 1 Waterpieper tegenover 3 Oeverpieper. Je mag dus ABSOLUUT NIET zeggen: kust = oever.

PS: er wordt (zoals je al merkt hier) hard gewerkt aan onderzoek of er verschillen zijn tussen Sibopie en Bopie en tussen Oever en Water. Daarvoor zijn gewoon meer opnames nodig die op kleed zijn gedetermineerd!
Thijs Fijen

canoorlander

 

Ik meen me te herinneren dat Bill Oddie ooit in een British Birds iets heeft geschreven over het verschil in roep tussen de ondersoorten hodgsoni en yunnanensis van de Siberische Boompieper.

gr. ALbert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

jelmerpoelstra

Goed geheugen! "Oddie, W.E. 1982. Letters (Possible regional variation in Olive-backed Pipit calls). British Birds 75(2): 96." Is echter slechts een anecdote. En op XenoCanto staan te weinig opnames om dit te testen...

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 18, 2012, 14:11:21 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 18, 2012, 11:21:23 AM
Dat horen ze zelf niet eens. Als het geluid van de oeverpieper opstaat moeten we altijd eerst controleren of we nou een oever- of een waterpieper hebben gevangen.
Tja, met een beetje fluiten tussen je tanden lok je ook meesjes en goudhaantjes...


Het ligt echt wel wat genuanceerder Thijs: inderdaad kun je zelfs met de zang (dus niet de roep) van Waterpieper ook  Graspiepers lokken en wel op dezelfde manier (maar ik zeg niet in dezelfde mate) als je Graspiepers lokt met de soorteigen zang, ik heb dat zelf méér dan één keer kunnen constateren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rinsevdvliet

Er vliegen in het najaar meer Waterpiepers langs de ZH-kust dan velen denken (ringvangsten op de kuststations (ook in oktober!) + eigen waarnemingen Vulkaan).
Er vliegen iets meer Oeverpiepers door het binnenland dan velen denken (vooral omgeving IJsselmeer en het polderland direct achter de kust).

Uiteraard hoor ik net als (bijna?) iedereen geen verschil tussen roep van Oeverpieper en Waterpieper. Ik heb wel vaak de indruk (en niet meer dan dat) dat Waterpieper vaker in een serie roept en dat de pauzes tussen de onderlinge roepjes dus veel korter zijn.
Naar mijn idee zouden alle Oeverpieper/Waterpiepers langs de kust die alleen gehoord worden als Oeverpieper/Waterpieper moeten worden genoteerd.

Maar mensen die geen verschil horen tussen Graspieper en bovenstaand duo...? Boven de 45, weinig ervaring?

Rinse van der Vliet

PS Waterpiepers vliegen in het najaar langs de haagse kust significant vaak in NO -richting itt tot Oeverpiepers, die bijna altijd boven de zeereep strak naar ZW vliegen.




Justin Jansen

Citaat van: rinsevdvliet op oktober 18, 2012, 17:31:17 PM
Maar mensen die geen verschil horen tussen Graspieper en bovenstaand duo...? Boven de 45, weinig ervaring?
Op sonogrammen kan het niet altijd, zowel van Arnoud van den Berg als Magnus Robb bevestigen dit. Mensen die ik op dat gebied niet tegenspreek. Jij wel?
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op oktober 18, 2012, 21:04:54 PM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 18, 2012, 17:31:17 PM
Maar mensen die geen verschil horen tussen Graspieper en bovenstaand duo...? Boven de 45, weinig ervaring?
Op sonogrammen kan het niet altijd, zowel van Arnoud van den Berg als Magnus Robb bevestigen dit. Mensen die ik op dat gebied niet tegenspreek. Jij wel?

Als je je zomaar neerlegt bij alles wat is geschreven of gezegd is er geen vooruitgang mogelijk. Niemand weet alles en niemand is onfeilbaar.
Ooit was de wereld plat, weet je nog?
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: frankneijts op oktober 18, 2012, 15:57:27 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 18, 2012, 14:11:21 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 18, 2012, 11:21:23 AM
Dat horen ze zelf niet eens. Als het geluid van de oeverpieper opstaat moeten we altijd eerst controleren of we nou een oever- of een waterpieper hebben gevangen.
Tja, met een beetje fluiten tussen je tanden lok je ook meesjes en goudhaantjes...


Het ligt echt wel wat genuanceerder Thijs: inderdaad kun je zelfs met de zang (dus niet de roep) van Waterpieper ook  Graspiepers lokken en wel op dezelfde manier (maar ik zeg niet in dezelfde mate) als je Graspiepers lokt met de soorteigen zang, ik heb dat zelf méér dan één keer kunnen constateren.
Frank, er staat oever vs water ('die horen zelf het verschil niet eens'). En dat lijkt mij te gelden voor zowel zang als roep. Maarja, nogmaals: ik reageer ook soms als iemand Matthijs of Gijs roept...

