Hoofdmenu

Welke vleermuis?

Gestart door ArjenDrost †, oktober 18, 2012, 18:39:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ha allen


Kan iemand mij vertellen door welke vleermuis ik vandaag bijna aangevlogen werd??


http://waarneming.nl/waarneming/view/71725431
Vleermuis spec. - Chiroptera spec. gezien op 2012-10-18 Groningen



Alvast bedankt.

ArjenDrost †

Ik heb intussen 2 opties gehoord, Rosse Vleermuis en Laatvlieger. Echt laat wassie niet (ik zag hem om ca. 17:30 uur voor het eerst) en hij leek wel aardig licht (wat op deze foto niet echt terug komt).


Iemand suggesties?

Carolien

Suggesties heb ik niet, maar ik vind het wel een hele gave foto.. :duim
Carolien

ArjenDrost †

Dank Carolien. Ik ben ook best tevreden voor een eerste keer (maar ik ga zeker proberen betere foto's te maken).


Hier nog 2 van hetzelfde beest.




ArjenDrost †

Aangezien er helemaal geen suggesties komen de volgende vragen:


Zijn vleermuizen uberhaupt van dit soort foto's te herkennen?
Welke kenmerken zouden dan op de foto moeten staan?


Groeten, Arjen

Herman Bouman

Rosse vleermuis. Spitse smalle vleugel. Geen uitstekend stuk staart (als een muis..)

Rob Koelman

Vind de vleugels nou juist niet echt smal overkomen, wat op laatvlieger wijst. Zonder referentiefoto's lastig om hier een zekere uitspraak over te doen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Herman Bouman

Bij een Laatvlieger zie je een stukje staart uit de vlieghuid steken. Dat is hier niet aanwezig.

Douwe van der Ploeg

Ik ben het hier wel met Rob eens. Bij andere gevallen is ook wel gebleken dat die uitstekende staartwervel niet altijd even goed te zien is (of juist er lijkt te zijn terwijl ie er niet is), maar in de eerste foto meen ik het wel te zien. Ook qua vleugelvorm ga ik voor laatvlieger.
Douwe van der Ploeg

ArjenDrost †

Citaat van: Herman Bouman op oktober 20, 2012, 13:16:48 PM
Bij een Laatvlieger zie je een stukje staart uit de vlieghuid steken. Dat is hier niet aanwezig.
Ik heb foto's waar wel iets van een puntje zichtbaar is...


Ik ga deze week nog wel even terug, nog meer foto's maken.


Dank in ieder geval.


Groeten, Arjen

Douwe van der Ploeg

Als je deze week nieuwe foto's maakt, betekent dat natuurlijk niet dat dat dezelfde soort is. In Groningen vliegen beide soorten rond.
Douwe van der Ploeg

ArjenDrost †

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 21, 2012, 13:44:13 PM
Als je deze week nieuwe foto's maakt, betekent dat natuurlijk niet dat dat dezelfde soort is. In Groningen vliegen beide soorten rond.
Nee, dat is natuurlijk waar :) Maar ga in ieder geval terug naar dezelfde plek (wat inderdaad nog steeds niet hoeft te zeggen dat het hetzelfde dier is).