Misschien deze geluidendiscussie (overigens best interessant!) even afsplitsen?
Thijs Fijen

Justin Jansen

Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 21:41:11 PM
Citaat van: Justin Jansen op oktober 18, 2012, 21:04:54 PM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 18, 2012, 17:31:17 PM
Maar mensen die geen verschil horen tussen Graspieper en bovenstaand duo...? Boven de 45, weinig ervaring?
Op sonogrammen kan het niet altijd, zowel van Arnoud van den Berg als Magnus Robb bevestigen dit. Mensen die ik op dat gebied niet tegenspreek. Jij wel?

Als je je zomaar neerlegt bij alles wat is geschreven of gezegd is er geen vooruitgang mogelijk. Niemand weet alles en niemand is onfeilbaar.
Ooit was de wereld plat, weet je nog?
In mijn leven is de aarde altijd rond geweest Herman. Maar kun jij in alle gevallen het verschil Oever/Water vs Graspieper aangeven? Heb jij de sleutel?
M.v.g., Justin Jansen


HPM

#19
Citaat van: Justin Jansen op oktober 19, 2012, 07:29:07 AM
Citaat van: HPM op oktober 18, 2012, 21:41:11 PM
Citaat van: Justin Jansen op oktober 18, 2012, 21:04:54 PM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 18, 2012, 17:31:17 PM
Maar mensen die geen verschil horen tussen Graspieper en bovenstaand duo...? Boven de 45, weinig ervaring?
Op sonogrammen kan het niet altijd, zowel van Arnoud van den Berg als Magnus Robb bevestigen dit. Mensen die ik op dat gebied niet tegenspreek. Jij wel?

Als je je zomaar neerlegt bij alles wat is geschreven of gezegd is er geen vooruitgang mogelijk. Niemand weet alles en niemand is onfeilbaar.
Ooit was de wereld plat, weet je nog?
In mijn leven is de aarde altijd rond geweest Herman. Maar kun jij in alle gevallen het verschil Oever/Water vs Graspieper aangeven? Heb jij de sleutel?

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190863.msg1291922#msg1291922
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=208394.msg1291922#msg1291922

Als iemand de sleutel(s) had zou er niet over gediscussieerd hoeven worden.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 19, 2012, 07:18:04 AM
...

Misschien deze geluidendiscussie (overigens best interessant!) even afsplitsen?

Dat lijkt me een goed idee. Naar ' Problematische Pieperroepen' of zoiets.
Berichten 911, 913 - 914, 917 - 924, 926 - 927, 930, 932, 936, 938, 940 -  942
Herman van der Meer

Gerard Troost

Voor alle zekerheid: blijkbaar lukt het niet om in alle gevallen de roepjes van diverse piepersoorten uit elkaar te houden. Gebeurt dat ook bij vogels die "boven de microfoon" hun volledige roep laten horen? Of is dit alleen het geval bij halve roepjes of half hoorbare roepjes?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

#22
Citaat van: gtroost op oktober 19, 2012, 09:45:54 AM
Voor alle zekerheid: blijkbaar lukt het niet om in alle gevallen de roepjes van diverse piepersoorten uit elkaar te houden. Gebeurt dat ook bij vogels die "boven de microfoon" hun volledige roep laten horen? Of is dit alleen het geval bij halve roepjes of half hoorbare roepjes?

Het geldt ook bij opnamen van goede kwaliteit omdat roepen sterk op elkaar kunnen lijken en het niet altijd duidelijk is wat de verschillen zijn.
Bij slechte opnames (vooral die van grote afstand) is het uiteraard nog moeilijker omdat er dan minder details zijn en de zachtere delen dan wegvallen. Op opnames van overvliegende vogels is dat effect vaak goed te zien. Of het Dopplereffect daarin ook een belangrijke rol speelt weet ik niet.
Bij opnames van grotere afstand gaat ook ruis een steeds grotere rol spelen. Die kan de details verdoezelen.
Herman van der Meer

rinsevdvliet

Citaat van: Justin Jansen op oktober 18, 2012, 21:04:54 PM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 18, 2012, 17:31:17 PM
Maar mensen die geen verschil horen tussen Graspieper en bovenstaand duo...? Boven de 45, weinig ervaring?
Op sonogrammen kan het niet altijd, zowel van Arnoud van den Berg als Magnus Robb bevestigen dit. Mensen die ik op dat gebied niet tegenspreek. Jij wel?

Merkwaardig. Maar goed, "altijd" is een groot woord. Laat ik 't anders formuleren: doorgaans geen enkel probleem.
Ben benieuwd naar die twijfelsonagrammen, waarbij ik dan wel hoop dat de indentiteit van de betreffende vogels bekend is (lees: de vogels goed genoeg zijn gezien).

Justin Jansen

Citaat van: rinsevdvliet op oktober 19, 2012, 14:33:24 PM
Citaat van: Justin Jansen op oktober 18, 2012, 21:04:54 PM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 18, 2012, 17:31:17 PM
Maar mensen die geen verschil horen tussen Graspieper en bovenstaand duo...? Boven de 45, weinig ervaring?
Op sonogrammen kan het niet altijd, zowel van Arnoud van den Berg als Magnus Robb bevestigen dit. Mensen die ik op dat gebied niet tegenspreek. Jij wel?

Merkwaardig. Maar goed, "altijd" is een groot woord. Laat ik 't anders formuleren: doorgaans geen enkel probleem.
Ben benieuwd naar die twijfelsonagrammen, waarbij ik dan wel hoop dat de indentiteit van de betreffende vogels bekend is (lees: de vogels goed genoeg zijn gezien).
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=38230.msg274322#msg274322 hier staat het e.e.a. terug te lezen
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op oktober 19, 2012, 16:44:26 PM
...
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=38230.msg274322#msg274322 hier staat het e.e.a. terug te lezen

Daarmee lijkt mij wel ongeveer alles over het verschil tussen Oever en Waterpieper gezegd. Alleen is die ook toen al voorgestelde verzamelsoort er nog steeds niet.

Het lijkt me nuttig, en veel actueler, om terug te gaan naar verschil Boompieper/Siberische Boompieper waar deze discussie mee begon, want het aantal meldingen van Siberische is behoorlijk aan het exploderen, met deze maand al zes meldingen van overvliegers. Op Trektellen 4.
Herman van der Meer

arnoldwijker

Citaat van: rinsevdvliet op oktober 18, 2012, 17:31:17 PM
Uiteraard hoor ik net als (bijna?) iedereen geen verschil tussen roep van Oeverpieper en Waterpieper.
Het is echt over het algemeen prima te horen, verschil Oever en Waterpieper. Ik heb echt tig beesten kunnen checken of ik het goed hoorde tov aan de grond krijgen op de vinkenbaan en visueel checken. Het enige probleem met Oeverpieper is, is dat ze in groepjes (Oeverpiepers dus) als Waterpiepers kunnen gaan roepen. Soort van zachter en lager contactroep oid. Maar gelukkig komen de meeste oeverpiepers die ik zie alleen langstrekken.

De Siberische boom van Castricum riep eenmaal bij loslaten en dat was akelig gelijk aan Boompieper! (http://waarneming.nl/waarneming/view/71738790). In China heb ik ze een stuk duidelijker gehoord (hoger en scherper).

HPM

Citaat van: arnoldwijker op oktober 19, 2012, 19:18:18 PM
...

De Siberische boom van Castricum riep eenmaal bij loslaten en dat was akelig gelijk aan Boompieper! (http://waarneming.nl/waarneming/view/71738790). In China heb ik ze een stuk duidelijker gehoord (hoger en scherper).

Het is wel een nuttige opname. In de eerste plaats omdat de vogel in de hand is gedetermineerd.
Hij bewijst ook maar weer eens dat determinatie op alleen geluid niet eenvoudig is.
Er zullen vast wel mensen zijn die zich afvragen hoeveel overvliegende Boompiepers in werkelijkheid Siberische zijn.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op oktober 19, 2012, 22:15:09 PM
Er zullen vast wel mensen zijn die zich afvragen hoeveel overvliegende Boompiepers in werkelijkheid Siberische zijn.

Beetje spitten in de Trektellen database leverde mij op dat van alle 1140 gevangen Boompiepers er slechts 1 na 9 oktober gevangen is (om precies te zijn op Vrijdag 19 oktober 2007 te hier: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=435&datum=20071019. En Beide Siberische Boompiepers die in de database staan zijn beide in de 2e helft van oktober. Steekproef is wat klein  :angel: maar toch, het kan een indicatie zijn.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op oktober 19, 2012, 22:27:26 PM
Citaat van: HPM op oktober 19, 2012, 22:15:09 PM
Er zullen vast wel mensen zijn die zich afvragen hoeveel overvliegende Boompiepers in werkelijkheid Siberische zijn.

Beetje spitten in de Trektellen database leverde mij op dat van alle 1140 gevangen Boompiepers er slechts 1 na 9 oktober gevangen is (om precies te zijn op Vrijdag 19 oktober 2007 te hier: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=435&datum=20071019. En Beide Siberische Boompiepers die in de database staan zijn beide in de 2e helft van oktober. Steekproef is wat klein  :angel: maar toch, het kan een indicatie zijn.

Had ik ook al aan gedacht. Meldingen van Boompiepers zijn na de eerste week van oktober zeer schaars.
Maar het zou natuurlijk geen manier van determineren zijn.
Herman van der Meer